Дайджест нoвин “Податки і облік” з 12.03.2018 пo 18.03.2018

In: Дайджести новин законодавства і практики 19 Mar 2018 Tags: ,

Дайджест нoвин “Податки і облік

з 12.03.2018 пo 18.03.2018

 

ВАЖЛИВО! 20 березня 2018 року робота ЄРПН буде тимчасово припинена

ДФС повідомляє про проведення технологічних та регламентних робіт в АС ДФС, у зв’язку з чим о 23 годині 00 хвилин 20 березня 2018 року тимчасово буде

припинено роботу ЄРПН та деяких електронних сервісів для платників ПДВ в ІТС «Електронний кабінет».

 

 

Функціонування ЄРПН та електронних сервісів буде відновлено після завершення технічних робіт, але не пізніше 10 години 00 хвилин 22 березня 2018 року.

 

 

Прес-служба ДФС України

 

 


План-графік перевірок знову оновили

 

Оприлюднено 13.03.2018 року оновлений план-графік проведення документальних планових перевірок платників податків на 2018 р. на офіційному порталі ДФС України у розділі «Діяльність»/«Плани та звіти роботи»

 

 

 

 

 

 

Офіційний портал ДФС України

 

Читайте статтю на тему:

Як реагувати на офіційні запити Антимонопольного комітету і органів Захисту прав споживачів

 


Списки боржників податків — уже на порталі ДФС

 

На офіційному порталі ДФС України розміщено інформацію про суб’єктів господарювання, які мають податковий борг.

Із зазначеними списками можна ознайомитися за посиланням

 

 

 

 

 

 

Офіційний портал ДФС України

 

Читайте статтю на тему:

Яка сума податку тягне кримінальну відповідальність за ухилення від сплати податків?


 Зміни правил готівкових розрахунків

З 01.07.2018 застосовуватимуться правила заокруглення загальних сум готівкових розрахунків. Зокрема,

  • сума, що закінчується від 1 до 4 копійок, заокруглюється в напрямку зменшення до найближчої суми, яка закінчується на 0 копійок;
  • сума, що закінчується від 5 до 9 копійок, заокруглюється в напрямку збільшення до найближчої суми, яка закінчується на 0 копійок.

Монети номіналами 1, 2, 5 та 25 копійок продовжуватимуть виконувати функцію засобу платежу (грошова одиниця України — гривня — і надалі дорівнюватиме 100 копійкам).

Під час безготівкових розрахунків заокруглення не здійснюватиметься.

 

Постанова Правління НБУ «Про оптимізацію обігу монет дрібних номіналів»

 

Дивіться відео на тему:

Готівка через РРО як правильно оприбуткувати в 2018 році

 

Зміни законодавства щодо витрат на охорону праці

Удосконалено механізм фінансування заходів з охорони праці роботодавцем та ведення обліку витрат на охорону праці в системі бухгалтерського, податкового та внутрішньогосподарського (управлінського) обліку, зокрема, передбачено:

  • витрати на охорону праці формуються з урахуванням вимог національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, а також інших нормативно-правових актів щодо ведення бухгалтерського обліку та складення фінансової звітності. Обсяг і джерела фінансування витрат на охорону праці визначаються в колективному договорі або угоді;
  • забезпечення працівників, зайнятих на роботах з важкими та шкідливими умовами праці, лікувально-профілактичним харчуванням, молоком чи рівноцінними харчовими продуктами, а також газованою солоною водою відповідно до Кодексу законів про працю, Закону України «Про охорону праці» та колективного договору або угоди;
  • проведення попереднього (під час прийняття на роботу) та періодичних (протягом трудової діяльності) медичних оглядів працівників, зайнятих на важких роботах, роботах із шкідливими чи небезпечними умовами праці або таких, де є потреба у професійному доборі, щорічного обов’язкового медичного огляду осіб віком до 21 року.

 

Постанова Кабінету Міністрів України від 28.02.2018 № 134 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 27 червня 2003 р. № 994»

 


Особливості при застосуванні касового методу

Фіскали інформують: про застосування касового методу платник зазначає в розпорядчому документі про облікову політику.

Якщо платник податку бажає відмовитись від застосування касового методу податкового обліку, то така відмова здійснюється з початку року шляхом внесення відповідних змін до облікової політики підприємства.

