Дайджест новин “Підприємництво і право”
з 26.12.2022 по 02.01.2023 р.
Поновлено доступ до ЄДР
26 грудня 2022 року державне підприємство «Національні інформаційні системи» поновило доступ користувачам до порталу електронних сервісів (usr.minjust.gov.ua).
Відтепер доступ до відомостей з Єдиного державного реєстру в електронній формі шляхом безоплатного пошуку та формування витягу надається виключно за умови ідентифікації особи, яка бажає отримати такі відомості, з використанням засобів електронної ідентифікації з середнім або високим рівнем довіри (кваліфікованим або удосконаленим електронним підписом).
При цьому, державним органам, органам місцевого самоврядування, посадові особи яких наразі мають безпосередній доступ до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, необхідно звернутися до відповідної регіональної філії ДП “НАІС” для отримання доступу до порталу з можливістю формування витягів.
За матеріалами вебсайту ДП “Національні інформаційні системи”
Карантин в Україні продовжено до 30 квітня 2023 року
Кабмін прийняв відповідну постанову.
Також на цей період продовжено режим надзвичайної ситуації для єдиної державної системи цивільного захисту.
Так, зокрема, до 30 квітня 2023 року:
– працівники підприємств зможуть перебувати у карантинних відпустках без збереження зарплати;
– діють переліки товарів, які звільнено від ПДВ та мита для боротьби з блекаутом;
– діє перелік товарів, затверджений постановою від 20 березня 2020 року № 224, для боротьби з коронавірусом.
За матеріалами офіційного вебсайту Північно-Східного міжрегіонального управління Держпраці
Діє Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих рф
Міністерство з питань інтеграції тимчасово окупованих територій видало відповідний наказ.
На підставі даних, наведених в ньому застосовуватимуть пільги щодо:
– плати за землю (земельного податку і орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності) – п.п. 69.14 підрозд. 10 розд. ХХ ПК;
– податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, – п.п. 69.22 підрозд. 10 розд. ХХ ПК);
– екологічного податку (п.п. 69.16 підрозд. 10 розд. ХХ ПК);
– сплати загального мінімального податкового зобов’язання (п.п. 69.15 підрозд. 10 розд. ХХ ПК);
– застосування спеціальних правил підтвердження даних, визначених у податковій звітності (п.п. 69.28 підрозд. 10 розд. ХХ ПК).
Наказ Міністерства з питань інтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309 “Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією”
11 січня 2023 р. запрацює оновлений порядок блокування податкових накладних
Постановою Кабміну від 23 грудня 2022 року № 1428 внесено зміни до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зокрема, з 11 січня:
- встановлюється разова автоматична реєстрація ПН/РК, що були зупинені у період з 14.10.2022 р. до дати набрання чинності відповідними змінами, якщо у таких ПН/РК зазначені операції з кодами товарів згідно з УКТ ЗЕД та/або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що відображені у таблицях даних платника податку, за якими прийнято рішення про врахування.
- розширено ознаки безумовної реєстрації ПН/РК, а саме виключено з моніторингу:
– податкові накладні, в яких обсяг постачання не перевищує 5 тис. гривень;
– розрахунки коригування, в яких абсолютне значення суми коригування на зменшення/збільшення суми компенсації не перевищує 5 тис. гривень.
Водночас, обсяг операцій у поточному місяці за такими ПН/РК, не повинен перевищувати 500 тис. гривень.
- встановлено, що у разі виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, на підставі рішення комісії регіонального рівня або рішення суду автоматично виключаються з переліку ризикових його контрагенти з урахуванням встановлених умов.
Постанова КМУ від 23.12.2022 р. № 1428 “Про внесення змін до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних”
З 3 січня 2023 р. діятимуть пільги на імпорт генераторів та зберігання до 2 тонн пального без отримання ліцензії
Президент підписав закони про короткострокові стимулюючі податкові та митні пільги для відновлення енергетичної інфраструктури України:
Закон № 2836 про внесення змін до Податкового кодексу (законопроєкт № 8196);
Закон № 2837 про внесення змін до Митного кодексу (законопроєкт № 8197).
