fbpx

Дайджест новин “Підприємництво і право” з 21.04.2020 по 27.04.2020

In: Дайджести новин законодавства і практики 27 Apr 2020 Tags: ,

Дайджест новин  “Підприємництво і право”

з 21.04.2020 по 27.04.2020

 

ВРУ прийняла зміни щодо порядку сплати орендиВРУ прийняла зміни щодо порядку сплати оренди

18 квітня набув чинності Закон від 13 квітня 2020 № 553-IX, яким внесено зміни до Держбюджету на 2020 р., з метою вжиття заходів з нейтралізації негативних наслідків поширення COVID-19. Цим документом також врегульовано питання орендної плати для бізнесу.

Зокрема, встановлено, що на час дії карантину, обставиною для зменшення або звільнення від орендної плати може бути запроваджена заборона на певні види господарської діяльності з використанням орендованого майна, або заходи, що забороняють доступ до такого майна третіх осіб.

Відповідні зміни внесено до п.14 розділу “Прикінцеві та перехідні положення” Цивільного кодексу України.

Таким чином, заборона для здійснення окремих видів діяльності на час карантину  може бути підставою для зменшення або звільнення від орендної плати бізнесу.

 

Закон України від 13 квітня 2020 № 553-IX  “Про внесення змін до Закону України “Про Державний бюджет України на 2020 рік”

 

 


ФОПи з дітьми отримали додаткові соціальні гарантії у зв’язку з карантиномФОПи з дітьми отримали додаткові соціальні гарантії у зв’язку з карантином

Кабмін надасть додаткові гарантії на період карантину для ФОПів, які мають дітей, та людей, які втратили роботу та зареєструвались у центрі зайнятості як безробітні.

Зокрема, запроваджено виплату допомоги на дітей фізичним особам-підприємцям, які належать до першої і другої групи платників єдиного податку та сплачували єдиний соціальний внесок, на період карантину та на один місяць після дати його відміни.

Допомога надаватиметься на кожну дитину до 10-річного віку у розмірі прожиткового мінімуму:

  • для дітей віком до 6-ти років – 1 779 грн; 
  • від 6-ти до 10-ти років – 2 218 грн..

На сайті уряду повідомили, що такою допомогою може скористатися близько 300 тисяч сімей. 

 

За матеріалами вебпорталу Урядовий портал

 

 


З 28 квітня діють нові правила фінмоніторингуЗ 28 квітня діють нові правила фінмоніторингу

28 квітня набуває чинності новий Закон про фінмоніторинг, який в тому числі вносить зміни щодо відповідальності для суб’єктів первинного фінансового моніторингу (СПФМ).

Зокрема, посилюється відповідальність СПФМ:

  1. встановлено чіткий перелік заходів впливу, які застосовуватимуться адекватно вчиненому порушенню, зокрема:
  • письмове застереження;
  • анулювання ліцензії та/або інших документів, що надають право на здійснення діяльності;
  • покладення обов’язку відсторонення від роботи посадової особи СПФМ;
  • штраф;
  • укладення письмової угоди із СПФМ.

За одне порушення не може бути застосовано більше одного заходу впливу.

  1. При визначенні заходу впливу або розміру штрафу враховуються обставини вчиненого порушення: характер і тривалість, фінансовий стан СПФМ, одержана вигода, збитки третіх осіб, повторність вчинення, ступінь відповідальності, співпраця з державними органами.
  2. Заходи впливу застосовуються протягом 6 місяців з дня виявлення порушення, але не пізніше ніж через 3 роки з дня його вчинення.
  3. Санкції застосовуватимуться у тому числі і до спеціально визначених суб’єктів (крім осіб, які надають послуги в рамках трудових правовідносин):

а) суб’єкти аудиторської діяльності;

б) бухгалтери, суб’єкти господарювання, що надають послуги з бухгалтерського обліку;

в) суб’єкти господарювання, що здійснюють консультування з питань оподаткування;

г) адвокатські бюро, адвокатські об’єднання та адвокати, які здійснюють адвокатську діяльність індивідуально;

ґ) нотаріуси;

д) суб’єкти господарювання, що надають юридичні послуги;

е) особи, які надають послуги щодо створення, забезпечення діяльності або управління юридичними особами;

є) суб’єкти господарювання, що надають посередницькі послуги під час здійснення операцій з купівлі-продажу нерухомого майна, а також суб’єкти господарювання, що надають за винагороду консультаційні послуги, що пов’язані з купівлею-продажем нерухомого майна;

ж) суб’єкти господарювання, що здійснюють торгівлю за готівку дорогоцінними металами і дорогоцінним камінням та виробами з них;

