Дайджест новин законодавства і практики
за період з 17.04.2017 по 23.04.2017
РУБРИКА “ПОДАТКИ І ОБЛІК”
Чи потрібно друкувати Z– звіт, якщо РРО не використовується
Київські фіскали роз’яснили, що суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу, зобов’язані щоденно друкувати на реєстраторах розрахункових операцій (за виключенням автоматів з продажу товарів (послуг) фіскальні звітні чеки у разі здійснення розрахункових операцій. Таким чином, у разі, коли на реєстраторах розрахункових операцій не проводяться розрахункові операції, включати їх та роздруковувати фіскальні звітні чеки (Z-звіти) не обов’язково.
Робота реєстратора розрахункових операцій блокується, якщо після роздрукування фіскального звітного чека РРО протягом 72 годин сервером обробки інформації не отримано контрольно-звітної інформації від РРО. У випадку, якщо реєстратор розрахункових операцій не використовується та на ньому не роздруковуються фіскальні звітні чеки, то його робота після закінчення 72 годин блокуватися не буде.
Лист ГУ ДФС у Київській області від 12.04.2017 р. № 2004/10/10-36-14-06-22
Про відшкодування витрат за надані пільги та субсидії на оплату житлово-комунальних послуг мешканцям ОСББ
У своєму листі Міністерство наполягає на тому, що відшкодування ОСББ витрат за надані пільги і субсидії має здійснюватися з дня, який визначено загальними зборами як початок здійснення самозабезпечення або обрання управителя, іншого виконавця послуг.
Вказана дата має кореспондуватися з датою припинення дії договорів про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій між споживачами та виконавцями послуг. Відповідно з цієї ж дати виконавці таких послуг втрачають право на відшкодування витрат за надані пільги і субсидії у зв’язку з припиненням дії договорів про надання житлово-комунальних послуг зі споживачами.
Лист Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 14.04.2017 р. N 7/9-4067
Перехід із спрощеної на загальну систему посеред року
Податківці розповіли про те, як відзвітуватися з податку на прибуток у разі переходу посеред року із спрощеної системи на загальну.
Платники єдиного податку, які з 01 січня поточного року або пізніше переходять на загальну систему оподаткування, сплачують податок на прибуток на підставі податкової декларації за річний податковий (звітний) період (як новостворені), який для них починається з дати переходу на загальну систему та закінчується 31 грудня такого року, враховуючи положення абзацу “а” п. 137.5 ст. 137 Кодексу.
При цьому, враховуючи особливості визначення об’єкта оподаткування податком на прибуток, такий платник податку разом з декларацією з податку на прибуток підприємств повинен подати фінансову звітність за I квартал та 2016 рік.
Такий платник при заповненні декларації у рядках 01 та 02 декларації з податку на прибуток підприємств за 2016 рік, форма якої затверджена наказом Міністерства фінансів України від 20.10.2015 N 897, враховує показники доходу від будь-якої діяльності та фінансового результату до оподаткування, визначених відповідно до правил бухгалтерського обліку, за період з 01.04.2016 по 31.12.2016 року.
У разі якщо сума доходів за звітний період з 01.04.2016 по 31.12.2016 не перевищує двадцяти мільйонів гривень, об’єкт оподаткування може визначатися без коригування фінансового результату до оподаткування на усі різниці.
Лист ДФСУ від 05.04.2017 р. N 7102/6/99-99-15-02-02-15
Про коригування ціни контрольованої операції, проведеної у 2016 році
Податківці роз’яснили, що враховуючи, те що зміни до ст. 39 Кодексу, внесені Законом України від 21 грудня 2016 року N 1797-VIII “Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні”, набули чинності з 01.01.2017, самостійне коригування ціни контрольованої операції і сум податкових зобов’язань відповідно до пп. 39.5.4.1 пп. 39.5.4 п. 39.5 ст. 39 Кодексу у редакції Закону N 1797 застосовується до контрольованих операцій, здійснених починаючи з 01 січня 2017 року.
Лист ДФСУ від 10.04.2017 р. № 7384/6/99-99-15-02-02-15
Обмеження застосування нульової ставки з податку на прибуток у разі виробництва та продажу біопалива
Посилаючись на обмеження, що передбачені п. 44 підрозділу 4 розділу XX “Перехідні положення” Податкового Кодексу, податківці зробили висновок, що якщо біопаливо, зазначене у запиті, належить до підакцизних товарів, то при здійсненні операцій з виробництва та продажу такого біопалива ставка податку на прибуток нуль відсотків не застосовується.
