fbpx

Перевірки та інспекційні відвідування Держпраці: ключові правові аспекти

контакти Адвокатського бюро “Яновський і партнери”

+38 (032) 247-01-00+38 (067) 000-13-27 е-mail: yp@zkg.ua

Сьогодні досить актуальною є тема перевірок та інспекційних відвідувань, здійснюваних Державною службою України з питань праці (Держпраці). Стала вона наболілою для суб’єктів господарювання з того самого моменту, як збільшилися штрафи за недотримання законодавства про працю. Так, наприклад, у 2020 році  за порушення термінів виплати заробітної плати роботодавець додатково сплатить в державну скарбницю 14 169 грн, за неналежним чином оформлену роботу працівника у вихідний або святковий день роботодавець буде оштрафований на 47 230 грн, а за допуск до роботи працівника без оформлення трудового договору – на  141 690 грн. Фактична величина штрафу щороку зростає, оскільки залежить від мінімальної величини зарплати, що у 2020 році становить 4 723 гривні. Так само такі розміри штрафів можуть стати причиною занепаду цілого підприємства. Щоб цього не трапилося, варто заздалегідь звернутися до компетентних юристів, які допоможуть розібратися в нюансах трудового законодавства. Завдяки цьому в ході перевірок та інспекційних відвідувань Держпраці вдасться уникнути фінансових санкцій.

Отже, якщо ви потребуєте кваліфікованої юридичної допомоги, то неодмінно зверніться до спеціалістів Адвокатського бюро «Яновський і партнери» холдингу професійних послуг «Західна консалтингова група». Завдяки подібній співпраці вам вдасться не лише вберегтися від штрафів, пов’язаних з порушенням законодавства про працю, але й уникнути додаткових витрат на утримання штатного корпоративного юриста зі спеціалізацією в питаннях трудового, адміністративного і податкового права.

Перевірки Держпраці: що потрібно знати суб’єкту господарювання?

На сьогодні порядок проведення перевірок та інспекційних відвідувань (заходів державного нагляду (контролю) Держпраці регулюється Законом України №877 «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», а також Порядком здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю та Порядком здійснення державного нагляду за додержанням законодавства про працю, затверджених Постановою КМУ від 21 серпня 2019 р. № 823. Перевірки  бувають двох типів:

  • планові: такі заходи державного нагляду (контролю) здійснюються відповідно до спеціального графіку, складеного заздалегідь. Їхня періодичність визначається ступенем ризику діяльності підприємства. Так, компанії з високим ступенем ризику інспектуються не частіше одного разу на два роки; суб’єкти господарювання із середнім ступенем перевіряються один раз за три роки, а фірми з незначним ступенем ризику – не частіше одного разу на п’ять років. Дізнатися про планові заходи державного нагляду (контролю) на підприємстві можна, відвідавши сайт Держпраці, а також скориставшись пілотним модулем, розміщеним на сайті Держрегуляторної служби, який використовується з метою планування заходів, пов’язаних з державним наглядом (ІАС ДНК). Зверніть увагу: якщо заходи державного нагляду (контролю) планові, то під час них перевіряючі можуть інспектувати будь-які питання, пов’язані з трудовими відносинами, в тому числі і ті, які стосуються охорони праці;
  • позапланові: їхня кількість, на відміну від планових заходів державного нагляду (контролю) Держпраці, нефіксована. Вони можуть здійснюватися в будь-який момент за умови наявності даних, пов’язаних з фактами недотримання законодавства про працю. Підставами для проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) можуть слугувати такі: звернення працівників, навіть колишніх; ухвали або постанови суду; інформація про факти порушень законодавства про працю від органів Державної податкової служби або Пенсійного фонду; пропозиції від правоохоронних органів тощо.

