fbpx

Дайджест новин “Підприємництво і право” з 29.11.2021 по 06.12.2021 р.

In: Дайджести новин законодавства і практики 07 Dec 2021

Дайджест новин  “Підприємництво і право”

з 29.11.2021 по 06.12.2021 р.

 З 06 грудня в Україні  змінено карантинні обмеження

 

З 06 грудня в Україні  змінено карантинні обмеження

Кабмін вніс зміни до Постанови № 1236, посиливши карантинні правила, зокрема для невакцинованих громадян.

  1. У першу чергу нові правила стосуються обмежень жовтої зони. Зокрема, у цій зоні заборонено:

– робота закладів освіти, в яких вакциновано принаймні однією дозою менш як 100% співробітників;

– проведення масових заходів, за виключенням атестації здобувачів освіти;

– робота кінотеатрів, театрів та інших закладів культури;

– робота закладів громадського харчування, окрім замовлень на виніс та доставки;

– робота спортзалів, басейнів;

– діяльність закладів із розміщення, окрім готелів, санаторних і соціальних закладів;

– міжобласні та міжнародні перевезення.

  1. У зеленій зоні додано обмеження – заборонено регулярні та нерегулярні перевезення пасажирів у міському та внутрішньообласному громадському транспорті у кількості більшій, ніж сукупна кількість місць для сидіння та 50% місць для стояння, що передбачена технічною характеристикою транспортного засобу. Ця норма також буде чинна і в жовтій зоні.
  2. Для всіх зон залишаються чинними такі заборони:

– робота закладів освіти, якщо на самоізоляції перебуває більш як 50% здобувачів освіти та співробітників;

– перебування на вулицях без документів, що посвідчують особу;

– самовільно залишати місце самоізоляції чи обсервації.

Ці правила не скасовуються навіть за наявності COVID-документів.

  1. Всі інші обмеження, передбачені жовтим рівнем, не будуть діяти, якщо всі працівники та відвідувачі матимуть один із документів:

– «жовтий» COVID-сертифікат або паперову довідку 063-О (чинні 30 днів);

– «зелений» COVID-сертифікат (чинний 365 днів);

– Міжнародне свідоцтво про вакцинацію (чинне 365 днів);

– іноземний COVID-сертифікат про щеплення вакцинами, дозволеними ВООЗ (чинний 365 днів);

– негативний результат ПЛР або експрес-тесту на визначення антигена (чинний 72 години);

– сертифікат про одужання від COVID-19 (чинний 105 днів із дати встановлення діагнозу).

Тобто для роботи та відвідування закладів на жовтому рівні достатньо отримати хоча б одне щеплення та мати хоча б «жовтий» внутрішній COVID-сертифікат або тимчасову довідку 063-О, видану сімейним лікарем або лікарем, який проводив щеплення.

Термін дії “жовтого” сертифіката зменшили до 30 днів (раніше він був чинним 120 днів). 

  1. На червоному рівні забороняється:

– робота закладів громадського харчування, окрім адресної доставки та замовлень навинос;

– робота закладів освіти, в яких повністю вакциновано менше 100% співробітників;

– робота ТРЦ та інших розважальних закладів, кінотеатрів, театрів тощо;

– робота закладів освіти, окрім дитячих садків і початкових класів шкіл;

– робота непродовольчих ринків і магазинів, спортзалів, басейнів і фітнес-центрів;

– проведення масових заходів;

– робота закладів культури.

Ці обмеження не будуть діяти у тих випадках, якщо 100% співробітників (організаторів) та відвідувачів (учасників) вказаних закладів (заходів) будуть повністю імунізовані та матимуть зелений COVID-сертифікат, негативний результат ПЛР-тестування чи експрес-тестування на антиген (дійсний 72 години) або сертифікат про одужання. “Жовтий” COVID-сертифікат не буде чинним для роботи та відвідування громадських закладів на червоному рівні епіднебезпеки.

При цьому, робота банків, АЗС, ветеринарних магазинів, аптек та всіх продовольчих магазинів на червоному рівні не обмежується, проте обов’язковим залишається дотримання протиепідемічних правил.

