fbpx
[get_banners]

Дайджест новин “Підприємництво і право” з 11.04.2022 по 18.04.2022 р.

In: Дайджести новин законодавства і практики 19 Apr 2022 Tags: ,

Дайджест новин  “Підприємництво і право”

з 11.04.2022 по 18.04.2022 р.

 

Бізнесу в умовах воєнного стану стала доступною реєстрація змін про підписантів, створення відокремлених підрозділів та інші зміни

Бізнесу в умовах воєнного стану стала доступною реєстрація змін про підписантів, створення відокремлених підрозділів та інші зміни

У Мін’юсті повідомили про чергове розширення переліку реєстраційних дій для суб’єктів господарювання.

Зокрема, в умовах воєнного стану з огляду на необхідність забезпечення достовірності відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Міністерством юстиції реалізовано можливість проведення найбільш нагальних реєстраційних дій, а саме державної реєстрації:

– створення благодійних організацій та громадських об’єднань і змін до відомостей про них, в тому числі до статутів;

– створення товариств з обмеженою відповідальністю, створення фермерського господарства, створення громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону;

– змін до відомостей про керівника юридичної особи та про інших осіб (за наявності), які можуть вчиняти дії від імені юридичної особи, крім громадських формувань;

– зміни місцезнаходження юридичної особи;

– змін до установчих документів юридичної особи, крім випадків, коли такі зміни передбачають зміну розміру статутного капіталу, зміну складу засновників (учасників) та/або розмірів їх часток;

– зміни видів економічної діяльності юридичної особи;

– органів державної влади, органів місцевого самоврядування, казенних підприємств, державних підприємств, комунальних підприємств, комунальних організацій (установ, закладів), державних організацій (установ, закладів);

– створення відокремленого підрозділу юридичної особи, змін до відомостей про відокремлений підрозділ юридичної особи, припинення відокремленого підрозділу юридичної особи;

– змін до відомостей про відокремлений підрозділ іноземної неурядової організації, представництва, філії іноземної благодійної організації;

– рішення про припинення юридичної особи;

– фізичної особи підприємцем, припинення підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця, зміни до відомостей про ФОП, включення відомостей про фізичну особу-підприємця, зареєстровану до 1 липня 2004 року.

Крім того, за зверненнями фізичних та юридичних осіб державними реєстраторами, посадовими особами, включеними до переліку, надаються відомості з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

 

За матеріалами Урядового порталу

 

 


В Україні запрацював спеціальний сервіс, який допоможе в релокації бізнесу

В Україні запрацював спеціальний сервіс, який допоможе в релокації бізнесу

У Мінцифри повідомили про запуск платформи, що допоможе перемістити бізнес із «гарячих точок» та продовжити його діяльність у більш безпечному місці.

Платформа буде корисною для:

бізнесу, який потребує переміщення і подав заявки на релокацію;

компаній, які хочуть допомогти підприємствам з релокацією;

представників Міністерства економіки, військових адміністрацій, компаній, які допомагають з опрацюванням заявок, логістикою, процесом переїзду, пошуком нових виробничих приміщень та розселенням працівників тощо.

Подавати заявки можуть як підприємства, що потребують переміщення, так і компанії, які готові надати для цього приміщення чи інші активи.

Подати заявку на релокацію можна за посиланням  https://auction.e-tender.ua/#/register

Також в Управлінні Держпраці у Вінницькій області нагадали, що роботодавцю не потрібно попереджати за 2 місяці працівників про релокацію підприємства на безпечну територію. У випадку, якщо підприємство, установа, організація разом з персоналом вимушені у зв’язку з воєнними діями продовжувати свою роботу в іншій місцевості, усі його працівники вважаються такими, у яких змінилися істотні умови праці. Відповідно до частини другої статті 3 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» у період дії воєнного стану норми частини третьої статті 32 Кодексу законів про працю України та інших законів України щодо повідомлення працівника про зміну істотних умов праці за 2 місяці не застосовуються.

 

За матеріалами офіційного вебсайту Управлінні Держпраці у Вінницькій області

 

 


З 16 квітня діють нові податкові та митні пільги для бізнесу

З 16 квітня діють нові податкові та митні пільги для бізнесу

Набули чинності зміни до Податкового кодексу щодо адміністрування окремих податків в період воєнного, надзвичайного стану (закон № 2173-IX). Згідно з ними:

  1. Звільнено від оподаткування митними платежами операції із ввезення товарів, кінцевими отримувачами яких є правоохоронні органи, Міноборони, ЗСУ, добровольчі формування тощо;
  2. Для виробників електричної енергії встановлюється касовий метод визначення виникнення податкових зобов’язань з акцизного податку на операції з реалізації електричної енергії;
  3. Для платників єдиного податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування, не застосовується обмеження щодо обсягу доходу для перебування на цій групі єдиного податку (було до 10 млрд. грн);
  4. Платники податків, які здійснюють діяльність з видобування підземних та поверхневих вод та надання послуг централізованого водопостачання та водовідведення можуть перебувати на спрощеній системі оподаткування зі ставкою 2 %;
  5. Врегульовано наслідки з оподаткуванням податку на прибуток підприємств при переході платників податків із загальної системи оподаткування на спрощену із застосуванням ставки 2 % і навпаки;
  6. Податкові органи наділено повноваженнями щодо здійснення контролю у сфері ціноутворення на період воєнного, надзвичайного стану шляхом проведення фактичних перевірок.
  7. Дозволено завозити деякі товари для військових без ПДВ та мита, зокрема, матеріали для виготовлення бронежилетів, загартоване скло, оптичні прилади, рації, дрони, метеостанції, броньовані авто.

 

Закон України “Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо адміністрування окремих податків в період воєнного, надзвичайного стану” № 2173-IX від 01.04.2022 р.

 

 


Заявки на ТМ з РФ блокуватимуть

Заявки на ТМ з РФ блокуватимуть

У коментарі інформаційному ресурсу EconomyNowUa Генеральний директор Державного підприємства “Український інститут інтелектуальної власності” (Укрпатент) Андрій Кудін повідомив, що з початку введення воєнного стану в Україні подано:

15 заявок на реєстрацію торговельних марок резидентами РФ; 

3 клопотання про продовження дії свідоцтв, власниками яких є особи з РФ; 

7 заяв про передачу прав на торговельні марки російським власникам та близько 30 – про передачу прав на торговельні марки російськими власниками резидентам та нерезидентам.

З початку війни в Україні Укрпатент відслідковує всі подані заявки на реєстрацію об’єктів права інтелектуальної власності (торговельні марки, винаходи, корисні моделі, промислові зразки та ін.), клопотання про продовження строків дії та підтримання чинності таких об’єктів, а також передачу прав та ліцензійні договори, в яких містяться заявники або власники з РФ, та блокує їх до вирішення питання на законодавчому рівні.

Також в Укрпатенті повідомили, що згідно з опублікованими ресурсом даними аналітиків Opendatabot, понад 3,2 тис популярних торговельних марок, під якими виготовляють дитяче харчування, ліки, косметику та інші товари в Україні, належать резидентам РФ. Серед них такі ТМ як “Агуша”, “Простоквашино”, “Віферон” та “Єрмоліно”. 

 

За матеріалами офіційної сторінки Укрпатенту у Facebook

 

 


Якщо прийняли рішення про відмову від сплати ЄП 2 %, то потрібно подати заяву

Якщо прийняли рішення про відмову від сплати ЄП 2 %, то потрібно подати заяву

У ДПС нагадали, що платник податку має право самостійно відмовитися від використання особливостей оподаткування за спрощеною системою із сплатою 2% доходу з першого дня місяця, наступного за місяцем, у якому прийнято таке рішення.

Для цього слід подати заяву про застосування спрощеної системи оподаткування, форма якої затверджена наказом Міністерства фінансів України від 16 липня 2019 року № 308.

Заява про відмову повинна бути подана до першого дня місяця, наступного за місяцем, у якому прийнято таке рішення.

Так, наприклад, у разі прийняття рішення про відмову від реєстрації платником єдиного податку 3 групи за ставкою 2 % з 01.06.2022, заява про відмову повинна бути подана до контролюючого органу  не пізніше 31.05.2022.

 

За матеріалами офіційного вебсайту ГУ ДПС у Львівській області

 

 


Страховий стаж не нараховується у разі несплати ФОПом ЄСВ під час воєнного стану

Страховий стаж не нараховується у разі несплати ФОПом ЄСВ під час воєнного стану

У разі прийняття підприємцем рішення про несплату єдиного внеску, страховий стаж для призначення пенсії йому нараховуватися не буде.

Зокрема, Законом № 2120 від 15.03.2022 “Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану” дозволено:

ФОП, особам, які провадять незалежну професійну діяльність та членам фермерських господарств із 1 березня 2022 року до припинення або скасування воєнного стану в Україні та ще протягом 12 місяців після його завершення надано право не нараховувати та не сплачувати єдиний внесок за себе. 

 ФОП ІІ та ІІІ груп та юридичним особам, які належать до ІІІ групи платників єдиного податку – самостійно приймати рішення про сплату єдиного внеску за найманих працівників, які призвані під час мобілізації на військову службу до Збройних Сил України.