Незалежно від того, планова це або позапланові заходи державного нагляду (контролю) Держпраці, вона здійснюється на основі наказу, в якому чітко зазначається найменування роботодавця, щодо якого запланована подібна подія, та безпосередньо предмет заходів державного нагляду (контролю). Цей документ, в свою чергу, слугує підставою для оформлення направлення на проведення заходів державного нагляду (контролю). Він підписується керівником або, в разі його відсутності, заступником керівника і засвідчується печаткою. Саме його разом зі службовим посвідченням до початку заходів державного нагляду (контролю) повинен пред’явити інспектор з питань праці керівникові суб’єкта господарювання чи уповноваженій ним особі. Зі свого боку роботодавець має право перевірити справжність цих документів, а також факт проведення на його підприємстві заходів державного нагляду (контролю), зателефонувавши у відповідний територіальний підрозділ Держпраці.

Перевірка Держпраці: особливості оформлення її результатів

Як свідчать статистичні дані переважна більшість перевірок Держпраці завершуються виявленням тих чи інших видів порушень, які пов’язані:

  • з невиплатою чи з несвоєчасною виплатою заробітної плати або ці виплати здійснені не в повному обсязі – 60% від усіх порушень;
  • з тривалістю відпусток, з оформленням на неповний робочий день, з понаднормовою роботою тощо – близько 15% порушень;
  • з оформленням трудових договорів, зі зловживаннями роботодавців під час найму працівників на випробувальний термін, зі змінами умов праці і т. п. – понад 10% порушень.

Будь-яка перевірка Держпраці завершується складанням акту, на основі якого уповноважена особа Державної служби України з питань праці за наявності підстав виносить постанову про накладання штрафу на роботодавця. Що стосується акта, то він готується інспектором з питань праці в двох примірниках в останній день перевірки. Один примірник документа залишається в представника Держпраці, а інший вручається керівникові підприємства або уповноваженій особі. Важливо: якщо керівництво суб’єкта господарювання має певні зауваження щодо результатів перевірки, зазначених у акті, воно повинно відобразити їх в цьому документі. За результатами перевірки перевіряючий може видати підприємству припис, тобто обов’язкову для виконання у визначені строки письмову вимогу щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій.

Перевірка Держпраці: строк оскарження її результатів

В тому випадку, коли роботодавець впевнений, що припис або вимога, винесена перевіряючим, є необґрунтованою або неправомірною, він має право оскаржити її. Це можна зробити до вищестоящої посадової особи органу Держпраці в 10-денний строк з моменту отримання припису (в 1-денний – з моменту отримання вимоги). Для цього необхідно подати йому скаргу, складену в довільній формі із зазначенням наступних даних:

  • найменування та місцезнаходження суб’єкта господарювання, який оскаржує припис;
  • даних посадової особи, яка винесла припис;
  • фактичні обставини та обґрунтування неправомірності дій інспектора;
  • будь-які інші відомості (за бажанням заявника). Важливо: щоб скарга була задоволена, вона повинна містити максимум відомостей.

На час розгляду такої скарги (не більше 30 днів з моменту її надходження) роботодавець тимчасово звільняється від виконання вимоги або припису, встановленої інспектором праці в ході перевірки.

Крім припису або вимоги, уповноважена особа органу Держпраці, в разі виявлення на підприємстві порушень законодавства про працю має право скласти акт, на підставі якого винести постанову про накладання на роботодавця фінансових санкцій – штрафів. Строк оскарження постанови Держпраці у суді складає 10 днів з моменту її оголошення. В разі пропущення цього терміну з поважних причин, його можна поновити. Подання скарги на постанову про накладання штрафу передбачає наступний порядок:

  • вона подається до місцевого суду за місцем знаходження підприємства або за місцезнаходженням органу, інспектор якого видав постанову;
  • під час розгляду даної скарги, суд встановлює законність і обґрунтованість постанови, винесеної колегою;
  • розглянувши скаргу, уповноважена посадова особа органу Держпраці має право: залишити постанову без змін; зменшити розмір штрафу; скасувати постанову, направивши її на повторний розгляд.

Втім, якщо роботодавець вирішив оскаржити постанову про накладання штрафу, він повинен потурбуватися про те, щоб скарга була максимально коректною та інформативною. А саме в ній мають бути зазначені відомості:

  • про суб’єкта оскарження – посадову особу, яка винесла постанову;
  • ідентифікаційні дані заявника;
  • обставини та докази, які підтверджують необґрунтованість та незаконність накладеного адміністративного стягнення;
  • посилання на чинне законодавство, яке дозволяє оскаржити постанову Держпраці у вибраному порядку;
  • копії документів, які згадуються заявником у скарзі.

