fbpx

Дайджест новин “Підприємництво і право” з 10.08.2020 по 17.08.2020 р.

In: Дайджести новин законодавства і практики 18 Aug 2020 Tags: ,

Дайджест новин  “Підприємництво і право”

з 10.08.2020 по 17.08.2020 р.

 

Новий ЄДР розпочав роботу

Оновлений Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (ЄДР) запустили 11 серпня, тобто на 5 днів раніше запланованої дати.

Реєстр доступний за посиланням https://usr.minjust.gov.ua/content/home

Нова версія ЄДР передбачає цілу низку зручних опцій для користувачів, зокрема:

  • зручний веб-інтерфейс, оскільки відпала необхідність встановлювати окремий застосунок на персональні комп’ютери користувачів;
  • безоплатний пошук відомостей за даними відокремленого підрозділу юридичної особи.
  • внесення змін до відомостей про юридичну особу в один етап (без проведення технічних дій);
  • облік сімейних фермерських господарств та додаткова окрема ознака створення таких господарств;
  • автоматична актуалізація даних;
  • окремий блок для внесення відомостей про кінцевих бенефіціарних власників (раніше така інформація вносилася держреєстраторами в довільній формі);
  • електронний адресний довідник, який дозволяє обирати назви вулиць з автоматичного переліку (др цього набір адрес реєстратор здійснював вручну);
  • можливість вносити відомості щодо заяв про отримання копій документів із реєстраційної справи, формуючи відповідні запити (такого функціоналу у попередній версії ЄДР не було);
  • створення нових друкованих форм документів (заява, рішення про відмову) та оновлення і стандартизацію існуючих (витяг, виписка тощо);
  • PDF-формат для скан-копій документів (раніше програмне забезпечення ЄДР підтримувало тільки формат зображення TIFF);
  • припинення ФОП в один етап;
  • внесення та зняття заборони вчинення реєстраційних дій.

 

За матеріалами порталу Ліга Закон

 

 


Набув чинності закон про гральний бізнесНабув чинності закон про гральний бізнес

13 серпня набув чинності Закон “Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор”.

Серед основних положень:

  • визначено поняття “азартної гри”. Нею є будь-яка гра, умовою участі в якій є внесення гравцем ставки, що дає право на отримання виграшу (призу), ймовірність отримання і розмір якого повністю або частково залежать від випадковості, а також знань і майстерності гравця.
  • визначено перелік азартних ігор, організація та проведення яких дозволяється на території України (зокрема: азартних ігор у гральних закладах казино; азартних ігор казино в мережі Інтернет; букмекерської діяльності в букмекерських пунктах та в мережі Інтернет; азартних ігор у залах гральних автоматів; азартних ігор в покер в мережі Інтернет). При цьому, до азартних ігор не належать:

1) організація та проведення творчих конкурсів, спортивних змагань тощо, незважаючи на те, передбачається чи не передбачається умовами проведення грошовий або майновий виграш;

2) гра в більярд, гра в кеглі (боулінг) та інші ігри, що проводяться без одержання гравцем призу (виграшу);

3) гра на автоматах типу “кран-машина” (двокоординатні автомати), в якій як виграш (приз) гравець отримує виключно матеріальні речі (іграшки, цукерки тощо);

4) випуск та проведення лотерей;

5) організація та проведення спортивного покеру;

 

  • визначено заборонені види  діяльності у сфері азартних ігор: азартні ігри та гральні заклади на тимчасово окупованій території, проведення азартних ігор без ліцензії, організація та проведення азартних ігор поза межами гральних закладів (крім азартних ігор, що проводяться в мережі Інтернет), без використання онлайн-системи організатора азартних ігор, що пов’язана каналами зв’язку із Державною системою онлайн-моніторингу, використання несертифікованого обладнання;
  • дозвільним документом у сфері діяльності з організації та проведення азартних ігор є ліцензія, яка видається на окремі види діяльності (для організації та проведення азартних ігор у гральних закладах казино; у мережі Інтернет; у покер у мережі Інтернет; на гральний стіл та/або на гральний стіл з кільцем рулетки; на гральний автомат; з надання послуг у сфері азартних ігор; у залах гральних автоматів; щодо букмекерської діяльності; інвестиційна ліцензія та інші);
  • розмір плати за ліцензію встановлюється у розмірі: 

для казино міста Києва – 60000 мінімальних заробітних плат;

для інших населених пунктів та за межами населених пунктів – 30000 МЗП; 

для казино у мережі Інтернет – 6500 МЗП.

на проведення букмекерської діяльності – 30000 МЗП;

для проведення азартних ігор в залах гральних автоматів – 7500 МЗП;

– встановлюються жорсткі вимоги до фінансового стану організаторів азартних ігор з метою забезпечення їх фінансової стабільності та гарантування виплат виграшів;

– встановлюються спеціальні вимоги щодо відповідності грального обладнання, що використовується для проведення азартних ігор, загальноприйнятим міжнародним стандартам;

– встановлюються обмеження щодо місць проведення азартних ігор та вносяться зміни до Закону «Про рекламу», що запроваджують обмеження щодо реклами азартних ігор;

– встановлюється фінансова, адміністративна та кримінальна відповідальність за порушення законодавства України у сфері грального бізнесу.

Закон набув чинності 13.08.2020 р., за винятком змін до Кримінального кодексу (набудуть чинності 12.09.2020 р.), а також правил роботи органів, які проводять сертифікацію, ігрового обладнання, яке підлягає сертифікації (набудуть чинності не пізніше 01.01.2021 року).

Крім того, Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) висловило свої застереження стосовно цього Закону.

НАЗК наголосило, що попри те, що цей документ спрямований на зменшення корупції, він містить корупційні ризики та фактично не може бути реалізований, оскільки його положення суперечать одне одному. Так:

  1. Процедура формування складу Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей суперечить Конституції України, а необхідна кількість її членів для ухвалення рішень чітко не визначена.
  2. Широкі дискреційні повноваження Комісії (можливість діяти на власний розсуд) під час визначення переліку суб’єктів господарювання, що здійснюватимуть сертифікацію та інспектування грального обладнання, можуть призвести до суб’єктивних рішень її членів та формування корупційних практик.
  3. Запровадження нових дозволів без внесення змін до Закону України “Про перелік дозвільних документів у сфері господарської діяльності” може призвести до зловживань під час здійснення державного нагляду (контролю).
  4. Підстави для отримання та анулювання ліцензії на здійснення діяльності у сфері азартних ігор чітко не визначені. Через це Комісія зможе зловживати повноваженнями та надавати ліцензії обраним підприємствам.

 

Закон України № 768-IX від 14.07.2020 р. “Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор” 

 

 


Харчові продукти маркуватимуть по-новомуХарчові продукти маркуватимуть по-новому

МОЗ затвердив Вимоги до тверджень про поживну цінність та тверджень про користь для здоров’я харчових продуктів. Ці вимоги використовують при маркуванні, представленні або рекламі, харчових продуктів, які виробляються в Україні, перебувають в обігу, ввозяться (пересилаються) на митну територію України. 

Вимоги прийняті з метою надання виробниками повної інформації про продукт. 

Серед основних положень:

  1. реклама та маркування продукту мають містити лише доказову інформацію. Вони не повинні мати неправдиві відомості, а також дані, які споживач може неправильно трактувати;
  2. виробник не може заохочувати до надмірного вживання певного продукту, не може стверджувати або натякати, що збалансоване та різноманітне харчування не може забезпечити отримання організмом необхідної кількості поживних речовин; 
  3. забороняється використовувати твердження про користь для здоров’я у маркуванні, презентації або рекламі напоїв, що містять понад 1,2% об’ємних одиниць спирту;
  4. твердження про поживну цінність та про користь для здоров’я можуть бути використані у маркуванні, супровідних документах та рекламі, якщо вони відповідають додаткам 1, 2 і 3 до цих Вимог, а також відповідають умовам застосування та використання, що зазначені у цих додатках. Наприклад, твердження, що продукт є низькокалорійним та інше твердження, що ймовірно матиме таке ж значення для споживача, може бути зазначено лише у випадку, якщо харчовий продукт не містить більше ніж 20 ккал (80 кДж) на 100 мл для рідких харчових продуктів або більше ніж 40 ккал (170 кДж) на 100 г для інших харчових продуктів. Твердження про те, що харчовий продукт є джерелом білку може бути зазначено лише у випадку, якщо щонайменше 12% енергетичної цінності (калорійності) продукту забезпечується білком; 
  5. твердження про користь для здоров’я дозволяються до використання лише у випадку якщо у маркуванні та/або у інших супровідних документах та матеріалах, та/або рекламі, міститься така інформація:

1) важливість різноманітного і збалансованого харчування та здорового способу життя;

2) кількість та умови (рекомендації) щодо споживання харчового продукту, необхідна для отримання заявленого корисного ефекту;

3) у випадку необхідності, застереження для осіб, яким слід уникати вживання харчового продукту в їжу;

4) відповідне попередження для харчових продуктів, які можуть становити небезпеку для здоров’я у випадку споживання у надлишкових кількостях.

Наприклад, твердження, що активоване вугілля сприяє зниженню надмірного метеоризму після вживання їжі може бути використане виключно для харчового продукту, який містить 1 г активованого вугілля на визначену порцію. “Вуглеводи сприяють підтриманню нормальної функції мозку”, – для використання цього твердження, споживачеві повинна бути надана інформація, що позитивний ефект може бути отримано при вживанні 130 г вуглеводів щоденно з усіх джерел; 

  1. рекомендації або схвалення медичними асоціаціями, асоціаціями дієтологів та інших організацій, що мають на меті покращення здоров’я людей, можуть застосовуватися лише за наявності науково обґрунтованих доказів для таких рекомендацій та схвалень.

Якщо на маркуванні харчових продуктів зазначені твердження про зниження ризику захворювань, то вони повинні містити інформацію про те, що захворювання має декілька факторів ризику, і що зміна одного з цих факторів може або не може мати сприятливий ефект. Наприклад, твердження, що білок необхідний для нормального росту і розвитку кісток у дітей може бути використано лише для харчових продуктів, що є принаймні джерелом білка, як зазначено в умовах застосування твердження “ДЖЕРЕЛО БІЛКА” наведеного у додатку 1 (не менше 12%).

 

Наказ МОЗ від 15.05.2020 р. № 1145 “Про затвердження Вимог до тверджень про поживну цінність харчових продуктів та тверджень про користь для здоров’я харчових продуктів”

 

 


ДПС почне перевіряти роботодавцівДПС почне перевіряти роботодавців

У ДПС повідомили, що з 1 вересня інспектори розпочнуть перевірки з питань виявлення неоформлених трудових відносин. При цьому, перевірки стосуватимуться таких сфер: 

  • сільське господарство,
  • будівництво, 
  • торгівля, 
  • громадське харчування, 
  • готельно-ресторанний бізнес.

Про це йшлося під час «круглого столу» за участю представників Управління Держпраці у Закарпатській області та ГУ ДПС у Закарпатській області, Головного управління ПФ у Закарпатській області, Закарпатського центру зайнятості та органів місцевого самоврядування.

Також у ДПС нагали керівникам підприємств та ФОП, які використовують найману працю працівників, про обов’язок надсилати повідомлення про прийняття працівника на роботу до податкових інспекцій за місцем обліку їх як платників єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування. Таке повідомлення має бути надіслане до початку роботи працівника за укладеним трудовим договором.

Повідомлення може подаватися такими способами:

– засобами електронного зв’язку з використанням електронного підпису відповідальних осіб відповідно до вимог законодавства у сфері електронного документообігу та електронного підпису;

– на паперових носіях разом з копією в електронній формі;

– на паперових носіях, якщо трудові договори укладено не більше ніж із п’ятьма особами.

Зразок форми повідомлення про прийняття працівника на роботу затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 17 червня 2015 року № 413.

Особливу увагу роботодавців звертають на те, що за використання праці найманих працівників з порушенням трудового та податкового законодавства, передбачена адміністративна або дисциплінарна відповідальність.

 

За матеріалами офіційного вебсайту Головного управління ДПС у Закарпатській області

 

 


Обов’язок вести книгу обліку доходів ФОП скасують з січня 2021 рокуОбов’язок вести книгу обліку доходів ФОП скасують з січня 2021 року

Положення про скасування обов’язкового ведення ФОПами книги обліку доходів набере чинності з 1 січня 2021 року. Це зумовлено введенням в дію Закону № 786-IX “Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо функціонування електронного кабінету та спрощення роботи фізичних осіб – підприємців”. Зокрема документ встановлює наступне:

  • ФОП на загальній системі оподаткування зобов’язані вести облік доходів і витрат та мати підтверджуючі документи щодо походження товару. Облік доходів і витрат може вестися в паперовому та/або електронному вигляді, у тому числі через електронний кабінет. Типову форму, за якою здійснюється облік доходів і витрат, та порядок ведення такого обліку визначить Мінфін;
  • фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність також зобов’язані вести облік доходів і витрат і зможуть це робити в паперовому та/або електронному вигляді, у тому числі через електронний кабінет. Типову форма такого обліку та порядок його ведення визначить Мінфін;
  • ФОП-платники єдиного податку І-ІІІ груп, які не є платниками податку на додану вартість, ведуть облік у довільній формі шляхом помісячного відображення отриманих доходів;
  • ФОП-платники єдиного податку III групи, які є платниками ПДВ, ведуть облік у довільній формі шляхом помісячного відображення доходів та витрат. Облік доходів та витрат може вестися в паперовому та/або електронному вигляді;
  • юридичні особи – платники єдиного податку III групи використовують дані спрощеного бухгалтерського обліку щодо доходів та витрат з урахуванням положень пунктів 44.2, 44.3 статті 44 ПКУ.

При цьому, Книга обліку має зберігатися у платника податку протягом 3 років після закінчення звітного періоду, в якому здійснено останній запис.