з) суб’єкти господарювання, що надають послуги у сфері лотерей та/або азартних ігор;

  1. Штрафи встановлені за:
  • порушення вимог щодо здійснення належної перевірки, вимог щодо виявлення належності клієнтів та інших осіб до політично значущих осіб, членів їх сімей, осіб, пов’язаних з ними, у випадках, передбачених законодавством, – до 12 тисяч НМДГ (204 тис. грн);
  • порушення вимог щодо відмови від встановлення (підтримання) ділових відносин, проведення фінансової операції – у розмірі до 20 тисяч НМДГ (340 тис. грн);
  • порушення вимог щодо здійснення грошових переказів – у розмірі до 10 тисяч НМДГ (170 тис. грн);
  • порушення порядку створення та зберігання документів, у тому числі електронних – у розмірі до 12 тис НМДГ (204 тис. грн);
  • неподання, несвоєчасне подання, порушення порядку подання або подання спеціально уповноваженому органу недостовірної інформації – у розмірі до 20 тисяч НМДГ (340 тис. грн);
  • перешкоджання суб’єкту державного фінансового моніторингу у здійсненні ним нагляду у сфері запобігання та протидії, у тому числі за недопуск до проведення перевірки – у розмірі до 20 тисяч НМДГ (340 тис. грн);
  • невиявлення, несвоєчасне виявлення фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу, та порушення порядку їх реєстрації – у розмірі до 20 тисяч НМДГ (340 тис. грн);
  • порушення обмежень щодо обміну інформацією, визначених законодавством – у розмірі до 12 тисяч НМДГ (204 тис. грн);
  • за порушення інших вимог законодавства у сфері запобігання та протидії – у розмірі до 3 тисяч НМДГ (51 тис. грн).

У разі вчинення двох і більше видів порушень розрахунок розміру штрафу здійснюється шляхом додавання за кожний вид порушення.

 

Закон України № 361-IX від 06.12.2019 р. «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення»

 


В Україні регулюватимуть ціни на "стратегічні" продукти і товариВ Україні регулюватимуть ціни на “стратегічні” продукти і товари

Таке рішення прийняв Кабмін на засіданні 22 квітня. 

Постановою затверджено перелік товарів, що мають істотну соціальну значущість та перелік товарів протиепідемічного призначення. На визначені переліки буде розповсюджуватись порядок декларування зміни роздрібних цін.

Згідно порядку, декларування змін роздрібних цін запроваджується у разі збільшення ціни, порівняно із ціною на дату набуття чинності цієї постанови або попередньо задекларованої ціни:

  • на 15% і більше – за 30 днів до початку її застосування;
  •  на 10% і більше, але менше 15% – за 14 днів до початку її застосування;
  • на 5% і більше, але менше 10% – за 3 дні до початку її застосування, не рахуючи дня декларування.

У Телеграм-каналі Олексія Гончаренко зазначено, що до переліку соціально значущих товарів внесли:

  • гречку;
  • цукор;
  • пшеничне борошно вищого сорту;
  • макаронні вироби;
  • пастеризоване молоко в плівці жирністю 2,5%;
  • житньо-пшеничний хліб;
  • яйця категорії С1;
  • тушку курячу;
  • мінеральну воду без газу;
  • вершкове масло жирністю 72,5%.
  • товари, що необхідні для запобігання поширення коронавірусу: Paracetamol; Azithromycin; Amoxicillin and beta-lactamase inhibitor; Ampicillin; Amoxicillin; Cefiriaxone; Moxifloxacin.

Введено також декларування цін на антисептики і дезінфекційні засоби: Хлоргексин (Clorhexidine); Етанол (Ethanol); Повідон йоду (Povidone iodine); Засіб на спиртовій основі для протирання рук (Alcohol based hand rub); Хлорвмісні та інші за способом дії препарати для дезінфекції поверхонь, матеріалів, обладнання (Chlorine base compound); Хлороксиленол (Chloroxylenol); Спиртовмісний антисептик для рук кишеньковий; Дезінфікуючий засіб для обробки поверхонь; Дезінфікуючий засіб для обробки рук і шкіри; Мийно-дезінфікуючий (дезінфікуючий) засіб для прання; Мийно-дезінфікуючий засіб для інструментів та обладнання.

Уповноваженим з прав людини додано до цього переліку Гідроксихлорохін; Фавіпіравір; Ремдесивір.

