контакти Адвокатського бюро “Яновський і партнери”
+38 (032) 247-01-00; +38 (067) 000-13-27 е-mail: yp@zkg.ua
Приклад з життя. Щодня, купуючи товари в супермаркеті або використовуючи громадський транспорт, кожен з нас, навіть не задумуючись про це, укладає договори саме на основі публічної оферти. Адже правила торгівлі і обслуговування покупців супермаркета, розміщені в документах “Куток споживача” або на сторінці супермаркета в Інтернеті, не що інше, як приклад публічної оферти, згідно з якою супермаркет зобов’язується продати одинакові товари за однаковою для всіх споживачів ціною і на інших однакових умовах. Саме в момент розрахунку готівкою біля каси за придбаний товар, ми й укладаємо усний договір купівлі-продажу, – буденний приклад публічного договору. Просто, чи не так?
Публічна оферта і як її наслідок – укладення публічного договору, часто іменується в середовищі підприємців узагальнено, як розмовне поняття “два в одному” – договір публічної оферти — документ зрозумілий далеко не кожному представнику українського бізнесу. Проте у європейських країнах, а також у США й Канаді він є одним із найбільш поширених та затребуваних. Не дивлячись на змішування, множинність трактувань, трансформацій або скорочень понять, в їх основі лежить поняття публічна оферта або публічний договір. Переважно оферта користується попитом в інтернет-бізнесі, зокрема, у компаній, пов’язаних із роздрібною торгівлею товарів й послугами через Інтернет. Що собою являє такий тип договору? Чим публічна оферта відрізняється від приватної оферти, оферти приєднання або аналогічних документів і в чому її переваги? Чому вона вважається надійним захистом від непередбачених і прогнозованих ризиків? На ці та інші питання дадуть відповідь юристи Адвокатського бюро “Яновський і партнери” холдингу професійних послуг «Західна консалтингова група».
Суть договору публічної оферти і його основні перевагиОферта (в перекладі з латині термін «offero» означає «пропоную») означає “пропозиція”, а відтак публічна оферта є прелюдією укладення публічного договору, умови якого не підлягають обговоренню та/або будь-якій зміні. Іншими словами, публічна оферта — це пропозиція підприємця невизначеному колу чи групі осіб певних взаємовідносин з продажу товарів або надання послуг, на чітко визначених, незмінних умовах. Якщо всю групу або окремих її представників такі умови в чимось не влаштовують, жоден із пунктів публічної оферти не може обговорюватися й коригуватися, а укладення договору не відбудеться. Якщо людина або група людей зацікавлені у встановленні взаємин, вони зобов’язані прийняти всі умови повністю й у тому вигляді, який має ця оферта. Отже, принцип публічого договору, що укладається на основі публічної оферти, досить простий: або умови приймаються повністю, або ніяк.
На перший погляд, така жорстка позиція може здатися неділовою, такою, яка обмежує можливості укласти угоду на взаємовигідних умовах. Проте договір оферти — найбільш зручний і безпечний спосіб для тих, хто має або планує починати бізнес в Інтернеті. Так, публічна оферта — це незамінний інструмент для ефективної роботи практично будь-якого інтернет-магазину. На відміну від стандартних договорів на поставку продукції або надання послуг, публічна оферта має деякі явні переваги на користь бізнесу, а саме:
Можливо, теоретичний опис договору оферти виглядає занадто складним для розуміння. На практиці ж це один із найбільш простих і необхідних інструментів у певних галузях підприємницької діяльності. Про те, де саме найдоцільніше використовувати публічну оферту, піде мова далі. А поки резюмуємо вигоди для бізнесу від такого формату ділових взаємин:
Здавалося б, мало хто з клієнтів здатний добровільно прийняти такі умови. На практиці ж, практично будь-який громадянин України щодня стикається з публічною офертою в повсякденному житті й приймає її умови абсолютно добровільно. До того ж, договір публічної оферти часто є найбільш простою і взаємовигідною формою співпраці для певних видів сучасного бізнесу.
Договір публічної оферти в різних галузях підприємницької діяльності в Україні та світіВажливо пам’ятати, щоб оферта мала статус публічної, така пропозиція повинна виходити від сторони, що здійснює підприємницьку діяльність. Аби було простіше зрозуміти, як і в яких галузях сучасного бізнесу клієнти охоче погоджуються на беззастережне прийняття умов продавця або посередника, наведемо кілька прикладів найбільш поширеного використання публічної оферти:
Це лише найбільш поширені сучасні напрями в бізнесі, які щодня пропонують клієнтам співпрацю на підставі договору оферти. Його беззастережне прийняття називається акцептом. Кожен день тисячі угод здійснюються завдяки цій простій і безпечній формі ділових взаємин. Проте, складаючи такий документ, необхідно розуміти: будь-яка страхівка від ризиків не є безмежною й має свої жорсткі обмеження.
