Дайджест новин “Підприємництво і право”
з 05.10.2020 по 12.10.2020 р.
Відкрити рахунок у банку можна буде з паспортом у смартфоні
НБУ спростив процедуру віддаленої ідентифікації та верифікації клієнтів банку з паспортом у мобільному додатку “Дія”.
Зокрема, особа, яка планує відкрити рахунок в банку, не повинна фізично пред’являти ID-картку або біометричний закордонний паспорт, якщо вона має цифровий паспорт або закордонний цифровий паспорт у мобільному застосунку “Дія”.
Скористатися цим способом зможуть усі українці, які мають біометричні документи – ID-картку та закордонний паспорт. Для цього їм потрібно встановити застосунок “Дія” на свій смартфон та верифікуватися для отримання цифрового паспорту або закордонного цифрового паспорту за допомогою Системи BankID НБУ.
У додатку “Дія” в електронному вигляді відображається інформація, яку містить ID-картка та біометричний закордонний паспорт громадянина України. Цифровий паспорт надійніший, ніж звичайний паперовий та не менш надійний, ніж його пластиковий аналог.
Використовувати цей метод банк зможе після підключення до систем Міністерства цифрової трансформації. Загалом процес виглядатиме так:
– банк запропонує потенційному клієнту ідентифікуватися в “Дії” через Систему BankID НБУ;
– після вдалої ідентифікації у клієнта відобразяться цифрові документи, відповідно до даних, що містяться в державних реєстрах;
– через захищені канали банк отримає дані клієнта та додатково здійснить його фотофіксацію методом розпізнавання реальності особи;
– після цього клієнт зможе користуватися послугами банку.
Крім того, аналогічно клієнт зможе поділитися копією цифрового паспорту або закордонного цифрового паспорту і у відділенні банку. Це зменшить час обслуговування клієнта, адже не потрібно буде робити копії паспорту, як це відбувається зараз.
Які переваги нового методу?
Фактично на сьогодні – це єдина можливість для фінансових установ дистанційно перевірити ідентифікаційні дані громадян, що містяться в державних реєстрах.
Переваги цього методу:
– простота використання;
– надійність для банків – такі ідентифікаційні дані отримані з надійного джерела;
– діджиталізація процесів та пришвидшення обслуговування клієнтів банків.
Міністерство цифрової трансформації України планує запустити цей механізм після проведення тестування функціоналу.
За матеріалами офіційного вебсайту Національного банку України
Алгоритм дій у разі, якщо працівник захворів СОVID-19
У Держпраці у Рівненській області надали відповідні роз’яснення.
Щодо проведення службового розслідування
Постанова КМУ від 17 квітня 2019 року № 337, якою затверджено Порядок розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві, затвердженого, стосується лише медичних працівників та інших працівників закладів МОЗ, що безпосередньо зайняті у ліквідації епідемії та здійсненні заходів із запобігання поширенню COVІD-19 та лікування пацієнтів.
Стосовно всіх інших категорій працівників – керівник, підприємства у випадках лабораторно підтверджених фактів інфікування працівника, інформує лабораторний центр МОЗ України для проведення санітарно – протиепідеміологічних заходів вогнища інфекції у суб’єкта господарювання.
Щодо самоізоляції працівника
Обов’язковій самоізоляції (14 календарних днів) підлягають, особи які є контактними з джерелом інфекції (хворий з підтвердженим результатом ПЛР-тесту). У такому випадку контактній особі видадуть на період самоізоляції листок непрацездатності. Перші 5 днів такого лікарняного оплачується за рахунок роботодавця.
Також, за погодженням між працівником і роботодавцем, для працівника може бути встановлений гнучкий режим робочого часу (дистанційна робота), відповідно до ст. 60 КЗпП.
За угодою сторін працівнику може надаватися щорічна відпустка, а також може надаватися відпустка без збереження заробітної плати на весь період дії карантину, а її строк не враховуватиметься в 15-денну норму на рік для відпусток за власний рахунок.
