Дайджест новин “Підприємництво і право”
з 12.07.2024 по 22.07.2024 р.
З 17 липня у всіх чоловіків громадян України від 18 до 60 років перевіряють військово-облікові документи при перетині кордону
Відтепер під час перетинання кордону на виїзд прикордонники перевіряють військово-облікові документи в усіх громадян України чоловічої статі віком від 18 до 60 років. Документ може бути як паперовий, так і в електронній формі.
У разі відсутності військово-облікового документа, прикордонники відмовляють у перетині державного кордону на виїзд з України.
Також підставою відмови буде наявність в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів відомостей про подання такої особи щодо розшуку в Національну поліцію. В таких випадках на місце викликатимуть поліцейського для здійснення адміністративного затримання особи та її доставлення до найближчого територіального центру комплектування та соціальної підтримки.
Щодо чоловіків, які мають право на перетинання кордону через відстрочку від призову чи виключення з військового обліку за станом здоров’я – в їх військово-облікових документах повинна бути зазначена інформація про отримання такої відстрочки чи виключення з військового обліку або має бути довідка за формою, визначеною у додатку 6 Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.05.2024 № 560.
Категорії осіб, яким, відповідно до Правил перетинання кордону громадянами України, дозволено виїзд з України, на даний час не змінювалися.
За матеріалами офіційного вебсайту Державної прикордонної служби України
У Дії запрацювало електронне бронювання
У Мінекономіки повідомили, що керівники критично важливих підприємств та підприємств, що забезпечують потреби Сил оборони, можуть забронювати співробітників через портал Дія. Сервіс, який значно пришвидшує процедуру бронювання та дозволяє отримати результат протягом доби, вже доступний для користувачів.
Бронювання через портал Дія усуває людський фактор, а це – суттєво прискорює процедуру. Адже, якщо раніше всі подані документи перевірялись вручну, то нині це відбуватиметься за допомоги електронних засобів, які мають доступ до усіх необхідних реєстрів.
Алгоритм бронювання на порталі Дія наступний:
- Міністерства, ОВА вносять до Єдиного переліку Установ (органів влади, підприємств, організацій) підприємства, установи та організації які, відповідно до законодавства, мають право бронювати працівників.
- Керівник компанії, що має право на бронювання своїх працівників, подає на порталі Дія списки на бронювання та засвідчує заяву електронним підписом.
- Система автоматично перевіряє, чи людина працевлаштована офіційно і чи є її дані в реєстрі Оберіг.
- Дія протягом доби надсилає сповіщення керівнику про результат розгляду.
- В разі позитивного рішення система автоматично переводить військовозобов’язаного на спеціальний військовий облік на строк дії бронювання. З цього моменту він вважається заброньованим, а інформація про бронювання зʼявляється в застосунку Резерв+.
Згодом витяг про бронювання можна буде завантажити на порталі Дія й за потреби роздрукувати. Також за бажанням документи на бронювання можуть бути подані в паперовому форматі. Обидві форми подачі документів матимуть однакову вагу.
Детальніше з алгоритмом бронювання за списками військовозобов’язаних та алгоритм визначення підприємства критично важливим, можна ознайомитися за посиланням https://www.me.gov.ua/News/Detail?lang=uk-UA&id=b98355b6-bd92-45b6-b77b-3a01cb7e8e8f&title=YAkKritichnoVazhlivimPidprimstvamZabroniuvatiSvoikhPratsivnikiv-AlgoritmDii
За матеріалами офіційного вебсайту Міністерства економіки України
Перевізники можуть оформити дозвіл на міжнародні нерегулярні перевезення
У Мінінфраструктури повідомили, що міжнародні перевізники, які виконують нерегулярні перевезення пасажирів, можуть замовляти дозволи на пасажирські перевезення за кордон онлайн через свій особистий кабінет в системі “Шлях”. Відповідний функціонал для бронювання дозволу вже доступний для бізнесу.
