fbpx
[get_banners]

Дайджест новин “Підприємництво і право” з 12.07.2021 по 19.07.2021 р

In: Дайджести новин законодавства і практики 20 Jul 2021

Дайджест новин  “Підприємництво і право”

з 12.07.2021 по 19.07.2021 р.

 

Прийнято Закон Дія City: основні положенняПрийнято Закон Дія City: основні положення

Верховна Рада прийняла Закон “Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні”, яким передбачено функціонування правового режиму Дія Сітy. 

Документ встановлює наступне:

  • визначені загальні засади функціонування Дія Сітy – свобода діяльності, невтручання, презумпція правомірності діяльності, поширюються не тільки на резидентів, а й на всі ІТ-компанії;
  • строк, протягом якого держава гарантує ІТ-індустрії незмінність умов Дія City, збільшено з 15 до 25 років;
  • розширено перелік кваліфікованих видів діяльності — додано кібербезпеку та сферу робототехніки;
  • передбачена норма про неприпустимість прямого чи опосередкованого примусу юридичних осіб до набуття статусу резидента Дія City;
  • спрощено вимоги до стартапів (встановлено пільговий період щодо розміру середньомісячної винагороди та кількості співробітників, який в залежності від дати подання заявки може становити від 1 до 2 років, а також висновок аудитора за перші три місяці резидентства не подається);
  • під час процедури втрати резидентства надано можливість оскарження рішення Мінцифри у адміністративному порядку, додатково до судового оскарження, у виключних випадках (для добросовісних компаній, що відповідали критеріям протягом 3 років) зберігається статус резидента на період судового оскарження);
  • забороняється вступ до Дія City компаній з організації та (або) проведення азартних ігор;
  • включено норму щодо заборони впродовж року набуття резидентства компаніями, які втратили такий статус (окрім як з підстав невідповідності «негативним» критеріям);
  • видалено норму щодо угод про непереманювання;

 

ЗУ “Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні” (проект № 4303 від 02.11.2020 р.)

 

 


Спрощено процедуру купівлі валюти для бізнесуСпрощено процедуру купівлі валюти для бізнесу

Нацбанк затвердив зміни, згідно з якими з 20 липня бізнес зможе купувати іноземну валюту в межах ліміту в 100 тис. євро (в еквіваленті) на день без наявності підстав та зобов’язань та без подання до банку підтвердних документів.

За оцінками центробанку, поточне послаблення не матиме суттєвого впливу на функціонування валютного ринку України. Водночас воно розширить можливості бізнесу з управління ризиками та ліквідністю.

Наступні кроки у напрямі повного зняття вимоги на купівлю валюти під зобов’язання традиційно здійснюватимуться після аналізу ситуації на внутрішніх та зовнішніх ринках, стану фінансової стабільності тощо, а також за умови сприятливої ситуації на валютному ринку.

 

 

Постанова НБУ від 13 липня 2021 року № 80 “Про затвердження Змін до Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті”

 

 


Продаж товарів через Інтернет вимагає використання РРО Продаж товарів через Інтернет вимагає використання РРО 

На запитання чи необхідно застосовувати РРО та/або ПРРО при продажу товарів за допомогою мережі Інтернет у разі проведення розрахунків платіжними картками Visa і MasterCard та іншими за умови доставки таких товарів поштою або кур’єрською службою та який документ при цьому надається споживачу, у ДПС зазначили наступне.

У разі доставки поштою або кур’єрською службою товару, придбаного на умовах передоплати із застосуванням платіжних сервісів суб’єкт господарювання повинен вкласти у поштове відправлення раніше роздрукований з використанням РРО розрахунковий документ установленої законодавством форми і змісту на повну суму проведеної операції, що підтверджує факт купівлі-продажу товарів.

Також, у передбачених законодавством випадках, продавець зобов’язаний вкласти у поштове відправлення гарантійний талон, технічний паспорт або інший документ, що його замінює, який має містити обов’язкові реквізити.

 

 

За матеріалами офіційного вебсайту ЗІР ДПС України, категорія 109.03

 


Чи сплачувати єдиний податок під час відпустки?Чи сплачувати єдиний податок під час відпустки?