Таким чином:
- на період дії воєнного стану, але не більше, ніж до 1 травня 2023 року скасовується ввізне мито та ПДВ при ввезенні генераторів, Starlink та іншого обладнання для енергетики. Ці пільги розповсюджуватимуться також на поштові та експрес-відправлення.
Також звільняється від мита та ПДВ ввезення обладнання для відновлення постачання енергії, яке є технічною допомогою від Енергетичного співтовариства;
- бізнесу в період дії воєнного стану та протягом 30 днів з моменту його припинення або скасування дозволено зберігати до 2 т пального без необхідності отримувати ліцензію. Про зберігання пального у більших обсягах необхідно повідомляти Державну податкову службу за декларативним принципом.
Проєкт Закону про внесення зміни до Податкового кодексу України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України № 2836-IX від 13.12.2022 р.
Проєкт Закону про внесення зміни до Митного кодексу України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України № 2837-IX від 13.12.2022 р.
Важливі показники для підприємців у 2023 році
У ДПС проінформували про основні дані щодо мінімальної заробітної плати, прожиткового мінімуму та ЄСВ:
За матеріалами вебсторінки ДПС у Донецькій області у Facebook
За яких умов податківці враховуватимуть відключення електроенергії та відсутність інтернет-зв’язку при недотриманні законодавства?
У зв’язку з військовою агресією рф суб’єкти господарювання, що здійснюють діяльність з використанням реєстраторів розрахункових операцій (далі – РРО) та програмних реєстраторів розрахункових операцій (далі – ПРРО) стикаються з проблемою відключення електроенергії та відсутності Інтернет зв’язку.
При організації та проведенні фактичних перевірок ДПС будуть враховані підтверджені обставини непереборної сили, що призвели до неможливості виконання суб’єктами господарювання окремих вимог законодавства щодо порядку проведення розрахункових операцій.
Так, відповідно до ст. 5 Закону України від 06.07.1995 № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон № 265) на період тимчасового, не більше 7 робочих днів, відключення електроенергії проведення розрахункових операцій здійснюється з використанням книги обліку розрахункових операцій (далі – КОРО) та розрахункової книжки (далі – РК) або із застосуванням належним чином зареєстрованого резервного РРО.
Після відновлення постачання електроенергії всі розрахункові операції в обов’язковому порядку мають бути проведені через РРО (Алгоритм дій наведено у п. 10 розділу III Порядку реєстрації та застосування РРО, що застосовуються для реєстрації розрахункових операцій за товари (послуги), затвердженому наказом Міністерства фінансів України від 14.06.2016 № 547).
Такі норми не стосуються суб’єктів господарювання, які використовують у своїй діяльності ПРРО.
При цьому на період відсутності зв’язку між ПРРО та фіскальним сервером контролюючого органу проведення розрахункових операцій здійснюється в режимі офлайн, що може тривати не більше 36 годин, із створенням електронних розрахункових документів, яким присвоюються фіскальні номери із діапазону фіскальних номерів, сформованих фіскальним сервером контролюючого органу, та не більше 168 годин протягом календарного місяця для одного суб’єкта господарювання.
Водночас, на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану або обставин непереборної сили проведення розрахункових операцій, що здійснюються в режимі офлайн, та використання фіскальних номерів із діапазону фіскальних номерів, сформованих фіскальним сервером контролюючого органу, можуть здійснюватися з перевищенням строків (п.13 Закону України від 15.03.2022 № 2120-IX).
Протягом години після встановлення зв’язку із фіскальним сервером контролюючого органу здійснюється передача копій створених ПРРО розрахункових документів з присвоєними їм у режимі офлайн фіскальними номерами до фіскального сервера контролюючого органу. Такі розрахункові документи мають бути передані до моменту передачі електронного фіскального звіту, електронного фіскального звітного чека за день, коли були сформовані такі розрахункові документи.