Раніше дозволи на нерегулярні перевезення можна було замовити лише безпосередньо в пунктах видачі. Це займало багато часу та вимагало додаткових ресурсів, адже перевізник повинен був безпосередньо приїхати на пункт видачі й тільки в пункті видачі він розумів, чи є дозвіл в наявності, чи його немає. Тепер забронювати дозвіл можна онлайн та приїхати за ним у зручний час, маючи впевненість, що дозвіл точно можна буде отримати.
Для замовлення дозволу в електронному кабінеті потрібно:
1 обрати розділ «Мої документи», далі перейти до підрозділу «Замовлення» та заповнити форму, вказавши номер транспортного засобу без пропусків, латинськими літерами або кирилицею;
- Переглянути залишки дозволів та додати до замовлення.
- Після цього в кабінеті з’явиться таймер сесії на 10 хвилин. За цей час необхідно в діалоговому вікні обрати параметри дозволу: країну, рік та вид дозволу.
- Замовлення вважається проведеним, якщо має статус «Проведено». Термін дії замовлення складає 168 годин (7 діб з моменту проведення). Оплатити проведене замовлення можна протягом 7 днів.
Пасажирським перевізникам доступні дозволи на нерегулярні перевезення до найбільш запитуваних країн у літній сезон, до прикладу Туреччини, Румунії, Болгарії, Греції. Всі доступні дозволи можна знайти за посиланням: https://middleware.dsbt.gov.ua/srf/rest
Детальніше в інфографіці
За матеріалами офіційного вебсайту Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України
Замість дозволів бізнес діятиме за декларативним принципом
На час дії воєнного стану дозволи та ліцензії переводяться на декларативний принцип. Такі норми містить Урядовий законопроєкт № 7331, підтриманий Верховною Радою України на засіданні 17 липня в другому читанні та в цілому.
У Мінекономіки зазначили, що від початку повномасштабного вторгнення на декларативний принцип переведено 58 дозволів, 13 ліцензій.
Згідно з підтриманим проєктом закону, декларативний принцип провадження господарської діяльності запроваджується на період дії воєнного стану для діяльності, що потребує отримання дозволів, ліцензій та інших результатів публічних (публічних електронних) послуг. При цьому:
– декларація, подана за цим законом прирівнюється по статусу до дозволу, ліцензії чи інших результатів надання публічних (електронних публічних) послуг. А декларації про провадження господарської діяльності, подані раніше, продовжують діяти відповідно до цього закону;
– декларація може бути подана в будь-якому місці країни – незалежно від того, де розташоване підприємство, чи мешкає підприємець;
– декларація дійсна на період дії воєнного стану та до кінця календарного року, в якому припинено або скасовано воєнний стан (але не менше трьох місяців з дня його припинення чи скасування). Після цього підприємець має звернутися за відповідними дозволами чи ліцензіями до дозвільних органів. В разі такого звернення декларація буде чинною до отримання дозволу або ж відмови;
– отримані раніше дозволи, ліцензії, терміни яких закінчуються, автоматично продовжуються до кінця календарного року, в якому припинено або скасовано воєнний стан (але на термін не менший трьох місяців з дня його припинення чи скасування);
– у період дії воєнного стану переоформлювати раніше отримані дозвільні документи, вносити зміни до інформації в декларації тощо не потрібно – навіть якщо настали визначені законодавством терміни для цього;
– обов’язкові звіти, повідомлення, документи, що не подавалися під час воєнного стану, мають бути подані до кінця календарного року, в якому припинено або скасовано воєнний стан (але не менше трьох місяців з дня його припинення чи скасування);
– планові перевірки з питань видачі дозвільних документів на час дії воєнного стану припиняються;
– порядок подання декларації та перелік видів діяльності, на яких дія закону не розповсюджується, визначає Уряд. До такого переліку обов’язково входить діяльність, якщо вона може призвести до:
спричинення загрози національним інтересам;
негативного впливу на функціонування об’єктів критичної інфраструктури;
порушення нормальних умов життєдіяльності населення;
негативного впливу на екологічну безпеку;
– протягом 15 днів після набуття чинності законом дозвільні органи мають опублікувати на своїх офіційних вебсайтах переліки декларацій про провадження господарської діяльності, які були подані до набрання чинності цим Законом. А Уряд протягом 2 місяців має ухвалити підзаконні акти, необхідні для виконання закону.
