Розробка публічних оферт

контакти Адвокатського бюро “Яновський і партнери”

+38 (032) 247-01-00+38 (067) 000-13-27 е-mail: yp@zkg.ua

Приклад з життя. Щодня, купуючи товари в супермаркеті або використовуючи громадський транспорт, кожен з нас, навіть не задумуючись про це, укладає договори саме на основі публічної оферти. Адже правила торгівлі і обслуговування покупців супермаркета, розміщені в документах “Куток споживача” або на сторінці супермаркета в Інтернеті, не що інше, як приклад публічної оферти, згідно з якою супермаркет зобов’язується продати одинакові товари за однаковою для всіх споживачів ціною і на інших однакових умовах. Саме в момент розрахунку готівкою біля каси за придбаний товар, ми й укладаємо усний договір купівлі-продажу, – буденний приклад публічного договору. Просто, чи не так?

Публічна оферта і як її наслідок – укладення публічного договору,  часто іменується в середовищі підприємців узагальнено, як розмовне поняття  “два в одному” – договір публічної оферти — документ зрозумілий далеко не кожному представнику українського бізнесу. Проте у європейських країнах, а також у США й Канаді він є одним із найбільш поширених та затребуваних. Не дивлячись на змішування, множинність трактувань, трансформацій або скорочень понять, в їх основі лежить поняття  публічна оферта або публічний договір.  Переважно оферта користується попитом в інтернет-бізнесі, зокрема, у компаній, пов’язаних із роздрібною торгівлею товарів й послугами через Інтернет. Що собою являє такий тип договору? Чим публічна оферта відрізняється від приватної оферти, оферти приєднання або аналогічних документів і в чому її переваги? Чому вона вважається надійним захистом від непередбачених і прогнозованих ризиків? На ці та інші питання дадуть відповідь юристи Адвокатського бюро “Яновський і партнери” холдингу професійних послуг «Західна консалтингова група».

Суть договору публічної оферти і його основні переваги

Оферта (в перекладі з латині термін «offero» означає «пропоную») означає “пропозиція”, а відтак публічна оферта  є прелюдією  укладення публічного договору, умови якого не підлягають обговоренню та/або будь-якій зміні. Іншими словами, публічна оферта — це пропозиція підприємця невизначеному колу чи групі осіб певних  взаємовідносин з продажу товарів або надання послуг, на чітко визначених, незмінних умовах. Якщо всю групу або окремих її представників такі умови в чимось не влаштовують, жоден із пунктів публічної оферти не може обговорюватися й коригуватися, а укладення договору не відбудеться. Якщо людина або група людей зацікавлені у встановленні взаємин, вони зобов’язані прийняти всі умови повністю й у тому вигляді, який має ця оферта. Отже, принцип публічого договору, що укладається на основі публічної оферти, досить простий: або умови приймаються повністю, або ніяк.

На перший погляд, така жорстка позиція може здатися неділовою, такою, яка обмежує можливості укласти угоду на взаємовигідних умовах. Проте договір оферти — найбільш зручний і безпечний спосіб для тих, хто має або планує починати бізнес в Інтернеті. Так, публічна оферта — це незамінний інструмент для ефективної роботи практично будь-якого інтернет-магазину. На відміну від стандартних договорів на поставку продукції або надання послуг, публічна оферта має деякі явні переваги на користь бізнесу, а саме:

  1. Захищає інтереси підприємця: оскільки умови договору публічної оферти не обговорюються, власник бізнесу може спочатку робити ставку на юридичне забезпечення власної вигоди й безпеки в разі виникнення розбіжностей.
  2. Страхує власника й керівництво підприємства від претензій покупців. У наш час, коли в бізнесі й суспільстві панує принцип «клієнт завжди правий», а помилки будь-якої компанії і її окремих представників виносять на суд публіки щодня в соцмережах, слід дбати про те, аби клієнт у момент укладення договору приймав усі запропоновані йому умови на власний страх і ризик. Прогнозовано і зрозуміло, що у кожний договір з кожним споживачем не вносяться якісь ризиковані зміни та індивідуальні умови.
  3. Дозволяє передбачити можливі суперечки в майбутньому й заздалегідь прописати механізм дії в такому разі, поклавши всю відповідальність за вибір і покупку товару не завжди найкращої якості на споживача.
  4. Мінімізує ризики посередника або продавця. Якщо клієнт приймає умови, він, як правило, тим самим покладає на себе відповідальність за всі подальші дії, які стосуються даної угоди.

