Дайджест новин “Підприємництво і право”
з 31.08.2020 по 07.09.2020 р.
У жовтні запустить нові е-послуги для бізнесу
У Мінцифри запустить нові е-послуги, у тому числі для бізнесу. Про це зазначив міністр цифрової трансформації України Михайло Федоров.
Зокрема, нововведення стосуватимуться:
- Порталу Дія
- Оновлена реєстрація ТОВ онлайн.
- Можливість почати та завершити будівництво онлайн, що належать до категорії СС1 (кафе, приватні будинки, малі споруди) – понад 90% всього будівництва (у липні запущено новий будівельний реєстр і вже ним скористалися понад 18 тис. замовників будівництва, зокрема позитивно зареєстровано СС1 – 16 950, СС2 – 1 050, СС3 – 337 документів).
- Додатку Дія
- Цифровий шерінг документів – можна передавати копії документів (паспорт, ІПН, свідоцтво про народження) натиснувши «ОК» на пуш повідомлення в Дії. Наприклад, коли банк вимагає паспорт для зняття копії відкриття рахунку онлайн.
- Отримання та сплата штрафів в Дії.
- Отримання інформації та сплата боргів.
- Цифровий ІПН (податковий номер). А за допомогою цифрового шерінгу документа його «копію» можна буде передавати державним органам та бізнесу за секунду.
За матеріалами офіційної вебсторінки Михайла Федорова у Facebook
У “Дії” тимчасово припинили реєстрацію ФОП
“Дія” повідомляє про тимчасове зупинення прийому заявок по реєстрації ФОПів.
Це зроблено з метою вирішення проблеми навантаженості на реєстраторів та удосконалення отримання послуг, зробити більш зручнішим та якісним.
Повідомляється, що прийом заяв розпочнеться приблизно за тиждень, після доопрацювання функціоналу нового ЄДР.
Всі подані раніше заяви опрацьовуються та збережені.
За матеріалами офіційної сторінки “Дії” У Facebook
Яка відповідальність за розрахунки через термінал, який не з’єднаний з РРО/ПРРО?
Відповідні роз’яснення надали в ДПС.
При здійсненні розрахунків з використанням платіжного терміналу суб’єкт господарювання повинен проводити розрахункові операції через зареєстрований РРО.
Згідно з ст. 3 Закону про застосування РРО суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу, зобов’язані:
- проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані РРО або через зареєстровані фіскальним сервером ПРРО із створенням у паперовій та/або електронній формі відповідних розрахункових документів;
- надавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням мережі Інтернет, при отриманні товарів (послуг) в обов’язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми та змісту на повну суму проведеної операції, створений в паперовій та/або електронній формі (у тому числі, але не виключно, з відтворюванням на дисплеї РРО чи дисплеї пристрою, на якому встановлений ПРРО QR-коду, який дозволяє особі здійснювати його зчитування та ідентифікацію із розрахунковим документом за структурою даних, що в ньому міститься, та/або надсиланням електронного розрахункового документа на наданий такою особою абонентський номер або адресу електронної пошти).
У разі застосування при проведенні розрахунків з використанням електронного платіжного засобу (платіжної картки) платіжного терміналу, з’єднаного або поєднаного з РРО або ПРРО, фіскальний касовий чек на товари (послуги) повинен додатково містити реквізити, визначені у п. 4 розд. II Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів.
Отже, при здійсненні розрахунків з використанням платіжного терміналу суб’єкт господарювання повинен проводити розрахункові операції через зареєстрований РРО із роздрукуванням розрахункових документів.
У разі невиконання цієї умови передбачена відповідальність згідно з п. 1 ст. 17 Закону у розмірі:
– 100% вартості проданих з порушеннями, встановленими цим пунктом, товарів (робіт, послуг) – за порушення, вчинене вперше;
– 150% вартості проданих з порушеннями, встановленими цим пунктом, товарів (робіт, послуг) – за кожне наступне вчинене порушення.
За матеріалами офіційного вебсайту ДПС (ЗІР”)
Банки зможуть закривати поточні рахунки клієнтів під час здійнення фінмоніторингу
На виконання вимог закону про фінмоніторинг Нацбанк прийняв постанову, якою врегулював наступні питання:
– передбачив можливість віддаленого встановлення ділових відносин між банком та клієнтом;
– надав банкам право закривати поточні рахунки клієнта за наявності підстав, передбачених законодавством з питань фінансового моніторингу;
– заборонив банкам закривати поточні рахунки клієнтів у разі якщо грошові кошти, що знаходяться на рахунку клієнта, заморожені (зупинені) відповідно до законодавства з питань фінансового моніторингу.
Відповідні зміни набули чинності з 4 вересня 2020 року.
Постанова Правління НБУ від 3 вересня 2020 року №129 “Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України”
Дії роботодавця при виявленні у працівника коронавірусу
У Держпраці надали алгоритм дій, якщо у працівника виявлено коронавірус.
Зокрема:
- Співробітники, у яких після прибуття на роботу або протягом дня виявляються симптоми гострого респіраторного захворювання (кашель, підвищення температури тіла), повинні бути негайно відправлені додому, залишитись у самоізоляції та повідомити сімейного лікаря для прийняття рішення щодо подальших дій.
