Дайджест новин “Підприємництво і право”
з 19.07.2021 по 26.07.2021 р.
Електронні трудові книжки: роз’яснення від ПФУ
З 10.06.2021 року набрав чинності ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обліку трудової діяльності працівника в електронній формі».
Про практичні моменти реалізації цього закону розпівили в Пенсійному фонді України.
- відсутні відомості про трудову діяльність працівників включаються Пенсійним фондом України до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування (далі – Реєстр застрахованих осіб) з паперових трудових книжок на підставі відомостей, поданих страхувальником або застрахованою особою, протягом п’яти років.
Тобто процес оцифрування трудових книжок здійснюватиметься протягом 5-ти років;
- за бажанням працівника паперова трудова книжка може вестися і після закінчення п’ятирічного терміну;
- в електронній трудовій книжці буде відображатись уся наявна інформація про стаж, записи про прийняття на роботу, переведення та звільнення. Електронна трудова книжка – це цифровий аналог паперової трудової книжки;
- відомості про трудову діяльність працівника (зокрема, з паперових трудових книжок, довідок тощо) включаються до Реєстру застрахованих осіб на підставі сканованих або оцифрованих копій документів, засвідчених кваліфікованим електронним підписом, поданих роботодавцем або працівником через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України;
- після заповнення роботодавцем або громадянином анкети та прикріплення скан-копій документів фахівці територіальних органів Фонду переводять їх у цифровий формат; здійснюють звірку записів трудової книжки із даними, що вже містяться в персональній картці Реєстру застрахованих осіб. У результаті формується кінцевий варіант електронної трудової книжки. Коли трудова книжка оцифрована, то дані про періоди роботи і наявний страховий стаж будуть доступні для перегляду в особистому кабінеті на вебпорталі електронних послуг Фонду;
- документи про освіту, про народження дітей, про службу в армії також скануються і вносяться до електронної трудової книжки, адже вони впливають на обрахунок стажу, а відповідно мають бути зафіксовані в Реєстрі застрахованих осіб;
- після внесення до електронної трудової книжки всіх даних оригінал паперових трудових книжок, що зберігаються у роботодавців, видаються працівникам під підпис. На вимогу працівника роботодавець зобов’язаний і надалі вести паралельно із електронним варіантом паперову трудову книжку, вносити туди записи про прийняття на роботу, переведення, звільнення, заохочення;
- переглянути наявну інформацію про себе, свій трудовий чи страховий стаж можна в особистому кабінеті на порталі електронних послуг Пенсійного фонду України (pfu.gov.ua). Також доступ до електронної трудової книжки забезпечено за допомогою мобільного застосунку “Пенсійний фонд”;
- запровадження електронної трудової книжки є передумовою автоматичного призначення пенсії за віком по факту настання події – досягнення пенсійного віку, без необхідності додатково звертатись та особисто відвідувати органи Пенсійного фонду України;
- особа має право самостійно обрати, коли призначати пенсію за віком – відразу при досягненні пенсійного віку чи відстрочити час її призначення і таким чином підвищити розмір пенсії. Для відстрочення особа має повідомити Пенсійний фонд України про свій вибір до досягнення пенсійного віку.
Якщо людина продовжила працювати, або якщо паперова трудова книжка не надавалась для оцифрування і протягом трьох місяців з дня досягнення пенсійного віку її також не надано, то вважається, що людина виявила бажання вийти на пенсію пізніше.
Якщо ж людина не повідомила про свій вибір щодо часу призначення пенсії і в Реєстрі застрахованих осіб наявна інформація про страховий стаж, то пенсія призначається автоматично з наступного дня за днем досягнення пенсійного віку.
За матеріалами офіційного вебсайту Пенсійного фонду України
Договори про надомну або дистанційну роботу укладатимуть за типовими формами
З 27 лютого 2021 року в Україні діють нові правила віддаленої роботи. Зокрема, запроваджено два самостійних види роботи – дистанційна та надомна. Договір про дистанційну або про надомну роботу укладається тільки у письмовій формі.
На виконання вимог закону Мінекономіки наказом від 05.05.2021 № 913-21 затвердив типові форми трудових договорів з “надомниками” та “дистанційниками”.
