fbpx

Дайджест новин “Підприємництво і право” з 31.05.2021 по 07.06.2021 р.

In: Дайджести новин законодавства і практики 07 Jun 2021 Tags:

Дайджест новин  “Підприємництво і право”

з 31.05.2021 по 07.06.2021 р.

 

В Україні обмежать використання пластикових пакетівВ Україні обмежать використання пластикових пакетів

01 червня Верховна Рада прийняла відповідний закон:

  1. Документ забороняє розповсюдження в об’єктах роздрібної торгівлі, громадського харчування та надання послуг:

– надтонких пластикових пакетів;

– тонких пластикових пакетів;

– оксорозкладних пластикових пакетів.

Виняток – біорозкладні пластикові пакети.

  1. До 01 січня 2023 року будуть дозволені надтонкі пластикові пакети, що призначені для пакування та/або транспортування свіжої риби, м’яса та продуктів із них, сипучих продуктів, льоду та розповсюджуються в об’єктах роздрібної торгівлі як первинна упаковка.
  2. Розповсюдження пластикових пакетів здійснюватиметься виключно на платній основі, а мінімальну роздрібну ціну встановить Кабмін.
  3. Відповідальність – суб’єкти господарювання платитимуть штраф за:

– порушення заборони розповсюдження у закладах торгівлі – у розмірі від 500 до 1000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (8500 – 17000 грн), а за повторне протягом трьох років вчинення такого самого порушення – у розмірі від 1000 до 2000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (17000 – 34000 грн);

– безоплатне розповсюдження пластикових пакетів – у розмірі від 100 до 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (1700 – 3400 грн), а за повторне протягом трьох років вчинення такого самого порушення – у розмірі від 200 до 500 (3400 – 8500 грн) неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Закон вводиться в дію через шість місяців після офіційного опублікування, а заборона на розповсюдження пакетів – через дев’ять місяців.

 

 Закон України “Про обмеження обігу пластикових пакетів на території України” (проєкт № 2051-1 від 18.09.2019 р.)

 

 


Як власникам земельних ділянок підготуватись до запуску ринку землі?Як власникам земельних ділянок підготуватись до запуску ринку землі?

У Мін’юсті нагадали, що з 1 липня набирає чинності Закон, яким передбачено запуск обігу землі сільськогосподарського призначення в Україні, та надали рекомендації.

Зокрема, власникам земельних ділянок варто подбати про:

  1. присвоєння земельній ділянці кадастрового номеру, без якого неможливо здійснити жодної юридичної дії із землею;
  2. те, щоб речові права на земельну ділянку (оренда або власність) були обов’язково внесені до відомостей Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

У міністерстві також наголосили, що у більшості людей право на землю знаходиться лише на паперових носіях. Це – відкритий шлях для шахраїв, які можуть підробити документи. Крім того, коли немає відцифрованих даних у реєстрі, ніхто не знає, хто власник, окрім того органу, який видавав документ, в архіві якого знаходиться другий примірник документа.

Про відцифровку можна подбати і до 1 липня, і після цієї дати, звернувшись до нотаріуса або до державного реєстратора для внесення даних до реєстру. 

Нехтування цим може призвести до «рейдерства», яке може бути 2 видів:

  1. «Реєстраційне рейдерство», коли державним реєстратором здійснена незаконна реєстраційна дія. Тоді людині треба звертатись зі скаргою на дії державних реєстраторів до Міністерства юстиції, до Офісу протидії рейдерству.
  2. На підставі підробки документів. В цьому випадку варто звертатися до Національної поліції. Це шахрайство, це вже кримінальна справа, яка має бути розслідувана. Наразі Міністерство юстиції не має повноважень реагувати на такі порушення.

 

За матеріалами офіційної сторінки Міністерства юстиції України у Facebook

 

 


За яких умов ФОП-єдиноподатник може торгувати через Інтернет без РРО?За яких умов ФОП-єдиноподатник може торгувати через Інтернет без РРО?

У ДПС нагадали про основні правила використання РРО у господарській діяльності.

Зокрема, ФОП – платники ЄП 2-4 груп при реалізації товарів через мережу Інтернет у разі відправлення таких товарів поштою за умови післяплати із використанням послуги «накладений платіж» не застосовують РРО та/або ПРРО, якщо: 

– обсяг доходу протягом календарного року не перевищує 220 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року, та 

– не здійснюють реалізацію: технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту; лікарських засобів, виробів медичного призначення та надання платних послуг у сфері охорони здоров’я; ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння.