Можливо, теоретичний опис договору оферти виглядає занадто складним для розуміння. На практиці ж це один із найбільш простих і необхідних інструментів у певних галузях підприємницької діяльності. Про те, де саме найдоцільніше використовувати публічну оферту, піде мова далі. А поки резюмуємо вигоди для бізнесу від такого формату ділових взаємин:

  • оферта дозволяє убезпечити бізнес від надмірних претензій;
  • за допомогою оферти переважна більшість суперечок вирішується на користь підприємця;
  • всі ризики й незручності є відповідальністю покупця.

Здавалося б, мало хто з клієнтів здатний добровільно прийняти такі умови. На практиці ж, практично будь-який громадянин України щодня стикається з публічною офертою в повсякденному житті й приймає її умови абсолютно добровільно. До того ж, договір публічної оферти часто є найбільш простою і взаємовигідною формою співпраці для певних видів сучасного бізнесу.

Договір публічної оферти в різних галузях підприємницької діяльності в Україні та світі

Важливо пам’ятати, щоб оферта мала статус публічної, така пропозиція повинна виходити від сторони, що здійснює підприємницьку діяльність. Аби було простіше зрозуміти, як і в яких галузях сучасного бізнесу клієнти охоче погоджуються на беззастережне прийняття умов продавця або посередника, наведемо кілька прикладів найбільш поширеного використання публічної оферти:

  1. Інтернет-платформа для продажу товарів і послуг приватними особами. Сьогодні в Україні та інших країнах усе активніше розвиваються інтернет-сервіси для продажу приватними особами нових і вживаних товарів (одягу та взуття, автомобілів, товарів для дітей, побутової техніки й меблів). Найбільш яскравий приклад — українська платформа www.olx.ua. Тут кожен може знайти необхідний товар різного ступеня зношеності і придбати його за ціною, яка часом є істотно нижчою за ринкову. Так часто купують меблі, дитячий транспорт, супутні товари для догляду за немовлятами та дітьми (коляски, автокрісла та інше), обов’язково приймаючи при цьому умови оферти користування послугами цього онлайн-сервісу і оплати за його послуги. Інший приклад — сайти, де можна придбати старий автомобіль прямо у господаря або посередника (перекупника). Здійснюючи покупку на таких інтернет-майданчиках, клієнт автоматично приймає умови сайту. У них йдеться про те, що сайт не несе відповідальності за якість і зовнішній вигляд товару. Усі суперечки продавець і покупець вирішують між собою без залучення представників інтернет-платформи. Водночас подібні угоди ні в кого не викликають підозр чи негативного ставлення до самого інтернет-сервісу і кожен клієнт, користуючись ним, завжди усвідомлює повну відповідальність за свій вибір і свої дії.
  2. Інтренет-сервіс для створення й перегляду баз продавців і виробників конкретного типу продукції в регіоні. Такі сервіси дозволяють провести швидкий аналіз ринку з пошуком продавців необхідних товарів, аналітики цін, перегляду акцій і спеціальних пропозицій, умов оплати, відвантаження та доставки продукції. В Україні працює кілька платформ даного типу: www.prom.ua, www.hotline.ua та інші, що надають послуги з реклами і налагодження контактів між продавцями і покупцями. Тут можна знайти пропозиції про продаж товарів і послуг роздрібним та оптовим покупцям. Аналогічно з попереднім пунктом, дані сервіси не несуть відповідальність за якість і кількість поставленої продукції в разі укладення угоди. Їхнє завдання полягає лише в грамотній систематизації та відображенні інформації з Інтернету. Усі претензії щодо угоди повинні вирішуватися винятково між продавцем і покупцем.
  3. Сервіс доставки покупок з-за кордону. Розвиток міжнародної інтернет-торгівлі та електронного банкінгу подарував можливість громадянам України здійснювати покупки в будь-якій точці світу. Але не всі інтернет-магазини поки пропонують міжнародну доставку, зокрема в Україні. Компанії, які можуть доставити будь-яку посилку прямо додому покупцеві, є досить перспективним сучасним видом бізнесу. Тим не менш, вони не можуть нести відповідальність за якість товару, її збереження в разі неправильного упакування, термін придатності та інше. Саме договір публічної оферти обумовлює перераховані вище пункти, покладаючи відповідальність за будь-які невідповідності щодо товару на виробника, продавця чи покупця, залишаючи відповідальність на перевізникові лише за строки і збереження вантажу під час доставки.
  4. Інтернет-додатки для телефонів, комп’ютерів та інших гаджетів, метою яких є пошук і систематизація інформації. Їхні розробники і правовласники згідно з договорами публічної оферти не повинні нести ніякої відповідальності за достовірність знайдених даних, їхню актуальність і повноту.

