Списання палива

In: Проблема-рішення юридична практика, Статті бухгалтерська тематика 27 Nov 2017 Tags: ,

Автомобіль та паливо до нього – спосіб пересування чи… головний біль?

Доволі часто у власників підприємств, які мають на обліку транспортні засоби виникає питання: чи не буде мати проблем підприємство, використувуючи автомобіль в господарській діяльності і списуючи на нього пальне?

 

 

 

Як правильно визначити норму використання паливно-мастильних матеріалів?

Насправді все просто: лист Мінінфраструктури від 21.02.2017 N1441/18/10-17 дає роз’яснення: списання палива і паливно-мастильних матеріалів (ПММ) потрібно здійснювати відповідно до норм (норми затверджені наказом Міністерства транспорту України від 10.02.1998 за N43), які встановлені для використання підприємствами різних форм власності, що здійснюють свою діяльність, експлуатуючи транспортні засоби.

Варто зауважити, що вищезазначенй наказ виданий ще в 1998 році, а з того часу модельний ряд транпортних засобів значно змінився і ряд моделей в додатках до наказу не передбаченні.

Що ж тоді робити?

Вихід із такої ситуації звичайно є: на нашу думку слід до уваги взяти технічні характеристики транспортного засобу, затверджені виробником, зокрема, в частині споживання палива чи ПММ.

Списання палива чи ПММ на підприємстві потрібно контролювати. У випадку встановлення перевищення граничних норм використання палива чи ПММ за так званими фактичними витратами, контролюючими органами це трактуватиметься як зловживання зі сторони підприємства, що призвело до необгрутнованого завищення витрат.

Отже, норми використання палива чи ПММ, по підприємству варто затвердити наказом, в якому слід передбачити збільшення норм використання палива чи ПММ при особливих умовах роботи транспортного засобу, зокрема: роботи, яка потребує частих зупинок, чи роботи в напружених дорожніх умовах у центральних частинах міста; поїздки на короткі відстані з тривалими перервами між поїздками; виконання робіт, що потребують понижених швидкостей та рух у заторах у час “пік” у центральних частинах міст; у разі використання кондиціонера залежно від фактичної температури повітря; використання установки «клімат-контроль»; роботи в холодну пору року.

Як вірно облікувати кількість використаного палива чи ПММ?

  • Легковий автомобіль:

Для списання палива чи ПММ, використаного легковим автобілем, а й зрештою, для обліку роботи водія (якщо така посада на підприємстві є), варто використовувати подорожній лист.

Станом на сьогодні, типова форма подорожнього листа для легкового автомобіля скасована (наказ Державної служби статистики України від 19.03.2013 № 95), а також згідно Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо усунення надмірного державного регулювання у сфері автомобільних перевезень» від 05.07.2011 № 3565-VI (із змінами і доповненнями) приведено у відповідність законодавчі норми щодо необов’язковості виписування водіям подорожніх листів у зв’язку із їх скасуванням.

Проте, з метою обліку використання палива чи ПММ, подорожні листи цілком підходять. Власне на їх підставі варто списували витрати на паливо та ПММ, оскільки можна підвести підсумки щодо роботи водія та використання ним палива.

Так як типову форму відмінено, то на підприємстві можна розробити власну форму подорожнього листа, взявши за основу відмінену типову форму, адаптувавши її до підприємства та затвердивши її наказом по підприємству. Проте слід зауважити, розроблена на підприємстві форма повинна містити обов’язкові реквізити притаманні первинному документу, так як засвідчуватиме відомість про здійснення господарської операції (п. 2.7 Положення № 88).

Власне наявність первинного документа (подорожнього листа) надасть можливість обгрунтувати використання палива чи ПММ та списати використане паливо, отримавши можливість відобразити витрати в бухгалтерському обліку.

Варто звернути увагу, якщо водій часто їздитиме по горбистій місцевості чи дорогою з «перешкодами» то власне графи для таких відміток слід передбачити в подорожньому листі. Оскільки, це дасть змогу застосовувати підвищуючий коефіцієнт для списання палива чи ПММ.

  • Вантажний автомобіль:

Щодо вантажних перевезень є рекомендація використовувати типову форму беручи до уваги наявну судову практику.

У Правилах перевезень залишалось твердження, що «Подорожній лист — первинний документ про облік вантажних автомобільних перевезень, що всебічно характеризує роботу автомобіля та водія з моменту їх виїзду з автотранспортного підприємства та до повернення на підприємство» (п. 1 Правил перевезень). Незважаючи на те, що типова форма відмінена, та забрана із Закону про автотранспорт, проте судова практика свідчить про необхідність наявності такого первинного документа (вірно заповненого) для не лише списання палива та ПММ, а й для обліку транспортної роботи, посилаючись на Правила перевезень (Постанова Київського окружного адміністративного суду від 12.03.2013 № 2а-5966/12/1070; Ухвала Київського апеляційного адміністративного суду від 18.08.2016 №826/13368/15).

Враховуючи вищезазначене, варто під час перевезень вантажів використовувати типову форму подорожнього листа вантажного автомобіля (№ 2-ТН), затверджену наказом № 488.

Звертаємо також увагу, для пасажирських і вантажних перевізників проведення передрейсового медогляду й нині є обов’язковим (п. 1.4 та р. ІV Положення № 65, Закон про автотранспорт), результати якого лікар заносить у журнал. При наявності подорожнього листа — потрібно зробити запис про медогляд і в ньому (п. 4.6 Положення № 65).

Висновок.

Для використання транспорту на підприємстві слід:

1.Розробити власну форму подорожнього листа для використання транспортного засобу;

2. Затвердити таку форму наказом по підприємству;

3.Встановити наказом по підприємству норми використання палива та ПММ дотримуючись норм визначених законодавством…

І користуємось транспортним засобом на підприємстві в цілях господарської діяльності без проблем – для легкового автомобіля, а для вантажного слід врахувати зауваження викладені вище.

Підписатись на наші новини


X