fbpx
[get_banners]

Дайджест нoвин “Податки і облік” з 30.10.2017 пo 05.11.2017

In: Дайджести новин законодавства і практики 06 Nov 2017 Tags: ,

Дайджест нoвин “Податки і облік”
з 30.10.2017 пo 05.11.2017

 

Набрав чинності Порядок надання узагальнюючих податкових консультацій

З дня офіційного опублікування, тобто із 3 листопада 2017 року набрав чинності Наказ №811, яким затверджено Порядок надання узагальнюючих податкових консультацій (опублікований в “Офіційному віснику України” №86/2017).

Надавати аванс на відрядження тепер можна в інвалюті
Постановою НБУ від 25.10.2017 №106 врегульовано питання удосконалення режиму функціонування поточних рахунків клієнтів, зокрема, в частині виплат, пов’язаних з відрядженням. Відповідні зміни були внесені до Інструкції про порядок відкриття, використання і закриття рахунків у національній та іноземних валютах, затвердженої постановою НБУ від 12.11.2003 р. № 492 (набрали чинності з 30.10.2017 року).
Тепер у роботодавців з’явилася можливість надавати аванс на закордонне відрядження шляхом перерахування наявної валюти на рахунок працівника. І у самого працівника з’явилася можливість повернути невикористану валюту безготівково. Втім, звісно, що для цього потрібно, щоб у роботодавця була іноземна валюта (якщо немає, її треба придбати через банк), і у обох сторін розрахунків були поточні рахунки в іноземній валюті.
Постанова НБУ від 25.10.2017 №106

 

Подаємо уточнюючу декларацію з ПНП – Не забудьмо додати фінансову звітність

Фіскали роз’яснюють: надання уточнюючої декларації з ПНП підприємств потребує подання разом з нею додатка ФЗ «Фінансова звітність» — як невід’ємної частини до неї.
Форма декларації з ПНП підприємств передбачає відмітку про наявність додатків до неї, серед яких і додаток ФЗ «Фінансова звітність».
Платник ПНП подає разом з відповідною податковою декларацією квартальну або річну фінансову звітність у порядку, передбаченому для подання податкової декларації з урахуванням вимог ст.137 ПКУ.
Відповідно до положень ст. 46 ПКУ податкова декларація, розрахунок, звіт — документ, що подається платником податків контролюючому органу у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата податкового зобов’язання або відображаються обсяги операції (операцій), доходів (прибутків), щодо яких податковим та митним законодавством передбачено звільнення платника податку від обов’язку нарахування і сплати податку і збору, чи документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків — фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку.
Додатки до податкової декларації є її невід’ємною частиною.
За матеріалами ГУ ДФС в Одеській області

 

Дивіться відео на тему:

“Як оподаткувати експорт послуг ПНП ЄП ПДВ”

 

Благодійні фонди не можуть здійснювати підприємницьку діяльності
і бути неприбутковими

У разі якщо благодійний фонд здійснює комерційну діяльність (діяльність, результатом якої є отримання прибутку), то така благодійна організація повинна здійснити перереєстрацію в Єдиному державному реєстрі з подальшим її виключенням з Реєстру неприбуткових установ та організацій.
При цьому така неприбуткова організація, набуває характеру підприємницької діяльності, і до неї застосовуються положення Господарського кодексу та інших законів, якими регулюється підприємництво. Така організація не підпадає під визначення неприбуткової організації і підлягає виключенню з Реєстру неприбуткових установ та організацій.
Лист ДФС України від 30.10.2017 № 2430/6/99-99-15-02-02-15/ІПК

 

Новий урядовий законопроект – нова підстава для автоматичної реєстрації ПН/РК

У Верховній Раді зареєстровано урядовий законопроект № 7240 «Про внесення зміни до статті 201 ПКУ щодо реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН».
На сьогодні відповідно до пп. 201.16.4 п. 201.16 ст. 201 ПКУ податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію якої в ЄРПН було зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

  • прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН;
  • набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію відповідної ПН/РК в ЄРПН.

Проте нормами ПКУ на сьогодні не передбачено наслідків для платника податку у разі, якщо контролюючим органом не прийнято рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН та/або не надіслано таке рішення платнику податку у термін, визначений пп. 201.16.3 п. 201.16 ст. 201 ПКУ.
Тому, виникає необхідність доповнення ПКУ відповідною нормою щодо реєстрації ПН/РК в ЄРПН у разі порушення контролюючим органом терміну винесення або надіслання прийнятого рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації ПН/РК.

 

Для формування податкового кредиту при застосуванні касового методу обліку ПДВ наявний граничний строк

Фіскали нагадують: з 1 січня 2017 року терміни формування податкового кредиту платниками податку, у тому числі платниками податку, які застосовують касовий метод податкового обліку, визначаються з урахуванням положень п. 198.6 ПКУ.
Тобто – не пізніше ніж через 365 календарних днів з дати складення податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, незалежно від того, коли була складена податкова накладна: до 01.01.2017 чи після цієї дати.
Лист ДФСУ від 20.10.2017 № 2318/6/99-99-15-03-02-15/ІПК

 

Дивіться відео на тему:

Помилково не включена до декларації з ПДВ податкова накладна. Що робити?

 

Як правильно збільшити кількість позицій найменувань товарів/послуг
у податковій накладній?

Відповідно до п. 21 Порядку № 1307 у разі здійснення коригування сум податкових зобов’язань, а також у випадку виправлення помилок, допущених при складанні податкової накладної, не пов’язаних із зміною суми компенсації вартості товарів/послуг, згідно зі ст. 192 ПКУ постачальник (продавець) товарів/послуг складає розрахунок коригування за формою відповідно до додатку 2 до податкової накладної.
Згідно з формою додатка 2 до податкової накладної у графі 1 розділу Б розрахунку коригування «№ з/п рядка податкової накладної, що коригується» зазначається порядковий номер рядка податкової накладної, який коригується.
Тому, у разі необхідності збільшення кількості позицій найменувань товарів/послуг у податковій накладній платник податку складає нову податкову накладну із зазначенням у ній таких нових позицій та дати складання, що відповідає даті настання першої події за такою операцією, та зобов’язаний зареєструвати таку накладну в ЄРПН.
Лист ДФС від 27.10.2017 № 2417/6/99-99-15-03-02-15/ІПК

 

Дивіться відео на тему:

“Податкова накладна: обов’язковий реквізит “Код товарів та послуг” у 2017 р.” 

 

Зобов’язання з ПДВ виникає й тоді, коли відбувається
передача основних засобів як внесок до статутного фонду іншої юрособи

Фіскали роз’яснюють: операція із внесення платником ПДВ основних засобів до статутного фонду інших юридичних осіб є об’єктом оподаткування ПДВ, оскільки, об’єктом оподаткування ПДВ є операції з постачання товарів (будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі, зокрема, обмін), місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до ст.186 ПКУ.
А отже, така операція підлягає оподаткуванню на загальних підставах за ставкою 20 % (пп. 14.1.191 п. 14.1 ст. 14 та пп. 185.1 «а» п. 185.1 ст. 185 ПКУ).
За матеріалами ГУ ДФС у Запорізькій області

 

Дивіться відео на тему:

“ПДВ зобов’язання та дата переходу права власності на товар”

 

Повідомлення про прийняття працівника на роботу

Згідно з чинним законодавством працівник не може бути допущений до роботи без:

  • укладення трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу;
  • повідомлення ДФС про прийняття працівника на роботу в установленому порядку.