Підприємство також не може застосовувати нульову ставку з податку на прибуток у разі здійснення експортних операцій незалежно, чи є таке біопаливо підакцизним товаром.
Лист ДФСУ від 03.04.2017 р. N 4596/К/99-99-15-02-02-14
Відшкодування пального на авто працівників – ніяк не впливає на ПНП
Податківці в одному листі впорядкували своє бачення щодо відшкодування пального при використанні власного авто працівника до та після 1 січня 2015 року. Згідно зроблених висновків – таке відшкодування можливе лише за умов укладення договору оренди із працівником, авто якого використовується. Правда таку умову, на думку фіскалів , слід було дотримуватися лише до 1.1.2015 року.
Податківці зазначили, що при визначенні об’єкта оподаткування податком на прибуток в умовах дії Кодексу до 01.01.2015, платник податку має право включити до складу витрат на збут витрати на утримання власного транспортного засобу працівника, який використовується у господарській діяльності такого платника в цілях транспортування товарів (у тому числі використане пальне, витрати для списання якого обмежуються встановленими нормами), за умови укладення з працівником належним чином оформленого договору оренди транспортного засобу.
Починаючи з 01.01.2015, відповідно до положень пп. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Кодексу об’єктом оподаткування податком на прибуток є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які виникають відповідно до положень розділу III “Податок на прибуток підприємств” Кодексу.
Розділом III “Податок на прибуток підприємств” Кодексу не передбачено коригування фінансового результату до оподаткування на різниці з придбання паливно-мастильних матеріалів, якими заправляються власні автомобілі працівників під час виконання ними трудових обов’язків.
Водночас податківці зазначають, що регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється Міністерством фінансів України.
Лист ДФСУ від 07.04.2017 р. N 7308/6/99-99-15-02-02-15
Іноземне представництво може надавати благодійну допомогу на території України
Податківці роз’яснили, що Кодекс не встановлює обмежень щодо надання представництвом нерезидента безповоротної благодійної допомоги благодійним організаціям на території України.
При цьому відповідно до п. 12 Інструкції про порядок реєстрації представництв іноземних суб’єктів господарської діяльності в Україні (затверджена наказом Міністерства зовнішніх економічних зв’язків і торгівлі України від 18.01.96 N 30 (у редакції наказу Міністерства економіки України від 15.06.2007 N 179), який зареєстрований в Міністерстві юстиції України 24.01.96 за N 34/1059) представництво суб’єкта господарської діяльності не є юридичною особою і не здійснює самостійно господарської діяльності, у всіх випадках воно діє від імені і за дорученням іноземного суб’єкта господарської діяльності, зазначеного у свідоцтві про реєстрацію, і виконує свої функції згідно із законодавством України.
Лист ДФСУ від 10.04.2017 р. N 7383/6/99-99-15-02-02-15
Оформлення витрат підзвітною особою
Мінфін роз’яснив, що у разі придбання працівником за власні готівкові кошти товарів для потреб підприємства, використання власних коштів у відрядженні до бухгалтерської служби подається у визначені законодавством строки Звіт про використання коштів, виданих на відрядження або під звіт.
Якщо керівник підприємства підтвердив доцільність та обґрунтованість здійснених працівником витрат та затвердив зазначений Звіт, бухгалтерська служба відповідно до Інструкції про застосування Плану рахунків №291, відображає у бухгалтерському обліку зобов’язання перед підзвітною особою.
Від себе додамо, що у законодавстві відсутній строк протягом якого слід скласти авансовий звіт, якщо працівник здійснював витрати за власні кошти. Але, з огляду на вимогу бухобліку щодо відображення витрат періоду у періоді їх понесення, авансовий звіт слід складати своєчасно. До-речі, через відсутність таких строків у законодавстві, їх можна встановити самостійно та зафіксувати у своєму розпорядчому акті (наказі).
Лист Мінфіну від 01.12.2016 р. N 31-11170-16-29/34246
Щодо права на податковий кредит у разі страхового відшкодування
Фіскали нагадали, що виплата страховою компанією страхових платежів не є об’єктом оподаткування ПДВ.