Це лише найбільш поширені сучасні напрями в бізнесі, які щодня пропонують клієнтам співпрацю на підставі договору оферти. Його беззастережне прийняття називається акцептом. Кожен день тисячі угод здійснюються завдяки цій простій і безпечній формі ділових взаємин. Проте, складаючи такий документ, необхідно розуміти: будь-яка страхівка від ризиків не є безмежною й має свої жорсткі обмеження.

Оферта й акцепт: обмеження згідно з законом

Оферта — це документ, який надає юридичну перевагу бізнесу. Але не варто плекати ілюзії, вважаючи, що заради вигоди продавця можна поставити клієнта в жорсткі умови й розраховувати на їхнє беззаперечне виконання. Найбільш явний регулятор ділових відносин за публічним договором на підставі публічної оферти — цивільний кодекс. Усе, що не вписується в його рамки, є порушенням законодавства й тягне за собою серйозну відповідальність. Всілякий документ, який обмежує права і свободи будь-якого громадянина на користь інших фізичних або юридичних осіб, є правопорушенням. Ось чому важливо грамотно скласти і правильно оформити як публічний договір так і публічну оферту, яку в побуті називають – “договір оферти”. Великий досвід, багаторічна практика складання таких документів, а також врегулювання будь-яких дебатів і суперечок щодо їхнього оформлення і виконання, є заслугою і перевагою компанії Адвокатське бюро «Яновський і партнери». Тут працюють адвокати, юристи й бізнес-консультанти, які мають чималі  напрацювання в області публічної оферти й акцепту для різних форм, типів і напрямів бізнесу. Правова грамотність і коректність у складанні контрактів та угод — основоположні складники успішного підприємства. Такий підхід у цілому, а також юридично правильна підготовка договору публічної оферти зокрема, гарантують безпеку роботи компанії і її добру репутацію на ринку.

Яка структура договору публічної оферти?

Договір публічної оферти про надання послуг є дуже важливим документом, особливо для підприємців, які працюють в Інтернет-просторі. Цей договір визначає правила взаємодії між підприємцем та клієнтом. Ось основна структура договору публічної оферти:

  • Назва документа, сторони та територія: Вказується, що даний документ є публічною офертою, хто є адресатом, та територія, на яку поширюється договір.
  • Термінологія: Визначаються основні поняття, що використовуються у тексті договору публічної оферти, для уникнення непорозумінь.
  • Предмет договору: Що саме пропонується клієнту – товар, послуга чи інше.
  • Права та обов’язки сторін: Які права та обов’язки мають обидві сторони договору публічної оферти про надання послуг.
  • Порядок надання послуг/поставки товару: Вказується, як саме буде надана послуга або поставлений товар.
  • Механізм роботи сервісу: Описується, як клієнт може взаємодіяти з сервісом, наприклад, як зареєструватися або оформити замовлення.
  • Інтелектуальна власність: Визначається порядок користування контентом, що є об’єктом інтелектуального права.
  • Конфіденційність. Захист персональних даних: Визначається, як буде оброблятися та зберігатися персональна інформація клієнта.
  • Відповідальність сторін: Вказується, яка відповідальність несе кожна зі сторін у разі порушення умов договору публічної оферти.

Ця структура допомагає зрозуміти основні аспекти договору публічної оферти та забезпечує прозорість взаємодії між підприємцем та клієнтом. Зверніть увагу, що при формулюванні публічної оферти важливо дотримуватися чинного законодавства України, зокрема, Закону України «Про захист прав споживачів» (публічна оферта закон).

