Дайджест новин “Підприємництво і право”
з 17.05.2021 по 24.05.2021 р.
Через “Дію” можна змінити адресу місця реєстрації
У Дії оновили функціонал. Стали доступними послуги:
- Зміна місця реєстрації.
Послуга працює в тестовому режимі. Потрібна лише ID-картка, 10-15 хвилин на заповнення заяви в Дії й онлайн-підтвердження власника житла. Послуга вже доступна для жителів Києва, Харкова, Вінниці, Луцька, Рівного, Кривого Рогу і Маріуполя. За рік послугу планується масштабувати на всю країну. Також запустили реєстрацію права власності онлайн – саме ця послуга робить можливою зміну місця реєстрації в декілька кліків.
- Автоматична реєстрація ФОП
Відтепер відкрити власний бізнес можна автоматично онлайн, без участі держреєстратора. Заявка на відкриття ФОП одразу надходить у реєстр фізосіб-підприємців. 10-15 хвилин на заповнення заяви і менше ніж 2 секунди на її обробку.
- Сплата податків та подання декларацій
Задекларувати доходи, сплатити податки і збори ФОП, переглянути декларації та розрахунки за минулі періоди тепер можна зробити в Дії. Процес подання декларацій спростили: замість двох сторінок та понад 30 полів (з яких потрібно знати, де правильно заповнювати) тепер достатньо відповісти лише на 4 запитання та внести суму доходу для розрахунку єдиного податку. Система сповіщень нагадуватиме про граничні дати подання декларацій та сплати податків.
- Дія.Підпис – електронний підпис у смартфоні. Можна підписувати будь-які документи просто з телефона.
- NFC-авторизація
Авторизуватись у Дії можна, приклавши ID-картку до смартфона. 30 секунд і в застосунок підтягнуться всі документи та згенерується електронний підпис.
- Статичний QR-код
Тепер не обов’язково ксерити копії документів чи заповнювати бланки. За допомогою статичного QR можна ділитися необхідними документами онлайн. Бізнесу не потрібно робити технічну інтеграцію та купувати обладнання – потрібно в кабінеті на порталі Дія згенерувати QR-код та роздрукувати його. Людина сканує QR-код та дає згоду на шеринг документів. Також у Дії можна побачити історію шерингів: коли, скільки разів і з ким ділилися цифровими копіями документів.
- Нові будівельні послуги:
– для класу наслідків СС2/СС3 – електронний дозвіл на виконання будівельних робіт та електронний сертифікат про прийняття в експлуатацію;
– для класу наслідків СС1 – автоматична реєстрація декларації про початок виконання будівельних робіт для об’єктів класу наслідків;
– онлайн-видавання будівельного паспорта забудови земельної ділянки.
- E-петиції
Українці зможуть створювати, переглядати та підтримувати електронні петиції на порталі ВзаємоДія або в застосунку Дія.
- Заміна водійського й оновлений розділ “Штрафи”
Подати заявку на нове посвідчення в Дії можна за 5 хвилин. Також для тих, у кого є водійське посвідчення, кожну годину Дія оновлюватиме розділ “Штрафи”. Також стануть доступними штрафи, виписані патрульними. Якщо будуть нові, то вони одразу там з’являться, а застосунок надішле сповіщення. За 5 днів до закінчення терміну оплати Дія нагадає про несплачений штраф, виписаний патрульним.
- Подання заяви на намір отримати пільгову іпотеку для ВПО
Доступний кредит на житло переселенцям, які постраждали через російську агресію в Криму та на сході України. Кредит – на 20 років під 3% річних. Заяву можна подати на порталі Дія за 10 хвилин.
- Сплата адмінзбору онлайн
Потрібно буде навести камеру в Дії на QR-код біля реєстратора. Квитанція буде сформована автоматично. Доступна в Одесі, Хмельницькому та Рівному, поступово буде масштабовано на всю Україну.
- Реєстрація операторів потужностей ринку
Потужності ринку – це будь-яке обладнання для виробництва, зберігання або транспортування харчових продуктів. Від бджільництва, кав’ярні або МАФу з морозивом до вантажівок-холодильників та торговельних мереж супермаркетів.
За матеріалами офіційного вебсайту Міністерства цифрової інформації України
ФОП в будь-якому випадку повинен видати чек
У ДПС пояснили порядок оформлення розрахункових документів.
ФОП-єдиноподатник, який має право не застосовувати РРО та/або ПРРО, все одно зобов’язаний надати в паперовій та/або електронній формі покупцю товарів (послуг) за його вимогою чек, накладну або інший розрахунковий документ, що засвідчує передання права власності на них від продавця до покупця.