Відповідно до п. 3.1.2 Вимог щодо створення контрольної стрічки в електронній формі у реєстраторах розрахункових операцій та модемів передачі даних, затверджених наказом МФУ від 08.10.2012 № 1057, РРО повинен, зокрема, забезпечувати накопичення контрольно-звітної інформації у разі неможливості передачі її через порушення зв’язку із сервером обробки інформації з будь-яких причин та автоматичну передачу накопиченої інформації до сервера обробки інформації після відновлення зв’язку. Також відбувається блокування проведення розрахункових операцій у разі неможливості передачі контрольно-звітної інформації до сервера обробки інформації протягом 72 годин.
Згідно з п. 9 Вимог щодо реалізації фіскальних функцій РРО для різних сфер застосування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18.02.2002 № 199, блокування виконання функцій реєстратора знімається після усунення причини його виникнення.
Таким чином, якщо після виконання «Z»-звіту РРО протягом 72 годин сервером не отримано контрольно-звітної інформації від РРО він блокується. Разом з тим, одразу після відновлення зв’язку РРО автоматично передасть накопичену інформацію до сервера і буде розблокований.
Відповідно до п. 12 Прикінцевих положень Закону № 265, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, санкції за порушення вимог цього Закону не застосовуються, крім санкцій за порушення порядку здійснення розрахункових операцій при продажу підакцизних товарів.
Разом з тим, п.п. 112.8.9. п. 112.8 ст. 112 Податкового кодексу України визначено обставини, що звільняють платників податків від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень та порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, зокрема, вчинення діяння (дії або бездіяльності) внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору).
За матеріалами офіційного вебсайту ГУ ДПС у Чернігівській області
З 1 січня 2023 року фінансування страхувальників для виплат по лікарняних здійснюватиме Пенсійний фонд України
У Пенсійному фонді пояснили, що змінюється для страхувальників
До 1 січня 2023 року |
З 1 січня 2023 року |
Хто приймає рішення про виплату лікарняних? |
|
Комісія соцстрахування на підприємстві |
Роботодавець або уповноважені ним особи |
Термін розгляду лікарняних та прийняття рішення про виплату |
|
10 днів – з дня надходження лікарняного по тимчасовій непрацездатності до роботодавця (днем надходження вважається восьмий день після закриття лікарняного); 10 днів – з дня надходження до роботодавця лікарняного по вагітності та пологах (днем надходження вважається восьмий день після відкриття лікарняного) ; 5 днів – повідомлення працівника про відмову в оплаті. |
10 днів – з дня надходження лікарняного по тимчасовій непрацездатності до роботодавця (днем надходження вважається восьмий день після закриття лікарняного); 3 дні – з дня надходження до роботодавця лікарняного по вагітності та пологах (днем надходження вважається восьмий день після відкриття лікарняного) ; 5 днів – повідомлення працівника про відмову в оплаті. |
Спосіб подання заяв-розрахунків |
|
– онлайн за допомогою клієнтського спеціалізованого програмного забезпечення; – на паперових носіях до відділень робочих органів виконавчої дирекції ФССУ |
– в електронному вигляді через особистий кабінет страхувальника на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України; – на паперових носіях до будь-якого сервісного центру Пенсійного фонду України |
Фінансування страхувальників |
|
ФССУ протягом 10-ти днів після надходження заяви-розрахунку |
Пенсійний фонд України протягом 3-х днів централізовано на окремі поточні рахунки, відкриті страхувальниками в установах банків для зарахування страхових коштів, після надходження заяви-розрахунку |
Хто проводить перевірки страхувальників? |
|
Робочі органи виконавчої дирекції ФССУ |
Територіальні органи Пенсійного фонду України |
Правила нарахування виплат по лікарняних залишилися ті ж самі – відсоток середньої заробітної плати застрахованої особи в залежності від тривалості страхового стажу.