У разі недотримання зазначених умов застосування РРО та/або ПРРО для таких платників єдиного податку є обов’язковим.

Такі вимоги містяться в ст. 3 Закону № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» із змінами та доповненнями.

Суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов’язані:

– проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи реєстратори розрахункових операцій (далі – РРО) або через зареєстровані фіскальним сервером контролюючого органу програмні РРО (далі – ПРРО) із створенням у паперовій та/або електронній формі відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій, або у випадках, передбачених Законом № 265, із застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок;

– надавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням мережі Інтернет, при отриманні товарів (послуг) в обов’язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми та змісту на повну суму проведеної операції, створений в паперовій та/або електронній формі (у тому числі, але не виключно, з відтворюванням на дисплеї РРО чи дисплеї пристрою, на якому встановлений ПРРО QR-коду, який дозволяє особі здійснювати його зчитування та ідентифікацію із розрахунковим документом за структурою даних, що в ньому міститься, та/або надсиланням електронного розрахункового документа на наданий такою особою абонентський номер або адресу електронної пошти).

Однак пунктом 61 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу передбачено, що з 1 січня 2021 року до 1 січня 2022 року РРО та/або ПРРО не застосовуються платниками єдиного податку другої – четвертої груп (фізичними особами – підприємцями), обсяг доходу яких протягом календарного року не перевищує обсягу доходу, що не перевищує 220 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року, незалежно від обраного виду діяльності, крім тих, які здійснюють:

– реалізацію технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту;

– реалізацію лікарських засобів, виробів медичного призначення та надання платних послуг у сфері охорони здоров’я;

– реалізацію ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння.

Відповідно до абзацу другого п. 1 ст. 13 Закону № 675-VIII «Про електронну комерцію» із змінами та доповненнями (далі – Закон № 675) розрахунки у сфері електронної комерції можуть здійснюватися, зокрема, шляхом переказу коштів або оплати готівкою з дотриманням вимог законодавства щодо оформлення готівкових та безготівкових розрахунків, а також в інший спосіб, передбачений законодавством України.

Якщо доставка товару здійснюється поштою за умови післяплати із використанням послуги «накладений платіж» (грошова сума, яку пошта стягує за дорученням відправника з адресата при врученні останньому поштового відправлення), то в момент отримання товару на поштовому відділенні покупець вносить кошти для перерахування на банківський рахунок продавця. Відповідний документ, що підтверджує факт оплати товару, у такому випадку зобов’язане видавати поштове відділення. При цьому, суб’єкт господарювання – продавець повинен вкласти в поштове відправлення розрахунковий документ встановленої законодавством форми і змісту, що підтверджує факт купівлі-продажу товарів, із зазначенням у ньому форми оплати «кредит/післяплата/відстрочка платежу».

 

За матеріалами офіційного вебсайту ГУ ДПС у Дніпропетровській області

 

 


Що перевіряють податківці під час карантину?Що перевіряють податківці під час карантину?

У ДПС поінформували, що через мораторій на перевірки за 2020 рік документальних перевірок проведено на 35 % менше ніж за 2019 рік. У 2020 році зупинено всі планові перевірки.

Проте постановою КМУ від 3 лютого 2021 р. № 89 «Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок» знято заборону на проведення контролюючими органами під час карантину певних видів документальних перевірок та дозволено проведення: 

– планових перевірок;

– позапланових перевірок суб’єктів господарювання реального сектору економіки, які сформували сумнівний податковий кредит з ПДВ. При визначенні таких суб’єктів ДПС керується переліками ризикових платників податків, визначених у межах роботи Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України, що розслідує можливі корупційні дії посадових осіб органів державної влади, які призвели до втрат доходів державного бюджету. 

 

За матеріалами офіційного вебсайту ДПС України

 

 


Припинення ФОП - підстава для проведення податкової перевіркиПрипинення ФОП – підстава для проведення податкової перевірки

У ДПС нагадали про право контролюючих органів проведення документальної позапланової перевірки у разі припинення підприємницької діяльності ФОП. 

