fbpx

Реєстрація, структурування, ліквідація бізнесу

контакти Адвокатського бюро “Яновський і партнери”

+38 (032) 247-01-00+38 (067) 000-13-27 е-mail: yp@zkg.ua

Реалії сучасних процесів офіційного створення ТОВ і ліквідації бізнесу в Україні за останні роки змінилися не дуже сильно, хоча деякі нововведення все ж наявні. Загалом реєстрація ТОВ, як і будь-якого нового підприємства, стала простішою і відбувається набагато оперативніше завдяки впровадженню інформаційних технологій та сучасних електронних систем обробки даних. Водночас ліквідація бізнесу донині є процесом тривалим і непростим. Як правильно оформляти й закривати компанію? Що врахувати, аби заощадити час і не потрапити під дію штрафів і санкцій? Як легко, швидко і грамотно спочатку зареєструвати, а потім без проблем змінювати структуру і форму підприємства в процесі його розвитку і зростання? На ці та інші питання відповідають консультанти адвокатського бюро “Яновський та Партнери”.

Відкрити ТОВ протягом дня: міф чи реальність?

Стрімкий розвиток програм фінансування, платіжних систем, логістичних рішень в Україні та світі, Інтернет і соціальні мережі призвели до того, що практично будь-яку бізнес-ідею можна оперативно втілити в життя. Тож усе більше винаходів і якісних продуктів перетворюються в реальні стартапи. Водночас питання офіційного створення ТОВ є наріжним, оскільки будь-який бізнес, аби стати успішним, повинен, як мінімум, бути абсолютно легальним. Запити в мережі «Реєстрація ТОВ» і «Відкрити ТОВ» з’являються все частіше. Проте багато підприємців допускають масу примітивних помилок уже на етапі створення ТОВ. Це не дивно, якщо врахувати, що на старті бізнесу фінансові та людські ресурси обмежені, а увагу власників і ТОП-менеджерів сфокусовано на розробці економічної стратегії й позиціонуванні власних товарів і послуг на ринку, пошуку та залученні цільової аудиторії, тестуванні пілотних продуктів тощо. Ось чому вже на цьому етапі вкрай доцільно заручитися підтримкою досвідченого юриста, який допоможе правильно підготувати й подати пакет документів на реєстрацію ТОВ, порадить, яку краще форму бізнесу й види діяльності обрати в кожному конкретному випадку.

Порядок реєстрації юридичної особи

Багато бізнесів стартують зі створення ФОП, перетворюючись у ТОВ із метою розширення й диверсифікації бізнесу, запуску власного виробництва, отримання патентів і виходу на зовнішні ринки сусідніх країн. Відкрити ТОВ — зовсім не те саме, що зареєструвати фізичну особу-підприємця. Як мінімум, перед реєстрацією ТОВ необхідно визначити:

  1. Як буде називатися ваше ТОВ? Назва повинна бути написана українською мовою без використання літер англійського та інших алфавітів.
  2. Хто є власником товариства з обмеженою відповідальністю й на яких умовах? Це буде одна особа, якій належить ідея, чи кілька, включно з основними інвесторами? Як у такому випадку буде розподілятися між учасниками капітал компанії? Від цього безпосередньо залежить порядок і розмір дивідендів, які будуть отримані в майбутньому.
  3. Де буде зареєстрована фірма? Товариство з обмеженою відповідальністю обов’язково повинно мати юридичну адресу. Як правило, це адреса головного офісу або розташування виробничих потужностей. Часто підприємці цікавляться, чи можлива реєстрація ТОВ за адресою орендованого офісу? Так, юристи в Адвокатському бюро “Яновський і партнери” часто реєструють ТОВ за адресою орендованої нерухомості. Водночас врахуйте, що для успішного створення ТОВ необхідно мати офіційний правильно оформлений договір оренди приміщення, яке надалі буде юридичною адресою компанії.
  4. Чим буде займатись новостворене ТОВ і якими будуть його офіційні види діяльності згідно з КВЕД? Чи варто вибирати конкретний вид діяльності або їх може бути декілька, а також скільки допускається взагалі видів діяльності українським законодавством? Усе залежить від конкретного типу підприємства, його цілей і майбутніх завдань. Фахівці Адвокатського бюро “Яновський і партнери”  рекомендують реєструвати від чотирьох до семи видів діяльності, які однозначно будуть або можуть згодом здійснюватись компанією на ринку України та світу.
  5. Кого призначити директором товариства з обмеженою відповідальністю? Чи необхідно відразу наймати бухгалтера? Які ще посади є обов’язковими на етапі реєстрації ТОВ? Щоби відкрити ТОВ, абсолютно необхідно визначитися з головною посадою — Директора товариства з обмеженою відповідальністю. Це може бути один із власників або найманий співробітник. Директор ТОВ несе повну відповідальність за діяльність підприємства: як фінансову, так і будь-яку іншу. Щодо бухгалтера, українське законодавство не зобов’язує наймати його на етапі створення ТОВ. Функції бухгалтера, принаймні на початковому етапі становлення компанії, може виконувати директор. Відповідно до статутних документів в обов’язковому порядку вносять дані тільки про особу директора. Ніякі інші посади є необов’язковими для того, щоби ви могли відкрити ТОВ.
  6. Що краще: створення ТОВ-платника ПДВ або навпаки? Це індивідуально й дуже залежить від планів і цілей компанії. Кожен випадок краще розглядати окремо, аби вибрати максимально ефективну для нього систему оподаткування.
  7. Реєстрація ТОВ відбувається онлайн або необхідно нести документи до офіційної інстанції й чекати в чергах? На даний момент в Україні успішно функціонують обидва підходи. Ви можете підготувати всі документи у відповідній формі й подати їх до органів державної реєстрації особисто або відправити поштою. Якщо ж паперова тяганина й черги не для вас, можна пройти весь шлях онлайн. В обох випадках ціна найменшої помилки — відмова в реєстрації й необхідність проходити весь шлях ще раз. Тому раціонально цю функцію покласти на плечі досвідчених фахівців, витративши власний час на організацію виробництва і збуту, а також отримання прибутку.
  8. Які документи обов’язково потрібно підготувати для реєстрації ТОВ? Для запуску процедури реєстрації ТОВ необхідно надати пакет таких документів:
  • статут товариства з обмеженою відповідальністю;
  • протокол зборів учасників із зазначенням назви, форми власності, адреси реєстрації підприємства, результати обрання або призначення директора товариства з обмеженою відповідальністю, порядку й частки розподілу капіталу між засновниками;
  • паспортні дані засновників;
  • форма № 1 про подачу на державну реєстрацію ТОВ;
  • заява про обрання форми оподаткування підприємства.

