fbpx

Податкові перевірки: головні особливості і ключові моменти

контакти Адвокатського бюро “Яновський і партнери”

+38 (032) 247-01-00+38 (067) 000-13-27

е-mail: yp@zkg.ua Viber Messenger Telegram

Кожного року податківці здійснюють планові перевірки бізнесу. Донедавна кількість таких перевірок з року в рік збільшувалась, проте у 2020 році тенденція пішла на спад. Попри скорочення кількості планових перевірок бізнесу на 20% порівняно з попереднім роком, якість проведення таких заходів в ДПС обіцяють підвищити.

Очевидно, що результат таких перевірок для платників податків може бути як позитивним – складання довідки, коли порушення відсутні, так і негативним – у тому випадку, якщо встановлений факт недотримання податкового законодавства. На жаль, але другий варіант зустрічається набагато частіше і увінчується він оформленням акту. І як наслідок – донарахування платникові податків додаткових податкових зобов’язань, своєчасна несплата яких може призвести до виникнення податкового боргу. Проте не варто засмучуватися.

Якщо податкова перевірка закінчилася прийняттям акту, то її результати завжди можна оскаржити. Але частенько трапляється так, що керівникові підприємства бракує досвіду або необхідних знань, щоб самостійно вирішити це питання. В цьому випадку на допомогу прийде команда професійних консультантів і експертів з Адвокатського бюро «Яновський і партнери” і Бухгалтерської компанії «Збережені активи» холдингу професійних послуг «Західна консалтингова група», які надають відповідно юридичні і бухгалтерські послуги, одночасно враховуючи побажання клієнтів і вимоги українського законодавства. Спираючись на багаторічний досвід у сфері юридичного супроводу бізнесу і  бухгалтерського обслуговування, наші фахівці допоможуть керівникові підприємства вирішити будь-які завдання, пов’язані з фінансовою і податковою діяльністю, навіть ті, які іншим не під силу.

Основні види податкових перевірок

Відповідно до сучасної класифікації усі податкові перевірки, які сьогодні здійснюються органами Державної податкової служби України, діляться на наступні види:

  • камеральна перевірка: головна особливість цього типу податкової перевірки полягає в тому, що вона проводиться винятково в приміщенні ДПС і ґрунтується суто на цифрах, узятих з податкових декларацій (розрахунків), які подані платниками податків. Крім того, до уваги також береться інформація з системи електронного адміністрування ПДВ, відомості з Єдиного реєстру акцизних накладних і дані з системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового. Головна мета камеральної податкової перевірки полягає у виявленні в поданій платниками податків звітності будь-яких помилок (арифметичних або методологічних), які у свою чергу спричинили завищення або заниження податкового зобов’язання. Для проведення камеральної перевірки не потрібні спеціальні накази керівництва і згода або присутність платника податків. Фактично вона носить систематичний характер, тобто може бути проведена впродовж 30 днів з моменту закінчення встановленого терміну для подання податкової декларації або уточнюючого розрахунку, а якщо такі документи були надані пізніше, – за днем їх фактичного подання;
  • документальна податкова перевірка: її основна мета – виявлення своєчасності, достовірності і повноти не лише усіх нарахувань, але і виплат, передбачених Податковим кодексом; контроль над дотриманням валютного та іншого законодавства; перевірка виконання працедавцем норм трудового законодавства в частині оформлення трудових відносин з найманими робітниками;
  • фактична перевірка податкової: вона здійснюється за місцем фактичної діяльності суб’єкта господарювання і передбачає контроль над дотриманням норм законодавства в частині обігу готівки; порядку проведення розрахунково-касових операцій; наявність у платника податків посвідчень і ліцензій, включаючи обіг і виробництво підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками.

Документальна перевірка у свою чергу буває декількох видів:

  • планова і позапланова;
  • виїзна та невиїзна.

Планова податкова перевірка проводиться співробітниками державної податкової служби відповідно до завчасно складеного графіку-плану. Позапланова перевірка може проводитися кілька разів в рік без попереднього попередження суб’єкта господарювання. Ключовими для здійснення позапланової документальної перевірки є наступні підстави:

  • якщо в податкову службу надійшла інформація про порушення податкового, валютного або будь-якого іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладений на контролюючі органи, і за умови, що платник податків впродовж 15 днів з моменту отримання письмового запиту з податкової, не відповів на нього;
  • суб’єкт господарювання несвоєчасно подав або зовсім не подав податкову декларацію або іншу звітну документацію, передбачену законодавством;
  • в тому випадку, коли в даних, поданих платником податків, виявлена недостовірна інформація, і він не надав відповідь на письмовий запит з органів ДПС впродовж 15 днів з моменту його отримання;
  • якщо суб’єктом господарювання було направлено в ДПС заперечення на акт податкової перевірки. В цьому випадку здійснюється часткова або повна ревізія результатів попередньої перевірки;
  • якщо розпочалась процедура реорганізації підприємства (крім перетворення), припинення юридичної особи або підприємницької діяльності ФОПа, відкрито провадження у справі про визнання банкрутом або подано заяву про зняття з обліку платника податків;
  • в інших випадках, встановлених ст. 78 Податкового кодексу.