Однак, подаючи скаргу на постанову Держпраці про накладання штрафу на роботодавця, не слід забувати, що судовий  порядок оскарження не передбачає автоматичного зупинення її дії. Цього можна добитися шляхом подання окремої заяви. А, як відомо, на відкриття провадження в суді потрібен не лише додатковий час і кошти на сплату судового збору, але й ґрунтовні знання законодавства про працю, якими досконало володіють не всі роботодавці. Розібратися керівникові підприємства або уповноваженій ним особі з усіма тонкощами законодавства про працю буде легше разом із досвідченими юристами з Адвокатського бюро «Яновський і партнери» холдингу професійних послуг «Західна консалтингова група». Адже наші спеціалісти мають неабиякий досвід роботи, а значить, не лише допоможуть правильно побудувати кадрову політику на підприємстві, але й нададуть кваліфіковану юридичну допомогу як в момент здійснення перевірок, так і під час оформлення відповіді на припис Держпраці. А у разі виявлення неправомірних дій зі сторони окремих посадових осіб, допоможуть оскаржити їх у встановленому порядку.

Перевірки Держпраці: що потрібно знати про повноваження органу контролю

Державна служба України з питань праці — один з низки органів, що здійснюють контроль над роботою суб’єктів підприємницької діяльності. До повноважень Держпраці належить контроль й проведення перевірок підприємств, приватних підприємців, які використовують найману працю, розслідування нещасних випадків, розгляд скарг, поданих у зв’язку з порушенням трудового законодавства. За результатами такого контролю можуть не лише виписуватися штрафи, приписи про усунення порушень, інспектори відомства також мають повноваження для зупинки діяльності конкретного структурного підрозділу чи підприємства в цілому, заборони використання обладнання, складання адміністративних протоколів. Порядок проведення перевірок Держпраці передбачає, що контролер має право вільного доступу до виробничих і службових приміщень, може вимагати документи, які стосуються працівників, спілкуватися з ними наодинці або запрошуючи свідків, робити фото- та відеозаписи. 

Порядок проведення перевірок Держпраці планового та позапланового характеру

Види перевірок роботодавців у Львові, інших містах країни представлені плановими й позаплановими аудитами. Планові проводяться згідно заздалегідь складеним річним графіком, який має бути опублікований не пізніше 1 грудня року, який передує року здійснення аудиту. В плані зазначаються підприємства, на яких буде проведений аудит, дати початку, тривалість роботи, предмет (галузь, норми законодавства, дотримання яких буде досліджуватися). За 10 днів до візиту представників органів праці компанія отримує повідомлення, інформація з якого дублює інформацію, зазначену в плані. Контроль проводять регулярно, залежно від того, до якого ступеню ризику належить підприємство. В компаніях з низьким ступенем ризику плановий контроль можливий раз на 5 або більше років, з середніми — раз на три роки, високими — кожні два роки. 

Кількість, регулярність проведення позапланових заходів контролю нефіксована, їх призначають за наявності ознак порушення трудового законодавства. Закон передбачає такі підстави для візиту інспектора:

  • за ініціативою підприємства, наприклад, якщо висновок комісії потрібен для сертифікації;

  • з’ясування стану виконання отриманого раніше припису;

  • у випадку аварій, смертей працівників від нещасного випадку або професійних захворювань;

  • після звернення працівників із заявою про порушення їхніх прав (проводиться за погодженням центрального керівництва Держпраці, пред’явленого до початку роботи інспекторів);

  • у випадку неподання звітності чи внесення у звітні документи неправдивих даних, якщо допущені помилки не були виправлені протягом місяця.

Причиною позапланового контролю може бути відповідне доручення Прем’єр-міністра. Робота інспекторів, в рамках плану й поза ним, здійснюється лише на основі наказу (містить ключові дані, зокрема, предмет здійснення заходів нагляду), за наявності службових посвідчень.

