fbpx

Дайджест нoвин «Податки і облік» з 18.05.2020 пo 25.05.2020

In: Дайджести новин законодавства і практики 25 May 2020 Tags: ,

Дайджест нoвин «Податки і облік»

з 18.05.2020 пo 25.05.2020

 

 

50 головних змін у ПКУ [1210 воскрес]50 головних змін у ПКУ [1210 воскрес]

Головний редактор журналу «Податки & бухоблік» аналізуючи проєкт №1210 аналізуючи проєкт тезисно озвучив нововведення:

ПДВ

  1. Реєстрація ПН:

а) ввели нові штрафи.

З’явився штраф за ПН за пільговими постачаннями і за нульовою ставкою.

ПДВ в них немає, а штраф є. Штраф прив’язали до обсягу постачання.

  • 2 %, але не більше 1020 грн за прострочення реєстрації;
  • 5 %, але не більше 3400 грн за нереєстрацію.

Під час карантину штрафи за реєстрацію ПН не застосовують. Тому для будь-яких ПН із терміном реєстрації з 1 березня по 30 червня штрафів за прострочення реєстрації не буде. Мораторій на червень продовжили Законом від 13 травня, який поки ще не підписаний.;

б) зменшили деякі старі штрафи.

Штраф з п. 1 а) запрацює за компенсуючою (п. 198.5), мінбазною, розподільною ПН (ст.199). Він менше порівняно із загальними штрафами (від 10 до 50 % суми ПДВ);

в) терміни реєстрації ПН.

За компенсуючими (п. 198.5) і розподільними ПН (ст. 199) термін продовжили. Він тепер 20 днів після місяця. Щодо інших термін старий.

  1. ПК за тимчасовою МД

Дозволили ставити податковий кредит за тимчасовою, додатковою та іншою митною декларацією, за якою платиться ПДВ (п. 198.6).

  1. ФОП і імпорт послуг

Якщо: ФОП (платник або неплатник ПДВ) платить нерезу за послуги, місце постачання яких Україна (ст. 186.3 ПКУ).

То: треба сплатити ПДВ. Для неплатника ПДВ це 20 % податку на покупки послуг за кордоном.

Наслідки: штраф за несплату ПДВ + 340 грн за неподання Розрахунку.

  1. Звітний період з ПДВ для єдиноподатників

Тепер тільки місяць (п. 202.2 ПКУ).

  1. Касовий метод:

а) будівельні роботи і субпідрядники.

Можна застосовувати касовий метод. Техніка зміни норми (п. 187.1 ПКУ) дає підставу доводити, що і раніше було можна;

б)  касовики і право на ПК.

1095 днів не обмежують право на відображення ПК. Його можна показати і пізніше, але у рамках 60 днів після оплати.

ПОДАТОК НА ПРИБУТОК

  1. Річний ліміт для різниць/звітного періоду 

Було 20 млн — стане 40 млн (п.п. 134.1.1).

Ліміт впливає на:

а) звітний період. Якщо дохід за минулий рік до 40 млн, то період — рік, а не квартал. Але є перехідне правило. Перший раз новий критерій спрацює для звітного періоду — 2021 рік (п. 137.5). У 2020 році дивимося на дохід 19 року і порівнюємо з 20 млн;

б) податкові різниці. Суму беремо за поточний рік. Якщо до 40 млн грн, то, вважаємо, без податкових різниць. Тут перехідних правил немає. Тому усі, у кого у 2020 році дохід менше 40 млн, можуть різниці не застосовувати. Навіть якщо різниці вже були в 1 кварталі.

Чи можна уникнути різниць тим, хто вже на різницях, але цього року не дотягне до 40?

Податківці раніше говорили один раз… можна відмовитися. Але при поверненні виникають усихання, утруски не на користь платника. Наприклад, втрачаються витрати на резерви.

  1. Аудиторський звіт разом із декларацією

Прибутківці, які зобов’язані оприлюднити річну фінзвітність разом з аудиторським звітом, повинні подати податківцям річну фінзвітність разом з аудиторським звітом не пізніше за 10 червня (п. 46.2).

Перелік таких осіб наведений у Законі про бухоблік:

  • підприємства, що представляють громадський інтерес, у т. ч. великі;
  • ПАО;
  • загальнодержавні природні монополісти;
  • «добувачі»;
  • середні;
  • мікро- і малі фінансові установи.
  1. Податковий збиток при реорганізації

Можна втягнути правонаступникові (п.п. 140.4.5). Але є обмеження:

  • не більше чистих активів особи, що припиняється;
  • особа, що припиняється, і наступник мають бути пов’язаними більше 18 місяців перед приєднанням/злиттям.
  1. Умовні дивіденди

Планують додати з 1 січня 2021 року у визначення «дивіденди» виплати, за якими на кшталт ховають справжні дивіденди (п.п. 14.1.49). Торкнеться головним чином контрольованих операцій (тобто тих, хто використовує ТЦП), але не лише.

ПОДАТОК НА ПРИБУТОК

для тих, хто з різницями

  1. Основні засоби

Було 6 тис, стало 20 тис. грн. Усе, що дешевше, — не основні (для прибутку).

Стосується нових покупок. Старі доживають за старими правилами.

Витрати на купівлю об’єктів дешевше 20 тис. відразу можна списати у витрати (наприклад, через метод амортизації 100 % при введенні в експлуатацію). І жодних податкових різниць.

Але для цього у своїй обліковій політиці поміняйте критерій «малоцінності».

Інакше щойнопридбані ціною від 6 до 20 тис. грн у б/о будуть звичайними основні, а в п/о — ні. Амортизацію по них доведеться враховувати окремо (тобто повз додатки АМ, РІ).

  1. Амортизація і модернізація

У податковому обліку втрачається амортизація за період невикористання ОЗ при модернізації, реконструкції, добудові, дообладнанні і консервації (п.п. 138.3.1 ПКУ).

Зручно не нараховувати таку амортизацію й у бухобліку (інакше амортвитрати зависнуть до списання об’єкта).

У П(С)БО 7 є аналогічне правило про призупинення амортизації.

У МСФЗ такого немає. Але це податкову амортизацію вже не врятує. Мінфін вважав, що термін модернізації — це термін даремного використання.

Дуже красивих варіантів відмовитися від амортизації в МСФЗ не видно. Хіба що на цей період (заздалегідь) заготовити виробничий метод її нарахування. У загальному випадку податковий і бухоблік ОЗ для МСФЗ продовжують розповзатися.

  1. Виробничий метод амортизації

Раніше в податковому обліку було не можна, буде можна.

Якщо раптом захочете перейти, то потрібна інвентаризація, після якої може вилізти віртуальний об’єкт (п. 52 підрозд. 4 Перехідних положень ПКУ).

  1. Прискорена амортизація

Введені укорочені мінімальні терміни використання ОЗ:

  • гр. 3 (але тільки передавальні пристрої) = 5 років замість 10.
  • гр. 4 (машини та обладнання) = 2 роки, а не 5. По комп’ютерах і зараз 2 роки.
  • гр. 5 (транспорт) = 2 роки замість 5.
  • гр. 9 (інші) = 5 років, а не 12.

Застосовуються добровільно і з умовою. Стосуються тільки нових (у сенсі не б/в) об’єктів, які вводяться в експлуатацію з 01.01.2020 р. і будуть використані у власній госпдіяльності.

  1. Тонка капіталізація…

Критерій «борги в 3,5 раза більше власного капіталу» стосуватиметься боргових запозичень у будь-яких нерезидентів, а не тільки пов’язаних. Це оновлена умова для податкової різниці.

Дозволений ліміт витрат понижений з 50 % до 30 %.

У основі розрахунку ліміту не фінрезультат, а податковий результат.

З’являється окремий облік капіталізованих процентів і їх амортизації.

Найголовніше — лімітуються усі процентні витрати, тобто і по резидентах. Нові обмеження стосуються кредитів, позик…, що висять на балансі на 01.01.2021 (п. 53 підрозд. 4 Перехідних положень ПКУ).

Фінансові і лізингові компанії звільнили від цих правил.

  1. Ділова мета: операції з нерезами і не лише

Якщо податківцеві здасться, що в операції з нерезом ділової мети не було, то знімуть витрати (п.п. 140.5.15).

Для більшої ясності визначення «ділова мета» доповнили критеріями. Наприклад: ділової мети немає, якщо в результаті операції зменшився прибуток (п.п. 14.1.231). 