Регулювання цін вводиться на такі засоби індивідуального захисту: шапочка медична одноразова; медична маска; халат ізоляційний медичний одноразовий; костюм біологічного захисту/комбінезон; водонепроникні лабораторні костюми; рукавички медичні стерильні або нестерильні; рукавички нітрилові; рукавички латексні неопудрені; кольчужні (кевларові) рукавички (рукавички підвищеного ризику); повнолицьова маска/напівмаска; захисний щиток; захисні окуляри; респіратор FFP2 або FFP3; фартух медичний; бахіли одноразові; гумові чоботи; прогумований водонепроникний медичний фартух; медична марля; захисна напівмаска; фільтри для повнолицьових та напівмасок.

 

За матеріалами офіційного вебсайту Мінекономіки 

 


Які нюанси звільнення працівника у зв’язку зі скороченням штату?Які нюанси звільнення працівника у зв’язку зі скороченням штату?

В Управлінні Держпраці у Сумській області роз’яснили порядок звільнення працівників з ініціативи роботодавця у зв’язку зі скороченням штату.

Зокрема, ст. 40 Кодексу законів про працю передбачає можливість розірвання трудового договору, укладеного на невизначений строк, а також строкового трудового договору до закінчення строку його чинності з ініціативи власника або уповноваженого ним органу у разі змін в організації виробництва і праці, скорочення чисельності або штату працівників. У тому числі це і випадки ліквідації, реорганізації, банкрутства або перепрофілювання підприємства, установи, організації.

Якщо звільнення відбувається на підставі скорочення, працівнику виплачується вихідна допомога у розмірі не менше середнього місячного заробітку.

Звільнення працівника шляхом скорочення повинно було законним – відповідати вимогам законодавства та не порушувати трудові гарантії. Роботодавець повинен дотримуватися певного алгоритму дій.

1.Відповідно до ст. 49-4 КЗпП, ліквідація, реорганізація підприємств, зміна форми власності або часткове зупинення виробництва, що тягнуть за собою скорочення чисельності чи штату працівників, погіршення умов праці, можуть здійснюватися тільки після завчасного надання професійним спілкам інформації з цього питання. Зокрема, про причини наступних звільнень, кількість і категорії працівників, яких це може стосуватися, про строки проведення звільнення.

Власник або уповноважений ним орган не пізніше 3 місяців з часу прийняття рішення проводить консультації з професійними спілками про заходи щодо запобігання звільненню або про пом’якшення несприятливих наслідків будь-якого звільнення.

Професійні спілки мають право вносити пропозиції відповідним органам про перенесення строків або тимчасове припинення чи відміну заходів, пов’язаних з вивільненням працівників.

2.Ст. 492 КЗпП передбачено, що про наступне вивільнення працівників персонально попереджають не пізніше ніж за 2 місяці. Одночасно з попередженням про звільнення у зв’язку із змінами в організації виробництва і праці власник або уповноважений ним орган пропонує працівнику іншу роботу на тому самому підприємстві, в установі, організації, крім випадків, передбачених КЗпП.

При відсутності роботи за відповідною професією чи спеціальністю, а також у разі відмови працівника від переведення на іншу роботу на тому самому підприємстві, в установі, організації, працівник, на власний розсуд, звертається за допомогою до державної служби зайнятості або працевлаштовується самостійно.

3.У разі якщо вивільнення є масовим, то відповідно до ст. 50 Закону «Про зайнятість населення», власник або уповноважений ним орган доводить до відома державної служби зайнятості інформацію про заплановане вивільнення працівників у зв’язку із змінами в організації виробництва і праці, у тому числі ліквідацією, реорганізацією або перепрофілюванням підприємств, установ, організацій, скороченням чисельності або штату працівників підприємства, установи, організації незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання за два місяці до вивільнення.

4.Важливим фактором при прийнятті рішення щодо вивільнення працівників у випадках змін в організації виробництва і праці є врахування переважного право на залишення на роботі, передбачене законодавством.

 

За матеріалами офіційного вебсайту ГУ Держпраці у Сумській області

 


Програма виходу з карантину: що пропонує Уряд?Програма виходу з карантину: що пропонує Уряд?

Прем’єр-міністр України Денис Шмигаль анонсував програму виходу з карантину. Програма складається з 5 етапів і може розпочатися вже 11 травня. 

Кожен етап залежатиме від динаміки захворюваності та може відбуватися виключно з дотриманням безпечних умов праці:

1. етап розпочнеться за умови, якщо протягом 10 днів поспіль співвідношення виявлених випадків серед усіх протестованих не змінюється або щоденне відхилення утримувалось в межах 5%. За таких умов буде знято обмеження щодо:

  • парків, скверів, зон відпочинку, лісопаркових та прибережних зон (крім дитячих майданчиків);
  • частини об’єктів індустрії краси;
  • тренувань у командних видах спорту;
  • оптової та роздрібної торгівлі непродовольчими товарами;
  • кав’ярень (обслуговування на виніс);
  • автомийок, веломагазинів, велопрокату;
  • нотаріуси, адвокати, аудитори.