Для застосування касового методу визначення податкових зобов’язань з ПДВ (за операціями з виконання підрядних будівельних робіт) не передбачено подання до контролюючих органів будь-яких заяв чи повідомлень щодо початку застосування касового методу.

У податковій декларації з ПДВ починаючи зі звітного періоду, з якого платник податку почав застосовувати касовий метод, платник у відповідному полі в кінці декларації проставляє відповідну позначку.

У разі відмови від застосування касового методу сума податкових зобов’язань з ПДВ платника податку збільшується на суму, нараховану на вартість товарів/послуг, поставлених платником податку, але не оплачених коштами чи іншими видами компенсацій на дату переходу такого платника до звичайного режиму оподаткування.

 

Підкатегорія «ЗІР» 101.06

 


Оформлення ПН, якщо база оподаткування ПДВ перевищує фактичну ціну постачання

Фіскали нагадують: якщо база оподаткування постачання товарів/послуг перевищує фактичну ціну постачання таких товарів/послуг (зокрема, якщо база оподаткування визначається виходячи із ціни придбання товарів/послуг, звичайної ціни самостійно виготовлених товарів/послуг або балансової (залишкової) вартості необоротних активів і перевищує суму постачання таких товарів/послуг, необоротних активів, визначену виходячи з їх договірної вартості, тобто ціна придбання/звичайна ціна/балансова (залишкова) вартість перевищує фактичну ціну (договірну вартість) постачання), постачальник складає дві податкові накладні:

  • одну — на суму, розраховану виходячи з фактичної ціни постачання,
  • іншу — на суму, розраховану виходячи з перевищення ціни придбання/звичайної ціни/балансової (залишкової) вартості над фактичною ціною.

У податковій накладній, яка складена на суму такого перевищення, у верхній лівій частині у графі «Не підлягає наданню отримувачу (покупцю) з причини» робиться помітка «X» та зазначається тип причини «15 — Складена на суму перевищення бази оподаткування. У рядках відведених для зазначення даних покупця, постачальник (продавець) зазначає власні дані. Така ПН отримувачу (покупцю) не надається.

 

За матеріалами ГУ ДФС у Запорізькій області

 

Дивіться відео на тему:

Помилково не включена до декларації з ПДВ податкова накладна. Що робити?


Процедуру адміністрування ПДФО та ЄСВ планують змінити

У Верховній Раді зареєстровано законопроект, яким пропонується змінити процедуру адміністрування ПДФО та ЄСВ шляхом:

  • встановлення обов’язку самостійної сплати платником податків цих зобов’язань. Проте найманий працівник може доручати адмініструвати ці платежі роботодавцю;
  • зниження фіскального навантаження ПДФО + ЄСВ до 25 % (10 % ПДФО та 15 % ЄСВ);
  • зняття обмеження розміру бази для сплати ЄСВ.

 

Законопроект від 12.03.2018 № 8109 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо стимулювання податкової відповідальності громадян».

 


Акцизні накладні не складають при реалізації пального в тарі до 2 літрів

Фіскали консультують: у разі здійснення виключно операцій з передачі (відпуску, відвантаження) пального в споживчій тарі ємністю до 2 літрів (включно), такі суб’єкти не є платниками акцизного податку, оскільки вказані операції не розглядаються, як операції з реалізації пального в розумінні пп. 14.1.212 ПКУ, а отже, на них не поширюються норми ПКУ щодо обов’язкового складання і реєстрації акцизних накладних в ЄРАН.

Якщо такі суб’єкти господарювання (крім виробників) зареєстровані платниками акцизного податку, вони не зобов’язані складати акцизну накладну на обсяги передачі (відпуску, відвантаження) такого пального.

Крім того, якщо платник не є особою, яка реалізує пальне та у звітному періоді у такого платника не виникли об’єкти оподаткування, або не з’явились показники, що підлягають декларуванню, то платник у такому звітному періоді не зобов’язаний подавати декларацію з акцизного податку.

 

Лист ДФСУ від 26.02.2018 №786/6/99-95-42-03-15/ІПК

 

Читайте статтю на тему:

Автомобіль та паливо до нього – спосіб пересування чи… головний біль?


Дохід «єдиноподатника» у вигляді гранту

Фіскали роз’яснюють: у разі отримання юридичною особою «єдиноподатником» суми коштів у вигляді гранту з бюджетів або державних цільових фондів (у тому числі в межах державних або місцевих програм), така сума коштів не включається до доходу юридичної особи, а якщо сума коштів одержана з інших джерел, тоді включається до доходу.