Оферта й акцепт: обмеження згідно з закономОферта — це документ, який надає юридичну перевагу бізнесу. Але не варто плекати ілюзії, вважаючи, що заради вигоди продавця можна поставити клієнта в жорсткі умови й розраховувати на їхнє беззаперечне виконання. Найбільш явний регулятор ділових відносин за публічним договором на підставі публічної оферти — цивільний кодекс. Усе, що не вписується в його рамки, є порушенням законодавства й тягне за собою серйозну відповідальність. Всілякий документ, який обмежує права і свободи будь-якого громадянина на користь інших фізичних або юридичних осіб, є правопорушенням. Ось чому важливо грамотно скласти і правильно оформити як публічний договір так і публічну оферту, яку в побуті називають – “договір оферти”. Великий досвід, багаторічна практика складання таких документів, а також врегулювання будь-яких дебатів і суперечок щодо їхнього оформлення і виконання, є заслугою і перевагою компанії Адвокатське бюро «Яновський і партнери». Тут працюють адвокати, юристи й бізнес-консультанти, які мають чималі напрацювання в області публічної оферти й акцепту для різних форм, типів і напрямів бізнесу. Правова грамотність і коректність у складанні контрактів та угод — основоположні складники успішного підприємства. Такий підхід у цілому, а також юридично правильна підготовка договору публічної оферти зокрема, гарантують безпеку роботи компанії і її добру репутацію на ринку.
Яка структура договору публічної оферти?Договір публічної оферти про надання послуг є дуже важливим документом, особливо для підприємців, які працюють в Інтернет-просторі. Цей договір визначає правила взаємодії між підприємцем та клієнтом. Ось основна структура договору публічної оферти:
Ця структура допомагає зрозуміти основні аспекти договору публічної оферти та забезпечує прозорість взаємодії між підприємцем та клієнтом. Зверніть увагу, що при формулюванні публічної оферти важливо дотримуватися чинного законодавства України, зокрема, Закону України «Про захист прав споживачів» (публічна оферта закон).
Як розірвати публічну оферту?Для розірвання публічної оферти необхідно зрозуміти її суть та особливості. Публічна оферта – це пропозиція укласти договір, яка визначає всі суттєві умови договору і виражена таким чином, що прийняття зазначеної пропозиції є достатнім для укладення договору.
Основні способи розірвання публічної оферти включають:
Детальні умови зазначаються в договорі.
Отже, зверніть увагу на такі моменти:
Для розірвання публічної оферти рекомендується звертатися до юридичної допомоги, щоб забезпечити правильне та законне виконання всіх процедур.
Якщо дивитися з точки зору фахового юриста, а не з точки зору споживача, то оферта означає пропозицію укласти договір. По суті — оферта передує укладенню договору, а згода з офертою і є його укладенням. Проте, нерідко споживачі та замовники, коли хочуть замовити оформлення публічного договору чи публічної оферти, називають це єдиною фразою — договір оферти. Отже, ми приймаємо такий погляд замовників і поговоримо з вами вашою мовою.
Договір оферти — це юридичний документ, що визначає умови та правила, за якими будь-яка особа може укласти угоду з підприємством або організацією. Стрімкий розвиток інтернет-торгівлі сприяє росту популярності такої форми угоди. Вона використовується для здійснення комерційної діяльності без конфліктів і непорозумінь, забезпечує захист прав споживачів і постачальників.
Умови, прописані в документі, повинні бути чіткими й доступними для будь-якої особи, сформульовані просто й зрозуміло, без двозначностей. Договір оферти може бути розміщений на вебсайті підприємства, в рекламних матеріалах або інших доступних джерелах. У разі прийняття умов особа зобов'язується їх дотримуватися, а підприємство — надати відповідні товари або послуги. Документ набуває юридичної сили з моменту акцепту, тому важливо уважно ознайомитися з пропозицією та впевнитися в її прийнятності.
Тип угоди залежить від кількості адресатів. Вона може бути:
твердою — адресованою конкретному потенційному покупцю з чіткими умовами та термінами. Таку оферту прийнято вважати приватною офертою;
вільною — призначеною для кола зацікавлених осіб, із змінними термінами та зобов'язаннями, які можуть бути подані у відповідь, як контроферта;
офертою приєднання — на незмінних для зацікавлених осіб умовах, до яких вони можуть приєднатися лише в цілому, без жодних застережень або додаткових умов.
Ще один вид — публічний договір оферти, адресований необмеженій кількості осіб. Він зазвичай публікується в масмедіа або інтернеті, набуває юридичної сили після прийняття умов зацікавленою особою.
Угода має свої особливості та правила застосування:
умови оферти однакові для всіх споживачів;
продавець не може надавати перевагу одним споживачам перед іншими;
продавець, який має змогу надавати відповідні послуги чи продавати товари, не може без поважних причин відмовитися від укладання угоди.
Документ захищає інтереси підприємця, оскільки не підлягає обговоренню, а також забезпечує правову визначеність клієнта, який знає, на що погоджується. Споживач може бути впевнений у тому, що всі прописані умови є доступними для нього. Це зміцнює довіру до компанії та її продуктів.
