Поділ заявки на торгову марку за різними класами товарів і послуг

Торгова марка в нинішніх умовах ведення підприємницької діяльності набуває дедалі більшої ваги і цінності для бізнесу. Сьогодні з огляду на розвиток інформаційних технологій практично будь-якому товару чи послузі можна надати значний вигляд публічності, популярності й загальної затребуваності. Історія знає чимало брендів, які дозволяють їхнім власникам заробляти набагато більшу маржу на продукції або наданій послузі винятково завдяки широко відомому імені торгової марки, яка себе добре зарекомендувала.

Ось чому реєстрація торгової марки — найважливіший крок на початку підприємницького шляху. І хоча з боку може здатися, що ця процедура є абсолютно прозорою і елементарною, якщо дотримуватися заданої схеми, на ділі ж відмова в оформленні торгової марки зустрічається часто. У зв’язку з чим це відбувається? Як запобігти відмові? Чому класи товарів і послуг знака згідно з МКТП тут грають настільки важливу роль? Спробуємо докладніше зупинитися на цих наріжних питаннях і сформувати найбільш важливі моменти на шляху до отримання заповітного свідоцтва.

Вибираємо правильну назву для реєстрації торгової марки з урахуванням класів МКТП

Про те, як важливо правильно вибрати назву компанії або торгової марки для певного продукту, говорять багато. Зокрема, часто про це пишуть і розповідають маркетологи і фахівці зі зв’язків із громадськістю. Кому, як не їм розуміти, що з ім’ям бренду вступають у пряму залежність продажі, термін окупності підприємства та навіть кількість лайків у соцмережах, передплатників і прихильників. Водночас, щоб підібрати правильну і високоефективну назву для нової торгової марки необхідно володіти прекрасним чуттям і творчою фантазією. Найбільш успішними за всю історію бізнесу вважаються торгові марки, назва яких незалежно від МКТП базується на:

  • імені засновника або учасника ідеї (McDonald’s, Harley-Davidson, Inc., Kuehne + Nagel, Procter & Gamble Co. та ін.);
  • назві території, де вперше з’явилася ця продукція і звідки розійшлася усім світом (смажені курчата «KFC» — «Kentucky Fried Chicken», пиво «Бердичівське», кава «Кава зі Львова», шоколад та кондитерські вироби «Житомирські ласощі» та ін.);
  • позначенні галузі бізнесу («Українська страхова група», «Перша приватна броварня», «Західна консалтингова група», та ін.);
  • прямої вказівки на специфіку та область застосування продукції й послуг (iPhone, BlaBlaCar, «Нова пошта» та ін.).

Але є чимало прикладів, коли назви торгової марки йшли абсолютно врозріз із вищезгаданими рекомендаціями. І тим не менше, підприємство домагалося колосального успіху (Apple, Mercedes, 7UP). Їхні засновники вибирали такі імена, піддаючись внутрішньому чуттю, а не керуючись МКТП. І все ж відкидати важливість останнього не варто, адже це загрожує наслідками, аж до відмови в реєстрації словесної торгової марки. Яке ж значення класифікатора послуг і товарів для оформлення заявки на реєстрацію торгової марки в Україні і як правильно використовувати класи МКТП під час підготовки відповідних документів? Про це та про інші аспекти коректного використання міжнародного класифікатора піде мова нижче.

Міжнародна класифікація товарів і послуг у МКТП і її роль у процесі реєстрації торгової марки в Україні

Для початку визначимо сутність МКТП. Міжнародний класифікатор товарів і послуг — це особливий перелік категорій усіх товарів і послуг, які виробляються, надаються або можуть бути зроблені, надані в будь-якій країні світу. Так, усі існуючі й поки неіснуючі продукти зібрані в певні групи в МКТП за найбільш явними ознаками і властивостями. Така класифікація є досить неточною і допускає можливість віднести конкретний товар відразу до декількох класів.