  1. Для дотримання карантинних вимог, співробітники громадських закладів мають перевіряти у відвідувачів усі COVID-сертифікати в спосіб зчитування QR-коду мобільним додатком “Дія”.

Після зчитування на смартфоні перевіряючого відображається статус COVID-сертифікату: чинний/нечинний. Без перевірки та зчитування COVID-сертифікат не вважається наданим та перевіреним.

Для зчитування не потрібно додаткових додатків чи засобів – достатню своєю “Дією” зчитати QR-код. Тобто представники закладів мають не просто запитувати про наявність сертифікатів чи перевіряти їх візуальну наявність – уповноважений працівник закладу має на вході до приміщення виміряти термометром температуру відвідувача та зчитати смартфоном QR-код його COVID-сертифікату.

У випадку відсутності у відвідувачів чи співробітників необхідних документів, власник закладу може понести відповідальність у вигляді штрафу від 34 до 170 тисяч гривень.

  1. Починаючи з помаранчевого рівня, місцева влада може ухвалювати додаткові заходи щодо посилення протиепідемічних правил у регіоні.

 

За матеріалами офіційного вебсайту МОЗ України

 


З 1 грудня 2021 року зросла мінімальна зарплата та інші показники

 

З 1 грудня 2021 року зросла мінімальна зарплата та інші показники

Відповідно до Держбюджету на 2021 рік з 1 грудня: 

  1. розмір мінімальної зарплати становить 6500 гривень. У зв’язку з цим збільшиться розмір мінімального страхового внеску ЄСВ на місяць з зарплати працівників та доходів фізичних осіб-підприємців (за себе), самозайнятих осіб та членів фермерського господарства. З 1 грудня – це 1430 гривень (22 % від МЗП).

Максимальна величина бази нарахування ЄСВ в місяць з 1 грудня – 97500 гривень.

Максимальний розмір нарахованого ЄСВ в місяць з 1 грудня – 21 450 гривень.

  1. Також з 1 грудня прожитковий мінімум з розрахунку на місяць складає 2393 гривні, а для основних соціальних і демографічних груп населення:

дітей у віці до 6 років – 2100 гривень;

дітей у віці від 6 до 18 років – 2618 гривень;

працездатні особи – 2481 гривень;

осіб, які втратили працездатність 1934 гривні.

  1. Разом з прожитковим мінімумом з грудня зросли:

– сума оплати праці, яку індексують – оплата праці індексується в межах прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, який складе 2481 грн;

– мінімальний розмір пенсії за віком – пенсійні виплати для осіб, які отримують пенсію в мінімальному розмірі, збільшились до 1934 грн. Максимальний розмір пенсії збільшено з 18540 грн до 19340 грн. Крім цього зросла мінімальна пенсія для непрацюючих пенсіонерів старше 65 років (зі стажем роботи 30 років у жінок і 35 років у чоловіків). Пенсія цієї категорії пенсіонерів становить не менше 40 % від мінімальної заробітної плати, а саме 2600 грн;

– максимальний розмір допомоги по безробіттю (4 прожиткові мінімуми для працездатних осіб) 9924 грн.;

– мінімальний гарантований розмір аліментів для дітей до 6 років – 1050 грн., для дітей від 6 до 18 років – 1309 грн. (50% прожиткового мінімуму). Мінімальний рекомендований розмір аліментів складає розмір прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку, тобто для дітей у віці до 6 років – 2100 грн., а від 6 до 18 років – 2618 грн;

– допомога у зв’язку з вагітністю та пологами – 100 відсотків середньомісячного доходу (стипендії, грошового забезпечення, допомоги по безробіттю тощо) жінки, але не менше 25 відсотків від розміру встановленого законом прожиткового мінімуму для працездатної особи із розрахунку на місяць, тобто не менше 620,25 грн.;

– плата за видачу ліцензії. За видачу ліцензії стягується разова плата у розмірі одного прожиткового мінімуму для працездатних осіб. Тому з 1 грудня вона складає 2481 грн (якщо інший розмір плати не встановлений Законом).

 

Закон України “Про Державний бюджет України на 2021 рік”

 


У Дії стала доступною довідка про нерухоме майно

 

У Дії стала доступною довідка про нерухоме майно

У Мінцифри спростили процедуру отримання довідки з Державного реєстру речових прав. 