Це зазначено в п. 15 ст. 3 Закону про РРО – суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов’язані надавати в паперовій та/або електронній формі покупцю товарів (послуг) за його вимогою чек, накладну або інший розрахунковий документ, що засвідчує передання права власності на них від продавця до покупця з метою виконання вимог Закону України «Про захист прав споживачів».
У разі ненадання на вимогу покупця товарів (послуг) відповідного документа ФОП- платники ЄП притягаються до відповідальності, передбаченої Законом про захист прав споживачів.
За матеріалами офіційного вебсайту ГУ ДПС у Рівненській області
Що робити єдиноподатнику у разі зміни видів господарської діяльності та які за це можуть бути санкції?
У ДПС надали роз’яснення з цього питання.
Згідно з п.п. 298.3.1 п. 298.3 ст. 298 ПКУ платники єдиного податку у разі зміни відомостей, внесених до реєстру платників єдиного податку, мають надати заяву, до якої, зокрема включаються відомості про зміну видів господарської діяльності.
Заява подається платниками єдиного податку першої і другої груп не пізніше 20 числа місяця, наступного за місяцем, у якому відбулися такі зміни. Платниками єдиного податку третьої групи не пізніше останнього дня кварталу, в якому відбулися такі зміни.
Форма заяви затверджена наказом Міністерства фінансів України від 16.07.2019 № 308.
Податковим кодексом не передбачена відповідальність за неподання ФОП – платником ЄП 1-3 груп заяви у разі зміни видів господарської діяльності. Але згідно з абзацом першим п. 299.11 ст. 299 ПКУ у разі виявлення відповідним контролюючим органом під час проведення перевірок порушень платником єдиного податку першої – третьої груп вимог, встановлених главою 1 «Спрощена система оподаткування, обліку та звітності» розд. XIV Кодексу, анулювання реєстрації платника єдиного податку першої – третьої груп проводиться за рішенням такого органу, прийнятим на підставі акта перевірки, з першого числа місяця, наступного за кварталом, в якому допущено порушення. У такому випадку суб’єкт господарювання має право обрати або перейти на спрощену систему оподаткування після закінчення чотирьох послідовних кварталів з моменту прийняття рішення контролюючим органом.
За матеріалами офіційного вебсайту ГУ ДПС в Одеській області
Кабмін спростив вимоги до роботи з ПРРО
19 травня Уряд вніс зміни до актів, які регулюють роботу програмних реєстраторів розрахункових операцій (ПРРО) для різних та окремих сфер застосування.
Зокрема, суб’єктам господарювання надали можливість застосування в ПРРО разом з кваліфікованим електронним підписом удосконаленого електронного підпису та/або удосконаленої електронної печатки (як спрощеного варіанту) для оформлення розрахункових документів та передачі їх до фіскального сервера ДПС.
Також забезпечується можливість здійснення операцій з видачі готівкових коштів держателям електронних платіжних засобів через ПРРО (наразі такі операції доступні тільки для класичних РРО).
Відповідні зміни внесені до постанов Кабмину від 2 березня 2016 року № 149 «Про вимоги щодо реалізації фіскальних функцій реєстраторами розрахункових операцій та дотримання вимог щодо забезпечення виконання фіскальних функцій програмними реєстраторами розрахункових операцій для окремих сфер застосування» та від 18 лютого 2002 р. № 199 «Про затвердження вимог щодо реалізації фіскальних функцій реєстраторами розрахункових операцій та вимог щодо забезпечення виконання фіскальних функцій програмними реєстраторами розрахункових операцій для різних сфер застосування».
За матеріалами офіційного вебсайту Міністерства фінансів України
Скільки видів діяльності можуть здійснювати платники ЄП?
У ДПС поінформували щодо цього питання.
Відповідно до п.п. 5 п. 298.3 ст. 298 ПКУ у заяві про застосування спрощеної системи оподаткування зазначаються обрані суб’єктом господарювання види господарської діяльності згідно з КВЕД ДК 009:2010.
На підставі поданої ФОП заяви про застосування спрощеної системи оподаткування до реєстру платників єдиного податку вносяться відомості про види господарської діяльності, за умови, що ці види діяльності дають право застосовувати спрощену систему оподаткування.
При цьому ПКУ не передбачено обмежень для фізичних осіб – підприємців щодо кількості видів діяльності, які можуть бути внесені до реєстру платників єдиного податку.
За матеріалами офіційного вебсайту ГУ ДПС у Хмельницькій області
Як працівнику підтвердити свій трудовий стаж?
У Пенсійному фонді надали відповідні роз’яснення.