Що тепер? ПКУ ввів це правило тільки для високодохідників, що працюють із нерезидентами.

  1. Продажі неблагонадійним нерезам

Раніше різали  витрати по покупках у неблагонадійних нерезів. Нове віяння — додавати до доходів 30 % вартості проданих їм товарів (пп. 140.5.5-1).

Торкається офшорів (Перелік № 1045) і всіляких партнерств (LP, LLC, LLP із Переліку № 480).

Уникнути цієї радості можна, якщо:

  • застосовуємо трансфертні правила;
  • якщо до трансфертного не дотягуємо, але звичайність ціни підтвердили за процедурою ст. 39 ПКУ (тобто не просто прайс-листом з газетки).
  1. Штрафи і податкова різниця

Зараз податковий фінрезультат треба збільшити на суми цивільно-правових штрафів, нарахованих на користь неплатників ПНП (окрім фізичних осіб). Треба буде збільшувати також на суму штрафів, нарахованих податківцями та іншими держорганами (п.п. 140.5.11).

ПДФО

  1. Штраф за неподання/помилки в 1ДФ

Було 510 грн — стане 1020 грн. За повторний факт у році: було 1020 грн — стане 2040 грн (новий п. 119.1).

  1. Донарахувати ПДФО зможуть за 7 років

Стосується ПДФО із зарплати (і ВЗ разом із ним).

Новий термін працює тільки в частині трудових відносин, а не будь-якого ПДФО (п. 102.1). Зачіпає тільки податкового агента.

  1. Продаж третього автомобіля/мопеда

Продаж третього в році йде за ставкою 18 %.

Другого, як і раніше, за ставкою 5 %.

Першого, як і раніше, не оподатковується.

  1. Іноземний дохід від продажу інвестактивів

Інвестактиви — це цінні папери і корпоративні права.

При їх продажу нерезу можна застосовувати загальні правила, тобто оподатковувати ПДФО вже не дохід, а прибуток (п.п. 170.11.1).

  1. Зменшення УК

Повернення майна, грошей у рамках вкладу = продаж інвестактиву (п.п. 170.2.2). Означає, оподатковуємо тільки різницю, тобто перевищення внесеного над отриманим.

ЄДИНИЙ ПОДАТОК

  1. Ліміти у ФОПів (на кшталт збільшили) -неактуально

1 група — 1 млн на рік;

2 група — 5 млн грн;

3 група — 7 млн на рік.

Прикольні правила.

  1. Земельний податок при оренді

Єдиноподатники з 01.07.2020 повинні будуть платити земельний податок при здаванні нерухомості/землі в оренду (п. 297.1).

Раніше ПКУ звільняв і в цьому випадку.

  1. Податковий борг і скидання з єдиного

Якщо сума податкового боргу менше 1020 грн, то скинути з єдиного податку не можна (п.п. 298.2.3). Податкову вимогу до 1020 грн не виписують, тому єдиноподатник був ні сном ні духом, а потім бац і скинули з єдиного.

ФОП (ЗАГАЛЬНА СИСТЕМА)

  1. Вантажні автомобілі

Дозволили амортизувати вантажні автомобілі (п.п. 177.4.6). Відповідно витрати на утримання вантажівки потрапляють у витрати.

  1. Витрати і податки на майно

Податок з нежитлової нерухомості зможе потрапити у витрати. Так само, як і транспортний, і земельний податок (п.п. 177.4.3).

  1. Ремонт і витрати

ФОПам на загальній системі у витрати можна віднести тільки поточний ремонт. Всілякі реконструкції, модернізації та інші види поліпшення треба амортизувати (п.п.177.4.6). Причому тут (на  відміну від правил бухобліку) для класифікації безпосередньо не використовується критерій збільшення майбутніх економічних вигід, а йде прив’язка до не більш конкретного «поточного» ремонту.

КОНТРОЛЬОВАНІ ІНОЗЕМНІ КОМПАНІЇ (КІК)

  1. Що таке КІК і в чому проблема?

Фізичних осіб/юриків, у яких є фірма або партнерство, траст за кордоном.

Якщо частка 50+ %. Але може ударити і по хазяях з частками від 10 % або навіть «контролерів» зовсім без часток (із деякими перехідними правилами).

Володіти частками можна як прямо, так і через інших осіб.

Було- в Україні оподатковували тільки дивіденди. Немає дивідендів — немає податку.

Буде (з 2021 року) -в Україні оподаткують навіть нерозподілений прибуток. Причому цей прибуток не просто фінрезультат, а з деякими нашими «податковими різницями». Тому прибутку в іноземної компанії може не бути, а оподаткувати прибуток доведеться. Якщо є 2 компанії, в однієї з яких прибуток 100, а в іншої збиток 100, то податок тут заплатимо не з нуля, а зі 100.

У загальному випадку ставка 18 % ПДФО + 1,5 % військового збору, тобто зовсім не дивідендна. Для юрика — 18 %.

Потрапляє під податок, якщо річний дохід КІКів перевищує 2 млн євро.

Якщо менше, то нерозподілений прибуток не оподатковуємо (п.п. 392.4.2 ПКУ). Але інших важливих формальностей дотриматися все одно буде необхідно. Наприклад, подати звіт.

Штраф за неповідомлення про появу КІКа більше 600 тис. грн.

Як податківці дізнаються? Варіанти роботи на індивідуальній основі є і зараз. Масово дізнаються, коли/якщо запрацює система автоматичного обміну інформацією (до цього все йде). Відкриті реєстри бенефіціарів в ЄС запрацюють наступного року.

  1. Що робити, щоб «не» КІКнутися?

Варіант 1. Уважно читати винятки з правил. Там є куди сховатися.

Варіант 2. Платити ПДФО і ВЗ (не знаю, чому саме № 2, але нехай буде).

Варіант 3. Розподілити дивіденди КІКа і заплатити менше податків.

Варіант 4. Позбавитися від КІКа (краще до кінця 2020 року).

Варіант 5. Визнати платником податку на прибуток тут через одне місце, а саме місце ефективного управління (п.п. 133.1.5 ПКУ).

Варіант 6. Міняти резидентство. 

ПОСТІЙНІ ПРЕДСТАВНИЦТВА НЕРЕЗІВ

  1. Розпухнуло визначення

Уважно його вивчіть (п.п. 14.1.193 ПКУ).

З’явилися деякі ознаки постійного представництва. Наприклад, наявність і використання корпоративного е-мейлу нерезидента.

  1. Розрахунок прибутку

Залишився тільки прямий метод, з урахуванням правил трансфертного ціноутворення (п.п. 141.4.7 ПКУ).

Непрямого методу (коефіцієнт 0,7) і окремого балансу більше з нами немає.

  1. Штраф за нереєстрацію представництва

100 тис. грн. Але він на нерезидента (п. 117.4 ПКУ).

ПОДАТОК НА РЕПАТРІАЦІЮ

  1. Тест «основної мети»

Конвенцію про уникнення подвійного оподаткування не можна застосувати, якщо мета операції — отримання податкових переваг (п. 103.2 ПКУ). Мабуть, навіть у випадках, коли сама конвенція такого тесту не передбачає.

Виникнуть спори з приводу того, яка головна/переважна мета була насправді. Висновок — будь готовий довести економічний сенс операції.

  1. Бенефіціарність одержувача:

а) пільгу з міжнародної угоди можна було застосувати тільки при виплаті доходу бенефіціарному нерезиденту (п. 103.2). Уточнили, що це працює лише за наявності такого обмеження в самій міжнародній угоді;

б) прописали деякі ознаки небенефіціарного одержувача (п. 103.3);

в) якщо виплата йде у бік небенефіціарного одержувача, то можна застосувати договір з країною бенефіціарного одержувача (п. 103.2).

  1. Прибуток нерезидента від продажу акцій нерезидента нерезиденту

Оподаткують прибуток нерезидента від продажу іншому нерезиденту часток (акцій) іноземної компанії, вартість якої більш ніж на 50 % сформована частками (акціями) в українській компанії, яка, у свою чергу, більш ніж наполовину складається з нерухомості (пп. 14.1.54, 141.4.1). Нерезидент-покупець до оплати повинен встати на облік в Україні.

Це розвиток Конвенції MLI. Зачепить нерезидента, тільки якщо до його країни дотягнуться відповідні міжнародні договори.

