Дайджест новин “Підприємництво і право” з 04.12.2023 по 12.12.2023 р.

In: Дайджести новин законодавства і практики 14 Dec 2023 Tags: ,

Дайджест новин  “Підприємництво і право”

з  04.12.2023 по 12.12.2023 р.

 

Оформити паспорт громадянина України за кордоном стане простіше

Оформити паспорт громадянина України за кордоном стане простіше

Уряд вніс зміни до порядку реалізації експериментального проєкту щодо оформлення внутрішнього та закордонного паспортів українцям, які перебувають за межами країни. 

Зокрема, передбачено можливість приймання ДП «Документ» за кордоном документів та анкет-заяв від осіб, які вперше оформляють паспорт громадянина України після досягнення 18-річного віку.

З цією метою закордонні відокремлені підрозділи ДП «Документ» проводитимуть процедуру встановлення особи у режимі відеоконференцзв’язку за участю заявника та членів його сім’ї, близької особи.

 

За матеріалами офіційного вебсайту Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій

 

 


Процедури повідомлення СПФМ про КБВ відтерміновано до 1 квітня 2024 року

Процедури повідомлення СПФМ про КБВ відтерміновано до 1 квітня 2024 року 

Мін’юст разом з Мінфіном видали відповідні накази:

від 29 листопада 2023 року № 4101/5 «Про внесення змін до наказу Міністерства юстиції України від 12 липня 2023 року № 2542/5»,

від 27 листопада 2023 року № 4061/5/658 «Про внесення змін до наказу Міністерства юстиції України, Міністерства фінансів України від 10 липня 2023 року № 2513/5/378».

Це зроблено з метою вжиття всіма суб’єктами первинного фінмоніторингу організаційних заходів, необхідних для впровадження механізму повідомлення держателя Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань (далі – ЄДР) про виявлення розбіжностей у відомостях про кінцевого бенефіціарного власника (далі – КБВ) та структури власності юридичної особи.

Цими наказами відтерміновано до 1 квітня 2024 року впровадження:

– Порядку повідомлення держателя ЄДР про виявлення розбіжностей між отриманими суб’єктом первинного фінмоніторингу в результаті здійснення належної перевірки та розміщеними в ЄДР відомостями про КБВ та/або структуру власності юридичної особи,

– Порядку передачі держателем ЄДР інформації про розбіжності між відомостями про КБВ та/або структуру власності юридичної особи, отриманими суб’єктом первинного фінансового моніторингу в результаті здійснення належної перевірки юридичної особи, та відповідними відомостями, розміщеними в зазначеному реєстрі, та про суб’єкта первинного фінмоніторингу, яким виявлено такі розбіжності, до спеціально уповноваженого органу.

 

За матеріалами офіційного вебсайту Міністерства юстиції України

 


В Україні скасовано мораторій на перевірки ДПС

В Україні скасовано мораторій на перевірки ДПС

08 грудня 2023 р. набрав чинності відповідний закон (проєкт № 10016-д).

Документом передбачено відновлення проведення документальних перевірок з 08 грудня 2023 року, а також врегулювані питання проведення перевірок на територіях, де ведуться бойові дії та тимчасово окупованих територіях, умови проведення податкових перевірок (щодо безпечного доступу).

Зокрема:

  1. Визначено, якими є безпечні умови для проведення документальних та фактичних перевірок під час дії воєнного стану.

Документальні та фактичні перевірки, які були розпочаті (поновлені), але не можуть бути завершені у зв’язку з визначеними законом підставами зупиняються до завершення дії таких обставин та/або усунення перешкод щодо проведення перевірки за рішенням керівника, яке оформлюється наказом, копія якого надсилається платнику податків до електронного кабінету платника податків з одночасним надісланням на електронну адресу (адреси) платника податків інформації про вид документа, дату та час його надіслання до електронного кабінету. 

Такі обставини зупиняють перебіг строку проведення перевірки з подальшим поновленням її проведення на невикористаний строк. 

Не підлягають зупиненню документальні перевірки з підстав, визначених підпунктами:

78.1.1 (в частині документальних позапланових перевірок платників податків, щодо яких отримано інформацію, що свідчить про порушення податкового законодавства з питань оподаткування доходів, отриманих нерезидентами, із джерелом їх походження з України), 

78.1.8 (в частині декларування бюджетного відшкодування), 

78.1.21 пункту 78.1 статті 78 ПКУ.