У ДПС нагадали про випадки звільнення ФОП від сплати ЄП. 

  1. ФОП – платники ЄП 1 і 2 груп, які не використовують працю найманих осіб, звільняються від сплати єдиного податку:

– протягом одного календарного місяця на рік на час відпустки,

– в період хвороби, підтвердженої копією листка (листків) непрацездатності, якщо вона триває 30 і більше календарних днів.

Інформація про період щорічної відпустки і терміни втрати працездатності з обов’язковим додаванням копії листка непрацездатності подається до податкового органу за заявою у довільній формі (п. 295.5 ст. 295, п.п. 298.3.2 ст. 298 Податкового кодексу).

Окремого терміну подання заяви щодо періоду щорічної відпустки та її форми не встановлено.

Для уникнення порушення терміну сплати авансових платежів доцільно подавати заяву щодо періоду щорічної відпустки до початку відпустки, а заяву щодо терміну втрати працездатності з обов’язковим додаванням копії листка непрацездатності подавати одразу після закінчення лікарняного.

Якщо тривалість відпустки є меншою одного календарного місяця, то звільнення від сплати єдиного податку протягом одного календарного місяця не передбачено.

Платники єдиного податку першої і другої груп сплачують єдиний податок авансовими внесками не пізніше 20 числа (включно) поточного місяця. Такі платники єдиного податку можуть здійснити сплату єдиного податку авансовим внеском за весь звітний період (квартал, рік), але не більш як до кінця поточного звітного року.

  1. Платників єдиного податку третьої групи та першої і другої груп, які використовують найманих працівників, на період відпустки не звільнено від сплати єдиного податку.

Отже, підприємці-платники єдиного податку 1 і 2 груп, можуть скористатись нормою щодо звільнення від сплати єдиного податку упродовж одного календарного місяця на рік на час відпустки за умови, якщо вони працюють самостійно та не використовують працю найманих осіб.

 

 

За матеріалами офіційного вебсайту ГУ ДПС у Кіровоградській області 

 

 


Самозайняті особи та ФОПи на загальні використовуватимуть оновлену форму обліку доходів і витрат Самозайняті особи та ФОПи на загальні використовуватимуть оновлену форму обліку доходів і витрат 

Мінфін вніс зміни до типової форми  обліку доходів і витрат фізичних осіб – підприємців і фізичних осіб, які провадять незалежну професійну діяльність. 

Зокрема, з 1 січня 2021 року ФОП на загальній системі та фізособи, які провадять незалежну професійну діяльність, як і раніше, зобов’язані вести облік доходів і витрат. Але цей облік можна здійснювати як в паперовому, так і в електронному вигляді, у тому числі за допомогою Електронного кабінету. При цьому облік відбуватиметься в типовій формі, яка вводиться замість Книг обліку.

Згідно з прийнятим наказом:

  1. облік доходів і витрат ведеться в паперовому та/або електронному вигляді, у тому числі засобами електронного кабінету у порядку, встановленому законодавством;
  2. у разі ведення обліку у паперовому вигляді самозайнята особа зобов’язана виконувати записи розбірливо чорнилом темного кольору або кульковою ручкою. Внесення виправлень здійснюється шляхом створення нового запису, який засвідчується підписом самозайнятої особи;
  3. у разі ведення обліку в електронному вигляді самозайнята особа зобов’язана вести таку форму у форматі EXCEL, крім випадку ведення обліку доходів і витрат в електронній формі засобами електронного кабінету;
  4. у разі ведення обліку засобами електронного кабінету самозайнята особа зобов’язана отримати кваліфікований сертифікат відкритого ключа, сформований кваліфікованим надавачем електронних довірчих послуг, включених до системи подання податкових документів в електронному вигляді. Після отримання самозайнятою особою кваліфікованого сертифіката відкритого ключа така особа здійснює операції з ведення обліку доходів і витрат відповідно до Податкового кодексу безкоштовно;
  5. типова форма зберігається у самозайнятої особи протягом 3 років після закінчення звітного періоду, у якому здійснено останній запис;
  6. дані обліку доходів і витрат заповнюються з наростаючим підсумком у гривнях з копійками та використовуються для заповнення річної податкової декларації про майновий стан і доходи;
  7. у разі ведення обліку доходів і витрат в електронному вигляді самозайнята особа зобов’язана на вимогу контролюючого органу надати засвідчену належним чином копію такого обліку в паперовому вигляді у порядку, встановленому податковим законодавством.