Роботодавець не в праві на власний розсуд не допустити до роботи працівника, лише за підозри, що він є носієм вірусу, оскільки контактував із хворим.
Щодо організації роботи
Низка постанов Головного державного санітарного лікаря України, якими затверджено Тимчасові рекомендації щодо організації протиепідеміологічних заходів на період карантину за галузевим принципом, допоможуть суб’єктам господарювання організувати роботу:
- в офісах при прийомі відвідувачів – постанова від 09.05.2020 № 16;
- у місцях торгівлі продовольчими і непродовольчими товарами (крім ринків) – постанова від 09.05.2020 № 17;
- у закладах громадського харчування – постанова від 09.05.2020 № 18 ;
- у готелях – постанова від 15.05.2020 № 22.
За матеріалами офіційного вебсайту Держпраці у Рівненській області
Книгу відгуків та пропозицій скасовано
З 2 жовтня 2020 року книга відгуків та пропозицій бізнесу використовувати не потрібно.
Це встановлено наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України № 1130 від 16.06.2020 р.
Відтепер замість книги відгуків та пропозицій у куточку споживача тепер повинна міститися інформація про найменування власника або уповноваженого ним органу, адреси і номери телефонів органів, що забезпечують захист прав споживачів.
Покупець може звернутися до Держпродспоживслужби, на Урядову телефонну гарячу лінію, до Державної податкової служби.
У наказі також зазначено, що усі працівники, зайняті в ресторанному господарстві, проходять обов’язковий профілактичний медичний огляд в установленому законодавством порядку, результати якого відображаються в їх особистих медичних книжках. Особиста медична книжка пред’являється для контролю на вимогу органів державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог санітарного законодавства.
Наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України № 1130 від 16.06.2020 р. “Про затвердження Змін до деяких наказів та визнання таким, що втратив чинність, наказу Міністерства зовнішніх економічних зв’язків і торгівлі України від 24 червня 1996 року № 349”
Розширено перелік послуг, які надає “Дія”
У застосунку “Дія” з’явилися нові документи та послуги.
Зокрема, стали доступними документи:
– картка платника податків (РНОКПП);
– довідка ВПО (переселенця);
– свідоцтво про народження вашої дитини;
– електронна прописка у паспортах та свідоцтві.
Також за допомогою додатку можна:
– поділитися копіями цифрових документів;
– сплатити штрафи за порушення ПДР (фото- та відеофіксація);
– сплатити борги за виконавчими провадженнями.
Крім того для батьків буде доступним:
– є-малятко – комплексна послуга – замість відвідування 37 установ, можна самостійно заповнити 1 заяву на порталі та отримати до 9 послуг;
– реєстрація дитячої прописки.
Будівельні послуги:
– повідомлення про початок підготовчих робіт;
– повідомлення про початок будівельних робіт по CC1;
– повідомлення про початок будівельних робіт на підставі будпаспорта;
– декларація про готовність об’єкта до експлуатації.
Послуги для бізнесу:
– оновлені послуги з ФОП;
– реєстрація ТОВ на підставі модельного статуту;
– перехід ТОВ на модельний статут.
За матеріалами офіційної сторінки “Дії” у Facebook
Які наслідки у разі перевищення граничних сум готівкових розрахунків?
В Головному управлінні ДПС у Київській області надали відповідні роз’яснення.
Щодо обмежень сум готівкових розрахунків
Відповідно до Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні суб’єкти господарювання (далі – СГ) мають право здійснювати розрахунки готівкою протягом одного дня за одним або кількома платіжними документами:
1) між собою – у розмірі до 10000 (десяти тисяч) грн. включно;
2) з фізичними особами – у розмірі до 50000 (п’ятдесяти тисяч) грн. включно.