Закон набуде чинності після підписання Президентом України.
За матеріалами офіційного вебсайту Міністерства економіки України
Які наслідки у разі відсутності на підприємстві графіку відпусток
У Держпраці нагадали, що Законом про відпустки встановлено обов’язок складання графіка для всіх роботодавців (у т.ч. для ФОП) незалежно від чисельності працівників .
Відсутність графіка відпусток розглядається, як «інше порушення вимог законодавства про працю». За такі порушення передбачено фінансові санкції відповідно до статті 265 Кодексу законів про працю у вигляді штрафу у розмірі мінімальної заробітної плати (з 1 квітня 2024 року це 8000 гривень).
Графік відпусток складають на кожен календарний рік не пізніше ніж до 5 січня поточного року. Узгоджений графік відпусток дозволяє організувати планомірне надання щорічних відпусток усім працівникам.
При цьому, конкретний період надання щорічних відпусток у межах, установлених графіком, узгоджується між працівником і власником або уповноваженим ним органом, який зобов’язаний письмово повідомити працівника про дату початку відпустки не пізніш як за два тижні до встановленого графіком терміну.
Якщо працівник виявив бажання використати щорічну відпустку в інший період, ніж передбачений графіком відпусток, це питання має вирішуватися за погодженням сторін трудового договору (між працівником та роботодавцем).
Як правило, у такому разі заявник має написати заяву, на яку роботодавець накладає резолюцію, погоджуючись надати щорічну відпустку у зазначені у ній терміни, або через певні обставини пропонує перенести її на інший період. Далі на підставі цієї заяви видається наказ (розпорядження) про надання відпустки.
При цьому, роботодавець може як задовольнити прохання працівника про перенесення строків щорічної відпустки, визначених графіком, або відмовити йому.
Форма графіка надання відпусток може бути довільна.
У графіку достатньо зазначити місяць і заплановану кількість днів відпустки. А коли саме працівник піде у відпустку, визначається за два тижні до її початку наказом керівника.
До графіка відпусток включають такі щорічні відпустки: основна; додаткова за роботу зі шкідливими та важкими умовами праці; додаткова за особливий характер праці; інші додаткові, передбачені законодавством.
За матеріалами офіційного вебсайту Управління інспекційної діяльності у Кіровоградській області Південно-Східного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці
Граничні строки подання відомостей до ПФУ для критичних підприємств продовжили до 1 серпня 2024 року
Пенсійним фондом України реалізовано можливість подання роботодавцями в режимі реального часу відомостей про прийняття працівника на роботу, його переміщення з одного структурного підрозділу до іншого, переведення на іншу постійну посаду, звільнення, поновлення на роботі, тимчасове припинення, або відновлення дії трудового договору через особистий кабінет страхувальника на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду.
Дана норма визначена постановою Кабінету Міністрів України від 05.06.2024 №650 «Деякі питання бронювання військовозобов’язаних під час воєнного стану», яка набрала чинності 08 червня 2024 року.
Відомості про трудові відносини з працівниками, що мали місце в період з 08.06.2024 року по теперішній час, роботодавці можуть подати до завершення апробації запровадженого на вебпорталі електронних послуг Фонду в кабінеті страхувальника нового сервісу, а саме до 01.08.2024 року.
Важливо, що після 1 серпня можна буде подати лише відомості про рух кадрів, які відбулись не пізніше, ніж протягом наступного дня після настання відповідної події.
За матеріалами офіційного вебсайту ГУ ПФУ у Вінницькій області
Підбірку підготувала:
Ольга Кісіль
представник з юридичних послуг Адвокатського бюро “Яновський і партнери”, юрист