Перевірки Держпраці: що потрібно знати про проведення нагляду

Порядок проведення перевірки Держпраці має свою специфіку, залежно від предмета проведення. Службовець може вимагати лише ті документи, що стосуються предмета контролю, вимоги надати додаткові папери розцінюються як перевищення службових повноважень. Предметом моніторингу може стати:

  • дотримання законодавчих норм під час оформлення співробітників;

  • виявлення працівників, не оформлених офіційно;

  • відповідність оплати праці правовим нормам, своєчасність її виплат;

  • звільнення працівників, скорочення штату, відповідність процесу вимогам закону;

  • відповідність колективних і трудових договорів законодавчим нормам;

  • поінформованість співробітників про умови праці, наявність спецодягу, засобів захисту, передбачених для конкретних робочих місць;

  • дотримання закону про роботу жінок, неповнолітніх, працівників з інвалідністю;

  • контроль результатів проведення навчань, інструктажів, наявності у співробітників знань в галузі охорони праці;

  • виконання вимог охорони праці на робочих місцях.

Предметом контролю може стати виконання приписів про усунення помилок, отримане раніше. 

На вимогу інспектора мають бути надані лише ті документи, що безпосередньо стосуються означеного в повідомленні предмета контролю. Залежно від мети візиту це можуть бути трудові договори, штатний розпис і графіки співробітників, накази про прийняття на роботу, звільнення з посад, відомості про зарплати, премії, трудові книжки, особові справи. Службовець може ознайомлюватися з фінансово-господарськими, бухгалтерськими документами. 

Порядок проведення перевірки Держпраці: оформлення результатів та їхнє оскарження

Порядок проведення перевірки Держпраці передбачає, що робота інспекторів закінчується складанням акту. В документі відображаються виявлені зауваження (за наявності підстав саме на основі акту виноситься постанова про накладання штрафу), роботодавець може відобразити свої зауваження щодо проведення процедури контролю. За результатами може бути виданий припис для усунення виявлених помилок. Якщо роботодавець вважає припис або постанову необґрунтованою, він має право її оскаржити протягом 10 днів з моменту отримання, склавши скаргу у довільній формі. На розгляд скарги надається 30 днів, в цей час роботодавець не зобов'язаний виконувати вимоги припису. 

Перевірки держпраці: що потрібно знати на етапі підготовки

Підготовка до візиту інспектора допомагає знизити фінансові, репутаційні втрати. Під час планових, час на підготовку відомий заздалегідь, його необхідно присвятити аудиту документів, виправленню виявлених помилок, приведенню паперів у відповідність до закону. Проаналізувати необхідно не лише кадрову, але й бухгалтерську документацію. Порядок проведення перевірок держпраці передбачає можливість інспектора спілкуватися зі співробітниками. Окрім обов’язкових інструктажів працівники також мають бути проінформовані про свої права та обов’язки під час комунікації з органами нагляду. Від зловживань з боку органів контролю, зокрема, у разі позапланових візитів, убезпечить призначення працівника, який буде супроводжувати інспекторів, це може бути представник кадрової служби, бухгалтерії, штатний чи позаштатний юрист.

Перевірки держпраці: що потрібно знати про професійну підготовку 

Незалежно від того, які види перевірок роботодавців проводяться у Львові чи інших містах, холдинг професійних послуг «Західна консалтингова група» надає професійну підтримку на всіх етапах. Під час підготовки юристи, бухгалтери, фахівці з ведення кадрового обліку здійснять аудит компанії, допоможуть виявити помилки, узгодити документацію з вимогами законодавства. Під час роботи інспекторів юристи холдингу забезпечують інформаційну підтримку, представництво інтересів клієнта, допомагають оцінити акти, отримані в результаті контролю, оскаржити їх у випадку порушень, необґрунтованості або неправомірності. 

(2 - 5.00 - 5)
Податкові перевірки – підготовка, зустріч, оскарженняПеревірки та інспекційні відвідування Держпраці: ключові правові аспектиКарткові платежі і банківська таємниця – як не засвітитися
X