СГ у разі зняття готівкових коштів із поточних рахунків з метою здійснення готівкових розрахунків із фізичними особами зобов’язані надавати на запит банку (філії, відділення) підтвердні документи, на підставі яких здійснюються такі готівкові розрахунки, необхідні банку (філії, відділенню) для вивчення клієнта з урахуванням ризик-орієнтованого підходу.
Понад установлені граничні суми платежі проводяться через банки або небанківські фінансові установи, або юридичних осіб, які не є фінансовими установами, але мають право надавати окремі фінансові послуги, які в установленому законодавством порядку отримали ліцензію на переказ коштів у національній валюті без відкриття рахунку (далі – небанківські установи), шляхом переказу коштів з поточного рахунку на поточний рахунок або внесення коштів до банку чи небанківської установи для подальшого їх переказу на поточні рахунки в банку. Кількість СГ та фізичних осіб, з якими здійснюються готівкові розрахунки, протягом дня не обмежується.
Обмеження стосується також розрахунків під час оплати за товари, придбані на виробничі (господарські) потреби за рахунок готівки, одержаної за допомогою електронного платіжного засобу.
Фізичні особи мають право здійснювати розрахунки готівкою:
1) із СГ протягом одного дня за одним або кількома платіжними документами – у розмірі до 50000 (п’ятдесяти тисяч) грн. включно.
Платежі на суму, що перевищує 50000 грн., проводяться через банки або небанківські установи шляхом переказу коштів із поточного рахунку на поточний рахунок або внесення коштів до банку чи небанківської установи для подальшого їх переказу на поточні рахунки в банку;
2) між собою за договорами купівлі-продажу, які підлягають нотаріальному посвідченню, у розмірі до 50000 (п’ятдесяти тисяч) грн. включно.
Платежі на суму, яка перевищує 50000 грн., здійснюються шляхом переказу коштів з поточного рахунку на поточний рахунок або внесення та/або переказу коштів на поточні рахунки (у тому числі на депозит нотаріуса на окремий поточний рахунок у національній валюті) – п. 7 розд. ІІ Положення № 148.
Щодо відповідальності за порушення у сфері готівкових розрахунків
Статтею 163-15 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачено, що порушення порядку проведення готівкових розрахунків за товари (послуги), у тому числі перевищення граничних сум розрахунків готівкою, недотримання установлених законодавством вимог щодо забезпечення можливості розрахунків за товари (послуги) з використанням електронних платіжних засобів, – тягне за собою накладення штрафу на ФОП, посадових осіб юридичної особи від 100 до 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 1700 до 3400 грн).
Дія, передбачена част.1 ст. 163-15 КпАП, вчинена особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за таке ж порушення, – тягне за собою накладення штрафу від 500 до 1 000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 8 500 до 17 000 грн).
Отже, за перевищення граничної суми готівкових розрахунків до ФОП та посадових осіб юридичної особи, які приймають готівку, чинним законодавством передбачено адміністративний штраф у розмірах, визначених ст. 163-15 КпАП.
Відповідальність до фізичних осіб за перевищення граничних сум розрахунків готівкою чинним законодавством не передбачено.
За матеріалами офіційного вебсайту ГУ ДПС у Київській області
На кого покласти обов’язки керівника, якщо останній у відпустці?
У Держпраці роз’яснили, яким чином оформити виконання обов’язків директора/головного бухгалтера, який у відпустці, іншим працівником.
Чинне законодавство встановлює, що працівники, які перебувають у відпустці чи на лікарняному, не можуть вважатися такими, що виконують в цей період роботу, обумовлену трудовим договором.
Оскільки директор/головний бухгалтер підписують розпорядчі документи (накази, розпорядження, банківські, фінансові документи), є потреба уповноважити іншого працівника на вчинення цих дій.
В управлінні рекомендують питання про призначення тимчасово виконуючих обов’язки врегулювати завчасно. Адже директор і бухгалтер можуть бути відсутні не тільки в період відпустки, але й, наприклад, у зв’язку з відрядженням.
Найчастіше обов’язки директора/головбуха виконують їх заступники, якщо заступника немає – керівник структурного підрозділу (заступник головбуха, рядовий бухгалтер).