  1. Виплата натурою

Прямо навели формулу розрахунку податку на репатріацію при негрошовій виплаті (п.п. 141.4.2). Внесли визначеність із сумою і автоматично зняли саме запитання: є чи немає в такій ситуації податок?

  1. ФОПи і самозайняті платять

Податок на репатріацію тепер точно повинні платити усі юрики-єдиноподатники, усі ФОПи (у т. ч. єдиноподатники) і навіть незалежні професіонали: адвокати і нотаріуси (п.п. 133.1.4). Так, ці фізичні особи подають декларацію з прибутку підприємства (!) з додатком ПН.

ТРАНСФЕРТНЕ ЦІНОУТВОРЕННЯ

  1. ТЦУ: що помінялося, а що ні?

Вартісні критерії для трансфертного ціноутворення не поміняли (річний дохід > 150 млн грн, обсягм операцій з «особливим»  нерезидентом > 10 млн грн). Для більшості це головна новина.

Для тих, хто потрапляє під ТЦУ, змін багато. Наприклад, з’явилося повідомлення про участь у міжнародній групі компаній, податківці отримали право просити глобальну документацію по ТЦУ (майстер-файл), додалося право відвідувати і оглядати приміщення, в яких платник здійснює діяльність (з його дозволу), оновилися правила контролю за сировинними товарами, вбудована «ділова мета» і так далі.

ПЕРЕВІРКИ І ШТРАФИ

  1. План-графік перевірок

Дозволили міняти 1 раз у першому і 1 раз у другому кварталі (п. 77.2).

Тих, кого довнесли в 1 кварталі, можна перевіряти не раніше 1 липня, а тих, кого внесли в другому кварталі, не раніше 1 жовтня.

  1. Вина і відповідальність

Ввели таке загальне правило: до фінвідповідальності за податкове правопорушення притягають тільки за наявності… вини (п. 112.1). Ця норма містить застереження «окрім випадків, передбачених ПКУ». Можливо, хотіли натякнути на дуже вузький (насправді, порожній) перелік з п. 109.3 ПКУ. Це обнулило б загальне правило. Але в п. 109.3 ПКУ немає переліку винятків з правила, а є лише перелік «включень».

Тому (і не лише тому) вина — універсальна умова притягнення до відповідальності. А що це за «окрім випадків…»? Це про податківців. Їх можна карати, навіть коли вони невинуваті (п. 109.4).

  1. Умисел і штрафи

З’явилися окремі (підвищені порівняно з новим загальним розміром) штрафи за умисні правопорушення, наприклад, за несвоєчасну сплату податкових зобов’язань.

  1. Звільнення від відповідальності

Наведений довгий перелік підстав для звільнення від відповідальності платника (п.112.8). Серед них є давно знайомі очевидні випадки (сплив строку давності, виправлення помилки), але є й нові. Наприклад, офіційно підтверджені проблеми в роботі електронного кабінету.

  1. Пом’якшення відповідальності

Можна отримати знижку 50 % зі штрафу (п. 112-1). Є спеціальний перелік випадків (п. 113.5). Для юриків робочий варіант — явка з повинною (розкаюватися не обов’язково). Але він не стосується ст. 123, 125. Право на подання уточненок збереглося.

  1. Збільшення штрафів

Штрафи — не пенсія, «індексувати» не забувають.

У 2 рази проіндексували купу штрафів, наприклад, п. 117.1 (взяття на облік), неповідомлення ФОПом банку про те, що він ФОП (п. 118.3), неподання декларації (п.121.1)…

За неподання ТЦУшного звіту в розрізі країн групи компаній установлений штраф більше 2 млн грн. 

  1. Відбір пояснень у працівників

З’явився п.п. 20.1.47 (де 47 — це порядковий номер у переліку прав податківців). Податківці можуть поспілкуватися з працівником на предмет того, чи не кривдить роботодавець, чи усе правильно він оформляє, чи сплачує податки і чи не вручає випадково конверти.

  1. Штраф на ріелторів/нотаріусів

Якщо вони не подали в податкову дані про договір оренди, то штраф 680 грн за штуку.

ІНШЕ ВАЖЛИВЕ

  1. Термін сплати і вихідний

Тепер як термін подання декларацій, так термін сплати податку переносимо на наступний робочий (операційний) день (п. 57.1). Верховний Суд і раніше допускав перенесення сплати, але податківці не погоджувалися.

  1. Пов’язані особи: критерій

Для пов’язаності треба володіти часткою 25 %, замість колишніх 20 %. Але пам’ятаємо, що цей критерій далеко не єдиний (п.п. 14.1.159).

  1. Податок на нерухомість і промислові будівлі

Якщо простоює, то плати (п.п. 266.2.2). 

 

За матеріалами «Бухгалтер 911»

 

 

В Україні введено адаптивний карантин 

Відповідно до рішення Уряду з 22 травня в тих регіонах, де епідеміологічні показники відповідають встановленим МОЗ критеріям щодо нових випадків захворювання на коронавірусну хворобу (не більше 12 на 100 тисяч населення), кількості тестувань (не менше 12 на 100 тисяч населення) та наповненості ліжкомісць (не більше 50%) в лікарнях, відновлюється робота громадського транспорту. З 25 травня має бути відновлена робота метрополітену, а також дитячих садків.

 

 

 

 

 

Читайте статтю на тему:

Обмеження і відповідальність за порушення правил карантину в Україні в поточному році

 

 

 

 

 

 

Онлайн доступ до Кредитного реєстру від НБУОнлайн доступ до Кредитного реєстру від НБУ

НБУ планує надати дистанційний доступ до свого Кредитного реєстру. 

Заявник зможе отримати інформацію через запит до пошукової системи Кредитного реєстру. Верифікація даних фізичної особи може здійснюватися за допомогою системи BankID Національного банку або кваліфікованого електронного підпису (КЕП).

Фізична особа може підписати заяву на отримання інформації з Кредитного реєстру, що подається в електронній формі, особистим КЕП, юридична особа – кваліфікованим електронним підписом свого керівника.

При цьому заява на отримання інформації з Кредитного реєстру може надаватися і на паперових носіях.

Особа, яка отримує таку інформацію за дорученням, повинна додати до заяви копію документа, що підтверджує її повноваження.

Відповідні норми містить проєкт змін до Положення про Кредитний реєстр Національного банку України, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 04.05.2018 № 50.

Зауваження та пропозиції до проєкту приймаються до 21.06.2020 на поштову або електронну адресу Національного банку України.

Поштова адреса: 01601, м. Київ, вул. Інститутська, 9, Національний банк України, Департамент методології регулювання діяльності банків.

Електронна адреса: 22SPRA@U1H0

р-банк, банк Восток, Ідея Банк) та 23 небанківські установи (портали послуг).

 

 

За матеріалами НБУ

 


Митне оформлення в автоматичному режиміМитне оформлення в автоматичному режимі

ДМС 19.05.2020 запровадила пілотний проєкт, який спрямований на спрощення процедури митного оформлення та створення сприятливих умов для суб’єктів зовнішньоекономічної діяльності.

Наразі це стосуватиметься трьох митних режимів (експорт, переробка на митній території, реекспорт (після переробки)). Відтепер для цих режимів тестуватиметься так званий автоматичний випуск декларацій. Він передбачає можливість автоматичного оформлення митних декларацій без участі посадових осіб митниць.

Тобто декларації, які відповідатимуть певним критеріям і оцінюватимуться як низькоризикові, направлятимуться системою оформлення в окреме вікно. Якщо у декларації виявляться ризики або спрацьовує система АСАУР, її митне оформлення продовжиться за звичайною процедурою. Якщо ж система не виявить помилок та ризиків, декларація буде оформлена автоматично, про що декларант отримає відповідне повідомлення.

Для реалізації пілоту розроблено спеціальний алгоритм виконання митних формальностей залежно від видів транспорту, митних режимів та типів митних декларацій. Для декларантів процедура подачі декларації залишається без змін.

 

За матеріалами ДМСУ

 


Законопроєкт № 1210 підписаноЗаконопроєкт № 1210 підписано

Президент України Володимир Зеленський підписав Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» № 466-IX, який Верховна Рада України ухвалила ще 16 січня поточного року (відомий як законопроєкт № 1210).