 

Закон від 14.07.2020 р. № 786-IX “Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо функціонування електронного кабінету та спрощення роботи фізичних осіб – підприємців” 

 

 


Порядок оплати  лікарняного у разі звільнення працівника під час хворобиПорядок оплати  лікарняного у разі звільнення працівника під час хвороби

Фонд соціального страхування України надав роз’яснення щодо порядку оплати лікарняного працівнику, який звільняється під час хвороби.

Зокрема, Фонд гарантує надання матеріального забезпечення у зв’язку із тимчасовою втратою працездатності застрахованих осіб, якщо хвороба триває і після звільнення. У зв’язку із запровадженням карантину на території України, пов’язаного із поширенням коронавірусної інфекції COVID-19, все більше роботодавців вдаються до оптимізації виробництва, змін умов праці та скорочення чисельності працюючих.

Допомога по тимчасовій непрацездатності внаслідок хвороби або травми, не пов’язаної з нещасним випадком на виробництві, а також в разі ізоляції від COVID-19 виплачується ФССУ застрахованим особам, починаючи з шостого дня непрацездатності за весь період до відновлення працездатності або до встановлення МСЕК інвалідності, незалежно від звільнення, припинення підприємницької або іншої діяльності застрахованої особи в період втрати працездатності, у порядку та розмірах, встановлених законодавством.

Оплата перших 5 днів тимчасової непрацездатності здійснюється за рахунок коштів роботодавця. Звільнення під час тимчасової непрацездатності не є підставою для відмови в оплаті лікарняного.

У Фонді також нагадали, що розмір допомоги з тимчасової втрати працездатності залежить від тривалості страхового стажу та складає:

50% середньої заробітної плати (якщо стаж не перевищує 3 років), 

60% (при стажі від 3 до 5 років), 

70% (від 5 до 8 років) 

100% (якщо стаж – понад 8 років, або за наявності пільг відповідно до законодавства). 

Сума виплат від Фонду за час ізоляції від COVID-19 складає 50% середнього доходу незалежно від тривалості страхового стажу, і 100% середнього доходу – для медичних працівників.

 

За матеріалами офіційного вебсайту ФСС України

 

 


За які порушення та в якому розмірі може оштрафувати Держпраці?За які порушення та в якому розмірі може оштрафувати Держпраці?

У Держпраці відповіли на актуальні питання щодо відповідальності за незадекларовану працю.

Зокрема, за незадекларовану працю до юридичних осіб та ФОПів, які використовують найману працю без оформлення трудових відносин, можуть застосовувати фінансову (ст. 265 Кодексу законів про працю) та адміністративну відповідальність (ст. 41 Кодексу про адміністративні правопорушення).

Фінансова відповідальність застосовується до юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (ФОП), якщо вони є роботодавцями, а адміністративна відповідальність – до посадових осіб підприємств, а також ФОП. Фінансова відповідальність може застосовуватись одночасно з адміністративною.

Інспектор праці обов’язково нарахує штраф у трьох випадках:

– за недопущення до проведення перевірки;

– за створення перешкод у її проведенні;

– за виявлення незадекларованої праці: не уклали трудовий договір, не повідомили про найм Державну податкову службу, не сплатили податки.

По всім іншим питанням інспектор складає припис, де вказує, що треба виправити. Якщо роботодавець це зробитьу визначені строки, його не будуть притягати до відповідальності.

Розміри штрафних санкцій наведено в інфографіці:

 

За матеріалами офіційного вебсайту Управління Держпраці у Житомирській області

 


Чи оплачується виконання працівником обов’язків тимчасово відсутніх працівниківЧи оплачується виконання працівником обов’язків тимчасово відсутніх працівників

У Головному управлінні Держпраці у Херсонській області наголосили, що за виконання обов’язків тимчасово відсутніх працівників законодавством передбачено доплату.

Так, чинним законодавством для працівників, які виконують обов’язки тимчасово відсутніх працівників, передбачені певні гарантії.

Зокрема, статтею 105 Кодексу законів про працю визначено, що працівникам, які виконують на тому ж підприємстві, в установі, організації поряд з своєю основною роботою, обумовленою трудовим договором, додаткову роботу за іншою професією (посадою) або обов’язки тимчасово відсутнього працівника без звільнення від своєї основної роботи, провадиться доплата за суміщення професій (посад) або виконання обов’язків тимчасово відсутнього працівника.

Розміри доплат за суміщення професій (посад) або виконання обов’язків тимчасово відсутнього працівника встановлюються на умовах, передбачених у колективному договорі.

 

За матеріалами офіційного вебсайту ГУ Держпраці у Херсонській області

 

Підбірку підгoтувала: 

Ольга Кісіль

представник з юридичних послуг Адвокатського бюро “Яновський і партнери”, юрист

Підписатися на новини

Підпишіться на щотижневий дайджест новин і будьте в курсі подій без зайвого спаму

Я приймаю умови про обробку і захист перосональних даних і даю згоду на їх обробку.
X