Внесення даних до Єдиного держреєстру відбувається протягом доби. Директор або представник товариства з обмеженою відповідальністю отримає виписку з держреєстру, щойно всі етапи реєстрації ТОВ будуть пройдені. З цього моменту підприємство може повноцінно функціонувати на ринку.

Реорганізація й ліквідація ТОВ

Реорганізація й ліквідація підприємства за своєю суттю схожі і відрізняються лише в деяких деталях. Фактично реорганізація підприємства є припиненням існування одного підприємства і створенням нової юридичної особи, за винятком хіба що форми реорганізації підприємства, за якої відбувається виділення окремої юридичної особи з діючого бізнесу. Найчастіше на практиці трапляється ліквідація підприємства шляхом приєднання до юридичної особи. Таке зазвичай відбувається під час запуску власного виробництва або, навпаки, у разі, коли виробнича компанія сама виходить на ринок збуту. Також нерідкі випадки створення суміжного бізнесу, наприклад:

  • запуск сервісу доставки для таксі;
  • відкриття напрямку навчання на основі салону краси, ресторану, редакції;
  • створення сервісів із виховання та розвитку дітей на базі школи.

У наші дні практично будь-який бізнес прагне диверсифікуватися і пропонувати більшу кількість товарів і послуг для своєї цільової аудиторії. Ліквідація ТОВ шляхом приєднання дозволяє мікробізнесам об’єднуватись, а їхнім власникам — інтегрувати нове ТОВ під більш масштабні ідеї, фінансові ресурси й канали збуту.

Законом встановлено єдиний порядок ліквідації підприємства. Ціна на закриття фірми залежить від того, чи будете ви особисто займатися паперовою роботою й подачею документів до державних інстанцій або залучите фахівців. Щодо повної ліквідації підприємства для припинення будь-якої економічної діяльності на його базі, то тут найчастіше підприємцям потрібна допомога юристів. У Адвокатському бюро “Яновський і партнери” вам допоможуть оперативно провести закриття підприємства з мінімальними втратами часу. Найменш енерго- і ресурсозатратний варіант — експрес-ліквідація товариства з обмеженою відповідальністю. Вона триває, як правило, один-два дня. Досвідчені юристи допоможуть правильно скласти заявку на ліквідацію й підготувати повний пакет документів, щоби закрити фірму без виснажливих перевірок.

Які можливості надає реєстрація бізнесу 

Власна справа відкриває безліч можливостей, дає змогу реалізувати ідеї та досягти фінансової незалежності. Важливим кроком є реєстрація бізнесу, яка допомагає створити легальний і стабільний фундамент для підприємництва. Діяльність, що ведеться у правовому полі, захищена законодавством, що зменшує ризики виникнення конфліктів з партнерами, клієнтами, державними органами, допомагає уникнути штрафів і санкцій.

Реєстрація бізнесу дає змогу офіційно наймати працівників, укладати контракти, розширювати діяльність і виходити на міжнародний ринок. Завдяки офіційному статусу можна брати участь у тендерах, залучати інвестиції, співпрацювати з великими компаніями. Зареєстрований бізнес викликає більше довіри, надає клієнтам впевненості у його стабільності й надійності. 

Наслідки ведення діяльності без реєстрації бізнесу 

Ведення незареєстрованої діяльності може мати серйозні наслідки, серед яких:

  • Юридична відповідальність. Державні органи можуть накласти штраф, сума якого залежить від виду порушення і масштабів діяльності. Отримані доходи можуть бути конфісковані.