Наприклад, деякі бренди оздоблювальних матеріалів та інструментів для ремонту можуть охоплювати одночасно продукцію з класу 1 МКТП (хімічні продукти, які використовуються в подальшому виробництві), класу 2 (барвники, фарби, лаки), класу 3 (знежирюючі й абразивні засоби), класу 4 (мастильні матеріали, технічні масла), класу 8 (ручні знаряддя праці та інструменти), класу 16 МКТП (клеї), класу 17 (матеріали для ущільнення та ізоляції), класу 19 (неметалеві будівельні матеріали) і деяких інших. По суті, практично для кожного виробу можна застосувати лише один, максимум — два класи МКТП. Але якщо мова йде про торгову марку, під якою буде випускатися ціла лінійка товарів, а може і будуть надаватися відповідні послуги, то слід враховувати відразу кілька класів класифікатора послуг і товарів. Скажімо, коли ми плануємо зареєструвати торгову марку для компанії, яка виробляє склопакети для металопластикових вікон, нам слід опрацювати стратегію розвитку на найближчі п’ять-десять років і визначити:

  1. Чи зацікавлені ми в тому, щоб виробляти також міжкімнатні та вхідні двері з металопластику та інших матеріалів?
  2. Чи будемо ми самі здійснювати доставку своєї продукції?
  3. Хто буде робити монтаж вікон — наймані працівники компанії або підрядники від іншої фірми?
  4. Чи вигідно нам пропонувати своїм клієнтам миючі та чистячі засоби і устаткування для вікон під нашою торговою маркою?
  5. Чи є можливість реалізовувати москітні сітки цього бренду зараз або в перспективі? А ролети для вікон? Віконні решітки з металу?

Список можна продовжити настільки, скільки вистачить фантазії й засобів у власників і інвесторів підприємства. Тільки намалювавши в деталях стратегічну картину розвитку торгової марки, можна детально розписати перелік усіх товарів, послуг і робіт, які будуть продаватися під нашою ТМ, і позначити відповідні класи МКТП. Як тільки нам буде повністю зрозуміло, які класи товарів і послуг потенційно цікавлять нас сьогодні, а також у перспективі найближчих десяти, а то і двадцяти-тридцяти років, можна буде визначити, чи здатна компанія в цей момент зареєструвати торгову марку в усіх класах, які її зацікавили. Зокрема, це залежить від корпоративних фінансових можливостей. Адже за реєстрацію в кожному класі доведеться окремо платити внесок. Зате він, безумовно, окупиться, якщо цей напрям буде задіяно в конкретному бізнесі.

Згідно з законодавством України, реєстрація торгової марки в кожному класі МКТП на сьогодні обійдеться заявникові в 1000 гривень. Відповідно, у прикладі з компанією, яка виробляє оздоблювальні матеріали та інструмент для їхнього використання, керівництво фірми може подати заявку на реєстрацію торгової марки відразу у восьми категоріях МКТП, що обійдеться в 8000 гривень. Але можна почати і з одного-двох класів. Такий шлях обирають невеликі вітчизняні виробники, які на етапі розкрутки бізнесу, нарощування виробництва і збуту прагнуть найбільш раціонально використовувати кожну інвестовану в підприємство гривню. Пізніше, з появою нових продуктів, можна буде подати аналогічні запити для реєстрації торгової марки в нових класах МКТП. Це часто буває доцільніше з погляду фінансового менеджменту, але тягне за собою інші складнощі. Але на цьому ми зупинимося трохи пізніше.

Роль міжнародної класифікації товарів і послуг у реєстрації торгових марок складно переоцінити. Оскільки в Україні та інших країнах світу допускається реєстрація тільки словесної (текстової) форми товарного знака, тому очевидно, що деякі назви можуть бути застосовні до різних класів товарів і послуг. Наприклад, на ринку України можна зустріти морозиво «Три ведмеді», приватний міні-зоопарк «Три ведмеді», ігрову зону для дітей дошкільного віку «Три ведмеді», пельмені, заготовки для приготування домашньої випічки, шкарпетки та панчохи, напій на основі молока й какао, навіть дитячий транспорт під однойменною торговою маркою. Усі вони зареєстровані в різних класах МКТП.