При наявності визначених Податковим кодексом обставин для проведення документальної позапланової перевірки ФОП, у тому числі у разі державної реєстрації припинення підприємницької діяльності такої особи, податкової інформації, яка може свідчити про заниження або завищення суми його податкових зобов’язань, про порушення вимог законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, тощо, керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення про проведення документальної позапланової перевірки платника податків – фізичної особи, яке оформлюється наказом.

Також згідно з абзацом другим п. п. 65.10.4 п. 65.10 ст. 65 ПК державна реєстрація (реєстрація) припинення підприємницької діяльності фізичної особи не припиняє її зобов’язань, що виникли під час провадження підприємницької діяльності, та не змінює строків, порядків виконання таких зобов’язань та застосування штрафних санкцій і нарахування пені за їх невиконання.

Якщо після внесення до Державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань запису про припинення підприємницької діяльності, фізична особа продовжує провадити таку діяльність, вважається, що вона розпочала таку діяльність без взяття її на облік як самозайнятої особи.

 

За матеріалами офіційного вебсайту ГУ ДПС у Тернопільській області

 

 


В Україні запрацювало 5 нових реєстрів з інформацією про платників податків В Україні запрацювало 5 нових реєстрів з інформацією про платників податків 

У зв’язку з набранням чинності постанови КМУ від 3 березня 2021 р. № 407 на Порталі відкритих даних та вебпорталі ДПС надали доступ др 5 нових наборів даних про платників податків:

  1. Фінансова звітність (звіт про фінансовий стан (баланс) та звіт про прибутки та збитки та інший сукупний дохід (звіт про фінансові результати), подані як додаток до звітної (звітної нової) податкової звітності за річний податковий (звітний) період відповідно до пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу за посиланням https://tax.gov.ua/datasets.php?d=DFS20210524075558;
  2. Реєстр отримувачів бюджетної дотації за посиланнями:

https://data.gov.ua/dataset/9755f3b0-1db0-4edf-b76c-456a62a727f9;

https://tax.gov.ua/datasets.php?d=DFS20210521140229;

  1. Реєстр заяв про розстрочення, відстрочення грошового зобов’язання чи податкового боргу за посиланнями:

https://data.gov.ua/dataset/6d7a0f6b-3ff5-4f6f-be0f-437e66081719;

https://tax.gov.ua/datasets.php?d=DFS20210521082325;

  1. Перелік транспортних засобів, що переміщують пальне або спирт етиловий за посиланнями:

https://data.gov.ua/dataset/cd56bd06-7209-4f55-9e0d-600ab5d2b1fa;

https://tax.gov.ua/datasets.php?d=DFS20210521170449;

  1. Інформація про платників, які мають борг (недоїмку) із сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за посиланнями:

https://data.gov.ua/dataset/8e7a4472-a010-4656-bfe9-60959ba5209d;

https://tax.gov.ua/datasets.php?d=DFS20210222164442.

 

За матеріалами офіційного вебсайту ДПС України

 

 


Який строк зберігання  первинних документів ФОПа? Який строк зберігання  первинних документів ФОПа? 

У ДПС наголосили на обов’язку зберігання первинних документів ФОП, які використовуються для обчислення і сплати податків і зборів (п. 44.3 ст. 44 ПКУ). 

Такі первинні документи зберігаються не менш як 1095 днів з дня подання податкової звітності, для складення якої вони використовуються.

У разі ліквідації платника податків первинні документи за період діяльності не менш як 1095 днів, що передували даті його ліквідації (які зберігалися в органі ДПС), в установленому законодавством порядку передаються органом ДПС до архіву.

Зазначені терміни зберігання первинних документів продовжуються на період зупинення відліку строку давності у випадках, передбачених п. 102.3 ст. 102 ПКУ.

При заповненні податкової декларації платника єдиного податку – ФОП використовуються дані Книги обліку доходів або Книги обліку доходів та витрат, тому їх показники повинні бути підтверджені первинними документами, які мають право вивчати та перевіряти контролюючі органи під час проведення перевірок.

За незабезпечення зберігання первинних документів до платників  можуть бути застосовані штрафи відповідно до п. 121.1 ст. 121 ПКУ у розмірі:

– за незабезпечення платником податків зберігання первинних документів, облікових та інших регістрів, бухгалтерської та статистичної звітності, інших документів з питань обчислення і сплати податків та зборів протягом установлених ст. 44 ПКУ строків їх зберігання та/або ненадання платником податків контролюючим органам оригіналів документів (крім документів, отриманих з Єдиного реєстру податкових накладних) чи їх копій при здійсненні податкового контролю, – 1020 гривень:

– за ті самі дії, вчинені платником податків, до якого протягом року було застосовано штраф за таке саме порушення, – 2040 гривень.

