Дайджест новин Підприємництво і право
з 13.05.2019 по 20.05.2019
Україна отримала нового Президента: В.О. Зеленський заявив про розпуск ВРУ
Сьогодні, 20 травня 2019 року після складання присяги Українському народові на урочистому засіданні Верховної Ради України, відповідно до ст.104 Конституції України, Зеленський Володимир Олександрович вступив на пост Президента України.
Під час церемонії інавгурації, після складання присяги народові, Президент України Володимир Зеленський заявив, що розпускає Верховну Раду України.
Водночас, попередньо – 17 травня 2019 року, на ранковому засіданні Верховної Ради голова фракції “Народний фронт” Максим Бурбак заявив про вихід фракції з коаліції “Європейська Україна” у Верховній Раді України.
Заява стосувалась припинення коаліції з 17 травня 2019 року та необхідності формування нової коаліції з новим порядком денним.
У зв’язку з заявою голови фракції “Народний фронт” Голова Верховної Ради Андрій Парубій 17 травня 2019 року повідомив, що коаліція депутатських фракцій “Європейська Україна” у Верховній Раді восьмого скликання припинила свою діяльність. Відповідно до частини 7 статті 83 Конституції України протягом одного місяця від дня припинення діяльності коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді України, має бути сформована нова коаліція.
Голова Парламенту також закликав представників усіх фракцій та груп розпочати консультації з приводу формування нової коаліції.
Відповідно до ст.90 Конституції України Президент України має право достроково припинити повноваження Верховної Ради України, якщо протягом одного місяця не сформовано коаліцію депутатських фракцій. Рішення про розпуск Парламенту на цій підставі Президент приймає після консультацій з Головою Верховної Ради, його заступниками та головами депутатських фракцій.
При цьому, Президент України не може достроково припинити повноваження Верховної Ради України в останні 6 місяців строку своїх або ВРУ повноважень.
ВРУ VIII скликання була обрана на позачергових виборах 26 жовтня 2014 року. Депутати набули повноважень 27 листопада 2014 року – в день складання присяги. Повноваження народних депутатів України припиняються одночасно з припиненням повноважень Верховної Ради України. Строк повноважень Верховної Ради України становить п’ять років, отже строк повноважень ВРУ згідно з законом мав закінчитися 26 жовтня 2019 року.
Повноваження Верховної Ради України, що обрана на позачергових виборах, проведених після дострокового розпуску Парламенту попереднього скликання, не можуть бути припинені протягом одного року з дня її обрання.
Відповідно до Конституції України, саме коаліція депутатських фракцій вносить пропозиції Президенту щодо кандидатури Прем’єр-міністра та кандидатур до складу Кабінету Міністрів України.
Дотримання демократичної процедури передачі влади в України, включаючи вступ на пост новообраного Президента України у відповідності до норм Конституції України, є однією з основних запорук поступального та динамічного розвитку країни в цілому, зокрема національної економіки та бізнесу, а також важливим чинником гарантування існуючих та залучення нових іноземних інвестицій в Україну.
За матеріалами видання Ліга-Закон
Суд заборонив місцевим інспекторам перевіряти роботодавців “в будь-який час”: скасовано порядки проведення виїзних перевірок та інспекційних відвідувань роботодавців органами Держпраці
Шостий апеляційний адміністративний суд своїм рішенням (постановою) від 14 травня 2019 року по справі №826/8917/17 визнав нечинною постанову Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2017 року №295 “Про деякі питання реалізації статті 259 Кодексу законів про працю України та статті 34 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”, визнавши таким чином інспекційні відвідування інспекторами Держпраці незаконними та постановив, що перевірки роботодавців інспекторами Держпраці мають проводитися виключно в рамках Закону України “Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності”.
Відповідно до статті 325 Кодексу адміністративного судочинства України постанова суду по справі №826/8917/17 набрала законної сили 14.05.2019 та може бути оскаржена в касаційному порядку.
Постановою Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2017 року №295 були затверджені такі нормативні акти:
- Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, який прописує правила інспекційних відвідувань та невиїзних інспектувань;
- Порядок здійснення державного нагляду за додержанням законодавства про працю, який містить правила проведення виїзних перевірок.
У першому з вищенаведених порядків вказано, що інспектор з праці може безперешкодно, без попереднього повідомлення самостійно в будь-яку годину проходити до будь-яких приміщень об’єкта відвідування, в яких використовується наймана праця.
Відтепер перевірки повинні здійснюються з дотриманням вимог включення суб’єкта господарювання до план-графіку або в позаплановому порядку згідно з законом.
У Порядку здійснення державного нагляду за додержанням законодавства про працю зазначалося, що державний контроль можуть здійснювати інспектори місцевих інспекцій.
Також скасованою судом постановою Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2017 року №295 було запроваджено безпідставне наділення повноваженнями на здійснення державного нагляду (контролю) органів, яким законами таких повноважень не надано.
Суд скасував вказане положення, як і постанову постанову Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2017 року №295 в цілому, тож відтепер перевірки з питань дотримання законодавства з питань праці повинні здійснюватися виключно державним органом з питань праці.
Слід зазначити, що Закон України “Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності” та Закон України “Про місцеве самоврядування в Україні” не передбачає жодних повноважень виконавчих органів міських рад міст обласного значення та об’єднаних територіальних громад на здійснення ними державного нагляду (контролю). Частина четверта статті 4 Закону № 877-V передбачає, що виключно законами встановлюються органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності. Орган державного нагляду (контролю) не може здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, якщо закон прямо не уповноважує такий орган на здійснення державного нагляду (контролю) у певній сфері господарської діяльності та не визначає повноваження такого органу під час здійснення державного нагляду (контролю).