Реєстрація товарного знака згідно МКТП: схема подачі заявки залежно від кількості класів

Хоча реєстрація торгової марки спочатку тільки в одному класі обійдеться в кілька разів дешевше, ніж відразу в трьох, п’яти або восьми, є чимало нюансів, про які варто подумати заздалегідь. Так, реєструючи товарний знак класу (певного), скажімо, лаки і фарби (це клас 2), ми позбавляємося можливості цілком володіти цією ТМ також для знарядь і інструменту для оздоблювальних робіт (кисті, щітки, валики, ванночки, малярський скотч і ін.).

Коли продукція цього бренду здобуде авторитет на споживчому ринку, а керівництво прийме рішення розширювати асортимент, закуповуючи ручний інструмент у виробника або імпортера, може статися наступне. Якщо торгова марка, аналогічна тій, під якою реалізуються лаки і фарби, у 8 класі зареєстрована вже кимось іншим, продавати інструмент під таким же брендом уже не є можливо. Таким чином, для диверсифікації продуктової лінійки доведеться оформляти ще один або кілька брендів і вкладати в їхню розкрутку і вихід на точку окупності енну суму. А такі заходи обходяться набагато дорожче, ніж початкова реєстрація торгової марки в декількох класах МКТП, кожен із яких, як уже говорилося, буде коштувати на цей момент 1000 гривень. Аналогічно, товарний знак, який згідно з міжнародною патентною класифікацією охоплює лише клас 1 «Хімічні продукти, призначені для подальшого використання в промисловості» у МКТП не поширюватиметься на клас 16 (канцелярські й побутові клеї). А торгова марка для товарів із класу 5 (Фармацевтичні препарати) не поширюватиметься на продукцію десятого класу (Лікарський інструмент і матеріали для накладання швів). Таким чином, варто ретельно проаналізувати амбіції компанії і зрозуміти:

  • які галузі вважаються перспективними для керівництва;
  • як планується розширювати асортиментну лінійку бренду;
  • які супутні послуги або додаткові товари можуть принести прибуток; чи варто продавати їх під однойменною торговельною маркою і т.д.

Терміни реєстрації торгової марки в одному або декількох класах МКТП

Оскільки до моменту фактичного отримання свідоцтва про реєстрацію торгової марки нею можуть користуватися всі конкуренти на свій розсуд, питання термінів отримання цього документа для деяких компаній є досить гострою. Особливо, якщо мова йде про ринки такої продукції, на яку можна зробити підробку досить швидко. Зазвичай період розгляду заявки та оформлення рішення про реєстрацію торгової марки безпосередньо залежить від кількості класів МКТП, зазначених у ній. Але навіть у разі подачі одного класу товарів і послуг такі справи рідко завершуються раніше, ніж через рік. А коли мова йде про реєстрацію ТМ у п’яти-десяти класах МКТП, терміни можуть перевищувати 18–20 місяців, а іноді розтягуватися до двох років. Це пов’язане зі складною, багатоступеневою й багатогранною перевіркою торгових марок. Так, новий бренд не може бути ліцензований, якщо він дуже схожий на товарні знаки, які вже існують, або успадковує один із відомих брендів. Ба більше, торгова марка (причому як текстова, так і графічна її частина) не повинна вводити аудиторію в оману. І якщо перевірити текстовий формат ТМ в цьому аспекті в більшості класів МКТП досить легко, то із зображувальним знаком часто виникають спірні питання, затягуючи терміни отримання свідоцтва про реєстрацію на багато місяців, а часом і повністю тягнуть за собою відмову в реєстрації торгової марки.