Її можна отримати через портала “ДІЯ” і вона містить усю інформацію про нерухоме майно із чотирьох основних реєстрів: 

– Державний реєстр речових прав на нерухоме майно; 

– Реєстр прав власності на нерухоме майно;

– Державний реєстр іпотек;

– Єдиний реєстр заборон відчуження об’єктів нерухомого майна щодо об’єкта нерухомого майна.

Спрощена процедура отримання довідки дозволяє:

здійснювати безоплатний попередній пошук за всіма 5 критеріями. Завдяки цьому люди не замовлятимуть випадково довідку, у якій буде відсутня інформація;

розширено кількість параметрів, за якими можна здійснити пошук (наприклад, серія та/або номер паспорта); 

запит опрацьовується протягом 3-5 секунд після її замовлення та довідка буде доступна в розділі «Замовлені документи» на порталі Дія.

 

За матеріалами офіційного вебсайту Мінцифри України

 


Як подати інформацію про зареєстроване місце проживання на тимчасово окупованих територіях: прийнято закон

 

Як подати інформацію про зареєстроване місце проживання на тимчасово окупованих територіях: прийнято закон

Верховна Рада прийняла Закон, який регулює процедуру внесення відомостей про зареєстроване місце проживання громадян України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим та місті Севастополі, а також оформлення документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України (проєкт № 4564).

Документ встановлює наступне:

  1. центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері міграції (імміграції та еміграції) (територіальні органи Державної міграційної служби України) за місцем звернення особи здійснює:

оформлення, видачу, обмін документів, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус, 

вклеювання фотокартки по досягненню відповідного віку у паспорт громадянина України особам, які мають зареєстроване місце проживання на тимчасово окупованій території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, а також особам, які проживають у зоні проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях;

  1. внесення відомостей про зареєстроване місце проживання на тимчасово окупованій території до документів, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус під час їх оформлення, видачі, обміну, здійснюється на підставі документів, які підтверджують реєстрацію місця проживання, або відомостей, внесених до документів особи, які підлягають обміну;
  2. скасовано довідку, що підтверджує місце перебування особи, яка проживає на тимчасово окупованій території чи переселилася з неї;
  3. приведено у відповідність до чинного законодавства України норми Закону «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» в частині, що стосується отримання паспорта громадянина України не з 16-річного віку, а з 14-річного.

 

Проєкт Закону України “Про внесення змін до деяких законів України щодо внесення відомостей про зареєстроване місце проживання громадян України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим та місті Севастополі, а також оформлення документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України” № 4564 від 31.12.2020 р.

 


Чим загрожує проведення розрахунків між резидентом і нерезидентом поза банківською установою?

 

Чим загрожує проведення розрахунків між резидентом і нерезидентом поза банківською установою?

У ДПС нагадали про вимоги чинного законодавства України у сфері валютних розрахунків та відповідальність за їхнє порушення.

Відповідно до п. п. 28, 31 розд. ІV Положення про здійснення операцій із валютними цінностями від 2 січня 2019 року № 2, розрахунки між резидентами і нерезидентами за поточними торговельними операціями здійснюються виключно через банки.

Згідно з ч. 1 ст. 14 Закону України «Про валюту і валютні операції» (далі – Закон № 2473) за порушення вимог валютного законодавства (крім порушення строків за операціями з експорту та імпорту товарів, відповідальність за яке встановлюється згідно з ст.13 Закону № 2473) можуть бути застосовані, зокрема:

– до юридичних осіб (крім уповноважених установ) – заходи впливу у вигляді штрафних санкцій;

– до фізичних осіб, посадових осіб уповноважених установ, посадових осіб юридичних осіб – заходи впливу у вигляді штрафів, передбачених Кодексом України про адміністративні правопорушення (далі – КУпАП).

Відповідно до частини четвертої ст. 14 Закону № 2473 центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, має право адекватно вчиненому порушенню застосувати до юридичних осіб (крім уповноважених установ) захід впливу у вигляді штрафних санкцій у розмірі до 100 % суми операції, проведеної з порушенням валютного законодавства.