 2.етап буде за умови, якщо протягом 10 днів поспіль відсоток виявлених випадків серед усіх протестованих у країні щоденно знижується, щоденна кількість осіб, які одужали, стала або зростає. За таких умов буде знято обмеження щодо:

  • побутового обслуговування населення;
  • відновлення навчання випускних класів у школах, підготовка до проведення ЗНО;
  • закладів громадського харчування (обслуговування на виніс);
  • кінотеатрів просто неба;
  • спортивних зал та фітнес-центрів (з обмеженнями та без басейнів);
  • готелів;
  • відновлення спортивних змагань, у яких беруть участь не більше 50 осіб без глядачів.

3.етап – вивільнення медичної системи від хворих: протягом 10 днів поспіль кількість осіб, які одужали, вдвічі або більше перевищує кількість нових випадків. Заклади охорони здоров’я зайняті пацієнтами з Covid-19 менше ніж на 10%. Тоді знімуть обмеження для:

  • спортивних та дитячих майданчиків;
  • закладів освіти (окремих);
  • метрополітену (спец. перевезення);
  • міжміського транспортне сполучення в межах області;
  • ТРЦ (без розважальних зон та дитячих майданчиків);
  • театри та кінотеатри;
  • заклади розміщення: хостели, санаторії, бази відпочинку;
  • заклади громадського харчування з відвідувачами.

 4.етап – повний контроль над осередками: протягом 10 днів поспіль кількість нових, не пов’язаних між собою випадків, щоденно менше ніж 5 на область. Зняття таких обмежень:

  • метрополітен та весь наземний громадський транспорт;
  • торговельно-розважальні комплекси та інші розважальні заклади;
  • спортивні зали та фітнес-центри;
  • заклади громадського харчування;
  • заклади культури;
  • заклади освіти;
  • планова медична та стоматологічна допомога.

5. етап – припинення внутрішньої передачі вірусу: поодинокі випадки, які пов’язані виключно з імпортуванням захворювання. На цьому етапі знімуть усі обмеження, крім встановлених місцевою владою.

 

За матеріалами офіційної сторінки Д. Шмигаля у Facebook

 

Читайте статтю на тему:

Обмеження і відповідальність за порушення правил карантину в Україні в поточному році


Відрядження у період карантину: роз’яснення ДержпраціВідрядження у період карантину: роз’яснення Держпраці

У Головному управлінні Держпраці у Запорізькій області роз’яснили порядок здійснення  відряджень під час карантину.

Зокрема, зазначено, що відрядження здійснюються за загальною процедурою, встановленою Інструкцією про службові відрядження в межах України та за кордон, затвердженої наказом Мінфіну № 59 та Кодексом законів про працю України.

Службове відрядження, у яке працівника направляють за розпорядженням керівника установи для виконання роботи, обумовленої трудовим договором, є обов’язковим для працівника. Водночас, як установлено ст. 31 КЗпП, керівник установи не має права вимагати від працівника виконання роботи, не обумовленої трудовим договором.

Таким чином, відмова працівника без поважних причин поїхати у відрядження для виконання роботи, обумовленої трудовим договором, може розглядатись як порушення трудової дисципліни.

Проте варто врахувати, що згідно з:

  • статтею 176 КЗпП забороняється направлення у відрядження вагітних жінок та жінок, які мають дітей віком до 3 років;
  • статтею 177 КЗпП жінки, що мають дітей віком від 3 до 14 років або дітей з інвалідністю, не можуть направлятись у відрядження без їх згоди;
  • статтею 186-1 КЗпП гарантії встановлені статтями 176-177 КЗпП поширюються також на батьків, які виховують дітей без матері(в тому числі в разі тривалого перебування матері в лікувальному закладі), а також на опікунів (піклувальників), одного з прийомних батьків, одного з батьків-вихователів.

При цьому не варто забувати, що роботодавець зобов’язаний створити безпечні умови праці, тобто при такому відрядженні працівник вправі вимагати засоби індивідуального захисту, зокрема: захисну маску, рукавиці, окуляри.

 

За матеріалами офіційного вебсайту ГУ Держпраці у Запорізькій області 

 

Підбірку підгoтувала: 

Ольга Кісіль

представник з юридичних послуг Адвокатського бюро “Яновський і партнери”, юрист

Підписатися на новини

Підпишіться на щотижневий дайджест новин і будьте в курсі подій без зайвого спаму

X