Дайджест нoвин «Підприємництво і право» з 18.12.2017 пo 24.12.2017

In: Дайджести новин законодавства і практики, Західна консалтингова група 26 Dec 2017 Tags: ,

Дайджест нoвин «Підприємництво і право»

за періoд з 18.12.2017 пo 24.12.2017

 

Чи відбудеться реформа колективного управління авторськими правами?

Кабмін 20 грудня схвалив законопроект про колективне управління майновими правами суб’єктів авторського права і суміжних прав в Україні.

Проектом запропоновано врегулювати питання діяльності організацій колективного управління.

Організації колективного управління (ОКУ) – це органи, яким суб’єкти авторського права і суміжних прав можуть передавати свої повноваження на управління цими правами. Таким чином, ОКУ можуть від імені суб’єктів авторського права і суміжних прав укладати договори з користувачами, погоджувати розмір винагороди (роялті), збирати, розподіляти і виплачувати зібрану винагороду. Саме вони забезпечують захист прав інтелектуальної власності музикантів, письменників, художників та інших.

Законопроект «Про колективне управління майновими правами суб’єктів авторського права і суміжних прав» був розроблений Мінекономрозвитку і передбачає можливість залучення авторів до прийняття рішень щодо розподілу зібраних ОКУ засобів.

Законопроект регулює механізми «розширеного» колективного управління, включаючи можливість правовласника вилучати права, тобто відмовитися від послуг ОКУ, якщо вони не відповідають його інтересам. Також передбачена спеціалізація ОКУ, яка буде збирати кошти в певній сфері. Тому користувачі зможуть чітко визначити, кому саме вони повинні платити гроші за користування об’єктами авторського і суміжних прав. Перелік таких ОКУ буде доступний на сайті Мінекономрозвитку.

Даний законопроект найближчим часом буде відправлений у Верховну Раду України.

Урядовий портал, рубрика «Новини», підрубрика «Уряд підтримав законопроект про організації колективного управління» від 20.12.2017 року

 

Місцеві суди ліквідують до кінця року

Вища рада правосуддя схвалив ліквідацію місцевих загальних судів в різних областях України. Замість існуючих будуть створені окружні суди.

Відповідні рішення № 4235/0/15-17 та № 4236/0/15-17 були прийняті ВРП 21 грудня.

Президент повинен видати відповідні укази не пізніше 31 грудня 2017 року.

Гарантії судді в разі реорганізації, ліквідації або припинення роботи суду закріплені статтями 53, 82 Закону «Про судоустрій і статус суддів».

Згідно з ч. 3 ст. 17 Закону систему судоустрою складають місцеві суди, апеляційні суди, Верховний Суд.

Ч. 1 ст. 21 Закону визначено, що місцевими загальними судами є окружні суди, які утворюються в одному або декількох районах або районах в містах, або в місті, або в районі (районах) і місті (містах).

Районні, міжрайонні, районні в містах, міські, районні суди продовжують здійснювати свої повноваження до утворення і початку діяльності місцевого окружного суду, юрисдикція якого поширюється на відповідну територію.

Офіційний портал Вищої ради правосуддя, рубрика «Оприлюднено рішення Вищої ради правосуддя про розгляд питання щодо ліквідації місцевих загальних судів та утворення окружних судів (перелік судів)» від 22.12.2017 року

 

Торговельні обмеження з Росією продовжено ще на рік

Кабмін схвалив рішення про продовження до 31 грудня 2018 року включно дії торгового ембарго на імпорт ряду товарів з Росії і ввізного мита стосовно інших російських товарів. Такі обмеження були введені на початку 2016 року у відповідь на відповідні торговельні заборони і обмеження РФ щодо України. В обох випадках передбачено скасування цих заходів у відповідь, якщо країна-агресор відмовиться від обмежень в торгівлі з Україною.

Крім того, Уряд вирішив розширити перелік товарів, на які поширюється особливий митний режим. З 1 березня 2018 року список підпадають під ембарго товарів поповнить ряд найменувань промислової сировини: сульфат амонію, суміш нітрату амонію з карбонатом кальцію або іншими неорганічними речовинами, що не є добривами, поліетилен з питомою густиною 0,94 або більше і полівінілхлорид, не змішаний з іншими речовинами.

Згідно з рішенням Кабміну від 30 грудня 2015 року, з 2 січня 2016 року до всіх товарів походженням з Росії застосовуються ставки ввізного мита, встановлені Митним тарифом України. При цьому преференційний режим щодо Росії (вільна торгівля) скасовується у зв’язку з порушенням Російською Федерацією Договору про зону вільної торгівлі від 18 жовтня 2011 року.

