Використання печатки юридичними особами приватного права

In: Адвокатске бюро Яновський і партнери, Статті правова тематика 12 Feb 2018

Про використання печатки юридичними особами приватного права

Ця юридична консультація стосується використання печаток. Законодавство України стрімко пішло на зближення вітчизняних стандартів господарської діяльності з міжнародними і 19 липня 2017 року набрав чинності  Закон № 1982, яким скасовано використання печаток для юридичних осіб приватного права. 

Це найгучніше і очікуване нововведення останніх місяців. На думку чиновників, воно наблизило Україну до розвинених держав, у яких печатки практично не використовуються. 

У ГКУ замість вказівки про те, що суб’єкт господарювання може мати печатки (ч. 1 ст. 581 ГКУ), введено норму про те, суб’єкт господарювання має право використовувати у своїй діяльності печатки. Використання суб’єктом господарювання печатки не є обов’язковим. Наявність або відсутність відбитка печатки суб’єкта господарювання на документі не створює юридичних наслідків (ч.ч. 1 та 3 ст. 581 ГКУ).

Одночасно виключено абз. 3 ч. 2 ст. 207 ЦКУ, де сказано, що обов’язковість скріплення правочину печаткою може бути визначена за письмовою домовленістю сторін.

Щодо первинних документів, то їхні обов’язкові реквізити визначені ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 р. № 996-XIV.

Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені на паперових або машинних носіях і повинні містити такі обов’язкові реквізити, як:

  • назва документа (форми);
  • дата складання;
  • назва підприємства, від імені якого складено документ;
  • зміст й обсяг господарської операції, одиниця виміру господарської операції;
  • посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції та правильність її оформлення;
  • особистий підпис або інші дані, що надають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Отже, печатки серед обов’язкових реквізитів первинних документів немає. Однак у п. 2.5 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Мінфіну від 24.05.1995 р. № 88, прописана така норма:

 «Документ має бути підписаний особисто, а підпис може бути скріплений печаткою».

Тобто можливість використання печатки прямо передбачена Положенням № 88. Однак після 19.07.2017 р. норма ч.ч. 1 та 3 ст. 581 ГКУ абсолютно чітко вказує: навіть за наявності печатки суб’єкт господарювання не зобов’язаний її застосовувати.

 

Таким чином, за загальним правилом, використовувати печатку буде необхідно тільки тоді, коли ви самі цього забажаєте і отримаєте печатку.

Ще необхідно врахувати кілька деталей. 

При укладанні договорів печатка традиційно використовувалася для того, щоб підтверджувати повноваження конкретної особи. Як же їх підтверджувати при відсутності печаток? Для цієї мети буде служити лише підпис. При цьому, щоб перевірити повноваження особи, в тому числі обмеження на представництво, доведеться орієнтуватися на відомості з ЄДР. Якщо точніше, то дивитися на інформацію про осіб, що мають право вчиняти дії від імені юридичної особи. 

Відомості про таких осіб знаходяться у вільному доступі. З цією інформацією ви можете ознайомитися на офіційному сайті держпідприємства “Інформаційно-ресурсний центр”. 

З цього правила випадає винятки. Ось одне з них: 

– законодавство передбачає, що наявність печатки в певній сфері є обов’язковою. Наприклад, така обов’язковість збережеться для казенних підприємств (ч. 4 ст. 76 ГКУ), банків (ст. 15 Закону України «Про банки і банківську діяльність» від 07.12.2000 р. № 2121-III), нотаріусів та інших суб’єктів . 

І ще одне питання: як діяти суб’єктам, у яких на дату “включення” цих змін все ще були печатки? По суті, таких осіб більшість. У цьому випадку все залежить від того, чи збираєтеся ви використовувати печатки. Якщо так, то збережіть їх, адже вимог про обов’язковість знищення таких печаток немає. Якщо ні – їх можна буде знищити. Порядок такого знищення не встановлений, а тому ви можете визначити його на свій розсуд. Разом з тим, врахуйте: щоб уникнути питань з боку перевіряючих рекомендуємо задокументувати цей процес, підтвердивши знищення печатки відповідним актом. 

***

Застереження:

Шановні читачі. Опубліковані матеріали відображають точку зору і думку автора (авторів). Ми намагаємося підтримувати наші статті в актуальному стані та оперативно вносити зміни до них, проте, ми не гарантуємо, що правила, рекомендації, процедури і законодавство, що описані у цій статті є актуальними на момент, коли ви її читаєте. Стаття носить довідково-рекомендаційний характер і відображає законодавство на момент створення або публікації статті та бачення і думку авторів. Інформація і посилання на законодавство не гарантує його актуальність, оскільки законодавство змінюється. Перш ніж самостійно здійснювати процедури, описані у цій статті/публікації, слід уважно ознайомитись з актуальним законодавством. Крім законодавства, існують також практичні аспекти його застосування та технічні особливості різних процедур. Автори і/або власники сайту не несуть відповідальності за наслідки застосування змісту публікацій, статей, рекомендації без укладення договору про надання послуг.

 

Будемо вдячні, якщо Ви звернетеся до наших фахівців.

Зателефонувавши за номером +38 (032) 247-01-00; +38 (044) 333-60-44

або написавши за адресою: ​​yp@zkg.ua

 

Підписатись на наші новини


X