- У разі виявлення COVID-19 у співробітника чи члена його сім’ї, він зобов’язаний повідомити про це роботодавця з метою інформування інших співробітників та попередження розповсюдження хвороби.
- Дистанційна робота та відпустки.
Забезпечити гнучкість політики надання відпусток для гарантування самоізоляції співробітників, які мають симптоми ГРЗ, а також для догляду за хворими членами сім`ї. Так, термін перебування у відпустці без збереження заробітної плати не включається у загальний строк, встановлений статтею 84 Кодексу законів про працю України та статтею 26 Закону «Про відпустки».
За можливості, необхідно перевести працівників на виконання роботи дистанційно. Роботодавець може доручити працівникові виконувати протягом певного періоду роботу, визначену трудовим договором вдома, а також надавати працівнику за його згодою відпустку.
У першу чергу необхідно зменшити ймовірність зараження осіб з підвищеним ризиком, до яких належать люди похилого віку та люди з хронічними захворюваннями, що піддаються більшому ризику розвитку серйозних ускладнень, спричинених COVID-19.
У Держпраці також надали рекомендації роботодавцям щодо правил на підприємстві для убезпечення працівників від коронавірусної інфекції:
- Розмістіть дезінфікуючі засоби при вході на територію підприємства, робочих місцях, тощо.
- Забезпечте наявність у санвузлах мила, води, одноразових рушників та дезінфікуючих засобів для рук.
- Забезпечте наявність смітників, до яких не потрібно торкатися руками.
- Забезпечте протирання поверхонь, до яких часто торкаються, а саме: робочих столів, кухонних стільниць та дверних ручок.
- Забезпечте наявність одноразових серветок, які зможуть використовувати працівники для протирання клавіатури, робочих столів тощо.
- Правила для працівників
- Дотримання маскового режиму – потрібно носити захисну маску, коли ви знаходитесь поряд з іншими людьми.
- Дотримуйтесь правил гігієни під час кашлю чи чхання. Прикривайте рот і ніс тканиною чи серветкою під час кашлю чи чхання. Викидайте використані засоби в окремий контейнер для сміття. Після цього помийте руки з милом і/або обробіть руки дезінфікуючим засобом.
- Часто мийте руки з милом принаймні 40 секунд. Якщо немає можливості помити руки, їх потрібно обробити дезінфікуючими засобами.
За матеріалами офіційного вебсайту Управління Держпраці у Полтавській області
На яких роботодавців звертає увагу Держпраці при здійсненні перевірок?
З 1 вересня 2020 року розпочалися перевірки Держпраці щодо роботодавців, які мають найвищий ризик застосування незадекларованої праці.
Під ризик потраплять суб’єкти господарювання, у яких:
- обсяг наданих послуг (виконаних робіт) не відповідає фактичній чисельності найманих працівників,
- відбулося зменшення кількості найманих працівників під час карантину
- відсутня позитивна динаміка працевлаштування після пом’якшення карантинних заходів,
- ті, які приховують трудові відносини, замінюючи їх іншими видами цивільних або господарських відносин.
При цьому чинне законодавство передбачає кримінальну, адміністративну та фінансову відповідальність за порушення законодавства про працю в частині оформлення трудових відносин із найманими працівниками:
Кримінальна відповідальність: штраф від 34 до 85 тис. грн, позбавлення права займати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до п’яти років, виправні роботи на строк до двох років, арешт до 6 місяців.
Адміністративна відповідальність: штраф від 8,5 до 34 тис. грн.
Фінансова відповідальність: штраф від 50000 грн. до 150000 грн.
За матеріалами офіційного вебсайту Державного центру зайнятості
У яких випадках відсутність працівника на роботі вважатиметься прогулом?
З цього питання у Держпраці надали роз’янення.
Зокрема, прогулом вважається відсутність працівника без поважних причин на роботі протягом робочого дня або більше трьох годин безперервно або сумарно протягом робочого дня.
Водночас не може вважатися прогулом відсутність працівника не на підприємстві, а на робочому місці. Якщо працівник не залишив місця розташування підприємства, його не можна звільнити за прогул. До такого працівника можуть застосовуватися інші види дисциплінарного або громадського стягнення чи впливу.
Прогулом без поважних причин вважається:
– залишення роботи без відповідного попередження роботодавця в установленому порядку про розірвання трудового договору або залишення роботи до закінчення строку попередження без згоди на це роботодавця, якщо такий договір укладено на невизначений строк;
– залишення без поважних причин особою, з якою укладено строковий трудовий договір, роботи до закінчення строку трудового договору;
– самовільне залишення молодим спеціалістом (молодим робітником) роботи, на яку його направили після закінчення відповідного навчального закладу, до закінчення строку обов’язкового відпрацювання;
– самовільне використання без погодження з роботодавцем днів відгулів, чергової відпустки тощо.
За матеріалами офіційного вебсайту Управління ДПС у Вінницькій області
Підбірку підгoтувала:
Ольга Кісіль
представник з юридичних послуг Адвокатського бюро “Яновський і партнери”, юрист