Усе це говорить про те, що важливо не просто вдало вибрати назву для нового бренду, а також створити ефектний логотип, який запам’ятовується, та грамотно визначити сфери діяльності згідно з класифікатором послуг і товарів під час підготовки документів для реєстрації фірми й торгової марки. Неправильно визначені класи МКТП, так само, як і занадто вузький їхній перелік, часто дорого обходяться. Неправильно зазначені коди рубрик міжнародного класифікатора зводять нанівець всю роботу або значно обмежують перспективи розвитку бізнесу. Тому реєстрація торгової марки — галузь, де мудрі керівники й менеджери найчастіше користуються послугами окремих реєстраторів або консалтингових компаній зі значним досвідом у цьому напрямі. У підсумку, залучення фахівця з підготовки документів для подачі заявки на реєстрацію торгової марки для одного або декількох класів МКТП — це вірне рішення, здатне заощадити час, оборотні кошти та робочий потенціал відразу кількох людей у компанії.

Поділ заявки на торговельну марку

Заявник має право поділити заявку на реєстрацію торгової марки (знака для товарів і послуг) на дві й більше заявки (виділені заявки) шляхом розподілу між ними перелічених у цій заявці товарів і послуг таким чином, щоби кожна з виділених заявок не містила товари й послуги, споріднені товарам і послугам, перерахованим в інших заявках.

Поділ заявки здійснюється шляхом подання заявником заяви про внесення до заявки відповідних змін та виділеної заявки (заявок) за умови сплати зборів за подачу вищевказаних заяви й заявки.

Дата подання виділеної заявки є такою самою, як і дата подання поділеної заявки. Дата пріоритету виділеної заявки встановлюється, якщо на це є підстава, такою ж, як і дата пріоритету поділеної заявки.

Процедура поділу заявки здійснюється щодо заявок, які є на розгляді в установі експертизи, після встановлення дати подачі заявки, яка поділяється, до дати прийняття рішення щодо такої заявки.

Експертиза виділеної й розділеної заявки проводиться одночасно у разі відповідного дотримання всіх положень статті 10 Закону «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг» та пунктів 4.1–4.3 Правил складання та подання заявки на видавання свідоцтва України на знак для товарів і послуг з урахуванням наведених нижче особливостей.

Для здійснення поділу заявки заявник повинен подати складену в довільній формі заяву про внесення змін, пов’язаних із поділом заявки, і виділену заявку, оформлену відповідно до вимог пунктів 2.1–2.2 Правил.

17.2. Заява про внесення змін, пов’язаних із поділом заявки, подається заявником до закладу експертизи до сплати державного мита за видавання свідоцтва.

Водночас заявником повинні бути дотримані такі вимоги:

  • заявка, яка поділяється, повинна бути подана щодо кількох товарів і/ або послуг;
  • позначення щодо виділеної заявки повинно бути тотожним позначенню щодо заявки, яка поділяється;
  • заявник за заявкою, яка поділяється, і заявник за виділеною заявкою повинен бути одною особою;
  • назви товарів і/або послуг у переліку виділеної заявки повинні бути ідентичними назвами товарів і/або послуг, що використовувалися в переліку, наведеному в заявці, яка поділяється;
  • в переліку товарів і/або послуг у виділеній заявці мають бути відсутні товари і/або послуги, споріднені з наведеними в заявці, яка поділяється.

За подання заяви про внесення змін, пов’язаних із поділом заявки, і кожної виділеної заявки сплачується відповідний збір, встановлений Порядком.

Збір за подачу виділеної заявки сплачується в порядку, встановленому пунктом 8 статті 7 Закону. Водночас термін надходження документа про сплату такого збору обчислюється від дати одержання закладом експертизи виділеної заявки.

17.3. У разі одержання закладом експертизи від заявника заяви про внесення змін, пов’язаних із поділом заявки, відділом формальної експертизи перевіряється наявність:

  • в заявці, яка поділяється, кількох товарів і/або послуг;
  • матеріалів виділеної заявки;
  • сплаченого відповідно до Порядку збору за подання заяви про внесення до заявки на знак змін, пов’язаних із її поділом, і збору за подачу виділеної заявки.