Закон опубліковано 22.05.2020 в газету «Голос України» та набирає чинності як і з 23.05.2020 (деякі статті) так і з 01.01.2021 року.

Одночасно Президент України звернувся до Кабінету Міністрів з низкою пропозицій:

  • визначити чіткі та зрозумілі правила оподаткування контрольованих іноземних компаній у зв’язку з підписанням Закону;
  •  
  • спільно з представниками бізнес-асоціацій та експертами напрацювати та внести до Верховної Ради законодавчі ініціативи з метою впровадження прозорих і деталізованих механізмів реалізації положень щодо обмежень, запроваджених для запобігання ухиленню від оподаткування;
  •  
  • визначення чітких та зрозумілих правил оподаткування контрольованих іноземних компаній, а також надання платникам податків достатнього часу для забезпечення збору даних та інформації, необхідних для декларування відповідних об’єктів оподаткування (з урахуванням обмежувальних заходів, пов’язаних з поширенням у світі COVID-19);
  •  
  • зменшити розмір штрафів за окремі незначні податкові правопорушення;
  •  
  • забезпечити захист даних та інформації, отриманих органами контролю зі звітності резидентів України щодо доходів, зокрема, отриманих з джерел за межами України, а також даних, які одержуються від компетентних органів іноземних держав відповідно до закону. Має бути розглянуте питання щодо встановлення кримінальної відповідальності за незаконне розголошення таких даних та інформації;
  •  
  • розробити та внести до парламенту законопроєкт щодо одноразового декларування.

Ці законодавчі зміни повинні бути підготовлені у тримісячний строк у співпраці з експертами, бізнесом і Комітетом Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики.

Також Уряд має підготувати із залученням представників бізнесу, експертів і народних депутатів пропозиції щодо системного вдосконалення та спрощення процедур адміністрування податків і зборів, забезпечення чіткості правил оподаткування, уніфікації та зрозумілості термінології. Відповідний законопроект повинен бути внесений на розгляд Верховної Ради України до кінця 2020 року.

 

 

 


ДПС через чат та месенджери

Відтепер Контакт-центр Державної податкової служби України має чат в «ЗІР» і в месенджерах – viber та telegram. 

До нього можна постукатися з вебпорталу Державної податкової служби України, розділ «Загальнодоступний інформаційно-довідковий ресурс» https://tax.gov.ua/, а також з сайту Загальнодоступного інформаційно-довідкового ресурсу (скорочено ЗІР) https://zir.tax.gov.ua/, або його мобільної версії.

 

 

 

 

За матеріалами ДПС України

 


Коригування фінрезу якщКоригування фінрезу якщо дохід не перевищує 20 млн гривеньо дохід не перевищує 20 млн гривень

Податківці повідомляють: до пп. 134.1.1 ст. 134 ПКУ для платників ПНП, у яких річний дохід від будь-якої діяльності (за вирахуванням непрямих податків), визначений за правилами бухгалтерського обліку за останній річний звітний (податковий) період не перевищує 20 мільйонів гривень, об’єкт оподаткування може визначатися без коригування фінансового результату до оподаткування на усі різниці (крім від’ємного значення об’єкта оподаткування минулих податкових (звітних) років), визначені відповідно до положень розділу  ІІІ ПКУ.

Платник податку, у якого річний дохід (за вирахуванням непрямих податків), визначений за правилами бухгалтерського обліку за останній річний звітний (податковий) період не перевищує 20 мільйонів гривень, має право прийняти рішення про незастосування коригувань фінансового результату до оподаткування на усі різниці (крім від’ємного значення об’єкта оподаткування минулих податкових (звітних) років), визначені відповідно до положень розділу ІІІ ПКУ, не більше одного разу протягом безперервної сукупності років в кожному з яких виконується цей критерій щодо розміру доходу. Про прийняте рішення платник податку зазначає у податковій звітності з цього податку, що подається за перший рік в такій безперервній сукупності років. В подальші роки такої сукупності коригування фінансового результату також не застосовуються (крім від’ємного значення об’єкта оподаткування минулих податкових (звітних) років).

Якщо у платника, який прийняв рішення про незастосування коригувань фінансового результату до оподаткування на усі різниці (крім від’ємного значення об’єкта оподаткування минулих податкових (звітних) років), визначені відповідно до положень розділу ІІІ ПКУ, в будь-якому наступному році річний дохід (за вирахуванням непрямих податків), визначений за правилами бухгалтерського обліку за останній річний звітний (податковий) період перевищує 20 мільйонів гривень, такий платник визначає об’єкт оподаткування починаючи з такого року шляхом коригування фінансового результату до оподаткування на усі різниці, визначені відповідно до положень розділу ІІІ ПКУ.

Для цілей пп. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 ПКУ до річного доходу від будь-якої діяльності, визначеного за правилами бухгалтерського обліку, включається дохід (виручка) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), інші операційні доходи, фінансові доходи та інші доходи

 

За матеріалами ГУ ДПС у Дніпропетровській області

 

 


Зменшення компенсації вартості послуг, поставлених нерезидентомЗменшення компенсації вартості послуг, поставлених нерезидентом

Податківці консультують: у разі виникнення підстав для коригування податкових зобов’язань та податкового кредиту, визначених ст. 192 ПКУ, отримувачем послуг — платником ПДВ до податкової накладної, складеної у зв’язку з отриманням від нерезидента послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, складається розрахунок коригування, який залишається у такого отримувача послуг.

Обсяги послуг (з ПДВ), отриманих від нерезидента на митній території України, а також коригування податкових зобов’язань, нарахованих за такими операціями, відображаються у рядку 6 розділу І «Податкові зобов’язання» та рядку 13 розділу Д «Податковий кредит» податкової декларації з ПДВ.

 

 

 

Лист Офіс ВПП ДПС України від 28.04.2020 № 1704/ІПК-28-10-30-02-11

 


Пересилання міжнародних поштових відправленьПересилання міжнародних поштових відправлень

Податківці роз’яснюють: вартість послуг поштового зв’язку, що надається поштовим оператором клієнтам — відправникам поштових відправлень з України, підлягає оподаткуванню ПДВ за ставкою 20 %.

Утім враховуючи те що послуга поштового зв’язку оплачується відправником та на неї нараховуються відповідні податки тим поштовим оператором, який безпосередньо надає відправнику такі послуги та виставляє рахунок на оплату відповідно до чинного законодавства, то кошти, які надходять поштовому оператору України від іноземних поштових операторів країн — учасниць Всесвітнього поштового союзу (ВПС) у разі пересилання міжнародних поштових відправлень (МПВ ) в Україну, не розглядаються ПКУ як об’єкт оподаткування ПДВ, оскільки є частиною тарифів, що перерозподіляються за встановленими ВПС правилами, та не збільшують базу оподаткування ПДВ послуг, що надаються поштовим оператором України.

 

Лист ДПС України від 28.04.2020 № 1707/6/99-00-07-03-02-06/ІПК

 


Відповідальність за реалізацію алкоголю суб’єкту що немає ліцензіїВідповідальність за реалізацію алкоголю суб’єкту що немає ліцензії

Податківці інформують: відповідальності до суб’єкта господарювання, який має ліцензію на право оптової торгівлі алкогольними напоями (тютюновими виробами), за реалізацію таких товарів суб’єкту господарювання, у якого відсутня ліцензія на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями (тютюновими виробами) чинним законодавством не передбачено.

При цьому перевезення алкогольних напоїв здійснюється за умови наявності оформленої належним чином відповідної товарно-транспортної накладної встановленого зразка форми № 1-ТН/алкогольні напої/, у рядку «Одержувач» якої зазначається, зокрема, номер і дата видачі ліцензії на виробництво (оптову або роздрібну торгівлю) продукції, що ліцензується.

 

 

 

Підкатегорія «ЗІР»113.05

 


Повернення товару при  придбанні через інтернетПовернення товару при  придбанні через інтернет

Податківці нагадують: розрахунки готівкою регулюються Законом України від 06.07.1995 № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг».

Зокрема, ст. 2 Закону № 265 визначено, що розрахункова операція – це приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а у разі застосування банківської платіжної картки – оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або у разі повернення товару (відмови від послуги) – оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця.

Розрахунковий документ – це документ встановленої форми та змісту (касовий чек, товарний чек, розрахункова квитанція, проїзний документ тощо), що підтверджує факт продажу (повернення) товарів, надання послуг, отримання (повернення) коштів, надрукований у випадках, передбачених Законом № 265, і зареєстрований у встановленому порядку РРО або заповнений вручну.