Урядовий портал, рубрика «Новини», підрубрика «Торгові обмеження з Росією продовжили ще на рік» від 21.12.2017 року

 

З 1 січня 2018 року із зміною розміру мінімальної зарплати зміниться і розмір фінансових санкцій за порушення трудового законодавства

Згідно з ухваленим Законом «Про Державний бюджет України на 2018 рік» мінімальна заробітна плата у 2018 році становитиме з 01.01.2018 р. у місячному розмірі – 3723 грн та у погодинному розмірі – 22,41 грн.

Трудові відносини роботодавця із працівником розпочинаються із укладання трудового договору, який оформляється наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу, та повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення формування та реалізації державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування про прийняття працівника на роботу.

Повідомлення про прийняття працівника на роботу подається власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом (особою) чи фізичною особою до територіальних органів Державної фіскальної служби за місцем обліку їх як платника єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за формою згідно з додатком до початку роботи працівника за укладеним трудовим договором одним із таких способів:

– засобами електронного зв’язку з використанням електронного цифрового підпису відповідальних осіб відповідно до вимог законодавства у сфері електронного документообігу та електронного підпису;

– на паперових носіях разом з копією в електронній формі;

– на паперових носіях, якщо трудові договори укладено не більше ніж із п’ятьма особами.

За порушення трудового законодавства юридичні та фізичні особи – підприємці, які використовують найману працю, несуть фінансову відповідальність у таких розмірах:

30 мінімальних зарплат, за кожного працівника, це 111 690 грн за наступні порушення:

– фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору

– оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час

– виплату заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску;

10 мінімальних зарплат, за кожного працівника, це 37 230 грн за недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці (наприклад, за неоплату роботи в нічний час, роботу в вихідний або святковий день, понадурочну роботу та інші питання оплати праці);

3 мінімальні зарплати – це 11 169 грн за такі види порушень:

– порушення встановлених строків виплати заробітної плати працівникам, інших виплат, передбачених законодавством про працю, більш як за один місяць, виплата їх не в повному обсязі.

10 мінімальних зарплат, за кожного працівника, це 37 230 грн за недотримання встановлених законом гарантій та пільг працівникам, які залучаються до виконання обов’язків, передбачених законами України «Про військовий обов’язок і військову службу», «Про альтернативну (невійськову) службу», «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».

1 мінімальна зарплата (3723 грн) за порушення інших вимог трудового законодавства, крім передбачених вище.

Підприємству треба приділити дуже велику увагу щодо правильного оформлення наказів про прийняття працівників на роботу, оскільки за можливе визнання недійсного наказу підприємству загрожує штраф у 111 690 грн.

Якщо наказ оформлений правильно, але підприємство несвоєчасно повідомило фіскальну службу про прийняття працівника на роботу, то таке порушення коштуватиме підприємству 3 723 грн.

Штрафи накладаються Держпраці на підставі винесених постанов у ході планової чи позапланової перевірки роботодавця. Виконання цих постанов покладається на Державну виконавчу службу.

Крім того, статтею 41 Кодексу України про адміністративні правопорушення України передбачено адміністративну відповідальність на керівника підприємства від 8500 грн до 17 000 грн за фактичний допуск працівника без трудового договору.

Отже, фактичний допуск одного працівника до роботи без трудового договору (без наказу) може коштувати 128690 грн (111 690 грн + 17 000 грн) + виплата такому працівникові заробітної плати у розмірі не нижче середньої заробітної плати за відповідним видом економічної діяльності у регіоні у відповідному періоді.

Не направлення повідомлення до фіскальної служби про прийняття працівника на роботу (або несвоєчасне направлення) коштує 3723 грн фінансового штрафу і до 1700 грн адміністративного штрафу.

Офіційний портал Управління Держпраці у Хмельницькій області, рубрика «Новини», підрубрика «Управління Держпраці: з першого січня 2018 року із зміною мінімальної зарплати зміниться і розмір фінансових санкцій» від 21.12.2017 року

 

Допуск контролерів до фактичної перевірки суб’єкта господарювання, що здійснює роздрібну торгівлю алкогольними напоями: які умови такого допуску?

