fbpx

Розпоряджання правами на торгову марку

Торгова марка й товарний знак на сьогодні є унікальним активом. Питання їхнього використання коректно і з вигодою часом постає досить гостро, адже сучасні реалії часто вимагають багаторічних інвестицій у бренд і торгову марку з тим, щоби згодом отримувати з них прибуток. Як заробляти на використанні знаку торгової марки й не дозволити конкурентам недобросовісно використовувати вашу ТМ у власних корисливих інтересах? У цих питаннях нам допоможуть розібратися фахівці «Західної консалтингової групи». Вони мають багаторічний досвід роботи в галузі захисту інтересів правовласників бренду й торгової марки на території України.

 

Права на використання знаку торгової марки в комерційних цілях

 

Якщо у вас уже є зареєстрована торгова марка, значить ви є власником інтелектуальної власності. Ви можете використовувати її на свій розсуд із метою отримання прибутку, залучення цільової аудиторії, брендування продукції і фасадів торгових приміщень тощо. Проте ви можете також користуватися аналогічною інтелектуальною власністю інших, якщо маєте на це офіційний дозвіл. Відповідно, ви вирішуєте, чи надавати такі дозволи своїм партнерам і клієнтам, щоби вони могли використовувати вашу ТМ. Проте, найчастіше трапляються випадки незаконного використання торговельної марки, з одного боку, або несанкціонованих утисків усілякими інстанціями та державними органами — з іншого. Уникнути цього й захистити себе можна, вдавшись до допомоги кваліфікованих консультантів і юристів.

До вашої уваги найбільш поширені питання, з якими стикаються фахівці «Західної консалтингової групи» в процесі юридичної практики:

 

  • Що таке торговельна марка й у чому її цінність для правовласників і користувачів?

Простими словами, торгова марка — це унікальне позначення вашого продукту. Торгова марка може складатися зі слів, окремих букв і цифр, малюнків і знаків у певних кольорах і їхніх відтінках. Це логотип, бренд, унікальна назва вашої продукції, а в деяких випадках — і компанії. Завойовуючи ринок, борючись за відданість і лояльність споживачів, ви пов’язуєте в їхній свідомості якісний товар і високий рівень сервісу зі своєю торговою маркою. У наш час ТМ також втілює в собі:

  • певний смак (ось чому «Кока-Кола» тримає в секреті рецепт свого газованого напою);
  • стиль (три смужки Adidas);
  • спосіб життя (Bentley, Balenciaga);
  • світогляд (Disney, Nike, The North Face).

Патент торгової марки дозволить захистити вкладені в розкрутку інвестиції й гарантувати, що отримувати дивіденди зможете тільки ви або ті, кому ви надасте відповідний дозвіл.

 

  • Як вибрати торгову марку для власного бізнесу?

Шукати бренд — це масштабне дослідження ринку інтелектуальної власності в Україні та світі, помножене на політ фантазії і творчі рішення. Підприємцю доведеться створити ефектну назву, яку буде легко запам’ятати, визначити, як буде виглядати логотип торгової марки, вибрати корпоративні кольори, шрифти та інші риси. Усі ці елементи мають бути пов’язані зі сферою діяльності компанії чи бренду, бути приємними, нести смислове навантаження про цілі й місії торгової марки. Водночас вони не повинні копіювати або близько нагадувати бренд і торгову марку конкурентів.

 

  • Наскільки складно пройти успішну реєстрацію ТМ і чи трапляються відмови?

Реєстрація торгової марки в Україні триває місяцями, у деяких випадках — роками. Процедура поки що, на жаль, не повністю зрозуміла пересічному громадянину. Вона містить в собі перевірку торгової марки на наявність близьких аналогів на вітчизняному ринку, різноманітні оцінки й аналізи. Поняття близьких аналогів є не дуже чітким. Це означає, що обраний вами логотип і назву можуть деякою мірою нагадувати вже наявні українські бренди. У такому випадку в реєстрації після місяців перевірок торгової марки буде відмовлено, а час — безповоротно втрачено. Ось чому рекомендується проходити процедуру реєстрації назви і знаку торгової марки із залученням юристів. «Західна консалтингова група» має великий перелік торгових марок, які були зареєстровані за допомогою наших фахівців.

 

  • Що робити, щоби мою торговельну марку не використовували конкуренти?