Також з 2014 року діє норма, відповідно до якої мобілізовані ФОП, які не використовують працю найманих працівників, на весь строк військової служби звільняються від нарахування та сплати єдиного податку та ЄСВ за себе, а підприємці на загальній системі та самозайняті особи – від нарахування та сплати ПДФО та військового збору.

На період дії воєнного стану та протягом трьох місяців після його припинення або скасування за несплату єдиного внеску платникам не будуть нараховуватися штрафні санкції та пеня.

Пи цьому у ДПС закликають щомісячно сплачувати ЄСВ до Пенсійного фонду, а у разі наявності заборгованості – погасити і її. Це дозволить своєчасно виплачувати пенсії та інші соціальні виплати в умовах воєнного стану.

 

За матеріалами офіційного вебсайту ГУ ДПС в Івано-Франківській області

 

 


Що робити, якщо первинні документи знищено внаслідок воєнних дій?

Що робити, якщо первинні документи знищено внаслідок воєнних дій?

У ДПС повідомили, що в разі втрати, пошкодження або дострокового знищення первинних документів платник податків зобов’язаний у п’ятиденний строк з дня такої події письмово повідомити (із наданням оформлених відповідно до законодавства документів, підтверджуючих настання події, що призвела до такої втрати, пошкодження або дострокового знищення документів) контролюючий орган за місцем обліку в порядку, встановленому Податковим кодексом України (далі – ПКУ), для подання податкової звітності.

Платник податків зобов’язаний відновити втрачені документи протягом 90 календарних днів з дня, що настає за днем надходження повідомлення до контролюючого органу.

У разі надання платником податків повідомлення та неможливості проведення перевірки платника податків у зв’язку з втратою, пошкодженням або достроковим знищенням платником податків документів строки проведення таких перевірок (крім перевірок, визначених ст. 200 ПКУ) переносяться до дати відновлення та надання документів до перевірки у межах визначених вище строків, але на строк не більше ніж 120 днів.

У разі невідновлення первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством, або їх повторної втрати, пошкодження чи дострокового знищення, що відбулися після використання платником податків права на їх відновлення, вважається, що такі документи були відсутні у такого платника податків на час складення такої звітності або на час виконання ним вимог митного, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Однак відповідно до пп. 69.9 п. 69 підрозд. 10 розд. XX “Перехідні положення” ПКУ тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Разом з тим відповідно до п. 7 розд. I Положення про інвентаризацію активів та зобов’язань, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 02.09.2014 № 879, (далі – Положення № 879), у разі встановлення фактів крадіжок або зловживань, псування цінностей (на день встановлення таких фактів) в обсязі, визначеному керівником підприємства, обов’язково проводиться інвентаризація активів та зобов’язань, що перебувають на балансі суб’єкта господарювання.

При цьому згідно з п. 8 Положення № 879 підприємства, що знаходяться на тимчасово окупованій території та/або на території проведення антитерористичної операції (або їх структурні підрозділи (відокремлене майно) перебувають на зазначених територіях), проводять інвентаризацію у випадках, обов’язкових для її проведення, тоді, коли стане можливим забезпечити безпечний та безперешкодний доступ уповноважених осіб до активів, первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку, в яких відображені зобов’язання та власний капітал цих підприємств.

Зазначені підприємства зобов’язані провести інвентаризацію станом на 1 число місяця, що настає за місяцем, у якому зникли перешкоди доступу до активів, первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку, та відобразити результати інвентаризації в бухгалтерському обліку відповідного звітного періоду.

Порядок документального оформлення інвентаризації активів та зобов’язань, що перебувають на балансі суб’єкта господарювання, визначено у Положенні № 879.

 

За матеріалами офіційного вебсайту ДПС України – Загальнодоступний інформаційно-довідковий ресурс (категорія 129.07)

 

 


Процедура отримання лікарняного під час воєнного стану

Процедура отримання лікарняного під час воєнного стану

У Міністерстві охорони здоров’я України повідомили, що порядок формування листків непрацездатності не змінився.

Особа в першу чергу звертається за медичною допомогою, і в разі наявності у неї тимчасової непрацездатності лікуючий лікар формує про такий факт відповідний медичний висновок в електронній системі охорони здоров’я. Варто зауважити, що обов’язок формувати такі медичні висновки покладається безпосередньо на лікуючого лікаря.

Таким чином, не обов’язково окремо звертатися до лікаря первинної медичної допомоги для цього у разі, якщо медичну допомогу надавав лікар-спеціаліст. Так само як і не обов’язково подавати для цього декларацію про вибір лікаря, який надає первинну медичну допомогу.

Після формування лікуючим лікарем відповідного медичного висновку він буде направлений до Електронного реєстру листків непрацездатності. У разі, якщо пацієнт є застрахованою особою та включений до Реєстру застрахованих осіб (тобто ним або його роботодавцем сплачуються відповідні внески) – в ЕРЛН сформується листок непрацездатності.