Що стосується порядку проведення виїзної податкової перевірки, то він встановлений пп. 75.1.2 Податкового кодексу. Вона відбувається за місцем знаходження суб’єкта господарювання або за місцем розташування об’єкта, що знаходиться у його власності та є предметом перевірки. Тоді як невиїзна податкова перевірка проходить у будівлі контролюючого органу. Після закінчення будь-якої перевірки контролюючий орган складає довідку або акт. Оформлення результатів будь-якого виду податкової перевірки у вигляді акту передбачає відображення в ньому усіх порушень, виявлених в ході ревізії. Керівник підприємства повинен або підписати цей документ, або у разі незгоди з результатами камеральної, виїзної планової або будь-якої іншої податкової перевірки повинен подати заперечення у строк не пізніше 10 робочих днів. Це остання можливість уникнути штрафів.

Особливості оскарження акту податкової перевірки

Результати перевірки податкових органів можуть бути оскаржені суб’єктом господарювання наступним чином:

  • в досудовій (адміністративній) формі;
  • в судовому порядку.

У тому випадку, якщо, на думку платника податків, контролюючий орган після закінчення будь-якого виду перевірки встановив йому неправильну суму додаткових податкових зобов’язань або прийняв яке-небудь інше рішення, що суперечить чинному законодавству, він має право подати скаргу у вищестоящий контролюючий орган з проханням про перегляд цього рішення. Процедура адміністративного (досудового) оскарження результатів податкової перевірки передбачає подання суб’єктом господарювання у вищестоящий контролюючий орган письмової заяви (скарги), до якої при необхідності, також додаються належним чином завірені копії документів, розрахунків і доказів. Скарга подається протягом 10 робочих днів з моменту вручення керівникові підприємства податкового повідомлення-рішення. Контролюючий орган, що розглядає скаргу платника податків, у свою чергу, зобов’язаний прийняти аргументоване рішення впродовж 20 календарних днів, що слідують за днем її отримання. Після чого відправляє його на адресу суб’єкта господарювання поштою з повідомленням про вручення або надає йому під розписку. Окрім оскарження результатів податкової перевірки у вищестоящому контролюючому органі, платник податків також може опротестувати податкове повідомлення-рішення в суді. Це можна зробити, подавши позов до адміністративного суду за зареєстрованим місцем знаходження позивача або відповідача впродовж:

  • 3 місяців  з дня вручення рішення контролюючого органу за результатами розгляду скарги або
  • 6 місяців з дня звернення до контролюючого органу зі скаргою, якщо рішення не було прийнято або не було надіслано суб’єкту господарювання або
  • 6 місяців з дня, коли суб’єкт господарювання дізнався або міг дізнатися про своє порушене право та не оскаржував податкове повідомлення-рішення в адміністративному порядку.

Процедура оскарження результатів перевірки дає певну перевагу платникові податків. Вона полягає в тому, що, поки триває досудовий або судовий розгляд скарги, сума додатково нарахованих йому податкових зобов’язань вважається неузгодженою, тобто не підлягає до примусового стягнення. Тому, якщо у вас виникла необхідність правильно оформити заперечення на акт податкової перевірки, то з цим завданням прекрасно впораються експерти з Бухгалтерської компанії «Збережені активи» холдингу професійних послуг «Західна консалтингова група».

Підготовка до податкової перевірки: практичні рекомендації

Очевидно, що перевірка податкових органів для керівника – не лише неприємна, але і небажана подія. Проте кожен платник податків, рано чи пізно, стикається з подібним явищем. Щоб гідно пройти це випробування, йому необхідно добре підготуватися. Щоб підготовка до податкової перевірки не доставляла особливого клопоту, використайте наступні практичні рекомендації:

  • перше і найважливіше – підготовка до будь-якого виду перевірки податкових органів повинна тривати постійно, а не тільки тоді, коли перевіряючий вже на порозі;
  • також необхідно навести порядок в паперовій документації. У бухгалтерії повинні зберігатися тільки ті документи, які мають безпосереднє відношення до бухгалтерського обліку. А всі інші папери краще видалити. Адже навіть, здавалося б, непотрібна чернетка може зацікавити податківця і статии причиною накладення штрафу;
  • також бажано завчасно створити окреме робоче місце для перевіряючого. Це дозволить уникнути в ході перевірки його неформального спілкування із співробітниками підприємства, під час якого можуть бути ненавмисно виявлені деякі правопорушення;
  • в процесі підготовки до будь-якого виду податкової перевірки важливо також потурбуватися про призначення особи, відповідальної за спілкування з податківцями. Бажано, якщо це буде досвідчений бухгалтер;
  • ще один ефективний крок – ведення спеціального журналу планових і позапланових виїзних перевірок податкової інспекції. Адже вагомою підставою не пустити перевіряючих, які прийшли з інспекцією на підприємство, є їх відмова зробити в ньому відповідний запис.

Отже, головна умова успішного завершення будь-якої податкової перевірки – планомірна і систематична підготовка до неї. А разом з нашими фахівцями зробити це буде значно легше.

(12 - 5.00 - 5)
Підписатися на новини

Підпишіться на щотижневий дайджест новин і будьте в курсі подій без зайвого спаму

X