Якщо разом із заявою про внесення до заявки на знак змін, пов’язаних із її поділом, надійшла виділена заявка і збори за подання такої заяви та виділеної заявки відповідно до Порядку сплачені, тоді відділом формальної експертизи проводяться такі дії:

  • виділеній заявці присвоюється новий номер із додаванням літери «В» («виділена») у кінці номера, який позначається за кодом (210);
  • в бібліографічних даних щодо виділеної заявки за кодом (641) зазначаються відомості, що стосуються розділеної заявки (номер і дата подання);
  • дата подання виділеної заявки, яка відзначається за кодом (220), відповідно до пункту 3 статті 11–1 Закону встановлюється відповідно до дати подання поділеної заявки;
  • у разі наявності підстав для встановлення пріоритету щадо розділеної заявки, він зберігається й у виділеній заявці, для чого в бібліографічних даних щодо виділеної заявки за відповідними кодами — (310), (320) (330) (340) або (230) — зазначаються відомості, що стосуються такого пріоритету.

17.4. Для збереження дати подання виділеної заявки, що відповідає даті подання поділеної заявки, відділом формальної експертизи перевіряється дотримання таких умов:

  • наявність у заявці, яка поділяється, кількох товарів і/або послуг;
  • тотожність позначення у виділеній заявці позначення у розділеній заявці;
  • заявник за заявкою, яка поділяється, і заявник за виділеною заявкою є одною і тою ж особою;
  • ідентичність назв товарів і/або послуг у переліку виділеної заявки й назв товарів і/або послуг, що використовувалися в наведеному в розділеній заявці переліку;
  • на момент подачі заяви заявка, яка поділяється, не відкликана або не вважається відкликаною.

Відділ формальної експертизи погоджує з відділом кваліфікаційної експертизи наявність (або відсутність) у виділеній заявці товарів і/або послуг, споріднених товарів і/або послуг у переліку заявки, яка поділяється.

Спорідненість товарів і/або послуг встановлюється відділом кваліфікаційної експертизи з урахуванням вимог пункту 4.3.2.5 Правил.

У разі дотримання умов підпунктів а) — д) і відсутності в переліку товарів і/або послуг виділеної заявки товарів і послуг, споріднених товарів і послуг, перелічених у розділеній заявці, відділом формальної експертизи з переліку товарів і/або послуг заявки, яка поділяється, вилучаються товари і/або послуги, перенесені в перелік виділеної заявки.

За розділеною заявкою заявнику надсилається повідомлення про виправлення бібліографічних даних щодо переліку товарів і/або послуг.

За виділеною заявкою заявнику надсилається повідомлення про встановлену дату подання.

Заява про внесення в заявку на знак змін, пов’язаних із її поділом, долучається до матеріалів розділеної заявки, копія такої заяви — до матеріалів виділеної заявки.

Виділена заявка перевіряється на відповідність формальним вимогам статті 7 Закону та пунктів 2.1 — 2.2 Правил.

У разі відповідності виділеної заявки формальним вимогам статті 7 Закону та пунктах 2.1 — 2.2 Правил і сплаченого збору за подачу виділеної заявки згідно зі встановленими вимогами, заявнику надсилається висновок про результати проведення формальної експертизи.

17.5. Якщо разом із заявою про внесення змін, пов’язаних із поділом заявки, матеріали виділеної заявки не були надані і/або збір за подачу заяви про внесення до заявки на знак змін, пов’язаних із її поділом, збір за подачу виділеної заявки не сплачено, заявнику негайно відправляється повідомлення про необхідність їх надання протягом двох місяців від дати отримання ним такого повідомлення.

У разі порушення заявником цього терміну поділ заявки не здійснюється, про що заявнику надсилається повідомлення.

Експертиза заявки, якої стосувалася заява про внесення змін, пов’язаних із її поділом, триває як нерозділеною.

Наша компанія надає послуги правового характеру щодо реєстрації знака для товарів і послуг, а також передачі прав на останній шляхом укладення договору про передачу прав на знак для товарів і послуг. Наші фахівці підберуть для Вас найкращий вид і умови договору, щоби захистити і примножити Ваші активи.

Контакти нашої фірми вказані на сайті. Ви можете звернутися до наших фахівців за консультацією й замовленням послуг у зручний для Вас час і в зручній формі.

()
Підписатись на наші новини


error: