Податкові перевірки: головні особливості і ключові моменти

контакти Адвокатського бюро “Яновський і партнери”

+38 (032) 247-01-00+38 (067) 000-13-27

е-mail: yp@zkg.ua Viber Messenger Telegram

З кожним роком кількість податкових перевірок невпинно росте. Свідченням цього є розміщені на сайті державної фіскальної служби звіти про результати ревізії діяльності платників податків. Так, наприклад, в 2017 році її співробітниками було проведено на 15% більше податкових перевірок, як планових, так і позапланових, ніж в 2016 році. А в 2018 році їх заплановано значно більше, аніж в попередньому. Очевидно, що результат таких перевірок для платників податків може бути як позитивним – складання довідки, коли порушення відсутні, так і негативним – у тому випадку, якщо встановлений факт недотримання податкового законодавства. На жаль, але другий варіант зустрічається набагато частіше і увінчується він оформленням акту. І як наслідок – донарахування платникові податків додаткових податкових зобов’язань, своєчасна несплата яких може призвести до виникнення податкового боргу. Проте не варто засмучуватися.

Якщо податкова перевірка закінчилася прийняттям акту, то її результати завжди можна оскаржити. Але частенько трапляється так, що керівникові підприємства бракує досвіду або необхідних знань, щоб самостійно вирішити це питання. В цьому випадку на допомогу прийде команда професійних консультантів і експертів з Адвокатського бюро «Яновський і партнери” і Бухгалтерської компанії «Збережені активи» холдингу професійних послуг «Західна консалтингова група», які надають відповідно юридичні і бухгалтерські послуги, одночасно враховуючи побажання клієнтів і вимоги українського законодавства. Спираючись на багаторічний досвід у сфері юридичного супроводу бізнесу і  бухгалтерського обслуговування, наші фахівці допоможуть керівникові підприємства вирішити будь-які завдання, пов’язані з фінансовою і податковою діяльністю, навіть ті, які іншим не під силу.

 

Основні види податкових перевірок

Відповідно до сучасної класифікації усі податкові перевірки, які сьогодні здійснюються органами державної фіскальної служби України, діляться на наступні види:

  • камеральна перевірка: головна особливість цього типу податкової перевірки полягає в тому, що вона проводиться винятково в приміщенні ДФС і ґрунтується суто на цифрах, узятих з податкових декларацій (розрахунків), які подані платниками податків. Крім того, до уваги також береться інформація з системи електронного адміністрування ПДВ, відомості з Єдиного реєстру акцизних накладних і дані з системи електронного адміністрування реалізації пального. Головна мета камеральної податкової перевірки полягає у виявленні в поданій платниками податків звітності будь-яких помилок (арифметичних або методологічних), які у свою чергу спричинили завищення або заниження податкового зобов’язання. Для проведення камеральної перевірки не потрібні спеціальні накази керівництва і згода або присутність платника податків. Фактично вона носить систематичний характер, тобто може бути реалізована впродовж 30 днів з моменту закінчення встановленого терміну для подання податкової декларації;
  • документальна податкова перевірка: її основна мета – виявлення своєчасності, достовірності і повноти не лише усіх нарахувань, але і виплат, передбачених Кодексом податків і зборів; контроль над дотриманням валютного та іншого законодавства; перевірка виконання працедавцем норм трудового законодавства в частині оформлення трудових стосунків з найманими робітниками;
  • фактична перевірка податкової: вона здійснюється за місцем фактичної діяльності суб’єкта господарювання і передбачає контроль над дотриманням норм законодавства в частині обороту готівки; порядку проведення розрахунково-касових операцій; наявність у платника податків посвідчень і ліцензій, включаючи оборот і виробництво підакцизних товарів.

Документальна перевірка у свою чергу буває декількох видів:

  • планова і позапланова;
  • виїзна та невиїзна.

Планова податкова перевірка проводиться співробітниками державної фіскальної служби відповідно до завчасно складеного графіку-плану. Тоді як порядок проведення позапланової перевірки податковою визначений ст. 78 Податкового Кодексу України. Вона може проводитися кілька разів в рік без попереднього попередження суб’єкта господарювання. Ключовими для здійснення позапланової документальної перевірки є наступні підстави:

  • якщо в податкову службу поступила інформація про порушення податкового, валютного або будь-якого іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладений на них, і за умови, що платник податків впродовж 15 днів з моменту отримання письмового запиту з податкової, не відповів на нього;
  • суб’єкт господарювання несвоєчасно подав або зовсім не подав податкову декларацію або іншу звітну документацію, передбачену законодавством;
  • в тому випадку, коли в даних, поданих платником податків, виявлена невідповідність або недостовірна інформація, і він не надав відповідь на письмовий запит з органів ДФС впродовж 15 днів з моменту його отримання;
  • якщо суб’єктом господарювання було направлено в ДФС заперечення на акт податкової перевірки. В цьому випадку здійснюється часткова або повна ревізія результатів попередньої перевірки.