При цьому відповідно до підпункту “б” пункту 185.1 статті 185 Кодексу послуги з ремонту автомобіля є об’єктом оподаткування ПДВ, а тому особа, що виконує ремонт автомобіля, відповідно до пункту 187.1 статті 187 Кодексу на дату, що сталася раніше (отримання страхового платежу в рахунок оплати вартості ремонту автомобіля або фактичного надання послуг з ремонту автомобіля), визначає податкові зобов’язання з ПДВ, виходячи з договірної вартості ремонту, та зобов’язана скласти та зареєструвати в ЄРПН податкову накладну за такою операцією.
Власник автомобіля при придбанні послуг з ремонту автомобіля, оплата за який здійснюється страховою компанією, включає до складу податкового кредиту суми ПДВ за такою операцією та в тому ж звітному періоді визначає податкові зобов’язання з ПДВ на підставі пункту 198.5 статті 198 Кодексу, оскільки платіж за ремонт автомобіля був сплачений не ним, а страховою компанією.
Лист Мінфіну від 01.12.2016 р. N 31-11170-16-29/34246
Доплати працівникам, які використовують у роботі дезінфікувальні засоби
Посилаючись на Закон України від 06.12.2016 р. N 1774-VIII “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України” , Мінсоцполітики робить слушні висновки:
- Доплата в розмірі 10 відсотків посадового (місячного) окладу (тарифної ставки) працівникам, які використовують у роботі дезінфікувальні засоби, а також працівникам, які зайняті прибиранням туалетів, нараховується понад розмір мінімальної заробітної плати (3200 грн).
- Це одна і та ж доплата, яка встановлюється працівникам за переліком посад, затвердженим колективним договором закладу, в межах коштів, передбачених на оплату праці у кошторисі, якщо виконання цих робіт включено до посадових обов’язків працівників. При цьому посадовими обов’язками може бути передбачено виконання певних видів робіт з використанням дезінфікувальних засобів, або робота з прибирання туалетів з використанням дезінфікувальних засобів, або просто прибирання туалетів.
Лист Мінсоцполітики від 17.03.2017 р. N 737/0/101-17/28
Кому подавати квартальну фінзвітність у податкову
Мова йде про суперечність норм щодо у періодичності складення й подання фінзвітності у податкову.
Адже, статтею 13 Закону N 996 визначено, що звітним періодом для складання фінансової звітності є календарний рік. Проміжна звітність складається щокварталу наростаючим підсумком з початку звітного року в складі балансу та звіту про фінансові результати. Перший звітний період для новоствореного підприємства може бути менш як 12 місяців, але не більш як 15 місяців.
У прикладі, що наведений у запиті, – новостворене підприємство, яке поставлено на облік контролюючим органом в період з 01.10.2016 р. по 31.12.2016 р., повинно подати податкову декларацію з податку на прибуток підприємств за період, який розпочинається з дати, на яку припадає початок обліку підприємства як платника податку, і закінчується останнім календарним днем податкового (звітного) періоду, в якому новостворене підприємство поставлено на облік, разом з фінансовою звітністю за цей же період.
При цьому постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2000 року N 419 затверджено Порядок подання фінансової звітності. У пункті 2 зазначеного Порядку сказано, що платники податку на прибуток у визначених законом випадках подають органу державної податкової служби порядком, передбаченим Податковим кодексом України для подання податкової декларації: квартальну фінансову звітність (окрім підприємств, що відповідно до Господарського кодексу України належать до суб’єктів малого підприємництва, у т. ч. до суб’єктів мікропідприємництва) та річну фінансову звітність.
Слід зазначити, що відповідно до пункту 5.2 статті 5 Кодексу передбачено, якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення Кодексу.
Тож суб’єкти господарювання, які належать до суб’єктів малого підприємництва відповідно до Господарського кодексу України, але для яких відповідно до положень Податкового кодексу України встановлено податковий (звітний) період – квартал, при поданні податкової декларації з податку на прибуток надають проміжну (квартальну) фінансову звітність.
Лист Мінфіну від 21.02.2017 р. N 11130-02-2/4779
Які податки виникають у ЮО- платника єдиного податку , при придбанні послуг у нерезидента
У запиті платника мова йде про виплату нерезиденту доходу за послуги з оренди сервера. При цьому замовником таких послуг виступає платник єдиного податку за ставкою 5%, тобто неплатник ПДВ.