Оскільки постанова Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2017 року №295 визнана судом нечинною, будь-які інспекційні відвідування та невиїзні інспектування роботодавців, які тривають або призначені згідно з постановою КМУ від 29.04.2019 №295, мають бути зупинені або скасовані.
Очікується позитивний вплив на бізнес-середовище в Україні вказаного рішення (постанови) суду від 14.05.2019 про скасування порядків проведення перевірок роботодавців (суб’єктів господарювання) контролюючими органами, зокрема у сегментах малого та середнього бізнесу, суб’єкти якого (роботодавці) головним чином і були об’єктами перевірок, що проводилися відповідно до скасованої постанови КМУ від 29.04.2019 №295.
За матеріалами видання Ліга-Закон
Читайте статтю на тему:
Кабінет Міністрів України створив комісію з реорганізації ДФС та затвердив граничну чисельність працівників Державної податкової служби
Постановою Кабінету Міністрів України від 15.05.2019 р. №395 внесено відповідні зміни у додаток 1 до постанови КМУ від 05.04.2014 року №85 “Деякі питання затвердження граничної чисельності органів центральних органів виконавчої влади, інших державних органів” з метою здійснення заходів з утворення Державної податкової служби. Вказана постанова КМУ набрала чинності 16 травня 2019 року.
Зокрема, Уряд установив граничну чисельність працівників апарату Служби та її територіальних органів за рахунок зменшення граничної чисельності працівників ДФС та її територіальних органів.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 18 грудня 2018 року №1200 утворено Державну податкову і Державну митну служби через реорганізацію Державної фіскальної служби шляхом поділу. 6 березня 2019 року Уряд затвердив Положення про ДПС і ДМС, а 20 березня 2019 року КМУ оголосив конкурс на керівників двох ДПС і ДМС. 8 травня 2019 року розпорядженням КМУ №286-р Головою Державної податкової служби призначено переможця конкурсу Сергія Верланова.
Конкурс на зайняття вакантної посади Голови Державної митної служби призупинено Комісією з питань вищого корпусу державної служби відповідно до ухвали Окружного адміністративного суду міста Києва. Тому до моменту призначення Голови Держмитслужби чисельність митного спрямування тимчасово залишиться в апараті ДФС та її територіальних органах, що дозволить забезпечити належне функціонування митного напряму діяльності ДФС.
Схвалені КМУ зміни до Постанови №85 встановлюють таку граничну чисельність: апарату ДФС – 508 осіб, територіальних органів ДФС – 10800 осіб; апарату ДПС – 1618 осіб; територіальних органів ДПС – 28252 осіб.
Очікується, що проведена Урядом реорганізації ДФС та утворення окремих центральних органів виконавчої влади — Державної податкової служби та Державної митної служби позитивно вплине на державне регулювання у сфері підприємництва, що матиме позитивний ефект на бізнес-середовище в Україні.
За матеріалами видання Ліга-Закон
Закон про мову офіційно опубліковано
Офіційно оприлюднено Закон України №2704-VIII “Про забезпечення функціонування української мови як державної”, який набуде чинності 16 липня цього року (за винятком деяких положень, які вводитимуться в дію поступово) – Закон офіційно опубліковано в “Голосі України”. Закон регулює порядок застосування української мови як державної в публічних сферах суспільного життя та не стосується релігійних обрядів і приватного спілкування. Українська є єдиною державною мовою: органи державної влади та місцевого самоврядування зобов’язані використовувати її на всій території України при здійсненні повноважень. Кожен громадянин України зобов’язаний володіти державною мовою як мовою свого громадянства. Держава організовує безкоштовні курси української мови для дорослих та забезпечує можливість її вивчення.
Розмовляти українською під час виконання службових обов’язків зобов’язані: вищі посадові особи держави, народні депутати; держслужбовці, посадові особи органів місцевого самоврядування; голови місцевих державних адміністрацій, їх заступники; службовці Нацбанку; правоохоронці; прокурори; судді, члени ВККС, ВРП та інші посадові і службові особи.
Очікується, що після вступу у силу вказаного Закону застосування української мови як державної суттєво пошириться і в інших публічних сферах суспільного життя, та охопить, у тому числі, бізнес-середовище в Україні.
За матеріалами видання Ліга-Закон
Суд зобов’язав ДФС відкликати лист про критерії блокування податкових накладних
Окружний адміністративний суд м. Києва рішенням у справі №640/1240/19 зобов’язав Державну фіскальну службу України відкликати лист ДФС України від 05 листопада 2018 року №4065/99-99-07-05-04-18 “Критерії ризиковості платника податків” як такий, що не підлягає виконанню.
Вказаним рішенням суду визнано протиправними дії ДФС України, що полягають у запровадженні для використання регіональними підрозділами ДФС України критеріїв оцінки ризиковості платника податку, достатніх для зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН).
Суд вирішив, що критерії ризиковості платника податку не підлягають виконанню, оскільки всупереч чинному законодавству вони не затверджені нормативним актом ДФС та не погоджені Міністерством фінансів України.
Очікується, що вказане судове рішення сприятиме запровадженню Державною фіскальною службою чи її правонаступником — Державною податковою службою оновлених критеріїв ризиковості платника податків, що сприятиме оптимізації реєстрації суб’єктами господарювання податкових накладних та зменшенню кількості випадків блокування податкових накладних в ЄРПН, що матиме позитивний регуляторний ефект на національний бізнес.
За матеріалами видання Ліга-Закон
Підбірку підгoтував:
Тарас Бандирський
представник з юридичних послуг Адвокатського бюро “Яновський і партнери”, юрист