Ст.3 Закону № 265 визначає, що суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов’язані: проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи РРО з роздрукуванням відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій; видавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням мережі Інтернет, при отриманні товарів (послуг) в обов’язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми на повну суму проведеної операції.

Таким чином, під час здійснення розрахунків за товари (послуги) суб’єкти господарювання зобов’язані відповідно до Закону № 255 застосовувати РРО, у тому числі у разі здійснення безготівкових розрахунків за допомогою банківської платіжної карти із використанням POST-терміналу.

При цьому розрахункові документи при продажу товарів (послуг) через мережу Інтернет видаються у випадку їх безпосереднього надання споживачу, під час передачі йому товару чи надання послуг.

У разі безпосереднього повернення споживачем на господарському об’єкті товару (послуги), оплата за який була проведена з використанням POST-терміналу та РРО, суб’єкт господарювання видає розрахунковий документ з РРО та POST-терміналу, що підтверджує факт повернення.

Якщо розрахунок за товар (послугу) був здійснений через мережу Інтернет з використанням платіжної банківської карти та споживач відмовився, і місце здійснення розрахунків визначити неможливо, доставка була здійснена через відділення пошти, то у такому випадку повернення коштів проводиться суб’єктом господарювання без використання РРО з розрахункового рахунку на картковий рахунок споживача, що був використаний при оплаті за товар.

 

 

За матеріалами Офіс ВПП ДПС

 


Розрахунки через РРО за товари, які отримує покупець за допомогою подарункового сертифікатаРозрахунки через РРО за товари, які отримує покупець за допомогою подарункового сертифіката

Податківці інформують: якщо розрахунок за товари, які отримує покупець, здійснюється за допомогою подарункового сертифіката, то у реквізиті «форма оплати» фіскального касового чека зазначається «Подарунковий сертифікат» та у разі необхідності — сума коштів, яка доплачується готівкою чи безготівково (кредитна картка тощо)

 

 

 

 

 

Підкатегорія «ЗІР» 109.10

 


Пільга щодо сплати земельного податку для багатодітних сімейПільга щодо сплати земельного податку для багатодітних сімей

Податківці нагадують: учасник спільної часткової власності відповідно до розміру своєї частки, зокрема, повинен брати участь у сплаті податків, зборів і платежів, а також у витратах по утриманню і зберіганню спільної земельної ділянки (ч. 5 ст. 88 ЗКУ).

У спільній сумісній власності перебувають земельні ділянки подружжя (п. «а» ч. 2 ст. 89 ЗКУ).

Поділ земельної ділянки, яка є у спільній сумісній власності, з виділенням частки співвласника, може бути здійснено за умови попереднього визначення розміру земельних часток, які є рівними, якщо інше не передбачено законом або не встановлено судом (ч. 5 ст. 89 ЗКУ).

Згідно з п.п. 281.1.2 ПКУ від сплати земельного податку звільняються фізичні особи, які виховують трьох і більше дітей віком до 18 років.

Звільнення від сплати податку за земельні ділянки, передбачене для такої категорії фізичних осіб, поширюється на земельні ділянки за кожним видом використання у межах граничних норм, встановлених п. 281.2 ПКУ.

Пунктом 281.4 ПКУ встановлено, що якщо фізична особа, визначена у п. 281.1 ПКУ, має у власності декілька земельних ділянок одного виду використання, то така особа до 01 травня поточного року подає письмову заяву у довільній формі до контролюючого органу за місцем знаходження земельної ділянки про самостійне обрання/зміну земельної ділянки для застосування пільги.

Пільга починає застосовуватися до обраної земельної ділянки з базового податкового (звітного) періоду, у якому подано таку заяву.

Отже, якщо подружжя виховує 3-х і більше дітей віком до 18 років, то кожен із батьків має право на пільгу щодо сплати земельного податку за земельні ділянки, що належать йому на правах приватної власності, при цьому вид земельних ділянок і розмір, щодо яких застосовується пільга, визначені п. 281.2 ПКУ.

Водночас, якщо подружжя володіє земельною ділянкою на праві спільної часткової власності, то платником земельного податку за земельну ділянку пропорційно своїй частці є кожен з батьків, і відповідно право на пільги щодо сплати земельного податку має кожен з них.

Якщо таке подружжя володіє земельною ділянкою на праві спільної сумісної власності і поділ земельної ділянки не проводився, то платником земельного податку за таку ділянку є один з батьків, який і може скористатись пільгою щодо сплати земельного податку.

Слід зазначити, що фізична особа для отримання пільги щодо сплати земельного податку має подати до контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки до 1 травня поточного року письмову заяву довільної форми про надання пільги та документи, що посвідчують її право на пільгу (посвідчення батьків багатодітної сім’ї (які виховують трьох і більше дітей віком до 18 років).

 

 

За матеріалами ГУ ДПС у Дніпропетровській області

 

 


Анульовані (прощені) кредитором борги та проценти – додаткове благо фізичної особиАнульовані (прощені) кредитором борги та проценти – додаткове благо фізичної особи

Верховний Суд переконаний, що перелік додаткових благ, які включаються до оподатковуваного доходу та встановлені пп. 164.2.17 ст. 164 ПКУ, є вичерпним.

Та визначає, що доходом платника податку є основна сума боргу та відсотки за кредитним договором, які були анульовані (прощені) кредитором. Натомість анульовані (прощені) пеня, штраф чи підвищені відсотки (за прострочення платежу) не є доходом платника податку, а відповідно і не є об’єктом оподаткування ПДФО.

При цьому кредитор має належним чином повідомити платника податку — боржника про анулювання (прощеного) боргу (рекомендованим листом з повідомленням про вручення, шляхом укладення відповідного договору, шляхом надання повідомлення боржнику під підпис особисто) та включити суму анульованого боргу до податкового розрахунку суми доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку.

У свою чергу боржник, який отримав додаткове благо у вигляді прощення (анулювання) суми боргу за кредитом та який був належним чином повідомлений про прощення такого боргу, зобов’язаний відобразити анульовану суму боргу у складі оподатковуваного доходу з обчисленням та перерахуванням до бюджету відповідної суми податку.

 

 

Постанова ВС України від 01.04.2020 у справі № 826/3035/17

 

 


ПСП для студентів що працюютьПСП для студентів що працюють

Податківці інформують: якщо студент отримує стипендію з бюджету, то податкова соціальна пільга до заробітної плати такого платника податку не застосовується.

Водночас у разі якщо студент не отримує дохід у вигляді стипендії або отримує стипендію, яка виплачується не з бюджету, то він має право на зменшення суми загального місячного оподатковуваного доходу, отримуваного від одного роботодавця у вигляді заробітної плати, на суму податкової соціальної пільги у розмірі 150 % суми пільги, яка визначена пп. 169.1.1 ст. 169 ПКУ

 

 

 

 

Підкатегорія «ЗІР» 109.02

 


Іноземне відрядження та курс валюти для авансового звітуІноземне відрядження та курс валюти для авансового звіту

Податківці зазначають: відшкодування витрат на відрядження за кордоном за умови наявності підтверджуючих документів здійснюється в національній валюті держави, до якої відряджається працівник, або у доларах США/євро, або у гривневому еквіваленті за офіційним курсом НБУ на дату:

    • отримання авансу – у разі якщо фактичні витрати працівника в іноземній валюті відповідають сумі отриманого авансу;

 

    • погашення заборгованості підприємством – у разі якщо для остаточного розрахунку за відрядження необхідно виплатити додаткові кошти працівнику виплата здійснюється в національній валюті України за офіційним обмінним курсом гривні до іноземних валют, установленим НБУ на день затвердження керівником звіту про використання коштів, виданих на відрядження;

 

  • погашення заборгованості працівником – у разі наявності суми невикористаного авансу (якщо курс НБУ на дату погашення боргу відрізняється від курсу НБУ на день видачі авансу).

При цьому, під час складання Звіту перерахунок здійснених у відрядженні витрат у разі відсутності підтвердних документів про обмін валюти здійснюється за крос-курсом, розрахованим за офіційним обмінним валютним курсом, встановленим НБУ на день затвердження Звіту.