Механізм визначення середньої заробітної плати для розрахунку виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням також не зазнав суттєвих змін. Зокрема заробітна плата для оплати лікарняних обчислюватиметься шляхом ділення нарахованої за розрахунковий період (12 календарних місяців, що передують місяцю настання страхового випадку) зарплати, на яку нарахований єдиний внесок, на кількість календарних днів зайнятості у розрахунковому періоді без урахування календарних днів, не відпрацьованих з поважних причин. При цьому, перелік поважних причин, які враховуються при розрахунку, розширено.
Зміни застосовуватимуться до лікарняних, відкритих після 1 січня 2023 року. Ті лікарняні, які почались в 2022 і продовжились в 2023 році, розраховуватимуться за старими правилами.
Роботодавцям, для подання заяв-розрахунків по лікарняних, не потрібно укладати з Пенсійним фондом України договір про визнання КЕП, як це було передбачено раніше у взаємовідносинах із ФССУ.
За матеріалами офіційного вебсайту ПФУ
Як роботодавцю припинити трудовий договір з працівником передпенсійного віку?
Кабмін затвердив Порядок розірвання трудового договору з ініціативи роботодавця (власника або уповноваженого ним органу, фізичної особи, яка використовує працю найманих працівників) у зв’язку з виявленням невідповідності працівника займаній посаді за станом здоров’я за наявності в нього права на призначення дострокової пенсії за віком.
Він визначає механізм розірвання трудового договору з ініціативи роботодавця у зв’язку з виявленням невідповідності займаній посаді за станом здоров’я працівника, якому на день звільнення залишилося не більше ніж півтора року до досягнення пенсійного віку, за наявності в нього страхового стажу, необхідного для призначення пенсії за віком у мінімальному розмірі.
Невідповідність працівника займаній посаді за станом здоров’я підтверджується одним з таких документів:
– довідкою закладу охорони здоров’я, яка містить інформацію про заключний висновок лікарсько-консультативної комісії щодо зміни місця роботи;
– повідомленням роботодавцю щодо групи інвалідності та її причини або випискою з акта огляду медико-соціальної експертної комісії, або індивідуальною програмою реабілітації (за умови надання її особою);
– медичною довідкою про проходження попереднього (періодичного) медичного огляду працівника певної категорії.
На підставі одного з цих документів роботодавець зобов’язаний вжити заходів для переведення працівника за його згодою на іншу роботу тимчасово чи без обмеження строку за наявності відповідних вакансій або у разі відсутності відповідних вакансій скласти про це акт.
Виявлена невідповідність працівника займаній посаді за станом здоров’я у разі його відмови від переведення на іншу роботу або відсутності відповідних вакансій для його переведення може бути підставою для розірвання трудового договору та звільнення працівника за ініціативою роботодавця згідно з пунктом 2 частини першої статті 40 КЗпП.
Непрацююча особа, яка має страховий стаж, необхідний для призначення пенсії за віком у мінімальному розмірі, звільнена не раніше ніж за півтора року до досягнення пенсійного віку за ініціативою роботодавця у зв’язку з виявленою невідповідністю працівника займаній посаді за станом здоров’я згідно з пунктом 2 частини першої статті 40 КЗпП подає до Пенсійного фонду заяву про призначення пенсії, до якої додається копія документа про виявлену невідповідність працівника займаній посаді за станом здоров’я, що стала підставою для звільнення та інші документи, необхідні для призначення дострокової пенсії за віком.
Постанова КМУ від 27 грудня 2022 р. № 1449 “Про затвердження Порядку розірвання трудового договору з ініціативи роботодавця (власника або уповноваженого ним органу, фізичної особи, яка використовує працю найманих працівників) у зв’язку з виявленням невідповідності працівника займаній посаді за станом здоров’я за наявності в нього права на призначення дострокової пенсії за віком”
Підбірку підготувала:
Ольга Кісіль
представник з юридичних послуг Адвокатського бюро “Яновський і партнери”, юрист