Якщо в трудовій книжці відсутні записи про періоди роботи до 01.01.2004 року або є виправлення, або неточні записи – трудовий стаж можна підтвердити наступними документами:
– довідками з посиланнями на відповідні накази про прийняття на роботу та звільнення з роботи;
– особовими рахунками і відомостям про нарахування заробітної плати (довідками зазначеного зразка за Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 р. № 22-1 та копіями архівних документів);
– посвідченнями, характеристиками, письмовими трудовими договорами і угодами з відмітками про їх виконання та іншими документами, які містять відомості про періоди роботи.
За відсутності зазначених документів, приймаються членські квитки профспілок. При цьому періоди роботи підтверджуються лише за той час, за який є відмітки про сплату членських внесків.
Для підтвердження стажу необхідно звернутись:
– на підприємство (або до правонаступника), де особа працювала;
– якщо підприємство припинило діяльність, то до архівної установи у тій місцевості, де людина працювала;
– до органів пенсійного фонду, за умови надання інформації про місцезнаходження підприємства/установи, до якої необхідно направити запит та копій документів особи, яка потребує допомоги.
Період навчання у вищих навчальних, професійних навчально-виховних закладах, навчальних закладах підвищення кваліфікації та перепідготовки кадрів, в аспірантурі, докторантурі та клінічній ординатурі підтверджується:
– дипломами;
– посвідченнями;
– свідоцтвами;
– довідками та іншими документами, що видані на підставі архівних даних і містять відомості про періоди навчання та відомості про тривалість навчання за умови, що в документах є дані про закінчення повного навчального періоду або окремих його етапів.
Період військової служби підтверджується:
– військовими квитками;
– довідками виданими військовими комісаріатами, військовими частинами і установами системи Міноборони, Держкордону, Головного правління командуючого Національною гвардією, Управління охорони вищих посадових осіб України, органів управління інших військових формувань, що утворюються Верховною Радою України, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки;
– довідками архівних і військово-лікувальних установ.
Військова служба у складі діючої армії, в період бойових дій, в тому числі під час виконання інтернаціонального обов’язку, зараховується до трудового стражу на підставі довідок військових комісаріатів, які видаються в порядку, що визначається Міністерством оборони України.
Для підтвердження служби в органах внутрішніх справ приймаються довідки, які видаються в порядку, що визначається Міністерством внутрішніх справ.
У ПФУ рекомендують для подати документи на оцифровування. Для цього необхідно за допомогою кваліфікованого електронного підпису через особистий кабінет на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України надати заяву у меню “Комунікації з ПФ”, далі обрати вкладку “Відомості про трудові відносини” та долучити скан-копії документів про стаж у кольоровому вигляді.
За матеріалами офіційного вебсайту ГУ ПФУ в Одеській області
Інспектори Держпраці можуть перевіряти документи, що не стосуються предмету перевірки?
При розгляді справи суд пояснив, що Держпраці має право винести припис та застосувати фінансову відповідальність до винної особи, якщо встановить в ході позапланової перевірки порушення законодавства про працю з питань, які не були предметом перевірки, однак є типовими для всіх працівників, та безпосередньо стосуються правопорушення, яке зумовило призначення позапланової перевірки, .
Звернувшись до суду позивач посилався на те, що позапланова перевірка Держпраці призначена із порушенням законодавства.
Підставою для проведення перевірки стало надходження повідомлення виконкому Канівської міськради, проте вказане повідомлення не можна співставити з будь якою підставою для проведення позапланової перевірки, передбачених ст. 6 Закону “Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності”.
Згідно частини сьомої статті 4 Закону у разі якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів допускають неоднозначне (множинне) трактування прав і обов’язків суб’єкта господарювання або повноважень органу державного нагляду (контролю), така норма трактується в інтересах суб’єкта господарювання.
Суд касаційної інстанції зробив висновок, що Держпраці, встановивши в ході позапланової перевірки, яка призначена у суворій відповідності до закону, порушення законодавства про працю з питань, які не були предметом перевірки, однак є типовими для всіх працівників, та безпосередньо стосуються правопорушення, яке зумовило призначення позапланової перевірки, має право винести припис та застосувати фінансову відповідальність до винної особи.
Водночас, відповідач під час проведення перевірки суб’єкта господарювання у будь-якому випадку повинен дотримуватися порядку призначення та проведення такої перевірки, визначеному законодавством України.
Відтак, колегія суддів зазначила, що правові підстави для проведення позапланової перевірки – відсутні, а тому наказ про її призначення та постанова про накладення стягнення, яка прийнята за результатами її проведення, підлягають скасуванню.
Постанова КАС ВС від 9 лютого 2021 року у справі № 823/752/17
Підбірку підгoтувала:
Ольга Кісіль
представник з юридичних послуг Адвокатського бюро “Яновський і партнери”, юрист