Згідно з ст. 162 прим. 1 КУпАП порушення порядку здійснення валютних операцій – тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб юридичних осіб (крім уповноважених установ), громадян – суб’єктів підприємницької діяльності від однієї тисячі до трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 17 000 до 51 000 грн.).

Таким чином, за здійснення розрахунків між резидентами та нерезидентами в межах торговельних операцій без участі банку до юридичних осіб (крім уповноважених установ) застосовується захід впливу у вигляді штрафних санкцій у розмірі до 100 % cуми операції, проведеної з порушенням валютного законодавства.

Крім того, порушення порядку здійснення валютних операцій тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб юридичних осіб (крім уповноважених установ), громадян – суб’єктів підприємницької діяльності від однієї тисячі до трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

 

За матеріалами офіційного вебсайту Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків

 


Які умови звільнення від орендної плати під час карантину?

 

Які умови звільнення від орендної плати під час карантину?

При розгляді справи суд наголосив, що не можна ототожнювати неможливість використання орендованого майна, тобто повну відсутність доступу до майна з неможливістю отримання прибутку в очікуваному розмірі у спірний період, що не підпадає під дію норми частини 6 статті 672 ЦК.

Позивач (орендодавець) звернувся до суду з вимогою стягнути з ТОВ (орендаря) орендну плату за користуванням приміщеннями кафе за період з березня по липень 2020 року, тобто у період карантину, нарахувавши суму боргу у розмірі відповідно до умов договору оренди.

Відповідач вважав, що звільнений від сплати орендної плати з огляду на те, що не міг користуватися орендованим майном внаслідок заборони діяльності закладів харчування в період карантину.

Суди першої і апеляційної інстанції прийняли рішення стягнути з відповідача 25 % від суми нарахованої орендної плати, оскільки таке зменшення орендної плати за користування державним майном на період карантину було встановлено постановою КМУ.

Позивач не погодився з таким рішенням, оскільки вважав, що орендна плата у зменшеному розмірі відповідно до постанови Уряду може бути застосована тільки у разі внесення змін у договір оренди щодо розміру орендної плати.

Верховний Суд погодився з позицією судів попередніх інстанцій і зазначив, що суди дійшли правильного висновку, що починаючи з дати встановлення карантину нарахування орендної плати за договором підлягає здійсненню у розмірі 25 % суми нарахованої орендної плати.

Суди попередніх інстанцій встановили, що у підтвердження обставини неможливості користування орендованим майном відповідач послався на запровадження Кабінетом Міністрів України у спірний період заборони на роботу суб’єктів господарювання, яка передбачає приймання відвідувачів, а також надав сертифікат Торгово-промислової палати України про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили).

Однак запровадження Кабінетом Міністрів України обмежувальних заходів під час карантину (у тому числі заборона роботи, яка передбачає приймання відвідувачів) само по собі не свідчить про принципову неможливість використання відповідачем орендованого майна у розумінні частини 6 статті 762 ЦК. Як встановлено судами, відповідач не довів повного припинення ним господарської діяльності у період карантину, у тому числі внаслідок відсутності доступу до майна, тоді як позивач у цей період забезпечив відповідачу доступ до орендованого майна та фіксував прохід працівників останнього до приміщення терміналу D аеропорту. 

У зв’язку з встановленими обставинами фактичного користування відповідачем орендованим майном суди відхилили надану відповідачем довідку про форс-мажорні обставини (обставин непереборної сили).

При цьому Верховний Суд зауважує, що зміст доводів касаційної скарги відповідача свідчить про помилкове ототожнення ним неможливості використання орендованого майна, тобто повну відсутність доступу до майна (що не було ним доведено у даній справі) з неможливістю отримання прибутку в очікуваному розмірі у спірний період, що не підпадає під дію норми частини 6 статті 672 ЦК.

 

Постанова КГС ВС від 20 жовтня 2021 року у справі № 911/3067/20

 

Підбірку підготувала: 

Ольга Кісіль

представник з юридичних послуг Адвокатського бюро “Яновський і партнери”, юрист

Підписатися на новини

Підпишіться на щотижневий дайджест новин і будьте в курсі подій без зайвого спаму

Я приймаю умови про обробку і захист перосональних даних і даю згоду на їх обробку.
X