Оскільки, доходом юридичної особи — «єдиноподатника» є будь-який дохід, включаючи дохід представництв, філій, відділень такої юридичної особи, отриманий протягом податкового (звітного) періоду в грошовій формі (готівковій та/або безготівковій); матеріальній або нематеріальній формі, визначеній п. 292.3 ст. 292 ПКУ (пп. 2 п. 292.1 ст. 292 Кодексу).Проте, до складу доходу, визначеного ст. 292 ПКУ, не включаються, зокрема, суми коштів цільового призначення, що надійшли від Пенсійного фонду та інших фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з бюджетів або державних цільових фондів, у тому числі в межах державних або місцевих програм (пп. 4 п. 292.11 ст. 292 Кодексу).

Грант — це одноразова безповоротна цільова виплата фізичним і юридичним особам грошової суми або дарування обладнання, приміщення (як правило, з власних коштів та майна) громадянами і юридичними особами, у тому числі іноземцями, а також міжнародними організаціями, для проведення наукових досліджень, впровадження енерго- та ресурсозберігаючих технологій, вжиття заходів екологічної безпеки та ліквідації наслідків екологічних катастроф, виконання творчих робіт, видання творів художньої, наукової, освітньої, образотворчої, медичної та іншої літератури тощо

 

Підкатегорія «ЗІР» 108.05

 

Читайте статтю на тему:

Групи платників та ставки єдиного податку на поточний рік. Плануємо податки правильно.

 


Правила товарного обліку ФОПа

Фіскали нагадують: кожен ФОП, який торгує за готівку, зобов’язаний вести облік товарних запасів. Оскільки правила законодавчо не врегульованіі такий облік ведеться «в довільній формі».

Відповідно до п. 12 ст. 3 Закону про РРО суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції, зобов’язані:

  • вести в порядку, встановленому законодавством, облік товарних запасів на складах та/або за місцем їх реалізації,
  • здійснювати продаж лише тих товарів (послуг), що відображені в такому обліку.

Такі вимоги не поширюються на ФОПів-«єдиноподатників», які не зареєстровані платниками ПДВ.

Враховуючи відсутність порядку ведення товарного обліку для ФОПів, та із рахуванняя того, що на ФОПів не поширюються Закон №996 та стандарти бухгалтерського, такий ФОП має право, але не зобов’язаний вести облік товарних запасів з використанням П(С)БО 9.

Крім зазначеного товарного обліку, підприємець для цілей оподаткування, як і решта платників податків, зобов’язаний вести облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, на підставі первинних документів, інших документів, пов’язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством (п. 44.1 ПКУ).

Також він має вести Книгу обліку доходів (доходів і витрат) і якщо така Книга має графи про витрати, то підприємцю обов’язково треба зазначати в ній витрати на придбання згаданих товарів і доведення їх до стану, готового для реалізації (але лише оплачених і одночасно із доходами, отриманими від їх продажу).

 

Лист ДФСУ від 06.03.2018 №898/Т/99-99-13-01-02-14/ІПК

 


Скорочення найменування у листку непрацездатності

Фахівці Фонду соцстраху консультують: згідно п. 3.1 цієї Інструкції № 532 регламентовано порядок заповнення частини лицьового боку бланка листка непрацездатності, зокрема необхідно чітко вказувати: назву і місцезнаходження закладу охорони здоров’я (повністю), що підтверджуються штампом та печаткою закладу охорони здоров’я «Для листків непрацездатності»; місце роботи: назву і місцезнаходження підприємства, установи, організації (повністю).

Слід зазначити, що згідно зі ст. 90 Цивільного кодексу, пунктом 1.4 Вимог до написання найменування юридичної особи, її відокремленого підрозділу, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, крім організації профспілки, затверджених наказом Мін’юсту України від 05.03.2012 № 368/5, скорочене найменування може використовуватися юридичною особою нарівні із повним у разі його затвердження установчими документами та внесення відповідного запису до ЄДР.

Отже, за умови дотримання вимог зазначених законодавчих актів під час оформлення листків непрацездатності в закладах охорони здоров’я разом із повною назвою може використовуватися скорочене найменування юридичної особи як самого закладу охорони здоров’я, так і організації, установи, підприємства.