З метою уникнення можливих негативних наслідків до штату підприємства можна ввести посади, наприклад заступника керівника, обіймаючи яку працівники виконуватимуть обов’язки керівника (головного бухгалтера) у разі тимчасової відсутності останніх.
Спростить ситуацію, якщо питання призначення виконуючих обов’язки директора (головного бухгалтера) будуть прописані у посадових інструкціях працівників, які будуть тимчасово заміняти.
Виконання обов’язків керівника (головного бухгалтера) під час відпустки може здійснюватися шляхом:
- відкликання працівника з відпустки у встановленому порядку.
При цьому законодавством визначено вичерпні випадки, коли допускається відкликання: згідно із ч. 8 ст. 79 КЗпП відкликання з щорічної відпустки допускається за згодою працівника лише для відвернення стихійного лиха, виробничої аварії або негайного усунення їх наслідків, для відвернення нещасних випадків, простою, загибелі або псування майна підприємства. Тобто знаходження у відпустці, не підпадає під ці обставини;
- передачі повноважень (у тому числі права підпису) іншому працівнику.
Треба зазначити, що водночас Міністерство соціальної політики України в листі від 21.07.2011 р. № 590/13/84-11 вказує, що виконання службових обов’язків за більш відповідальною посадою за тимчасово відсутнього працівника, коли це пов’язано з розпорядчими функціями, є тимчасовим заступництвом.
Підприємство може самостійно визначати, який варіант оформлення тимчасово виконуючого обов’язки директора/головбуха вибрати в такому випадку. Адже із цього приводу чинне законодавство обмежень не встановлює.
Оформити тимчасового заступника директора/головбуха можна шляхом:
- тимчасового заступництва (заміщення). Працівник звільняється від своєї основної роботи й виконує виключно обов’язки директора/головбуха;
- виконання обов’язків тимчасово відсутнього працівника. У такому випадку працівник буде виконувати обов’язки директора/головбуха без звільнення від своєї основної роботи (ст. 105 КЗпП).
Порядок оформлення та оплати тимчасового замісництва регламентується роз’ясненням Держкомпраці СРСР і Секретаріату ВЦРПС від 29.12.65 р. № 30/39 “Про порядок виплати тимчасового заступництва”.
Виконання обов’язків іншого працівника у табелі обліку робочого часу виконання окремо не відображається, так як це відбувається протягом робочого часу поряд із виконанням основних обов’язків працівника. Окремий наказ керівника на припинення виконання функцій відсутнього працівника також оформляти не треба.
За матеріалами офіційного вебсайту управління Держпраці в Одеській області
За яких умов ФОП-єдиноподатник може надавати в оренду нерухоме майно?
Про обмеження для ФОП – платників ЄП щодо здачі нерухомого майна в оренду нагадали в ГУ ДПС у Львівській області.
Обмеження щодо групи:
- платники податку I групи – не можуть надавати в оренду нерухоме майно;
- платники податку II групи – можуть надавати в оренду майно лише платникам єдиного податку, у тому числі юридичним особам – платникам ЄП, а також громадянам;
- платники податку III групи – надають майно в оренду будь-яким особам.
Обмеження щодо об’єктів оренди:
Відповідно до норм ПК фізичні особи – підприємці, які надають в оренду земельні ділянки, загальна площа яких перевищує 0,2 гектара, житлові приміщення та/або їх частини, загальна площа яких перевищує 100 квадратних метрів, нежитлові приміщення (споруди, будівлі) та/або їх частини, загальна площа яких перевищує 300 квадратних метрів не можуть застосовувати спрощену систему оподаткування.
Отже, якщо орендовані площі сумарно більші ніж зазначені в ПК, то ФОП може перебувати лише на загальній системі оподаткування.
При цьому орендувати нерухоме майно може будь який єдиноподатник, а орендодавцем може бути не кожен ФОП – платник єдиного податку.