Відповідні форми договорів діють з 16.07.2021 р.
При цьому:
дистанційна робота – це робота виконується поза робочими приміщеннями чи територією власника або уповноваженого ним органу, в будь-якому місці за вибором працівника та з використанням інформаційно-комунікаційних технологій.
надомна робота – цн робота виконується працівником за місцем його проживання або в інших визначених ним приміщеннях, що характеризуються наявністю закріпленої зони, технічних засобів (основних виробничих і невиробничих фондів, інструменту, приладів, інвентарю) або їх сукупності, необхідних для виробництва продукції, надання послуг, виконання робіт або функцій, передбачених установчими документами, але поза виробничими чи робочими приміщеннями власника підприємства, установи, організації або уповноваженого ним органу.
Наказ Мінекономіки від 05.05.2021 р. № 913-21 “Про затвердження типових форм трудових договорів про надомну та дистанційну роботу”
Інспектори Держпраці обмінюватимуться інформацією з поліцією
Т.в.о. Голови Державної служби України з питань праці Віталій Сажієнко та Голова Національної поліції України Ігор Клименко підписали Меморандум про співробітництво та партнерство.
Метою підписання документу є консолідація зусиль обох відомств щодо формування сприятливого середовища на ринку праці, забезпечення реалізації державної політики з питань здійснення державного нагляду за додержанням законодавства про працю юридичними та фізичними особами, які використовують найману працю.
Партнерство сторін передбачає проведення спільних заходів та обмін інформацією з питань детінізації ринку праці, вдосконалення контролю за оформленням трудових відносин із найманими працівниками та забезпечення публічної безпеки та порядку при здійсненні такого контролю.
За матеріалами офіційного вебсайту Державної служби України з питань праці
Припинення ФОП: чи проводиться перевірка?
У ДПС надали роз’яснення з цього питання.
Так, за наявності визначених ПКУ обставин для проведення документальної позапланової перевірки фізичної особи – підприємця, у тому числі у разі державної реєстрації припинення підприємницької діяльності такої особи, податкової інформації, яка може свідчити про заниження або завищення суми його податкових зобов’язань тощо, керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення про проведення документальної позапланової перевірки платника податків – фізичної особи, яке оформлюється наказом.
Також згідно з абзацом 2 пп. 65.10.4 ПКУ державна реєстрація (реєстрація) припинення підприємницької діяльності фізичної особи не припиняє її зобов’язань, що виникли під час провадження підприємницької діяльності, та не змінює строків, порядків виконання таких зобов’язань та застосування штрафних санкцій і нарахування пені за їх невиконання.
Якщо після внесення до Державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань запису про припинення підприємницької діяльності, фізична особа продовжує провадити таку діяльність, вважається, що вона розпочала таку діяльність без взяття її на облік як самозайнятої особи.
За матеріалами офіційного вебсайту ГУ ДПС у Львівській області
Облікову ставку НБУ встановлено на рівні 8%
Правління Національного банку України ухвалило рішення підвищити облікову ставку з 7,5% до 8% річних.
Крім того, регулятор вирішив посилити монетарну політику низкою додаткових заходів:
продовження планового згортання антикризових заходів;
з 23 липня буде встановлено вартість кредитів рефінансування на рівні “облікова ставка + 1 в.п.” за умови проведення кількісного тендера та не нижче цього рівня – для процентного тендера з довгострокового рефінансування;
з 1 серпня буде зменшено планові обсяги щоденних інтервенцій із купівлі валюти на міжбанківському валютному ринку з 20 млн дол. США до 5 млн дол. США.
Також заплановане підвищення облікової ставки до 8,5% та утримання її на цьому рівні до ІІ кварталу 2022 року. Цього має бути достатньо для повернення інфляції до цілі 5% у 2022 році.
Водночас у разі реалізації додаткових проінфляційних ризиків НБУ готовий й надалі застосовувати монетарні інструменти для повернення інфляції до цілі 5%.
За матеріалами офіційного вебсайту НБУ
Підбірку підгoтувала:
Ольга Кісіль
представник з юридичних послуг Адвокатського бюро “Яновський і партнери”, юрист