Податківці зазначили, що при цьому у такого платника виникає обов’язок нарахувати ПДВ – зобов’язання за ставкою 20% та податку на репатріацію за ставкою 15%. Аргументи фіскалів наступні
Щодо податку на репатріацію
Посилаючись на пункт 141.4.1 ґ) та 103 ПКУ, фіскали роблять висновок, що резидент-юридична особа-платник єдиного податку, який здійснює на користь нерезидента виплату орендних платежів, зобов’язаний утримувати податок з таких доходів та за їх рахунок у розмірі 15 відс., якщо інше не передбачено положеннями міжнародного договору України з країною – резиденцією особи, на користь якої здійснюється виплата, та подати до контролюючого органу за своїм місцезнаходженням Декларацію із заповненим додатком ПН.
Щодо виникнення обов’язку нарахування ПДВ у неплатника ПДВ
Податківці, посилаючись на норми розділу V ПКУ, підсумували: якщо особою-резидентом, що перебуває на спрощеній системі оподаткування третьої групи зі сплатою єдиного податку за ставкою у розмірі 5 відс., здійснюються операції з придбання у нерезидента послуг, місцем постачання яких визначено митну територію України, зокрема послуг із оренди частини дискового простору на сервері у мережі Інтернет, то у такої особи як отримувача вказаних послуг виникає обов’язок щодо нарахування і сплати ПДВ до бюджету та подання податкової звітності з ПДВ, а саме Розрахунку, засобами електронного зв’язку в електронній формі.
З даною позицією фіскалів у частині виникнення обов’язку сплати податку на репатріацію – не згідні. Адже, податок на репатріацію, а точніше « податок на прибуток при виплаті доходу нерезидентам» , прописаний у розділі ІІІ «Податок на прибуток». А згідно статті 133.5 розділу ІІІ ПКУ- суб’єкти господарювання, що застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, визначені главою 1 розділу XIV Кодексу – не є платниками податку на прибуток.
Щодо виникнення ПДВ зобов’язання у неплатника ПДВ у разі, якщо місцем постачання послуг буде митна територія України – згідні, підстава – статті 180.2 та 186.3 ґ) ПКУ.
Лист ДФСУ від 28.03.2017 р. N 6312/6/99-99-15-02-02-15
Компенсація за затримку виплати не враховується при розрахунку мінімальної зарплати
Мінсоцполітики висловило свою думку, що компенсація за затримку виплати зарплати не враховується до розмірів оплати праці на рівні не нижче мінімальної зарплати.
У листі навели такий приклад: 1 лютого п. р. працівнику мають виплатити заробітну плату за січень 2017 року у розмірі не менше мінімальної заробітної плати з урахуванням виконаної норми праці та заборговану заробітну плату, наприклад, за червень 2016 року і компенсацію за затримку її виплати.
Лист Мінсоцполітики від 17.02.2017 р. N 394/0/101-17/282
Подбайте про своєчасність отримання декретних для ФОП-а
З огляду на висновки , зроблені виконавчою дирекцією у листі, варто подбати про своєчасність отримання декретних ФОП-ом, який планує припинити свою підприємницьку діяльність.
Допомога по вагітності та пологах надається фізичній особі – підприємцю за страховим випадком “вагітність та пологи” за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності за умови настання зазначеного страхового випадку під час перебування фізичної особи в статусі підприємця та сплати єдиного соціального внеску в розмірі та строки, визначені Законом N 2464, а також подачі заяви-розрахунку до робочого органу Фонду. У такому випадку допомога по вагітності та пологах обчислюється сумарно та надається застрахованій особі в повному обсязі незалежно від кількості днів відпустки, фактично використаних до пологів за період, зазначений у листку непрацездатності.
У разі якщо фізичною особою – підприємцем платником єдиного соціального внеску було припинено свою підприємницьку діяльність та не подано заяву-розрахунок до робочого органу Фонду для отримання фінансування допомоги по вагітності та пологах за страховим випадком “вагітність та пологи”, який настав до припинення підприємницької діяльності, враховуючи, що допомога по вагітності та пологах є компенсацією втраченого доходу, вона буде надаватися за рахунок коштів Фонду лише за період від початку страхового випадку і до дня припинення підприємницької діяльності.
Лист ФСС з ТВП від 21.12.2016 р. N 5.2-32-2287
Фіскали в ЗІР-і про печатку
На запитання «Чи повинна ЮО скріплювати податкову звітність печаткою?» фіскали відповіли, що підписи посадових осіб юридичної особи у податковій звітності скріплюються печаткою за її наявності у такої юридичної особи.
Підрубрика 135.02 ЗІР
Підбірку підготувала:
Кавин Мар’яна,
САР, СІРА, АССА DipIFR, IFA-внутрішній аудит
Директор компанії “Академія професійного бухгалтера”