Чи платити роялті за музику, що грає в крамниці, супермаркеті, ресторані

In: Адвокатске бюро Яновський і партнери, Право інтелектуальної власності, Статті правова тематика 19 Mar 2018

Чи повинен платити роялті власник бізнесу за трансляцію музики в крамниці, супермаркеті, ресторані, громадському транспорті тощо? 

У відповідності до статті 43 Закону України “Про авторське право та суміжні права” з комерційною метою можливе використання творів без згоди відповідних виконавців, чи виробників фонограм, але при цьому за таке використання творів слід сплачувати винагороду.

При цьому, частиною 2 статті 43 Закону України “Про авторське право та суміжні права” визначено, що збирання винагороди за використання творів (фонограм та відеограм), і контроль за їх правомірним використанням здійснюються визначеними Установою (на сьогодні це Міністерство економічного розвитку і торгівлі) уповноваженими організаціями колективного управління.

Згідно відомостей, розміщених на сайті Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, на сьогоднішній день діє 19 організацій колективного управління.

Отже, будь яка організація колективного управління вправі звертатися до суб’єктів господарювання з пропозиціями укласти договори та відповідно до цих договорів вимагати сплату роялті за публічне сповіщення творів.

Виходячи з викладеного вище, відповідаємо на запитання нижче:

1. Чи виникає обов’язок по сплаті роялті, якщо включається музика, яку транслює радіо? Тобто безпосередньо не крутяться ніякі записи та не вишуковується музика, а просто слухаємо одну із радіохвиль?

Так виникає!
Оскільки не має значення в який спосіб буде здійснюватися публічне сповіщення (чи через радіо, чи використовуючи комп’ютер чи іншу техніку для відтворення творів як записаних, так і з мережі Інтернет (тут є винятки про які мова буде йти далі).
Тобто, важливим є сам факт публічного сповіщення (в даному випадку якщо музику чути в приміщенні магазину це буде публічне сповіщення).

2. Чи виникає обов’язок сплачувати роялті, якщо така музика включається з мережі інтернет, з сайтів які “вільні від роялті” – тобто мають однойменну назву про звільнення від обов’язку платити роялті, що крутиться тут?

Твори, які входять до пакету “Royalty free” дійсно можна вільно використовувати.

3. Яким чином відбувається перевірка, фіксування факту, яка, з якого джерела і коли музика звучить в мене в магазині?

Цікавлять повноваження осіб, а їх офіційне представлення щодо такої фіксації.

Перевірку та фіксування використання творів можуть здійснювати представники організацій колективного управління. Вони уповноважені здійснювати це на підстав закону (частина 2 статті 43 Закону України “Про авторське право та суміжні права), та договорів, укладених з власниками творів. Про таке фіксування складається акт. З судової практики виникає, що представник організації колективного управління може здійснити покупку в магазині (щоб зафіксувати місце, день та час), а також здійснювати відео і аудіо фіксацію (це використовують потім для доведення факту неправомірного використання твору в конкретний час, у відповідному місці та саме того твору, а не іншого).

4. Яким чином обчислюється таке роялті, якщо згідно із Законом, це 1% від доходу згідно з бухгалтерським обліком. Суб’єктом господарювання ФОПом не ведеться бухоблік.

Постановою КМУ від 18.01.2003р. №71 “Про затвердження розміру, порядку та умов виплати винагороди (роялті) за комерційне вкористання опублікованих з комерційною метою фонограм, відеограм, їх примірників та зафіксованих у них виконань” визначено 2 можливості здійснення розрахунку оплати, а саме:

1% доходів, одержаних з того виду діяльності, у процесі якої здійснюється використання об’єктів суміжних справ або

2,5% загальної суми витрат на зазначений вид використання об’єктів суміжних прав у разі відсутності таких доходів.

З практики, при укладенні договору з організацією колективного управління, для розрахунку винагороди враховують який суб’єкт господарювання і з якою метою використовує твори (зрозуміло, що для радіокомпанії це один обсяг і вартість, для ресторану інший, а для магазину ще інший).

Для розрахунку суми виплат винагороди часто використовують фіксовану ставку і в кожному конкретному випадку вона буде відрізнятися (в залежності від виду діяльності суб’єкта господарювання). Це узгоджується при укладенні договору.

5. Чи можливо використовувати музику і не сплачувати роялті?

Так можливо! 
Безкоштовно можна використовувати класичну або фольклорну музику (тобто таку яка не має автора, або автор помер 70 років тому), музику, яка передана авторами безкоштовно (Royalty free”), або записувати власні твори (чи замовляти запис творів). Наприклад мережі супермаркетів записують на замовлення кілька музичних творів і використовують лише ці записи. “Royalty free” – цю музику можна шукати на відповідних сайтах, які пропонують або повністю безкоштовно користуватися їх збікарми музики, або одноразово купити таку збірку.

6. Яка відповідальність за використання музики в бізнесі без сплати роялті?

Використання музичного твору без дозволу суб’єкта авторського права і (або) суміжних прав є порушенням авторського права і (або) суміжних прав, передбаченим у пункті «а» статті 50 Закону “Про авторське право і суміжні права”, за яке, згідно з пунктом «г» частини 2 статті 52 цього Закону, передбачено можливість притягнення винної особи до відповідальності у вигляді сплати компенсації у розмірі від 10 до 50 000 мінімальних заробітних плат.

Підготувала – юрист Мар’яна Голуб

Підписатись на наші новини


X