Головне управління ДФС у Тернопільській області нагадує, що місце торгівлі – це місце реалізації товарів, у тому числі на розлив, в одному торговому приміщенні (будівлі) за місцем його фактичного розташування, для тютюнових виробів та пива – без обмеження площі, для алкогольних напоїв, крім пива, – торговельною площею не менше 20 кв. метрів, обладнане реєстраторами розрахункових операцій (незалежно від їх кількості) або де є книги обліку розрахункових операцій (незалежно від їх кількості), в яких фіксується виручка від продажу алкогольних напоїв та тютюнових виробів незалежно від того, чи оформляється через них продаж інших товарів.

Відповідно до Правил роздрібної торгівлі алкогольними напоями суб’єкт господарювання зобов’язаний забезпечити стан приміщень для роздрібної торгівлі алкогольними напоями згідно із санітарно-технічними, санітарно-гігієнічними, технологічними, протипожежними та іншими нормами, а також можливість використання електронних платіжних засобів під час здійснення розрахунків за продані товари відповідно до законодавства. Суб’єкт господарювання повинен мати торговельне приміщення (будівлю) площею не менш як 20 кв. метрів, обладнане відповідним торговельно-технологічним устаткуванням (вітрини, прилавки, пристінні гірки тощо), охоронною і протипожежною сигналізацією, з достатнім освітленням, опаленням і вентиляцією, а у випадках, передбачених законодавством, забезпечити умови для застосування реєстраторів розрахункових операцій, зберігання матеріальних цінностей.

Згідно з п. п. 75.1.3 п. 75.1 ст. 75 Податкового кодексу України фактичною вважається перевірка, що здійснюється за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об’єктів права власності такого платника. Така перевірка здійснюється контролюючим органом, зокрема, щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів.

Посадові особи контролюючого органу мають право приступити до проведення фактичної перевірки за наявності підстав для їх проведення, визначених ПКУ, та за умови пред’явлення таких документів:

– направлення на проведення такої перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, реквізити наказу про проведення відповідної перевірки, найменування та реквізити суб’єкта (прізвище, ім’я, по батькові фізичної особи – платника податку, який перевіряється) або об’єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична), підстави, дата початку та тривалість перевірки, посада та прізвище посадової (службової) особи, яка проводитиме перевірку;

– копії наказу про проведення перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, найменування та реквізити суб’єкта (прізвище, ім’я, по батькові фізичної особи – платника податку, який перевіряється) та у разі проведення перевірки в іншому місці – адреса об’єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична перевірка), підстави для проведення перевірки, визначені ПКУ, дата початку і тривалість перевірки, період діяльності, який буде перевірятися. Наказ про проведення перевірки є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу та скріплення печаткою контролюючого органу;

– службового посвідчення осіб, які зазначені в направленні на проведення перевірки.

Таким чином, перевірка місця торгівлі суб’єкта господарювання, що здійснює роздрібну торгівлю алкогольними напоями на відповідність правилам роздрібної торгівлі алкогольними напоями здійснюється при проведенні фактичної перевірки такого суб’єкта господарювання.

Отже, посадові особи контролюючого органу мають право приступити до проведення фактичної перевірки за умови пред’явлення таких документів: направлення на проведення такої перевірки, копії наказу про проведення перевірки, службового посвідчення осіб, які зазначені в направленні на проведення перевірки.

Офіційний портал Територіальних органів ДФС у Тернопільській області, рубрика «Новини», підрубрика «Допустити контролерів до фактичної перевірки можна за певних умов» від 22.12.2017 року

 

Про встановлення випробування при прийнятті на роботу

Відповідно до ч. 3 ст. 24 КЗпП працівник не може бути допущений до роботи без укладення трудового договору, оформленого наказом або розпорядженням роботодавця, і повідомлення органів ДФС про прийняття працівника на роботу згідно із постановою КМУ від 17 червня 2015 року № 413 «Про порядок повідомлення Державній фіскальній службі та її територіальним органам про прийняття працівника на роботу».

Для вирішення питання щодо застосування статті, за якою можна звільнити працівника, якщо він не зможе виконувати свої посадові обов’язки, необхідно було б застосовувати вимоги статті 26, 28 КЗпП України.

Відповідно до ст. 26 КЗпП України при укладенні трудового договору може бути обумовлене угодою сторін випробування з метою перевірки відповідності працівника роботі, яка йому доручається. Умова про випробування повинна бути застережена в наказі (розпорядженні) про прийняття на роботу. В період випробування на працівників поширюється законодавство про працю.

Статтею 27 КЗпП України визначені строки випробування при прийнятті на роботу. Строк випробування при прийнятті на роботу, якщо інше не встановлено законодавством України, не може перевищувати трьох місяців, а в окремих випадках, за погодженням з відповідним виборним органом первинної профспілкової організації, – шести місяців. Строк випробування при прийнятті на роботу робітників не може перевищувати одного місяця. До строку випробування не зараховуються дні, коли працівник фактично не працював, незалежно від причини.

