Розробка публічних оферт

Приклад з життя. Щодня, купуючи товари в супермаркеті або використовуючи громадський транспорт, кожен з нас, навіть не задумуючись про це, укладає договори саме на основі публічної оферти. Адже правила торгівлі і обслуговування покупців супермаркета, розміщені в документах “Куток споживача” або на сторінці супермаркета в Інтернеті, не що інше, як приклад публічної оферти, згідно з якою супермаркет зобов’язується продати одинакові товари за однаковою для всіх споживачів ціною і на інших однакових умовах. Саме в момент розрахунку готівкою біля каси за придбаний товар, ми й укладаємо усний договір купівлі-продажу, – буденний приклад публічного договору. Просто, чи не так?

Публічна оферта і як її наслідок – укладення публічного договору,  часто іменується в середовищі підприємців узагальнено, як розмовне поняття  “два в одному” – договір публічної оферти — документ зрозумілий далеко не кожному представнику українського бізнесу. Проте у європейських країнах, а також у США й Канаді він є одним із найбільш поширених та затребуваних. Не дивлячись на змішування, множинність трактувань, трансформацій або скорочень понять, в їх основі лежить поняття  публічна оферта або публічний договір.  Переважно оферта користується попитом в інтернет-бізнесі, зокрема, у компаній, пов’язаних із роздрібною торгівлею товарів й послугами через Інтернет. Що собою являє такий тип договору? Чим публічна оферта відрізняється від приватної оферти, оферти приєднання або аналогічних документів і в чому її переваги? Чому вона вважається надійним захистом від непередбачених і прогнозованих ризиків? На ці та інші питання дадуть відповідь юристи Адвокатського бюро “Яновський і партнери” холдингу професійних послуг «Західна консалтингова група».

Суть договору публічної оферти і його основні переваги

Оферта (в перекладі з латині термін «offero» означає «пропоную») означає “пропозиція”, а відтак публічна оферта  є прелюдією  укладення публічного договору, умови якого не підлягають обговоренню та/або будь-якій зміні. Іншими словами, публічна оферта — це пропозиція підприємця невизначеному колу чи групі осіб певних  взаємовідносин з продажу товарів або надання послуг, на чітко визначених, незмінних умовах. Якщо всю групу або окремих її представників такі умови в чимось не влаштовують, жоден із пунктів публічної оферти не може обговорюватися й коригуватися, а укладення договору не відбудеться. Якщо людина або група людей зацікавлені у встановленні взаємин, вони зобов’язані прийняти всі умови повністю й у тому вигляді, який має ця оферта. Отже, принцип публічого договору, що укладається на основі публічної оферти, досить простий: або умови приймаються повністю, або ніяк.

На перший погляд, така жорстка позиція може здатися неділовою, такою, яка обмежує можливості укласти угоду на взаємовигідних умовах. Проте договір оферти — найбільш зручний і безпечний спосіб для тих, хто має або планує починати бізнес в Інтернеті. Так, публічна оферта — це незамінний інструмент для ефективної роботи практично будь-якого інтернет-магазину. На відміну від стандартних договорів на поставку продукції або надання послуг, публічна оферта має деякі явні переваги на користь бізнесу, а саме:

  1. Захищає інтереси підприємця: оскільки умови договору публічної оферти не обговорюються, власник бізнесу може спочатку робити ставку на юридичне забезпечення власної вигоди й безпеки в разі виникнення розбіжностей.
  2. Страхує власника й керівництво підприємства від претензій покупців. У наш час, коли в бізнесі й суспільстві панує принцип «клієнт завжди правий», а помилки будь-якої компанії і її окремих представників виносять на суд публіки щодня в соцмережах, слід дбати про те, аби клієнт у момент укладення договору приймав усі запропоновані йому умови на власний страх і ризик. Прогнозовано і зрозуміло, що у кожний договір з кожним споживачем не вносяться якісь ризиковані зміни та індивідуальні умови.
  3. Дозволяє передбачити можливі суперечки в майбутньому й заздалегідь прописати механізм дії в такому разі, поклавши всю відповідальність за вибір і покупку товару не завжди найкращої якості на споживача.
  4. Мінімізує ризики посередника або продавця. Якщо клієнт приймає умови, він, як правило, тим самим покладає на себе відповідальність за всі подальші дії, які стосуються даної угоди.

Можливо, теоретичний опис договору оферти виглядає занадто складним для розуміння. На практиці ж це один із найбільш простих і необхідних інструментів у певних галузях підприємницької діяльності. Про те, де саме найдоцільніше використовувати публічну оферту, піде мова далі. А поки резюмуємо вигоди для бізнесу від такого формату ділових взаємин:

  • оферта дозволяє убезпечити бізнес від надмірних претензій;
  • за допомогою оферти переважна більшість суперечок вирішується на користь підприємця;
  • всі ризики й незручності є відповідальністю покупця.

Здавалося б, мало хто з клієнтів здатний добровільно прийняти такі умови. На практиці ж, практично будь-який громадянин України щодня стикається з публічною офертою в повсякденному житті й приймає її умови абсолютно добровільно. До того ж, договір публічної оферти часто є найбільш простою і взаємовигідною формою співпраці для певних видів сучасного бізнесу.