 

 

Підкатегорія «ЗІР» 109.19

 

 


Матеріальна допомога (нецільова) та випадки її оподаткуванняМатеріальна допомога (нецільова) та випадки її оподаткування

Податківці консультують: якщо виплата матеріальної допомоги має систематичний характер і така допомога надається всім або більшості працівникам, то така матеріальна допомога з метою оподаткування прирівнюється до заробітної плати і вся сума такої допомоги включається до загального місячного оподатковуваного доходу платника податку і оподатковується за ставкою 18 %.

Якщо працедавець надає окремим працівникам нецільову благодійну (матеріальну) допомогу за їх заявами у зв’язку з особистими обставинами, яка має разовий характер, то сума такої допомоги не включається до оподатковуваного доходу, якщо протягом звітного податкового року не перевищує суми граничного розміру доходу (у 2018 році – 2 470 грн, у 2019 році – 2 690 грн, у 2020 році – 2 940 грн), а сума перевищення оподатковується в загальному порядку за ставкою 18 %.

Відповідно до пп. 14.1.48 ст. 14 ПКУ для цілей розділу IV ПКУ заробітна плата – це основна та додаткова заробітна плата, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, які виплачуються (надаються) платнику податку у зв’язку з відносинами трудового найму згідно із законом.

Об’єктом оподаткування резидента є загальний місячний оподатковуваний дохід (пп. 163.1.1 п. 163.1 ст. 163 ПКУ).

До загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку включаються доходи у вигляді заробітної плати, нараховані (виплачені) платнику податку відповідно до умов трудового договору (контракту) (пп. 164.2.1 ст. 164 ПКУ).

 

 

За матеріалами ГУ ДПС у Волинській області

 

 


Відшкодовані витрати члену наглядової радиВідшкодовані витрати члену наглядової ради

Податківці консультують: сума відшкодованих витрат члену наглядової ради юридичної особи на проїзд, проживання, оформлення віз в інші країни з метою оподаткування включається до його загального місячного (річного) оподатковуваного доходу як додаткове благо й оподатковується ПДФО та ВЗ на загальних підставах.

 

 

 

 

 

 

Лист ДПС України від 29.04.2020 № 1738/6/99-00-04-06-03-06/ІПК

 

 


Оподаткування внесків на медичне страхуванняОподаткування внесків на медичне страхування

Податківці інформують: суми страхових платежів (страхових внесків), які сплачуються юридичною особою (роботодавцем) за договорами добровільного медичного страхування працівників, включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу таких працівників, оподатковуються ПДФО на підставі пп. 164.2.16 ст. 164 ПКУ без урахування «натурального» коефіцієнта та відображаються у формі № 1ДФ під ознакою доходу «124». Крім того, зазначений дохід є об’єктом оподаткування військовим збором. Натомість платіж згідно з договорами добровільного медичного страхування працівників і членів їх сімей не є базою для нарахування ЄСВ.

 

 

Лист ДПС України від 29.04.2020 № 1739/6/99-00-04-06-03-06/ІПК

 

 


Придбання у населення с/г продукції. Оформлення документівПридбання у населення с/г продукції. Оформлення документів

Податківці наголошують, що придбання ФОП — платниками єдиного податку сільськогосподарської продукції у населення (фізичних осіб) оформлюється закупівельним актом або закупівельною відомістю

Закупівельний акт та закупівельна відомість повинні містити, зокрема, такі дані: місце укладання угоди; прізвище, ім’я, по батькові продавця; найменування продукції; ціну одиниці продукції; обсяг проданої продукції; суму виплачених коштів; підпис продавця про отримання даних коштів.

У цих документах слід також зазначити: 

    • реєстраційний номер облікової картки платника податків – продавця сільськогосподарської продукції або серію та номер паспорта (якщо продавець через свої релігійні переконання відмовляється від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомив про це відповідний контролюючий орган і має відмітку у паспорті); 

 

    • реквізити Довідки про наявність у фізичної особи земельних ділянок (форма № 3ДФ, затверджена наказом Міндоходів від 17.01.2014 № 32 «Про затвердження Порядку видачі довідки про наявність у фізичної особи земельних ділянок та її форми») (за її наявності); 

 

  • загальну суму нарахованого доходу та суму утриманого при виплаті коштів ПДФО (якщо він утримувався).

 

 

За матеріалами ГУ ДПС у Тернопільській області

 

 


Ремонт авто ФОП платника ПДВ та податковий кредитРемонт авто ФОП платника ПДВ та податковий кредит

Податківці консультують: нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах провадження господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду (п. 198.3 ПКУ).

При цьому, платник податку зобов’язаний нарахувати податкові зобов’язання виходячи з бази оподаткування та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в ЄРПН зведену податкову накладну за товарами/послугами у разі якщо такі товари/послуги починають використовуватися, зокрема в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку (п.п. «г» п. 198.5 ПКУ).

ФОП, платник ПДВ, має право віднести до складу податкового кредиту суми ПДВ, сплачені (нараховані) у зв’язку із придбанням пально-мастильних матеріалів та отриманням послуг з ремонту вантажних автомобілів за умови підтвердження зареєстрованими в ЄРПН податковими накладними.

Але, враховуючи викладені вище умови підприємець відповідно до п. 198.5 ПКУ зобов’язаний нарахувати податкові зобов’язання, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового періоду) і зареєструвати в ЄРПН ПН за операціями з отримання послуг з ремонту вантажних автомобілів.

Суми ПДВ, сплачені у зв’язку зі здійсненням операцій з придбання пально-мастильних матеріалів для ведення господарської діяльності ФОП, платник ПДВ має право віднести до складу податкового кредиту в межах, які визначають Норми витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 10.02.1998 р. № 43.

Витрати палива понад такі норми вважаються використанням палива в негосподарській діяльності суб’єкта господарювання.

 

 

ІПК ГУ ДПС у Донецькiй областi № 1782/10/ІПК/05-99-33-02-13 від 04.05.2020

 


Послуги перукарень та салонів включають послуги манікюру, педикюру, візажу, косметології та масажу обличчяПослуги перукарень та салонів включають послуги манікюру, педикюру, візажу, косметології та масажу обличчя

Податківці інформують: перелік побутових послуг населенню, які надаються платниками єдиного податку першої та другої груп, визначено п. 291.7 ст. 291 ПКУ, який включає вид діяльності «послуги перукарень».

Відповідно до КВЕД ДК 009:2010, послуги перукарень відносяться до класу 96.02 «Надання послуг перукарнями та салонами краси».

Наказом Державного комітету статистики України від 23.12.2011 №396 «Про затвердження Методологічних основ та пояснень до позицій Класифікації видів економічної діяльності» клас 96.02 «Надання послуг перукарнями та салонами краси» КВЕД ДК 009:2010 включає миття волосся, підрівнювання та підстригання, укладання, фарбування, тонування, завивання, розпрямлення волосся та подібні види послуг, що їх надають для чоловіків та жінок, а також гоління та підрівнювання бороди, масаж обличчя, манікюр і педикюр, макіяж, тощо.

ФОП – «єдиноподатник» І-ї групи, яка здійснює діяльність, з надання перукарських послуг, що належить до класу 96.02 «Надання послуг перукарнями та салонами краси», також має право надавати послуги манікюру, педикюру, візажу, косметології та масажу обличчя без використання праці найманих осіб.

 

 

Підкатегорія «ЗІР» 107.01.02

 


Виготовлення ФОП — єдиноподатником» ІІ-ї групи продукції з давальницької сировини для «загальносистемника» - порушення умов перебування на спрощеній  системіВиготовлення ФОП — єдиноподатником» ІІ-ї групи продукції з давальницької сировини для «загальносистемника» – порушення умов перебування на спрощеній  системі

Податківці зазначають: виготовлення ФОП – «єдиноподатником» ІІ-ї групи продукції з давальницької сировини суб’єкта господарювання, який перебуває на загальній системі, є порушенням умов застосування спрощеної системи оподаткування, оскільки операції з виробництва такої продукції є за своєю суттю операціями з надання послуг замовнику

 

 

 

 

 

Підкатегорія «ЗІР» 107.01.02

 

 


ФОП – «єдиноподатник» ІІ-ї групи надала послуги «єдиноподатнику», що здійснив оплату після переходу на загальну систему оподаткування – порушення умов перебування на спрощеній системі немає

Податківці інформують: якщо ФОП – «єдиноподатником» ІІ-ї групи здійснюється господарська діяльність з надання послуг платникам єдиного податку, то незалежно від дати надходження коштів за надані послуги, порушень умов перебування на другій групі у платника єдиного податку не виникає

 

 

 

 

 

Підкатегорія «ЗІР» 107.01.02

 

 


Земельні ділянки «єдиноподатника» IV групи та єдиний податокЗемельні ділянки «єдиноподатника» IV групи та єдиний податок

Податківці нагадують: нормами п. 292.1.1 ст. 292.1 ПКУ встановлено, що об’єктом оподаткування для платників єдиного податку четвертої групи є площа сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ і багаторічних насаджень) та/або земель водного фонду (внутрішніх водойм, озер, ставків, водосховищ), що перебуває у власності сільськогосподарського товаровиробника або надана йому у користування, у тому числі на умовах оренди.

