Дайджест новин “Підприємництво і право”
з 27.03.2024 по 08.04.2024 р.
В Україні знижено призовний вік до 25 років
Верховна Рада України прийняла закон «Про внесення змін до Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу». Документом встановлено зменшення граничного віку перебування громадян на військовому обліку призовників з 27 до 25 років. Цей закон набирав чинності 4 квітня 2024 р.
Крім того прийнято закон щодо забезпечення прав військовослужбовців та поліцейських на соціальний захист, яким передбачено, що громадяни, визнані раніше обмежено придатними, мають пройти повторний медичний огляд протягом 9 місяців з дня набрання чинності цим Законом з метою визначення придатності до військової служби. Цей Закон набере чинності 04.05.2024 р.
Закон України “Про внесення змін до Закону України “Про військовий обов’язок і військову службу” № 3127-IX від 30.05.2023 р.
Закон України “Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав військовослужбовців та поліцейських на соціальний захист” № 3621-IX від 21.03.2024 р.
Е-реєстр військовозобов’язаних та е-кабінет призовника: що встановлює закон?
4 квітня 2024 р. набув чинності закон «Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення порядку обробки та використання даних в державних реєстрах для військового обліку та набуття статусу ветерана війни під час дії воєнного стану». Зокрема визначено:
– інформаційну взаємодію між держреєстрами у зв’язку з набуттям статусу учасника бойових дій;
– можливість подання заяви онлайн до відповідних державних органів для набуття статусу учасника бойових дій, особи з інвалідністю внаслідок війни та члена сім’ї загиблих (померлих) Захисників і Захисниць України;
– процедуру набуття статусу учасника бойових дій під час дії воєнного стану на підставі довідки про безпосередню участь особи у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв’язку з військовою агресією рф проти України оформленою в електронному вигляді;
– в Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервістів вноситимуть відомості про:
- персональні дані призовників, військовозобов’язаних та резервістів в т.ч.:
номери засобів зв’язку та адреси електронної пошти;
відомості по володіння іноземними мовами;
відомості про проходження освітніх курсів та курсів підвищення кваліфікації;
відомості про документи, що дають право громадянину України на виїзд з України і в’їзд в Україну;
відомості про документи, оформлені для виїзду за кордон на постійне проживання, або залишення на постійне проживання за кордоном, або повернення в Україну;
відомості про посвідчення водія на право керування транспортним засобом;
відомості про посвідчення тракториста-машиніста на право керування тракторами, в тому числі саморобними, самохідними сільськогосподарськими, меліоративними і дорожньо-будівельними машинами;
відомості про рішення, що підлягають примусовому виконанню – виконавчі документи.
- службові дані призовників, військовозобов’язаних та резервістів;
- дані про потребу в комплектуванні особовим складом ЗСУ та інших утворених відповідно до законів України військових формувань, крім інформації, що становить державну таємницю.
– створення Електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного, резервіста.
Закон України “Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення порядку обробки та використання даних у державних реєстрах для військового обліку та набуття статусу ветерана війни під час дії воєнного стану” № 3549-IX від 16.01.2024 р.
В Україні запрацювала нова облікова система часток ТОВ та ТДВ
Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку (НКЦПФР) повідомляє, що відтепер товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю та їх учасники можуть перевести облік часток з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань до облікової системи часток Національного депозитарію України (НДУ).
Система запрацювала з березня 2024 року і новою послугою вже встигло скористатися одне товариство з обмеженою відповідальністю.
У НКЦПФР зазначили, що метою такого обліку є фіксація фактів набуття і припинення прав на частки, обмеження прав на частки та, безперечно, захист права власності на частку від його несанкціонованої втрати.
У НДУ поінформували, що одна особа зможе об’єднати свої права власності на цінні папери та частку в товаристві в одній депозитарній установі та скористатися додатковими сервісами, які пропонує Центральний депозитарій. Наприклад, електронні збори учасників, що є актуальним в сучасних умовах. Крім того, використання рахунків умовного зберігання (ескроу) для гарантування виконання зобов’язань за операціями з відчуження часток підвищить гарантії кредиторів, права та вимоги яких забезпечуються заставою прав на частку товариства, і надасть можливості розширити застосування такого виду забезпечення.
Облік в системі НДУ – це:
– додатковий механізм захисту права власності на частки товариства,
– гарантування дотримання режиму обмежень на частки товариств (зокрема, при заставі),
– дієвий механізм гарантування виконання зобов’язань за правочинами щодо часток товариства (рахунок умовного зберігання (ескроу),
– технологічний спосіб проведення електронних зборів учасників товариства,
– нові можливості при проведенні корпоративних подій (виплата дивідендів та направлення повідомлень через облікову систему),
– консолідація учасником свого інвестиційного портфеля в одній депозитарній установі.
Детальніше про послуги з обліку часток ТОВ та ТДВ на офіційному вебсайті НДУ за посиланням https://www.csd.ua/oblik-chastok-tov-ta-tdv/
За матеріалами Урядового порталу
Як працівник може перевірити свою електронну трудову книжку?
У ПФУ надали відповідні роз’яснення. Для цього потрібно:
- увійти до особистого кабінету на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України за допомогою кваліфікованого електронного підпису (КЕП), банківської картки (BankID) або через Дія.Підпис.
- У лівому боковому меню обрати пункт «Електронна трудова книжка».
- Натиснути кнопку «Дані ЕТК».
- Обрати вкладку «Відцифрована ЕТК».
- Перевірити результат оцифрування відомостей про трудові відносини відповідно до наданих сканованих копій документів.
У вкладці «Відцифрована ЕТК» переглянути результат оцифрування та звірити свій страховий стаж із записами в електронній трудовій книжці можна у випадку, якщо особою або її страхувальником подано на вебпортал е-послуг ПФУ скановані копії документів про трудову діяльність за період до 01.01.2004 р.
Також доступ до електронної трудової книжки забезпечено за допомогою мобільного застосунку «Пенсійний фонд», деталі тут https://www.facebook.com/photo/?fbid=749082440599119&set=a.631858715654826
Як завантажити скан-копію трудової книжки, дізнавайтеся з відеоінструкції https://www.youtube.com/watch?v=Jg_rx19wX6Y&t=23s
Більше про переваги електронної трудової книжки дивіться за посиланням https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=738043081703055&id=100064921081558&paipv=0&eav=AfbPu_I5Pv6Tr8qYmC5Caj19dSVnqgljNzOTcHvG1Xx06ACL8l6b8th2QWJq3z1TjHA&_rdr
За матеріалами офіційного вебсайту ГУ ПФУ в Донецькій області
Які варіанти взаємодії з працівниками, які залишилися на тимчасово окупованій території?
У Держпраці навели загальні можливі кілька варіантів, зокрема:
– перевести таких працівників на простій;
– надати їм відпустку без збереження заробітної плати;
– припинити трудові відносини.
Звільнити працівника можна, якщо він не виходить на зв’язок протягом 4 місяців поспіль. Увесь цей період роботодавець має табелювати як неявку з нез’ясованих причин. Варто також мати документальне підтвердження такої відсутності працівника, наприклад, періодично складати відповідні акти.
За матеріалами офіційного вебсайту Управління інспекційної діяльності у Запорізькій області Південно-Східного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці
Підбірку підготувала:
Ольга Кісіль
представник з юридичних послуг Адвокатського бюро “Яновський і партнери”, юрист