Питання резонне, адже розкрутка ТМ означає те саме, що і створення репутації. Це довготривалий і непростий процес. На жаль, в Україні поки нерідко трапляються випадки, коли активний підприємець або команда створюють успішний бренд, привертають велику кількість цільової аудиторії, але як тільки починають заробляти на цьому, поруч одразу з’являються аналогічні компанії й не гребують використовувати розкручену торгову марку або без докорів сумління копіюють її майже до найдрібніших деталей. Щоби ваші конкуренти не наживалися на вкладених вами зусиллях і грошових інвестиціях у бренд, насамперед слід зареєструвати знак торгової марки. Причому думати про це слід на самому початку шляху, коли бізнес ще не вийшов на точку беззбитковості. В іншому випадку конкуренти можуть вас випередити й зареєструвати знак торгової марки, який ви обрали і в який вкладаєте гроші і творчі зусилля, раніше за вас. Захист торгової марки входить у чек-лист першорядних завдань, якщо ви будуєте системний бізнес і плануєте маркетинговий бюджет на розкрутку іміджу бізнесу і бренду.

 

  • Чи можна оскаржити реєстрацію торгової марки конкурентами, якщо спочатку створили її ви й доклали куди більше зусиль для її просування, але не встигли першими зареєструвати ТМ?

Ні, на жаль, тут повною мірою спрацьовує закон першості. Ось чому необхідно якомога швидше приступити до реєстрації знаку торгової марки. Багато власників бізнесу вважають занадто затягнутою процедуру отримання патенту, але цьому є абсолютно логічне пояснення: кожна заявка проходить ретельну перевірку торгової марки, у тому числі на наявність зареєстрованих аналогів і прототипів або раніше поданих заявок на такі. Якщо перевірка торговельної марки натрапляє на подібні бренди, які офіційно належать іншим правовласникам, процедура починається спочатку.

 

  • Як оформити дозвіл на використання торгової марки для своїх партнерів?

Є кілька типів договору про передачу прав на знак для товарів і послуг:

  • угоди про передачу виключних прав на ТМ іншому правовласнику (оформляються в разі продажу торгової марки та / або бізнесу);
  • ліцензійний договір на використання торговельної марки (укладається за франчайзинговою схемою співпраці, відкриття представництв на базі партнерських компаній тощо);
  • інші угоди про використання об’єктів інтелектуальної власності третіми особами.

Обрати правильний договір і врахувати в ньому всі нюанси передачі прав інтелектуальної власності допоможе досвідчений юрист. Так, у «Західній консалтинговій групі» клієнтам допомагають зробити повну оцінку торгової марки, скласти угоду в такий спосіб, щоби забезпечити максимальний захист торгової марки і водночас розумну свободу дій для партнерів і представників бренду, які не є прямими правовласниками.

 

  • Чи можна використовувати чужу ТМ без відповідних дозволів від правовласника й чим це загрожує?

Незаконне використання торговельної марки — це привід для притягнення до відповідальності того, хто користується чужою інтелектуальною власністю без згоди правовласника. Водночас, згідно з українським законодавством, є низка обов’язкових чинників, які вказують на те, що підприємець або виконавець повинен бути притягнутим до відповідальності. Має бути прецедент для перевірки торгової марки. Так, багато продавців спортивного одягу розміщують у себе на фасаді зображення знаків торгових марок відомих брендів, хоча й не є їхніми офіційними представниками. Проте пред’явити їм що-небудь може виключно правовласник. Ніякі перевірки торгової марки, обмеження і вимоги з боку правоохоронних та інших офіційних органів не є легітимними, якщо із самого початку не було пред’явлено вимогу правовласника позбавити представника можливості використовувати його торгову марку. Простими словами, поки на вас особисто не поскаржиться «Адідас», ніхто не має права позбавити вас можливості зображати цей бренд у своїх точках продажів. Це стосується будь-якого торгового знаку. Захист торгової марки передбачає сувору процедуру створення прецеденту незаконного використання інтелектуальної власності.

Це лише найбільш поширені запитання, так би мовити, верхівка айсберга. Насправді ж, робота з інтелектуальною власністю — джерело можливостей і перспектив розвитку для бізнесу. Юристи «Західної консалтингової групи» рекомендують подбати про її захист на самому початку шляху. У наш час інші активи інтелектуальної власності за кілька років виростають у ціні в десятки й сотні разів. Правильний підхід до забезпечення надійних умов для розвитку бренду — це найкраща інвестиція в сучасний бізнес.

(4 - 4.00 - 5)
Підписатися на новини

Підпишіться на щотижневий дайджест новин і будьте в курсі подій без зайвого спаму

X