 

За матеріалами Фонду соціального страхування України

 


Особливості оплати листка непрацездатності по догляду за хворою дитиною

Фахівці роз’яснюють: листок непрацездатності по догляду за хворою дитиною, надає право на матеріальне забезпечення за рахунок коштів Фонду соціального страхування.

Допомога по тимчасовій непрацездатності по догляду за хворою дитиною віком до 14 років виплачується застрахованій особі з першого дня за період, протягом якого дитина за висновком лікаря потребує догляду, але не більш як за 14 календарних днів, а для догляду за дитиною, постраждалою внаслідок аварії на ЧАЕС, на весь період її хвороби, включаючи санаторно-курортне лікування.

Допомога по тимчасовій непрацездатності по догляду за хворою дитиною віком до 14 років, якщо вона потребує стаціонарного лікування, виплачується застрахованій особі з першого дня за весь час перебування в стаціонарі разом з хворою дитиною. Після виписки дитини зі стаціонару в гострому періоді захворювання листок непрацездатності видається або продовжується до одужання дитини, але в межах установленого терміну з урахуванням днів листка непрацездатності, що був виданий для догляду за дитиною до стаціонарного лікування.

Якщо дитина продовжує хворіти, то особі, яка здійснює догляд за нею, після закінчення максимального терміну листка непрацездатності, видається довідка, яка оплаті не підлягає.

У разі якщо в сім’ї хворіють двоє або більше дітей одночасно, то для догляду за ними видається один листок непрацездатності. У разі виникнення захворювання у дітей в різний час листок непрацездатності видається в кожному конкретному випадку окремо.

Застрахованим особам, які працюють на сезонних і тимчасових роботах, у разі хвороби дитини віком до 14 років, допомога по тимчасовій непрацездатності призначається і виплачується не більше як за 75 календарних днів протягом календарного року.

Допомога по тимчасовій непрацездатності по догляду за хворою дитиною віком до 14 років та в разі захворювання матері або іншої особи, яка фактично здійснює догляд за дитиною віком до 3 років або дитиною-інвалідом віком до 18 років, не надається, якщо застрахована особа перебувала у цей час у щорічній (основній чи додатковій) відпустці, додатковій відпустці у зв’язку із навчанням або творчій відпустці.

Листок непрацездатності видається працюючій особі, яка здійснює догляд за дитиною віком до 3 років, дитиною-інвалідом віком до 18 років, у випадку пологів або хвороби матері (опікуна, іншого члена сім’ї, який перебуває у відпустці для догляду за дитиною віком до 3 років, виховує дитину-інваліда віком до 18 років) на період, коли вона за медичними висновками лікаря не може здійснювати догляд за дитиною, а також у випадку необхідності догляду за другою хворою дитиною. Допомога по тимчасовій непрацездатності в pазі захворювання матері або іншої особи, яка фактично здiйснює догляд за дитиною віком до 3 pоків, надається застрахованій особі, яка здійснює догляд за дитиною (батьку, діду, бабусі), з першого дня за весь період захворювання.

Листок непрацездатності не видається для догляду за хворою дитиною в період щорічної (основної та додаткової) відпусток, відпустки без збереження заробітної плати, частково оплачуваної відпустки для догляду за дитиною до 3 років.

Право на отримання допомоги по догляду за хворою дитиною до 3 років настає у застрахованої особи тільки у разі припинення відпустки для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку.

Розмір допомоги по тимчасовій непрацездатності виплачується застрахованим особам залежно від страхового стажу в таких розмірах:

  • 50 % середньої заробітної плати (доходу) — застрахованим особам, які мають страховий стаж до 3 років;
  • 60 % середньої заробітної плати (доходу) — застрахованим особам, які мають страховий стаж від 3 до 5 років;
  • 70 % середньої заробітної плати (доходу) — застрахованим особам, які мають страховий стаж від 5 до 8 років;
  • 100 % середньої заробітної плати (доходу) — застрахованим особам, які мають страховий стаж понад 8 років;
  • 100 % середньої заробітної плати (доходу) — застрахованим особам,

віднесеним до 1 — 4 категорій осіб, які постраждали внаслідок ЧАЕС; одному з батьків або особі, що їх замінює та доглядає хвору дитину віком до 14 років, яка потерпіла від ЧАЕС; ветеранам війни та особам, на яких поширюється чинність Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»; особам, віднесеним до жертв нацистських переслідувань відповідно до Закону України «Про жертви нацистських переслідувань»; донорам, які мають право на пільгу, передбачену ст. 10 Закону України «Про донорство крові та її компонентів».