 

За матеріалами офіційного вебсайту ГУ ДПС у м. Києві

 


Оновлено форму повідомлення про можливе зупинення (скорочення) виробництва Оновлено форму повідомлення про можливе зупинення (скорочення) виробництва 

З 28 травня 2021 року роботодавці діє нова форма повідомлення про можливе зупинення (скорочення) виробництва.

Його подають роботодавці для виплати допомоги по частковому безробіттю.

Обов’язок подання цього документу стосується всіх суб’єктів господарювання, діяльність яких пов’язана з виробництвом продукції. 

Повідомлення подається міським, районним і міськрайонним центрам зайнятості та філіям регіональних центрів зайнятості за місцем провадження  господарської діяльності не пізніше дати початку зупинення (скорочення) виробництва.

 

Наказ Мінекономіки від 23.04.2021 року№ 858 “Про затвердження форми повідомлення про можливе зупинення (скорочення) виробництва”

 

 


Які  порушення найчастіше допускають роботодавці?Які  порушення найчастіше допускають роботодавці?

У ДПС назвали основні порушення трудового законодавства за результатами проведених перевірок Держпраці на початку 2021 р. 

Зокрема, найбільш типовими помилками були:

– виплата заробітної плати з порушенням строків (пізніше семи днів після закінчення періоду, за який здійснюється виплата. Таке порушення є майже у кожного 2-го суб’єкта господарювання);

– заробітна плата працівникам за весь час щорічної відпустки виплачується пізніше ніж за три дні до початку відпустки (ч. 4 ст. 115 КЗпП);

– трудовий договір, укладений на невизначений строк, розривається працівником за відсутності письмового попередження власника або уповноваженого ним органу за два тижні (ч. 1 ст. 38 КЗпП);

– при звільненні працівників виплата всіх сум, що належать йому від підприємства, установи, організації, провадиться не в день звільнення. У зв’язку із невиплатою звільненим належних сум при звільненні у строки, зазначені у статті 116 КЗпП з вини власника або уповноваженого ним органу, останнім не виплачено середній заробіток за весь час затримки по день фактичного розрахунку (ст. 116 КЗпП, 117 КЗпП);

– несвоєчасне подання повідомлення до органу ДПС про прийняття на роботу працівника (Постанова КМУ № 413);

– працівників не ознайомлюють з правилами внутрішнього трудового розпорядку на підприємстві (ст. 29 КЗпП);

– не проводиться індексація заробітної плати (ст. 95 КЗпП);

– працівники не повідомлені за 2 місяці про зміну істотних умов праці (ст. 32 КЗпП);

– святкові, понаднормові та нічні не оплачуються відповідно до чинного законодавства (ст. 106, 107, 108 КЗпП);

– на підприємствах не складаються графіки відпусток (ст. 79 КЗпП);

– робота у вихідні дні здійснюється без дозволу виборного органу первинної профспілкової організації (профспілкового представника) (ст. 71 КЗпП);

– роботодавцем не забезпечується достовірний облік виконуваної працівником роботи (ст. 30 КЗпП);

– трудова книжка не видається працівнику в день звільнення (ст. 47 КЗпП);

– відпустка без збереження заробітної плати, становить більше 15 календарних днів на рік (ст. 84 КЗпП);

– працівники відпрацьовують понаднормових більше 120 годин на рік (ст. 65 КЗпП);

– допомога по тимчасовій непрацездатності застрахованим особам, які працюють на умовах трудового договору (контракту), інших підставах передбачених законом, виплачується не у найближчий після дня призначення допомоги строк, установлений для виплати заробітної плати.

 

За матеріалами офіційного видання ДФС України “Вісник. Офіційно про податки”

 

 

Підбірку підгoтувала: 

Ольга Кісіль

представник з юридичних послуг Адвокатського бюро “Яновський і партнери”, юрист

Підписатися на новини

Підпишіться на щотижневий дайджест новин і будьте в курсі подій без зайвого спаму

Я приймаю умови про обробку і захист перосональних даних і даю згоду на їх обробку.
X