Договір публічної оферти в різних галузях підприємницької діяльності в Україні та світі

Важливо пам’ятати, щоб оферта мала статус публічної, така пропозиція повинна виходити від сторони, що здійснює підприємницьку діяльність. Аби було простіше зрозуміти, як і в яких галузях сучасного бізнесу клієнти охоче погоджуються на беззастережне прийняття умов продавця або посередника, наведемо кілька прикладів найбільш поширеного використання публічної оферти:

  1. Інтернет-платформа для продажу товарів і послуг приватними особами. Сьогодні в Україні та інших країнах усе активніше розвиваються інтернет-сервіси для продажу приватними особами нових і вживаних товарів (одягу та взуття, автомобілів, товарів для дітей, побутової техніки й меблів). Найбільш яскравий приклад — українська платформа www.olx.ua. Тут кожен може знайти необхідний товар різного ступеня зношеності і придбати його за ціною, яка часом є істотно нижчою за ринкову. Так часто купують меблі, дитячий транспорт, супутні товари для догляду за немовлятами та дітьми (коляски, автокрісла та інше), обов’язково приймаючи при цьому умови оферти користування послугами цього онлайн-сервісу і оплати за його послуги. Інший приклад — сайти, де можна придбати старий автомобіль прямо у господаря або посередника (перекупника). Здійснюючи покупку на таких інтернет-майданчиках, клієнт автоматично приймає умови сайту. У них йдеться про те, що сайт не несе відповідальності за якість і зовнішній вигляд товару. Усі суперечки продавець і покупець вирішують між собою без залучення представників інтернет-платформи. Водночас подібні угоди ні в кого не викликають підозр чи негативного ставлення до самого інтернет-сервісу і кожен клієнт, користуючись ним, завжди усвідомлює повну відповідальність за свій вибір і свої дії.
  2. Інтренет-сервіс для створення й перегляду баз продавців і виробників конкретного типу продукції в регіоні. Такі сервіси дозволяють провести швидкий аналіз ринку з пошуком продавців необхідних товарів, аналітики цін, перегляду акцій і спеціальних пропозицій, умов оплати, відвантаження та доставки продукції. В Україні працює кілька платформ даного типу: www.prom.ua, www.hotline.ua та інші, що надають послуги з реклами і налагодження контактів між продавцями і покупцями. Тут можна знайти пропозиції про продаж товарів і послуг роздрібним та оптовим покупцям. Аналогічно з попереднім пунктом, дані сервіси не несуть відповідальність за якість і кількість поставленої продукції в разі укладення угоди. Їхнє завдання полягає лише в грамотній систематизації та відображенні інформації з Інтернету. Усі претензії щодо угоди повинні вирішуватися винятково між продавцем і покупцем.
  3. Сервіс доставки покупок з-за кордону. Розвиток міжнародної інтернет-торгівлі та електронного банкінгу подарував можливість громадянам України здійснювати покупки в будь-якій точці світу. Але не всі інтернет-магазини поки пропонують міжнародну доставку, зокрема в Україні. Компанії, які можуть доставити будь-яку посилку прямо додому покупцеві, є досить перспективним сучасним видом бізнесу. Тим не менш, вони не можуть нести відповідальність за якість товару, її збереження в разі неправильного упакування, термін придатності та інше. Саме договір публічної оферти обумовлює перераховані вище пункти, покладаючи відповідальність за будь-які невідповідності щодо товару на виробника, продавця чи покупця, залишаючи відповідальність на перевізникові лише за строки і збереження вантажу під час доставки.
  4. Інтернет-додатки для телефонів, комп’ютерів та інших гаджетів, метою яких є пошук і систематизація інформації. Їхні розробники і правовласники згідно з договорами публічної оферти не повинні нести ніякої відповідальності за достовірність знайдених даних, їхню актуальність і повноту.

Це лише найбільш поширені сучасні напрями в бізнесі, які щодня пропонують клієнтам співпрацю на підставі договору оферти. Його беззастережне прийняття називається акцептом. Кожен день тисячі угод здійснюються завдяки цій простій і безпечній формі ділових взаємин. Проте, складаючи такий документ, необхідно розуміти: будь-яка страхівка від ризиків не є безмежною й має свої жорсткі обмеження.

Оферта й акцепт: обмеження згідно з законом

Оферта — це документ, який надає юридичну перевагу бізнесу. Але не варто плекати ілюзії, вважаючи, що заради вигоди продавця можна поставити клієнта в жорсткі умови й розраховувати на їхнє беззаперечне виконання. Найбільш явний регулятор ділових відносин за публічним договором на підставі публічної оферти — цивільний кодекс. Усе, що не вписується в його рамки, є порушенням законодавства й тягне за собою серйозну відповідальність. Всілякий документ, який обмежує права і свободи будь-якого громадянина на користь інших фізичних або юридичних осіб, є правопорушенням. Ось чому важливо грамотно скласти і правильно оформити як публічний договір так і публічну оферту, яку в побуті називають – “договір оферти”. Великий досвід, багаторічна практика складання таких документів, а також врегулювання будь-яких дебатів і суперечок щодо їхнього оформлення і виконання, є заслугою і перевагою компанії Адвокатське бюро «Яновський і партнери». Тут працюють адвокати, юристи й бізнес-консультанти, які мають чималі  напрацювання в області публічної оферти й акцепту для різних форм, типів і напрямів бізнесу. Правова грамотність і коректність у складанні контрактів та угод — основоположні складники успішного підприємства. Такий підхід у цілому, а також юридично правильна підготовка договору публічної оферти зокрема, гарантують безпеку роботи компанії і її добру репутацію на ринку.

(6 - 5.00 - 5)
Підписатись на наші новини


X