Сума допомоги по тимчасовій непрацездатності (включаючи догляд за хворою дитиною або хворим членом сім’ї) в розрахунку на місяць не повинна перевищувати розміру максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, з якої сплачувалися страхові внески до Фонду (частина друга ст. 24 Закону № 1105).

 

За матеріалами Фонду соціального страхування України

 


Компенсація працівнику за залучення до роботи у вихідний день

Фахівці Мінсоцполітики консультують: вихідні дні встановлюються на підприємствах, в установах, організаціях відповідно до законодавства правилами внутрішнього трудового розпорядку. При п’ятиденному робочому тижні працівникам надаються 2 вихідних дні на тиждень, а при шестиденному робочому тижні — 1 вихідний день.

Загальним вихідним днем є неділя. Другий вихідний день при п’ятиденному робочому тижні визначається графіком роботи підприємства, установи, організації і, як правило, має надаватися підряд із загальним вихідним днем.

За угодою між працівником і роботодавцем може встановлюватись як при прийнятті на роботу, так і згодом неповний робочий день або неповний робочий тиждень, який може встановлюватися шляхом зменшення тривалості щоденної роботи чи кількості днів роботи протягом тижня.

Наприклад, для працівника запроваджено режим роботи — один день на тиждень, а саме — понеділок, а дні з вівторка по п’ятницю є вільними від роботи днями. У разі залучення такого працівника до роботи у дні з вівторка по п’ятницю, оплата за роботу в ці дні може компенсуватися за згодою сторін наданням іншого дня відпочинку або у грошовій формі у подвійному розмірі відповідно до ст. 72 КЗпП.

 

Лист Мінсоцполітики України від 12.02.2018 № 238/0/101-18/284

 


Індексація у випадку щомісячного збільшення розмірів посадових окладів

Фахівці наголошують: сума індексації у місяці підвищення тарифних ставок (окладів) не нараховується, якщо розмір підвищення грошового доходу перевищує суму індексації, що склалась у місяці підвищення доходу. У разі підвищення посадових окладів у місяці, в якому право на індексацію ще не виникло, такий місяць є базовим. Тобто формально порушення законодавства у такому випадку не виникає. Водночас такий механізм підвищення доходів працівників може свідчити про відсутність соціальної відповідальності роботодавця та його спроби зменшити витрати на оплату праці, незважаючи на наявність інфляції.

Відповідно до ст. 12 Закону України «Про оплату праці» до мінімальних державних гарантій належать усі гарантії, передбачені КЗпП. Оскільки індексація передбачена ст. 95 Кодексу, то її ненарахування є порушенням мінімальних державних гарантій в оплаті праці і тягне за собою фінансову відповідальність у розмірі 10 мінімальних заробітних плат за кожного працівника, стосовно якого вчинено порушення. Наразі розмір штрафу за ненарахування індексації (за наявності підстав для її нарахування) складає 37 230 грн за кожного працівника.

 

За матеріалами Державна служба України з питань праці

 


Додаткові відпустки на дітей слід включати у графік відпусток

Фахівці Мінсоцполітики рекомендують погоджувати надання додаткових відпусток на дітей окремим рядком у графіку відпусток. Проте Законом «Про відпустки» не передбачено вимоги визначати період надання соціальної додаткової відпустки на дітей у графіку відпусток.

Законодавством не передбачено строку давності, після якого працівник втрачає право на додаткові соціальні відпустки. Якщо він з якихось причин не скористався своїм правом на таку відпустку за попередній рік чи за кілька років, то має право використати її (в тому числі і всі разом), а в разі звільнення, незалежно від підстав, йому має бути виплачено компенсацію за всі невикористані дні цієї відпустки. Тому з метою уникнення накопичення таких відпусток і раціонального планування роботи підприємства сторонам трудового договору все ж доцільно погоджувати їх надання окремим рядком у графіку відпусток.

 

Лист Мінсоцполітики від 06.02.2018 № 204/0/101-18/284

 

 

Підбірку підготувала:

Лоза Галина,

представник з бухгалтерських послуг компанії “ЗБЕРЕЖЕНІ АКТИВИ”,

спеціаліст, фахівець з контролю якості послуг 

Підписатись на наші новини


X