За матеріалами офіційного вебсайту ГУ ДПС у Львівській області
Як оскаржити відмову в реєстрації податкової накладної?
Як діяти у випадку відмови в реєстрації податкової накладної розповіли у ГУ ДПС у Хмельницькій області.
Оскарження рішень про блокування ПН/РК
Рішення про відмову в реєстрації ПН/РК у ЄРПН приймають комісії з питань зупинення реєстрації ПН/РК у ЄРПН головних управлінь ДПС в областях, м. Києві й Офісу великих платників податків ДПС (далі – комісії регіонального рівня).
Такі Рішення платники ПДВ мають право оскаржити в адміністративному чи судовому порядку (п. 56.1 ПК, п. 13 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну України від 12.12.2019 р. № 520, далі – Порядок № 520).
Щодо адміністративного оскарження
Процедуру адміноскарження описано в Порядку розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Слід зауважити, що рішення про блокування ПН/РК, які вже були оскаржені у суді, не можна оскаржувати в адміністративному порядку (п. 4 Порядку).
Скаргу на рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – Скарга) подають до комісії центрального рівня (комісія з питань зупинення реєстрації ПН/РК у ЄРПН ДПС).
Скаргу можна подати в 10-денний строк. Причому рахують тільки робочі дні, а відлік такого строку розпочинають із наступного дня після набрання чинності рішенням про блокування ПН/РК (п. 3 Порядку).
До того ж якщо останній день строку припадає на вихідний, неробочий або святковий день, останнім днем такого строку вважають перший робочий день, що настає за вихідним, неробочим або святковим днем (п. 56.13 ПК).
Строк подання Скарги може бути продовжений за правилами та на підставах, визначених п. 102.6 ПК.
Нагадаємо, що згідно з п. 102.6 ПК граничні строки для подання, зокрема, заяв про перегляд рішень контролюючих органів підлягають продовженню керівником (його заступником або уповноваженою особою) за письмовим запитом платника податків, якщо такий платник податків протягом зазначених строків:
– перебував за межами України;
– перебував у плаванні на морських суднах за кордоном України у складі команди (екіпажу) таких суден;
– перебував у місцях позбавлення волі за вироком суду;
– мав обмежену свободу пересування у зв’язку з ув’язненням чи полоном на території інших держав або внаслідок інших обставин непереборної сили, підтверджених документально;
– був визнаний за рішенням суду безвісти відсутнім або перебував у розшуку у випадках, передбачених законом.
Платник ПДВ подає скаргу на рішення про блокування ПН/РК лише в електронній формі засобами електронного зв’язку (п. 5 Порядку). Форму скарги визначено в додатку 1 до Порядку розгляду скарг. Її електронна форма – (J/F1313203).
Строки оскарження до суду:
Строк оскарження в судовому порядку рішення контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН) становить 1095 днів із дня отримання такого рішення, якщо до подання позовної заяви платником не проводилася процедура адміністративного оскарження.
Якщо платник скористався своїм правом на адміністративне оскарження, то рішення про відмову у реєстрації податкової накладної оскаржуються в судовому порядку в такі строки:
а) тримісячний строк – за умови, якщо рішення контролюючого органу за результатами розгляду скарги було прийнято та вручено платнику податків у строки, встановлені Податковим кодексом. При цьому такий строк обчислюється з дня вручення платнику рішення за результатами розгляду його скарги на рішення контролюючого органу;
б) шестимісячний строк для звернення до суду встановлюється за умови, якщо рішення контролюючого органу за результатами розгляду скарги не було прийнято та/або вручено платнику податків у строки, встановлені ПК. При цьому такий строк обчислюється з дня звернення платника до контролюючого органу із відповідною скаргою на його рішення.
За матеріалами офіційного вебсайту ГУ ДПС у Хмельницькій області
Підбірку підгoтувала:
Ольга Кісіль
представник з юридичних послуг Адвокатського бюро “Яновський і партнери”, юрист