Документальні перевірки, що були розпочаті та не завершені до 24 лютого 2022 року, крім перевірок, для яких згідно з підпунктами 1-4 підпункту 69.35-1 підрозділу 10 розділу XX “Перехідні положення” ПКУ діє мораторій, поновлюються на невикористаний строк.

 

  1. Тимчасово, з 1 грудня 2023 року, діє мораторій:

2.1. на проведення документальних перевірок платників ЄП 1 та 2 груп (крім перевірок, пов’язаних з припиненням підприємницької діяльності ФОП, та/або таких, що проводяться на звернення платника податків) – до 1 грудня 2024 року;

2.2. на проведення документальних перевірок платників податків, податкова адреса яких станом на дату початку тимчасової окупації є тимчасово окуповані рф території України, – до останнього числа місяця, в якому була завершена тимчасова окупація відповідних територій, а в разі зміни платником податків місцезнаходження на іншу територію України – до дати проведення державної реєстрації зміни місцезнаходження, крім деяких документальних позапланових перевірок, визначених законом;

2.3. на проведення документальних перевірок платників податків, податкова адреса яких станом на дату початку бойових дій є територія, на якій ведуться активні бойові дії, – до останнього числа місяця, в якому було завершено бойові дії на відповідній території, а в разі зміни платником податків місцезнаходження на іншу територію України – до дати проведення державної реєстрації зміни місцезнаходження, крім деяких документальних позапланових перевірок, визначених законом;

2.4. на проведення документальних перевірок платників податків, податкова адреса яких станом на дату початку можливих бойових дій є територія можливих бойових дій, – до останнього числа місяця, в якому була припинена можливість бойових дій на відповідній території, а в разі зміни платником податків місцезнаходження на іншу територію України – до дати проведення державної реєстрації зміни місцезнаходження, крім деяких документальних позапланових перевірок, визначених законом;

2.5. на проведення фактичних перевірок за місцезнаходженням об’єктів оподаткування чи об’єктів, пов’язаних з оподаткуванням, які станом на дату початку тимчасової окупації були розташовані на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, – до дати завершення тимчасової окупації відповідних територій;

2.6. на проведення фактичних перевірок за місцезнаходженням об’єктів оподаткування чи об’єктів, пов’язаних з оподаткуванням, які станом на дату початку активних бойових дій були розташовані на територіях, на яких ведуться активні бойові дії, – до дати завершення бойових дій на відповідних територіях;

2.7. на проведення фактичних перевірок за місцезнаходженням об’єктів оподаткування чи об’єктів, пов’язаних з оподаткуванням, які станом на дату початку можливих бойових дій були розташовані на територіях можливих бойових дій (крім перевірок платників податків, які здійснюють діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції, організації та проведення азартних ігор в Україні (гральний бізнес), купівлі/продажу іноземної валюти, суб’єктів, які провадять господарську діяльність без державної реєстрації як суб’єкта господарювання) – до дати завершення можливих бойових дій на відповідних територіях.

Дати завершення тимчасової окупації, завершення бойових дій, припинення можливості бойових дій визначаються відповідно до даних Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих рф, затверджених Постановою КМУ.

 

  1. З 01.12.2023 року по 31.12.2024 року включно до плану-графіка проведення документальних планових перевірок на 2023 та 2024 роки можуть бути включені виключно:

1) платники податків, які здійснюють/здійснювали діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції;

2) платники податків, які здійснюють/здійснювали діяльність у сфері організації та проведення азартних ігор в Україні (гральний бізнес);

3) платники податків, які надають/надавали фінансові, платіжні послуги;

4) нерезиденти, які здійснюють/здійснювали в Україні діяльність через відокремлені підрозділи, у тому числі постійні представництва, та/або відокремлені підрозділи, у тому числі постійні представництва нерезидента, які відповідають визначеним законом критеріям;

5) інші платники податків, які на основі показників, сформованих за підсумками 2021 календарного року, повідають визначеним законом критеріям.

Внесення змін до плану-графіка може здійснюватися щомісячно з урахуванням обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин), наявності/відсутності безпечних умов для проведення перевірок.

Документальна перевірка платника податків, який був включений до оновленого плану-графіка проведення документальних планових перевірок на поточний рік, може бути розпочата не раніше ніж через 2 місяці з дня оприлюднення оновленого плану-графіка.