Вказаний наказ Мінфіну набрав чинності 16 липня 2021 р. Відповідно з 16 липня “стара” форма  обліку доходів і витрат та порядок її ведення скасовані.

 

 

Наказ Міністерства фінансів України від 13 травня 2021 року № 261 “Про затвердження типової форми, за якою здійснюється облік доходів і витрат фізичними особами – підприємцями і фізичними особами, які провадять незалежну професійну діяльність, та Порядку її ведення”

 

 


Як здійснюється видача листків непрацездатності через Електронний реєстр?Як здійснюється видача листків непрацездатності через Електронний реєстр?

МОЗ затвердило порядок видачі листків непрацездатності в Електронному реєстрі листків непрацездатності.

Згідно з документом:

  1. Листок непрацездатності формується в Реєстрі на підставі медичного висновку у разі ідентифікації пацієнта як застрахованої особи в реєстрі застрахованих осіб. Дані медичних висновків про тимчасову непрацездатність, що внесені до Реєстру медичних висновків в електронній системі охорони здоров’я, надходять з електронної системи охорони здоров’я.
  2. Дати відкриття та закриття листка непрацездатності відповідають датам початку періоду дії та закінчення періоду дії медичного висновку, на підставі якого сформований цей листок непрацездатності. Листок непрацездатності вважається виданим з наступного дня після дати закриття листка непрацездатності.
  3. Встановлюються такі категорії медичних висновків:

1) “Захворювання або травма загального характеру” може відповідати причинам непрацездатності:

тимчасова непрацездатність внаслідок захворювання або травми, що не пов’язані з нещасним випадком на виробництві;

тимчасова непрацездатність внаслідок нещасного випадку на виробництві” (у разі наявності у медичному висновку відмітки про зв’язок випадку тимчасової непрацездатності з професійною діяльністю пацієнта);

тимчасова непрацездатність внаслідок професійного захворювання (у разі наявності у медичному висновку відмітки про зв’язок випадку тимчасової непрацездатності з професійною діяльністю пацієнта);

2) “Вагітність та пологи”;

3) “Догляд за хворою дитиною”;

4) “Догляд за дитиною у разі хвороби особи, яка доглядає за дитиною” відповідає причині непрацездатності “Необхідність догляду за дитиною віком до трьох років або дитиною з інвалідністю віком до 18 років у разі хвороби матері або іншої особи, яка доглядає за такою дитиною”;

5) “Догляд за хворим членом сім’ї”;

6) “Карантин” відповідає причині непрацездатності “Карантин, встановлений відповідно до законодавства”;

7) “Обсервація, самоізоляція під час дії карантину з метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2”;

8) “Переведення особи на легшу роботу”;

9) “Лікування в санаторно-курортному закладі”;

10) “Ортопедичне протезування” відповідає причині непрацездатності “Протезування з поміщенням у стаціонар протезно-ортопедичного підприємства”.

  1. Особливості оформлення деяких листків непрацездатності:

Причина непрацездатності “Тимчасова непрацездатність внаслідок захворювання або травми, що не пов’язані з нещасним випадком на виробництві” може бути змінена після завершення розслідування нещасного випадку або професійного захворювання на підставі актів розслідування нещасного випадку або професійного захворювання на причини непрацездатності “Тимчасова непрацездатність внаслідок нещасного випадку на виробництві” або “Тимчасова непрацездатність внаслідок професійного захворювання”.

Листок непрацездатності з причиною непрацездатності “Вагітність та пологи” вважається виданим з дати відкриття листка непрацездатності.

На підставі відомостей про факт усиновлення дитини, що надходять від органів опіки та піклування формується листок непрацездатності на період з дати усиновлення до закінчення 56 календарних днів (70 календарних днів у разі одночасного усиновлення двох і більше дітей, 90 календарних днів – для жінок, віднесених до I – III категорій осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи).