Що стосується порядку проведення виїзної податкової перевірки, то він встановлений пп. 75.1.2 Податкового Кодексу. Вона відбувається за місцем знаходження суб’єкта господарювання або за місцем розташування об’єкта, що належить йому. Тоді як невиїзна податкова перевірка проходить у будівлі контролюючого органу. Після закінчення будь-якої перевірки контролюючий орган складає довідку або акт. Оформлення результатів будь-якого виду податкової перевірки у вигляді акту передбачає відображення в ньому усіх порушень, виявлених в ході ревізії. Керівник підприємства повинен або підписати цей документ, або у разі незгоди з результатами камеральної, виїзної планової або будь-якої іншої податкової перевірки повинен подати заперечення у строк не пізніше 10 робочих днів (раніше було 5 робочих днів). Це остання можливість уникнути штрафів.

 

Особливості оскарження акту податкової перевірки

Результати всякої перевірки податкових органів можуть бути оскаржені суб’єктом господарювання наступним чином:

  • в досудовій (адміністративною) формі;
  • в судовому порядку.

У тому випадку, якщо, на думку платника податків, контролюючий орган після закінчення будь-якого виду перевірки встановив йому неправильну суму додаткових податкових зобов’язань або прийняв яке-небудь інше рішення, що суперечить чинному законодавству, він має право подати скаргу у вищестоящий контролюючий орган з проханням про перегляд цього рішення. Процедура адміністративного (досудового) оскарження результатів податкової перевірки передбачає подання суб’єктом господарювання у вищестоящий контролюючий орган письмової заяви (скарги) , до якої при необхідності, також додаються належним чином завірені копії документів, розрахунків і доказів. Скарга оформляється в десятиденний термін, що обчислюється в робочих днях (раніше було в календарних) з моменту вручення керівникові підприємства податкового повідомлення-рішення. Контролюючий орган, що розглядає скаргу платника податків, у свою чергу, зобов’язаний прийняти аргументоване рішення впродовж 20 календарних днів, що слідують за днем її отримання. Після чого відправляє його на адресу суб’єкта господарювання поштою з повідомлення або вручає його йому під розписку. Окрім оскарження результатів податкової перевірки у вищестоящому контролюючому органі, платник податків також може опротестувати податкове повідомлення-рішення в суді. Це можна зробити, подавши позов до адміністративного суду по місцю знаходження позивача або відповідача впродовж 1095 днів (трьох років), що слідують за днем його отримання. Процедура оскарження результатів перевірки дає певну перевагу платникові податків. Вона полягає в тому, що, поки триває досудовий або судовий розгляд скарги, сума додатково нарахованих йому податкових зобов’язань вважається неузгодженою, тобто не підлягає до примусового стягнення. Тому, якщо у вас виникла необхідність правильно оформити заперечення на акт податкової перевірки, то з цим завданням прекрасно впораються експерти з Бухгалтерської компанії «Збережені активи» холдингу професійних послуг «Західна консалтингова група».

 

Підготовка до податкової перевірки: практичні рекомендації

Очевидно, що перевірка податкових органів для всякого керівника – не лише неприємна, але і небажана подія. Проте кожен платник податків, рано чи пізно, стикається з подібним явищем. Щоб гідно пройти це випробування, йому необхідно добре підготуватися. Щоб підготовка до податкової перевірки не доставляла особливого клопоту, використайте наступні практичні рекомендації:

  • перше і найважливіше – підготовка до будь-якого виду перевірки податкових органів повинна тривати постійно, а не тільки тоді, коли перевіряючий вже на порозі;
  • також необхідно навести порядок в паперовій документації. У бухгалтерії повинні зберігатися тільки ті документи, які мають безпосереднє відношення до бухгалтерського обліку. А всі інші папери краще видалити. Адже навіть, здавалося б, непотрібна чернетка може зацікавити податківця і послужити причиною накладення штрафу;
  • також бажано завчасно створити окреме робоче місце для перевіряючого. Це дозволить уникнути в ході перевірки його неформального спілкування із співробітниками підприємства, під час якого можуть бути ненавмисно виявлені деякі правопорушення;
  • в процесі підготовки до будь-якого виду податкової перевірки важливо також потурбуватися про призначення особи, відповідальної за спілкування з податківцями. Бажано, якщо це буде досвідчений бухгалтер;
  • ще один ефективний крок – ведення спеціального журналу планових і позапланових виїзних перевірок податкової інспекції. Адже вагомою підставою не пустити перевіряючих, які прийшли з інспекцією на підприємство, є їх відмова зробити в ньому відповідний запис.

Отже, головна умова успішного завершення будь-якої податкової перевірки – планомірна і систематична підготовка до неї. А разом з нашими фахівцями зробити це буде значно легше.

()
Підписатися на новини

Підпишіться на щотижневий дайджест новин і будьте в курсі подій без зайвого спаму

X