Платники єдиного податку звільняються від обов’язку нарахування, сплати та подання податкової звітності, зокрема з податку на майно (в частині земельного податку), крім земельного податку за земельні ділянки, що не використовуються платниками єдиного податку четвертої групи для ведення сільськогосподарського товаровиробництва (пп. 4 ст.297 ПКУ).

Згідно із ст. 22 Земельного кодексу України від 25.10.2001 № 2768-III землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.

До земель сільськогосподарського призначення належать:

а) сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги);

б) несільськогосподарські угіддя (господарські шляхи і прогони, полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження, крім тих, що віднесені до земель інших категорій, землі під господарськими будівлями і дворами, землі під інфраструктурою оптових ринків сільськогосподарської продукції, землі тимчасової консервації тощо).

Землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування, зокрема сільськогосподарським підприємствам для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Част.2 – 4 ст. 59 ЗКУ визначено, що громадянам та юридичним особам за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування можуть безоплатно передаватись у власність замкнені природні водойми (загальною площею до 3 гектарів). Власники на своїх земельних ділянках можуть у встановленому порядку створювати рибогосподарські, протиерозійні та інші штучні водойми.

Громадянам та юридичним особам органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування із земель водного фонду можуть передаватися на умовах оренди земельні ділянки прибережних захисних смуг, смуг відведення і берегових смуг водних шляхів, озера, водосховища, інші водойми, болота та острови для сінокосіння, рибогосподарських потреб.

Отже, юридичні особи – платники єдиного податку IV групи, які є власниками/користувачами земель сільськогосподарського призначення та/або земель водного фонду (внутрішніх водойм, озер, ставків, водосховищ), звільняються від сплати земельного податку за земельні ділянки, що використовуються такими платниками для ведення сільськогосподарського товаровиробництва.

За інші земельні ділянки, у тому числі за земельні ділянки сільськогосподарського призначення, що не використовуються для ведення сільськогосподарського товаровиробництва, юридичні особи – платники єдиного податку IV групи сплачують земельний податок на загальних підставах.

 

 

За матеріалами ГУ ДПС у Дніпропетровській області

 

 


Відшкодована орендарем сума комунальних платежів дохід «єдиноподатника»Відшкодована орендарем сума комунальних платежів дохід «єдиноподатника»

Податківці повідомляють: сума комунальних платежів, яка згідно договору оренди відшкодовується орендарем окремо від орендної плати, включається до доходу юридичної особи – платника єдиного податку третьої групи (орендодавця).

 

 

 

 

За матеріалами ГУ ДПС у Львівській області

 

 


ЄСВ по-новому

Верховна Рада України внесла зміни до Закону «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (щодо усунення дискримінації за колом платників) (законопроєкт № 2166), який передано на підпис Президенту та набере чинності з 01.01.2021 року.

Законом, зокрема, передбачено:

  1. Звільнення від сплати ЄСВ за себе осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, якщо вони отримують пенсію за віком або є особами з інвалідністю.

Крім того, ФОП, особи, які провадять незалежну професійну діяльність, та члени фермерського господарства звільнятимуться від сплати ЄСВ за себе, якщо вони отримують пенсію за вислугу років.

Такі особи зможуть бути платниками ЄСВ виключно за умови їх добровільної участі у системі загальнообов’язкового державного соціального страхування

  1. Особи, які провадять незалежну професійну діяльність, звільнятимуться від сплати за себе ЄСВ за умови взяття їх на облік як ФОП та провадження ними одного виду діяльності одночасно  як ФОП та осіб, які провадять незалежну професійну діяльність.

3) ФОП та особи, які провадять незалежну професійну діяльність, які мають основне місце роботи, звільнятимуться від сплати за себе ЄСВ за місяці звітного періоду, за які роботодавцем було сплачено страховий внесок за таких осіб у розмірі не менше мінімального страхового внеску (в 2020 році – 1 039,06 грн). Такі особи зможуть бути платниками єдиного внеску за умови самостійного визначення за місяці звітного періоду, за які роботодавцем було сплачено страховий внесок за таких осіб у розмірі менше мінімального страхового внеску, бази нарахування, але не більше максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої Законом про збір та облік ЄСВ (в 2020 році – 70 845,00 грн). При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску.

При цьому податковим органам з метою правильності нарахування, обчислення, повноти і своєчасності сплати ЄСВ надається доступ до персоніфікованих відомостей про заробітну плату (дохід, грошове забезпечення, допомогу, компенсацію) застрахованих осіб, на яку нараховано і з якої сплачено страхові внески, у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, за погодженням з Пенсійним фондом та фондами загальнообов’язкового державного соціального страхування.

  1. Скасування обов’язку ФОП (крім тих, які обрали спрощену систему оподаткування, обліку та звітності), осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, та членів фермерського господарства сплачувати ЄСВ у розмірі мінімального страхового внеску у разі, якщо такими платниками не отримувались доходи (прибутки) у звітному кварталі або місяці.

Такі платники матимуть право самостійно визначити базу нарахування ЄСВ, але не більше максимальної величини бази нарахування ЄСВ, встановленої Законом про збір та облік ЄСВ. При цьому сума ЄСВ не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску.

  1. Платники ЄСВ (зокрема, ФОП), якщо вони не є роботодавцями, звільнятимуться від виконання обов’язків платника ЄСВ, визначених Законом про збір та облік ЄСВ, на весь період їх незаконного позбавлення волі в районах проведення антитерористичної операції та/або операції об’єднаних сил та здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях за заявою члена сім’ї або платника ЄСВ, після його визволення та/або після закінчення його лікування (реабілітації), що підтверджується даними державного органу спеціального призначення з правоохоронними функціями, який забезпечує державну безпеку України, про незаконне позбавлення волі такого платника.
  2. Підлягають списанню нараховані та несплачені або нестягнуті суми недоїмки разом зі штрафами та пенею, нараховані ФОП (крім ФОП, які обрали спрощену систему оподаткування) та особам, які провадять незалежну професійну діяльність, які з 01.01.2017 і до дня набрання чинності цим Законом не отримували доходи (прибутки) від їх діяльності, що підлягає обкладенню ПДФО, та протягом 90 календарних днів з дня набрання чинності цим Законом подали державному реєстратору заяву про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності або податковому органу заяву про зняття з обліку.

Проведення процедури списання потребує підтвердження припинення підприємницької діяльності такою фізичною особою або зняття її з обліку, подання платником заяви про списання боргу (недоїмки) з єдиного внеску та звітності у порядку та за формою, встановленими наказом Міністерства фінансів України (якщо вона не була подана раніше), здійснення податковим органом перевірки та прийняття рішення про списання боргу (недоїмки) з єдиного внеску або відмови у його списанні.