Коли строк випробування закінчився, а працівник продовжує працювати, то він вважається таким, що витримав випробування, і наступне розірвання трудового договору допускається лише на загальних підставах (ст. 28 КЗпП України). У разі встановлення власником або уповноваженим ним органом невідповідності працівника займаній посаді, на яку його прийнято, або виконуваній роботі він має право протягом строку випробування звільнити такого працівника, письмово попередивши його про це за три дні. Розірвання трудового договору з цих підстав може бути оскаржене працівником в порядку, встановленому для розгляду трудових спорів у питаннях звільнення.

Випробування не встановлюється при прийнятті на роботу для таких категорій працівників: осіб, які не досягли вісімнадцяти років; молодих робітників після закінчення професійних навчально-виховних закладів; молодих спеціалістів після закінчення вищих навчальних закладів; осіб, звільнених у запас з військової чи альтернативної (невійськової) служби; інвалідів, направлених на роботу відповідно до рекомендації медико-соціальної експертизи; осіб, обраних на посаду; переможців конкурсного відбору на заміщення вакантної посади; осіб, які пройшли стажування при прийнятті на роботу з відривом від основної роботи; вагітних жінок; одиноких матерів, які мають дитину віком до чотирнадцяти років або дитину-інваліда; осіб, з якими укладається строковий трудовий договір строком до 12 місяців; осіб на тимчасові та сезонні роботи; внутрішньо переміщених осіб. Випробування не встановлюється також при прийнятті на роботу в іншу місцевість і при переведенні на роботу на інше підприємство, в установу, організацію, а також в інших випадках, якщо це передбачено законодавством (ст. 26 КЗпП України).

Відповідно до ст. 23 КЗпП України крім безстрокового, що укладається на невизначений строк, трудовий договір може бути укладеним на визначений строк, встановлений за погодженням сторін та таким, що укладається на час виконання певної роботи. Строковий трудовий договір укладається у випадках, коли трудові відносини не можуть бути встановлені на невизначений строк з урахуванням характеру наступної роботи, або умов її виконання, або інтересів працівника та в інших випадках, передбачених законодавчими актами.

Офіційний портал Управління Держпраці у Кіровоградській області, рубрика «Новини», підрубрика «Про встановлення випробування при прийнятті на роботу» від 20.12.2017 року

 

Яким чином відбувається оплата в надурочний час

Управління Держпраці у Кіровоградській області надало роз’яснення, яким чином відбувається  оплата роботи в надурочний час:

за погодинною системою оплати праці –  в подвійному розмірі годинної ставки;

за відрядною системою оплати праці – доплата у розмірі 100% тарифної ставки працівника відповідної кваліфікації, оплата праці якого здійснюється за погодинною системою – за всі відпрацьовані надурочні години;

у разі підсумованого обліку робочого часу – оплачуються як надурочні всі години, відпрацьовані понад встановлений робочий час в обліковому періоді.

Відповідно до ст.61 КЗпП України режим підсумованого обліку робочого часу може вводитись на безперервно діючих підприємствах, в установах, організаціях, а також в окремих виробництвах, цехах, дільницях, відділеннях і на деяких видах робіт, де за умовами виробництва (роботи) не може бути додержана встановлена для даної категорії працівників щоденна або щотижнева тривалість робочого часу.

У випадку застосування підсумованого обліку робочого часу розпорядок робочого дня і графіки змінності мають бути побудовані таким чином, щоб робочий час, який зобов’язані відпрацювати працівники за обліковий період, встановлений у колективному договорі (наприклад, рік), відповідав установленій законодавством нормі робочих годин, що припадає на цей період (рік).

Годинна ставка для оплати надурочної роботи при обліковому періоді тривалістю рік обчислюється шляхом ділення окладу (місячної тарифної ставки), встановленого працівникові на момент нарахування зазначеної оплати (у кінці року – при обліковому періоді рік), на середньомісячне число годин за обліковий період (рік), яке має розраховуватись з урахуванням норми тривалості робочого часу за рік.

Офіційний портал Управління Держпраці у Кіровоградській області, рубрика «Новини», підрубрика «Яким чином відбувається оплата в надурочний час» від 21.12.2017 року

 

Підбірку підгoтувала: 

Віктoрія Пoлянська,

незалежний юридичний консультант холдингу професійних послуг «Західна кoнсалтингoва група»

Підписатись на наші новини


X