Як розірвати публічну оферту?

Для розірвання публічної оферти необхідно зрозуміти її суть та особливості. Публічна оферта – це пропозиція укласти договір, яка визначає всі суттєві умови договору і виражена таким чином, що прийняття зазначеної пропозиції є достатнім для укладення договору.

Основні способи розірвання публічної оферти включають:

  • Розірвання за взаємною згодою сторін.
  • Розірвання на підставі рішення суду за порушення однією зі сторін істотних умов договору.
  • Розірвання договору публічної оферти за ініціативою споживача чи виконавця/продавця.

Детальні умови зазначаються в договорі.

Отже, зверніть увагу на такі моменти:

  • Припинення дії договору: Договір може бути припинений у разі закінчення строку, на який його укладено, смерті фізичної особи, прийняття рішення про ліквідацію юридичної особи або визнання її банкрутом. Також договір може бути розірваний за взаємною згодою сторін або рішенням суду на вимогу однієї зі сторін у разі порушення істотних умов договору.
  • Заперечення проти публічної оферти: Якщо ви не погоджуєтеся з умовами публічної оферти, вам слід висловити свої заперечення у вигляді письмового повідомлення. Форма та порядок подачі таких заперечень мають бути зазначені у самому договорі.
  • Важливість інформування: Якщо ви вирішили відмовитися від публічної оферти або маєте заперечення до її умов, важливо вчасно та коректно інформувати іншу сторону. Тільки так ви зможете уникнути небажаних юридичних наслідків.
  • Консультація з юристом: У випадку сумнівів або невпевненості у своїх діях рекомендується звертатися до юридичних консультантів.

Для розірвання публічної оферти рекомендується звертатися до юридичної допомоги, щоб забезпечити правильне та законне виконання всіх процедур.

Що таке договір оферти та для чого використовується 

Якщо дивитися з точки зору фахового юриста, а не з точки зору споживача, то оферта означає пропозицію укласти договір. По суті — оферта передує укладенню договору, а згода з офертою і є його укладенням. Проте, нерідко споживачі та замовники, коли хочуть замовити оформлення публічного договору чи публічної  оферти, називають це єдиною фразою — договір оферти. Отже, ми приймаємо такий погляд замовників і поговоримо з вами вашою мовою.

Договір оферти — це юридичний документ, що визначає умови та правила, за якими будь-яка особа може укласти угоду з підприємством або організацією. Стрімкий розвиток інтернет-торгівлі сприяє росту популярності такої форми угоди. Вона використовується для здійснення комерційної діяльності без конфліктів і непорозумінь, забезпечує захист прав споживачів і постачальників. 

Умови, прописані в документі, повинні бути чіткими й доступними для будь-якої особи, сформульовані просто й зрозуміло, без двозначностей. Договір оферти може бути розміщений на вебсайті підприємства, в рекламних матеріалах або інших доступних джерелах. У разі прийняття умов особа зобов'язується їх дотримуватися, а підприємство — надати відповідні товари або послуги. Документ набуває юридичної сили з моменту акцепту, тому важливо уважно ознайомитися з пропозицією та впевнитися в її прийнятності.

Які є види оферти

Тип угоди залежить від кількості адресатів. Вона може бути:

  • твердою — адресованою конкретному потенційному покупцю з чіткими умовами та термінами. Таку оферту прийнято вважати приватною офертою;

  • вільною — призначеною для кола зацікавлених осіб, із змінними  термінами та зобов'язаннями, які можуть бути подані у відповідь, як контроферта;

  • офертою приєднання — на незмінних для зацікавлених осіб умовах, до яких  вони можуть приєднатися лише в цілому, без жодних застережень або додаткових умов.

Ще один вид — публічний договір оферти, адресований необмеженій кількості осіб. Він зазвичай публікується в масмедіа або інтернеті, набуває юридичної сили після прийняття умов зацікавленою особою. 

Публічний договір оферти: специфіка та переваги

Угода має свої особливості та правила застосування:

  • умови оферти однакові для всіх споживачів;

  • продавець не може надавати перевагу одним споживачам перед іншими;

  • продавець, який має змогу надавати відповідні послуги чи продавати товари, не може без поважних причин відмовитися від укладання угоди.