 


Засновник керує підприємством, діяльність якого тимчасово призупинена – ЄСВ не нараховуємоЗасновник керує підприємством, діяльність якого тимчасово призупинена – ЄСВ не нараховуємо

Податківці інформують: якщо установчими документами передбачено, що на період тимчасового припинення діяльності підприємства функцію керівника виконує його засновник, однак при цьому не отримує за це винагороди (доходу), то єдиний внесок не нараховується

 

 

 

 

 

Підкатегорія «ЗІР» 201.04.01

 


Індексація зарплати та нарахування ЄСВІндексація зарплати та нарахування ЄСВ

Податківці зазначають: у разі якщо заробітна плата минулих періодів менше законодавчо встановленого розміру мінімальної заробітної плати, суми її індексації, нараховані в поточному періоді за минулі, відносяться до звітного періоду (місяця), в якому провадяться донарахування

 

 

 

 

 

 

Підкатегорія «ЗІР» 201.04.01

 

 


Помилки при нарахуванні лікарнянихПомилки при нарахуванні лікарняних

Фахівці ФСС наголошують, що найбільш поширені порушення є:

  • неправильне обчислення середньої заробітної плати, а саме: неправильне визначення розрахункового періоду, сум заробітної плати та кількості календарних днів зайнятості у розрахунковому періоді (порушення норм Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.09.2001 № 1266);
  • неправильне визначення страхового стажу (порушення норм ст. 21 Закону №1105);
  • неправильне визначення кількості календарних днів, що підлягають оплаті (порушення норм п. 2 Порядок № 1266);
  • надання матеріального забезпечення застрахованим особам у зв’язку із захворюванням або травмою, що сталися внаслідок алкогольного сп’яніння, або дій, пов’язаних з таким сп’янінням (порушення норм част. 1 ст. 23 Закону № 1105);
  • надання матеріального забезпечення застрахованим особам, які в період отримання допомоги по тимчасовій непрацездатності порушують режим, встановлений для них лікарем (порушення норм част. 2 ст. 23 Закону № 1105);
  • призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах по листкам непрацездатності, виданим не у встановленому порядку, а саме які не засвідчені печатками закладу охорони здоров’я «Для листків непрацездатності», в яких невірно вказана назва або адреса страхувальника, виправлення не засвідчені підписом лікаря або печаткою «Для листків непрацездатності» (порушення норм част.1 ст. 31 Закону № 1105).

 

 

За матеріалами Харківське МВУ виконавчої дирекції ФСС України

 


Відпустки для працівників з дітьмиВідпустки для працівників з дітьми

Фахівці Держпраці повідомляють про відпустки на дітей, саме:

Відпустка у зв’язку з вагітністю та пологами

Жінкам надається оплачувана відпустка у зв’язку з вагітністю та пологами тривалістю 70 календарних днів до пологів і 56 (у разі народження двох і більше дітей та у разі ускладнення пологів – 70) календарних днів після пологів, починаючи з дня пологів.

Тривалість відпустки у зв’язку з вагітністю та пологами обчислюється сумарно і становить 126 календарних днів (140 календарних днів – у разі народження двох і більше дітей та у разі ускладнення пологів). Вона надається жінкам повністю незалежно від кількості днів, фактично використаних до пологів, відповідно до ст. 179 КЗпП.

Відпустка по догляду за дитиною

Відповідно до ст. 179 КЗпП за бажанням жінки їй надається відпустка для догляду за дитиною до досягнення нею 3-го віку з виплатою за ці періоди допомоги відповідно до законодавства.

Підприємства, установи та організації за рахунок власних коштів можуть надавати жінкам частково оплачувану відпустку та відпустку без збереження заробітної плати для догляду за дитиною більшої тривалості.

Відпустка для догляду за дитиною до досягнення нею віку 3-х років не надається, якщо дитина перебуває на державному утриманні, крім прийомних дітей у прийомних сім’ях та дітей-вихованців у дитячих будинках сімейного типу.

У разі якщо дитина потребує домашнього догляду, жінці в обов’язковому порядку надається відпустка без збереження заробітної плати тривалістю, визначеною у медичному висновку, але не більш як до досягнення дитиною 6-го віку.

Відпустки для догляду за дитиною, передбачені част. 3, 4 та 6 цієї статті, можуть бути використані повністю або частинами також батьком дитини, бабою, дідом чи іншими родичами, які фактично доглядають за дитиною.

За бажанням жінки або осіб, зазначених у част. 7 цієї статті, у період перебування їх у відпустці для догляду за дитиною вони можуть працювати на умовах неповного робочого часу або вдома.

Працівникам, які усиновили дитину, надається одноразова оплачувана відпустка тривалістю 56 днів (70 днів  – у разі усиновлення двох і більше дітей) (ст.182 КЗпП) без урахування святкових і неробочих днів після набрання законної сили рішенням суду про усиновлення дитини. Така відпустка надається за умови, що заява про надання відпустки надійшла не пізніше 3-х місяців з дня набрання законної сили рішенням суду про усиновлення дитини.

У разі усиновлення дитини (дітей) подружжям зазначена відпустка надається одному з подружжя на їх розсуд.

Додаткова відпустка

Жінці, яка працює і має двох або більше дітей віком до 15 років або дитину з інвалідністю, або яка усиновила дитину, матері особи з інвалідністю з дитинства підгрупи А першої групи, одинокій матері, батьку дитини або особи з інвалідністю з дитинства підгрупи А першої групи, який виховує їх без матері (у тому числі у разі тривалого перебування матері в лікувальному закладі), а також особі, яка взяла під опіку дитину або особи з інвалідністю з дитинства підгрупи А першої групи, чи одному із прийомних батьків, надається додаткова відпустка тривалістю 10 календарних днів без урахування святкових і неробочих днів. За наявності кількох підстав для надання цієї відпустки її загальна тривалість не може перевищувати 17 календарних днів (ст. 182-1 КЗпП).

Зазначена відпустка є соціальною і надається в обов’язковому порядку за заявою працівника один раз на календарний рік незалежно від відпрацьованого часу. Працівник не матиме права на таку відпустку тільки в разі, якщо він перебував у соціальній відпустці для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку і не виконував трудові обов’язки жодного дня.

Додаткову відпустку тривалістю 10 календарних днів не можна поділити на частини, проте Міністерство соціальної політики дозволяє за наявності права на додаткову відпустку за двома підставами (17 календарних днів) використати зазначену відпустку, спочатку за однією підставою тривалістю 10 календарних днів, а через деякий час за іншою підставою тривалістю 7 календарних днів (Лист від 12 травня 2015 року № 256/13/116-15).

В разі коли така відпустка не використана, а працівник звільняється, гроші за додаткову відпустку компенсуються (ст. 83 КЗпП).

 

 

За матеріалами ГУ Держпраці у Луганській області

 

 


Додаткова відпустка

Фахівці Держпраці роз’яснюють, що згідно зі ст. 76 КЗПП України щорічні додаткові відпустки надаються працівникам:

1) за роботу із шкідливими і важкими умовами праці;

2) за особливий характер праці;

3) в інших випадках, передбачених законодавством.

Тривалість щорічних додаткових відпусток, порядок та умови їх надання встановлюються нормативно-правовими актами України.

Робоче місце водія відноситься до особливого характеру праці.

Згідно із «Списком виробництв, робіт, професій і посад працівників, робота яких пов’язана з підвищеним нервово-емоційним та інтелектуальним навантаженням або виконується в особливих природних географічних і геологічних умовах та умовах підвищеного ризику для здоров’я, що дає право на щорічну додаткову відпустку за особливий характер праці розділ 15 «Транспортні послуги» постанови Кабінету Міністрів України від 17.11.1997 р. № 1290 (із змінами та доповненнями) право на додаткову відпустку мають:

  • водії автомобілів, вантажністю:
  • від 1,5 т до 3 т – 4 календарних дні;
  • від 3 т і більше – 7 календарних днів;
  • водії автобусів – 7 календарних днів;
  • водії автомобілів медичної та санітарної допомоги – 4 календарних дні;
  • водії пожежних автомобілів вантажністю:
  • від 1,5 т до 5 т – 4 календарних дні;
  • від 5 т і вище – 7 календарних днів;
  • водії автомобілів-таксі – чотири календарних дні.

Відповідно до ст. 8 Закону України «Про відпустки» конкретна тривалість відпустки за особливий характер праці встановлюється колективним чи трудовим договором залежно від часу зайнятості працівників у цих умовах. Право на додаткову відпустку та у розрахунок часу, зараховуються дні, коли працівник фактично був зайнятий на роботах з особливим характером праці не менше половини тривалості робочого дня.

 

За матеріалами ГУ Держпраці у Рівенській області

 

Підбірку підготувала: 

Лоза Галина, 

консультант з податків та зборів,

представник з бухгалтерських послуг компанії «ЗБЕРЕЖЕНІ АКТИВИ» 

спеціаліст, фахівець з контролю якості послуг 

Підписатися на новини

Підпишіться на щотижневий дайджест новин і будьте в курсі подій без зайвого спаму

Я приймаю умови про обробку і захист перосональних даних і даю згоду на їх обробку.
X