  • Кримінальна відповідальність. Якщо діяльність стала причиною значних збитків або зафіксовано ухилення від сплати податків у великих розмірах, це може призвести до кримінальної відповідальності.

  • Донарахування податків за весь період діяльності. Також стягується пеня та штрафи за несвоєчасну сплату.

Без реєстрації бізнесу неможливо отримувати легальний дохід, укладати офіційні договори, видавати рахунки чи квитанції. Це ускладнює співпрацю з клієнтами й партнерами. У разі виникнення конфліктів з ними захистити свої права у суді буде неможливо, адже діяльність була незаконною.

Як відбувається реєстрація бізнесу в Україні

Перш за все, майбутньому підприємцю потрібно визначити форму ведення діяльності (ФОП, ТОВ). Наступним кроком є підготовка документів, наприклад:

  • для ФОП знадобиться паспорт, ідентифікаційний код і заява встановленої форми; 

  • для ТОВ – заява, статут, рішення про створення підприємства або протокол зборів, відомості про засновників та інші документи за потреби.

Документи подаються до Центру надання адміністративних послуг, державного реєстратора чи через онлайн-платформи. Зазвичай реєстрація бізнесу в Україні займає кілька робочих днів. Після завершення процедури підприємець отримує виписку з Єдиного державного реєстру.

Далі потрібно обрати систему оподаткування. Вона може бути спрощеною або загальною залежно від виду діяльності та планованих доходів. Останній етап – відкриття банківського рахунку, виготовлення печатки (якщо це необхідно), реєстрація касового апарата (у випадках, передбачених законодавством). 

Основні виклики для підприємців під час реєстрації бізнесу 

Започаткування власної справи може супроводжуватися низкою перепон, які стануть причиною затримок і зайвих фінансових витрат:

  • Невідповідність документів законодавству. Некоректно оформлена документація може призвести до відмови. 

  • Неправильний вибір організаційно-правової форми. Це ускладнює ведення діяльності, спричиняє проблеми з оподаткуванням.

  • Проблеми з вибором найменування компанії. Назва може виявитися вже зареєстрованою іншою організацією або не відповідати вимогам законодавства.

  • Труднощі з вибором системи оподаткування. Щоб уникнути збитків, важливо чітко розуміти особливості систем оподаткування (загальна чи спрощена).

Крім того, бюрократичні моменти, недостатній досвід взаємодії з реєстраційними органами призводять до затримок у реєстрації бізнесу. Також можуть виникати проблеми з нотаріальним засвідченням документів, неправильним визначенням часток між засновниками або недостатнім регулюванням їхніх прав. Тому важливо звертатися до професійних юристів, які допоможуть уникнути багатьох труднощів.

Реорганізація і ліквідація бізнесу 

Реєстрація фірми – нескладна процедура, яка відбувається швидко завдяки використанню сучасних електронних систем. Набагато складнішими є процеси реорганізації й ліквідації компанії, які вимагають ретельного планування. Реорганізація передбачає передачу майна, прав та обов'язків іншому суб'єкту господарювання. Це може відбуватися шляхом злиття, приєднання, поділу. У разі ліквідації діяльність підприємства повністю припиняється.

На відміну від реєстрації бізнесу, процедури реорганізації й ліквідації можуть займати багато часу, особливо якщо виникли спори з кредиторами або податковими органами. Такі процеси потребують переоформлення документів, вони пов'язані зі значними фінансовими витратами, необхідністю дотримання численних законодавчих вимог. Щоб мінімізувати труднощі, рекомендується ретельно планувати всі етапи процедур, оцінивши ризики, залучати кваліфікованих фахівців для забезпечення дотримання всіх вимог законодавства.

Чим допоможе юрист під час реєстрації бізнесу, його реорганізації та ліквідації

Кваліфіковані юристи «Західної Консалтингової Групи» допоможуть значно полегшити усі процеси:

  • У разі реєстрації бізнесу:

    • проконсультують щодо вибору форми підприємницької діяльності;

    • допоможуть підготувати документи (статут, протоколи установчих зборів, заяви, договори);

    • забезпечать реєстрацію в державних органах;

    • допоможуть у виборі системи оподаткування.

  • У разі реорганізації компанії:

    • проаналізують правові ризики, розроблять стратегію реорганізації;

    • підготують юридичну документацію (зміни до статуту, договори, протоколи);

    • забезпечать супровід процедур передачі активів, зобов'язань, представництво інтересів у державних органах.

  • У разі ліквідації організації:

    • розроблять план ліквідації, провівши правовий аналіз;

    • підготують рішення про ліквідацію, забезпечать повідомлення кредиторів і подання заяви до Державного реєстратора;

    • нададуть юридичну допомогу в погашенні боргів перед кредиторами та розподілі майна підприємства;

    • підготують необхідні для закриття підприємства документи.

Спеціалісти допоможуть уникнути помилок під час реєстрації бізнесу чи його ліквідації, які можуть спричинити штрафи або затримки, забезпечать мінімізацію ризиків, пов'язаних з юридичними спорами чи недотриманням закону. Професійна підтримка гарантує оперативне проведення процедур з мінімальними витратами часу.

(5 - 5.00 - 5)
X