Документ захищає інтереси підприємця, оскільки не підлягає обговоренню, а також забезпечує правову визначеність клієнта, який знає, на що погоджується. Споживач може бути впевнений у тому, що всі прописані умови є доступними для нього. Це зміцнює довіру до компанії та її продуктів. 

Наявність такого документа спрощує процес укладання угод. Клієнтові не потрібно підписувати його вручну, оскільки прийняття пропозицій відбувається шляхом виконання дій, зазначених у договорі. Це пришвидшує процедуру й знижує витрати на адміністрування.

Де може бути розміщений договір публічної оферти 

Документ може бути розміщений у різних місцях, щоб забезпечити доступність для потенційних контрагентів:

  • На сайті компанії. Зазвичай інформація про оферту знаходиться в підвалі сайту або в розділі ‭«Умови використання».

  • У соцмережах. Договір оферти може бути опублікований в профілі компанії на різних платформах (Facebook, Instagram, Twitter).

  • В рекламних матеріалах. Угоду інколи розміщують в рекламних буклетах, проспектах або інших матеріалах, що розповсюджуються серед потенційних клієнтів.

У разі здійснення продажу через онлайн-платформи оферту часто розміщують безпосередньо в описі товарів або послуг. В ресторанах та інших закладах громадського харчування такі умови можна знайти в меню, в магазинах — в куточку споживача.

Структура договору публічної оферти

Документ повинен мати чітку структуру, не суперечити законодавству, бути максимально зрозумілим для всіх учасників і містити:

  • Вступну частину, де зазначається, що договір є публічною офертою, вказуються сторони угоди, реквізити постачальника товарів чи послуг. Це надає документу правовий статус.

  • Визначення термінів. Такий розділ допоможе уникнути непорозумінь, оскільки кожен вид діяльності має свою специфічну термінологію.

  • Предмет договору. В цьому пункті підприємець вказує, що саме пропонує споживачу — товар чи послугу. 

  • Умови й порядок укладення договору публічної оферти. В цьому розділі повинні бути описані дії, які вважаються підтвердженням прийняття угоди.

  • Права й обов’язки сторін. Чітко описані права та обов'язки клієнта та постачальника дають змогу уникнути непорозумінь у відносинах між сторонами.

  • Вартість послуг чи товарів, умови оплати, доставки, повернення й обміну. Пункти мають бути максимально зрозумілими, що допоможе зменшити ризик спірних ситуацій.

  • Способи взаємодії з сервісом. Клієнту надається інформація щодо способів реєстрації та оформлення замовлення. 

  • Відповідальність сторін за неналежне виконання умов. Слід також зазначити, які випадки можуть вважатися форс-мажором.

Також потрібно вказати терміни дії угоди, прописати умови, за яких можуть вноситися зміни до документа, надати інформацію щодо захисту персональних даних. Для об'єктів інтелектуального права потрібно визначити порядок користування контентом. Юридично правильне оформлення документа з урахуванням всіх нюансів гарантує безпеку бізнесу, позитивно впливає на репутацію компанії.

Розірвання договору публічної оферти

За бажанням однієї зі сторін угода може бути розірвана. Це може бути пов'язано з недотриманням її умов, неналежною якістю товару, порушеннями законодавства тощо. При цьому необхідно враховувати можливі наслідки, дотримуватися певних правил і процедур.

Передусім сторона, яка бажає розірвати угоду, повинна повідомити про це іншу сторону в письмовій формі (надіславши лист або через електронну пошту). У повідомленні необхідно зазначити причини розірвання та дату, з якої воно набуває чинності.

Після цього сторони домовляються про повернення товару, коштів або виплату компенсації. Якщо не вдається досягти згоди, можливе розірвання в судовому порядку.

Уникнути неприємних ситуацій допоможе грамотне оформлення договору публічної оферти. Фахівці холдингу професійних послуг «ЗКГ» мають великий досвід складання таких документів для різних напрямів діяльності, гарантують професійний підхід і якісне виконання роботи. Замовник отримує максимально захищений документ, який відповідає всім вимогам законодавства.

(17 - 5.00 - 5)
Розробка публічних офертРозробка публічного договору
X