Документальні планові перевірки платників податків, які здійснюють/здійснювали діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції, організації та проведення азартних ігор в Україні (гральний бізнес), та платників податків, що надають фінансові, платіжні послуги, можуть розпочинатися не раніше ніж через 30 календарних днів, наступних за датою оприлюднення оновленого плану-графіка.

 

ЗУ “Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо скасування мораторію на проведення податкових перевірок” № 3453-IX від 09.11.2023 р.

 


Чи є форс-мажором блокування проїзду вантажівок на польському кордоні?

Чи є форс-мажором блокування проїзду вантажівок на польському кордоні? 

27.11.2023 Торгово-Промислова Палата України надала відповідні роз’яснення.

Відповідно до ч. 2 ст. 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні», до переліку форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) відносяться, зокрема, блокада, страйк, тощо.

Тобто, у разі порушення строків виконання зобов’язання внаслідок відповідних обмежень (блокування проїзду вантажних транспортних засобів), така обставина може бути віднесена до форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).

Однак, важливо розуміти, що сам по собі факт існування форс-мажорної обставини (обставини непереборної сили) не звільняє автоматично від відповідальності за невиконання зобов’язань передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов’язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами.

Тобто, сторона (суб’єкт господарської діяльності та/або фізична особа), яка порушила зобов’язання за умовами договору, контракту, угоди, законодавчих чи інших нормативних актів, повинна довести, що це порушення сталося внаслідок форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).

Враховуючи зазначене, ТПП України, в першу чергу, рекомендує суб’єктам господарської діяльності, які зіткнулися з неможливістю виконання своїх зобов’язань з 06 листопада, внаслідок блокування проїзду вантажних транспортних засобів на території Республіки Польща, вступити в переговорний процес з контрагентом, повідомивши його про настання форс-мажорних обставин та неможливість вчасного виконання зобов’язань для можливості врегулювання спірного питання. 

У ТПП звернули увагу, що відповідно до абз. 2 ч. 6 ст. 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» підтвердженням виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин є відповідна довідка уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов цього договору (контракту). 

Отже, у разі необхідності, суб’єкт господарської діяльності, який порушує зобов’язання за контрактом (договором) має право звернутися до компетентного органу  (ТПП) країни, де виникла обставина (блокада, страйк, блокування проїзду вантажних транспортних засобів), для отримання відповідного документа про підтвердження форс-мажорних обставин та їх тривалість. 

В той же час, розуміючи проблеми, з якими можуть зіткнутися на території України суб’єкти господарської діяльності через наслідки блокування проїзду вантажних транспортних засобів на території Республіки Польща, ТПП України готова розглядати звернення щодо засвідчення форс-мажорних обставин у кожному конкретному випадку окремо.

Також, можливо отримати додаткову інформацію в Дирекції правового забезпечення діяльності ТПП України за телефоном (044) 586-40-65.

 

За матеріалами офіційного вебсайту Торгово-Промислової Палати України

 


Особливості надання відпустки без збереження зарплати за сімейними обставинами під час війни

Особливості надання відпустки без збереження зарплати за сімейними обставинами під час війни

Згідно з статтею 26 Закону України від 15.11.96 № 504/96-ВР “Про відпустки” (далі – Закон № 504) за сімейними обставинами та з інших причин працівнику може надаватися відпустка без збереження заробітної плати на термін, обумовлений угодою між працівником та власником або уповноваженим ним органом, але не більше 15 календарних днів на рік.

Відповідно до ч. 3 ст. 12 ЗУ “Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану” (далі – Закон № 2136) протягом періоду дії воєнного стану роботодавець на прохання працівника може надавати йому відпустку без збереження заробітної плати без обмеження строку, встановленого частиною першою статті 26 Закону № 504.

Відпустки без збереження заробітної плати на період карантину та на період воєнного стану надаються за заявою працівника та за погодженням з роботодавцем.

Однак в обох випадках законодавством не визначено певний термін, крім кінцевого, на який надаються такі відпустки.

Отже, законодавством визначено лише максимально можливий кінцевий термін відпусток:

  • на період карантину;
  • протягом періоду дії воєнного стану.

Період надання вищевказаних відпусток менший, ніж максимально встановлений, може бути визначений за згодою сторін.

 

Лист Міністерства економіки України від 26.09.2023 р. № 4706-05/51644-07

 

Підбірку підготувала: 

Ольга Кісіль

представник з юридичних послуг Адвокатського бюро “Яновський і партнери”, юрист

X