Наявність такого документа спрощує процес укладання угод. Клієнтові не потрібно підписувати його вручну, оскільки прийняття пропозицій відбувається шляхом виконання дій, зазначених у договорі. Це пришвидшує процедуру й знижує витрати на адміністрування.
Документ може бути розміщений у різних місцях, щоб забезпечити доступність для потенційних контрагентів:
На сайті компанії. Зазвичай інформація про оферту знаходиться в підвалі сайту або в розділі «Умови використання».
У соцмережах. Договір оферти може бути опублікований в профілі компанії на різних платформах (Facebook, Instagram, Twitter).
В рекламних матеріалах. Угоду інколи розміщують в рекламних буклетах, проспектах або інших матеріалах, що розповсюджуються серед потенційних клієнтів.
У разі здійснення продажу через онлайн-платформи оферту часто розміщують безпосередньо в описі товарів або послуг. В ресторанах та інших закладах громадського харчування такі умови можна знайти в меню, в магазинах — в куточку споживача.
Документ повинен мати чітку структуру, не суперечити законодавству, бути максимально зрозумілим для всіх учасників і містити:
Вступну частину, де зазначається, що договір є публічною офертою, вказуються сторони угоди, реквізити постачальника товарів чи послуг. Це надає документу правовий статус.
Визначення термінів. Такий розділ допоможе уникнути непорозумінь, оскільки кожен вид діяльності має свою специфічну термінологію.
Предмет договору. В цьому пункті підприємець вказує, що саме пропонує споживачу — товар чи послугу.
Умови й порядок укладення договору публічної оферти. В цьому розділі повинні бути описані дії, які вважаються підтвердженням прийняття угоди.
Права й обов’язки сторін. Чітко описані права та обов'язки клієнта та постачальника дають змогу уникнути непорозумінь у відносинах між сторонами.
Вартість послуг чи товарів, умови оплати, доставки, повернення й обміну. Пункти мають бути максимально зрозумілими, що допоможе зменшити ризик спірних ситуацій.
Способи взаємодії з сервісом. Клієнту надається інформація щодо способів реєстрації та оформлення замовлення.
Відповідальність сторін за неналежне виконання умов. Слід також зазначити, які випадки можуть вважатися форс-мажором.
Також потрібно вказати терміни дії угоди, прописати умови, за яких можуть вноситися зміни до документа, надати інформацію щодо захисту персональних даних. Для об'єктів інтелектуального права потрібно визначити порядок користування контентом. Юридично правильне оформлення документа з урахуванням всіх нюансів гарантує безпеку бізнесу, позитивно впливає на репутацію компанії.
За бажанням однієї зі сторін угода може бути розірвана. Це може бути пов'язано з недотриманням її умов, неналежною якістю товару, порушеннями законодавства тощо. При цьому необхідно враховувати можливі наслідки, дотримуватися певних правил і процедур.
Передусім сторона, яка бажає розірвати угоду, повинна повідомити про це іншу сторону в письмовій формі (надіславши лист або через електронну пошту). У повідомленні необхідно зазначити причини розірвання та дату, з якої воно набуває чинності.
Після цього сторони домовляються про повернення товару, коштів або виплату компенсації. Якщо не вдається досягти згоди, можливе розірвання в судовому порядку.
Уникнути неприємних ситуацій допоможе грамотне оформлення договору публічної оферти. Фахівці холдингу професійних послуг «ЗКГ» мають великий досвід складання таких документів для різних напрямів діяльності, гарантують професійний підхід і якісне виконання роботи. Замовник отримує максимально захищений документ, який відповідає всім вимогам законодавства.
Підписатися на новини
Підпишіться на щотижневий дайджест новин і будьте в курсі подій без зайвого спаму Підписатися |
Податок на прибуток для чайників
Реєстрація змін до статуту ціна київ
Ліцензія на приватну медичну практику
Ліцензійний договір на використання програмного забезпечення
Ліцензія на продаж алкоголю ціна
Припинення фізичної особи підприємця
Як отримати ідентифікаційний код іноземцю
Як правильно укласти договір у бізнесі
Специфіка реєстрації потужностей та ведення державного реєстру: поради фахівців
Розпорядження правами інтелектуальної власності
Порядок реєстрації авторського права
Передача прав інтелектуальної власності
Реєстрація промислового зразка
Правовий захист від недобросовісної конкуренції
Субліцензійний договір на використання торгової марки
Реєстрація торгової марки за кордоном
Міжнародна реєстрація торгової марки
Договір про передачу прав на торгову марку зразок
Реєстрація авторських прав на твір
Торгова марка для домену в зоні .UA
Ліцензійний договір на використання твору
Отримання вигод від прав інтелектуальної власності: розробка та реєстрація ліцензійних договорів
Розробка договорів франчайзингу для комерційної концесії – правові аспекти
Реєстрація приватних підприємств
Реєстрація змін до статуту підприємства
Договори і положення про захист комерційної таємниці
Юридичні послуги корпоративних юрисконсультів це