 

 

Наказ МОЗ від 17.06.2021 року № 1234 “Про затвердження Порядку видачі (формування) листків непрацездатності в Електронному реєстрі листків непрацездатності”

 

 


Що слід врахувати при оформленні працівника на сезонну (тимчасову) роботу?Що слід врахувати при оформленні працівника на сезонну (тимчасову) роботу?

У ДПС наголосили на основних питаннях при оформленні відносин з сезонними (тимчасовими)  працівниками. 

  1. Правове регулювання.

В Україні є чинними (у частині, що не суперечить Конституції та законодавству України):

– Указ Президії Верховної Ради СРСР від 24.09.1974 № 310-ІХ «Про умови праці робітників і службовців, зайнятих на сезонних роботах» в редакції від 04.04.1991 (далі – Указ № 310) та 

– Указ Президії Верховної Ради СРСР від 24.09.1974 № 311-ІХ «Про умови праці тимчасових робітників і службовців» в редакції від 04.04.1991 (далі – Указ № 311).

  1. Хто такі сезонні і тимчасові працівники?

Сезонними вважаються працівники, що виконують сезонні роботи – роботи, які внаслідок природних і кліматичних умов виконуються не увесь рік, а протягом певного періоду (сезону), що не перевищує шести місяців.

Перелік сезонних робіт наведений у Списку сезонних робіт і сезонних галузей, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 28 березня 1997 року № 278 зі змінами.

Тимчасовими вважаються працівники, які прийняті на роботу на строк до двох місяців, а для заміщення тимчасово відсутніх працівників, за якими зберігається їх місце роботи (посада), – до чотирьох місяців.

  1. Особливості роботи сезонних і тимчасових працівників.

На сезонних та тимчасових працівників розповсюджуються умови і положення, передбачені Правилами трудового розпорядку та колективного договору, що діють на підприємстві (тривалість робочого часу і відпочинку, оплата праці, матеріальне стимулювання, умови і охорона праці тощо).

Для тимчасових і сезонних працівників КЗпП указами № 310 та № 311 встановлені особливості, а саме:

– не встановлюється випробування при прийманні на роботу;

– працівники мають право розірвати трудовий договір, попередивши про це керівництво фермерського господарства письмово за три дні;

– з ініціативи фермерського господарства договір може бути розірвано з підстав, передбачених ст. 40, 41 КЗпП , окрім звільнення за п. 5 ст. 40 КЗпП , а також з додаткових підстав, встановлених указами № 310 та № 311 (при зупиненні робіт на підприємстві на строк більш як на два (для тимчасових – одного) тижні з причин виробничого характеру або скорочення робіт на підприємстві;

– при неявці працівника на роботу безперервно протягом більше одного місяця (для тимчасових – двох тижнів підряд) внаслідок тимчасової непрацездатності);

– відпустка надається пропорційно до відпрацьованого часу (як вказано у вимогах ст. 6 Закону України від 15.11.1996 № 504/96-ВР «Про відпустки» із змінами). Також це стосується компенсації за невикористану відпустку;

– при звільненні тимчасовим, сезонним працівникам у загальному порядку виплачується вихідна допомога при звільненні як визначено умовами ст. 44 КЗпП. Розмір вихідної допомоги складає середній заробіток за тиждень для сезонних працівників та за три дні для тимчасових.

  1. Порядок оформлення відносин з працівниками.

Оформлюють тимчасових, сезонних працівників у загальному порядку: працівник пише заяву, на підставі заяви видається наказ про прийняття на роботу і робиться запис до трудової книжки.

У наказі або розпорядженні про прийняття на роботу має бути зазначено, що працівник приймається на сезонну або тимчасову роботу, вказується строк, а працівника ознайомлюють під підпис.

Крім того, роботодавцю необхідно повідомити орган ДПС про прийняття працівника на роботу відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 15 червня 2015 року № 413  до початку роботи працівника.

 

 

За матеріалами офіційного вебсайту ГУ ДПС у Дніпропетровській області

 

Підбірку підгoтувала: 

Ольга Кісіль

представник з юридичних послуг Адвокатського бюро “Яновський і партнери”, юрист

X