Сформований листок непрацездатності буде доступний працівнику та його роботодавцю.

Для незастрахованих осіб листки непрацездатності не формуються, а документом, який підтверджує факт тимчасової непрацездатності, є сформований лікарем медичний висновок.

Якщо лікуючий лікар не має технічної можливості сформувати медичний висновок в електронній системі охорони здоров’я, він може відкрити лікарняний у паперовій формі.

 

За матеріалами офіційного вебсайту Міністерства охорони здоров’я України

 

 


В Україні можна придбати готівкову іноземну валюту

В Україні можна придбати готівкову іноземну валюту

НБУ з 14 квітня 2022 року відповідною постановою дозволив банкам продавати готівкову іноземну валюту населенню. Очікується, що відновлення продажу готівкової валюти банками сприятиме зменшенню можливостей для функціонування ринку нелегальних валютообмінних операцій та відповідно зниженню ризиків для громадян.

Також постановою НБУ визначено такі правила:

  1. банк може здійснювати продаж готівкової валюти клієнтам у межах різниці між загальними обсягами купленої нею готівкової іноземної валюти та проданої. Така різниця розраховуватиметься, починаючи з 13 квітня 2022 року; 
  2. курс продажу готівкової валюти уповноваженими установами може відхилятися не більше ніж на 10% від офіційного курсу НБУ на день здійснення операції;
  3. курс купівлі готівкової валюти уповноваженими установами не має бути нижчим за офіційний курс НБУ на день здійснення операції;
  4. продаж безготівкової валюти банками клієнтам-фізичним особам і надалі заборонений, крім виключень, визначених постановою НБУ №18 від 24 лютого 2022 року (зі змінами);
  5. з метою недопущення неконтрольованого виведення капіталу за кордон заборонено банкам достроково погашати кредити, отримані ними від нерезидентів.

 

Постанова Правління Національного банку України від 14 квітня 2022 року № 71 “Про внесення змін до постанови Правління Національного банку України від 24 лютого 2022 року № 18”

 

 


Право на відстрочку від призову на військову службу отримали учні і викладачі закладів професійної (професійно-технічної) освіти

Право на відстрочку від призову на військову службу отримали учні і викладачі закладів професійної (професійно-технічної) освіти

Верховна Рада України прийняла Закон про внесення змін до статті 23 Закону «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» щодо відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації деяких категорій громадян (проект № 7272).

Метою Закону є вирівнювання у правах учнів і викладачів закладів професійної (професійно-технічної) освіти зі студентами та викладачами закладів фахової передвищої та вищої освіти шляхом надання всім зазначеним категоріям рівного права на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації, що дасть змогу забезпечити відбудову України шляхом наповнення ринку фахівцями, в тому числі кваліфікованими робітниками.

Законом розширено перелік осіб, які не підлягають призову на військову службу під час мобілізації, зокрема доповнено його такими категоріями громадян, як учні і викладачі закладів професійної (професійно-технічної) освіти.

 

Проєкт Закону про внесення змін до статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію” щодо відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації деяких категорій громадян № 7272 від 11.04.2022

 

 


25 квітня, 2 травня та 9 травня будуть звичайними робочими днями

25 квітня, 2 травня та 9 травня будуть звичайними робочими днями

У Держпраці надали відповідні роз’яснення.

Зокрема, статтею 73 Кодексу законів про працю України (далі – КЗпП) встановлено святкові дні (1 травня – День праці, 9 травня – День перемоги над нацизмом у Другій світовій війні) та неробочі дні – релігійні свята, в які не проводиться робота (один день (неділя) – Пасха (Великдень)).

Відповідно до статті 67 КЗпП у випадку, коли святковий або неробочий день, визначений статтею 73 КЗпП України,  збігається з вихідним днем, вихідний день переноситься на наступний після святкового або неробочого.

Таким чином, навесні 2022 року мали б бути вихідними днями понеділки 25 квітня (перенесення вихідного з 24.04.2022), 2 травня (перенесення вихідного з 01.05.2022) та 9 травня (святковий день).

Однак статтею 6 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» встановлено інші правила на період воєнного стану, а саме призупинено дію статті 73 КЗпП щодо визначення святкових і неробочих днів.

Тому 25 квітня, 2 травня та 9 травня є звичайними робочими днями, робота в які оплачується у звичайному порядку.

 

За матеріалами офіційного вебсайту Державної служби України з питань праці 

 

Підбірку підготувала: 

Ольга Кісіль

представник з юридичних послуг Адвокатського бюро “Яновський і партнери”, юрист

X