Зазначене повідомлення подається ДФС:

  • засобами електронного зв’язку з використанням ЕЦП відповідальних осіб згідно з вимогами законодавства у сфері електронного документообігу та електронного підпису;
  • на паперових носіях разом з копією в електронній формі;
  • тільки на паперових носіях, якщо трудові договори укладено не більше ніж з 5 особами.

Повідомлення подається:

  • за працівників-резидентів, прийнятих за трудовим договором;
  • за працівників-нерезидентів, прийнятих за трудовим договором;
  • за працівників-сумісників (зовнішніх і внутрішніх).

Не подається повідомлення:

  • за осіб, що надають послуги за ЦПД;
  • за практикантів та стажистів (без укладання трудового договору).

За матеріалами ГУ ДФС у Черкаській області

 

Дивіться відео на тему:

“Як юридично правильно оформляти найм персоналу”

 

Декларацію екоподатку можуть не подавати не всі. Хто ж ті щасливці?

Фіскали нагадують: відповідно до п. 250.9 ст. 250 ПКУ якщо платник податку з початку звітного року не планує здійснення викидів, скидів забруднюючих речовин, розміщення відходів, утворення радіоактивних відходів протягом звітного року, то платник податку повинен повідомити про це відповідний контролюючий орган за місцем розташування джерел забруднення та скласти заяву про відсутність у нього у звітному році об’єкта обчислення екологічного податку. В іншому разі платник податку зобов’язаний подавати податкові декларації відповідно до ст. 250 ПКУ.
Суб’єкти господарювання, у тому числі новостворені, які не мають об’єктів обчислення екологічного податку, не повинні подавати до відповідних контролюючих органів заяву про відсутність у них у звітному році таких об’єктів.
За матеріалами ДФС у Тернопільській області

 

Ветерани праці не підпадають під категорію осіб, що звільняються від плати за землю

Фіскали роз’яснюють: згідно із п. 281.1 ст. 281 ПКУ від сплати податку звільняються такі категорії громадян:

  • інваліди І та ІІ групи;
  • фізичні особи, які виховують трьох і більше дітей віком до 18 років;
  • пенсіонери (за віком);
  • ветерани війни та особи, на яких поширюється дія Закону України від 22.10.93 р. № 3551-XII;
  • фізичні особи, визнані законом особами, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.

При чому, таке звільнення від сплати податку за земельні ділянки, поширюється на одну земельну ділянку за кожним видом використання у межах граничних норм, а саме:

  • для ведення особистого селянського господарства — у розмірі не більш як 2 га;
  • для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка):
  • у селах — не більш як 0,25 га,
  • в селищах — не більш як 0,15 га,
  • в містах — не більш як 0,10 га;
  • для індивідуального дачного будівництва — не більш як 0,10 га;
  • для будівництва індивідуальних гаражів — не більш як 0,01 га;
  • для ведення садівництва — не більш як 0,12 га.

Таким чином, ветеран праці не належить до категорії осіб, що мають право на пільги щодо сплати земельного податку відповідно до ст. 281 ПКУ.
Лист ДФС України від 27.10.2017 № 2408/Г/99-99-13-03-01-14/ІПК

 

Чи може єдиноподатник звільнятись від сплати земельного податку?

Платники єдиного податку звільняються від обов’язку нарахування, сплати та подання податкової звітності з податку на майно (в частині земельного податку), крім земельного податку за земельні ділянки, що не використовуються платниками єдиного податку І — ІІІ груп для провадження господарської діяльності та платниками єдиного податку IV групи для ведення сільськогосподарського товаровиробництва (пп. 297.1.4 п. 297.1 ст. 297 ПКУ).
Не можуть бути платниками єдиного податку І — ІІІ груп ФОПи, які надають в оренду:

  • земельні ділянки, загальна площа яких перевищує 0,2 га,
  • житлові приміщення та/або їх частини, загальна площа яких перевищує 100 м2,
  • нежитлові приміщення (споруди, будівлі) та/або їх частини, загальна площа яких перевищує 300 м2 (пп. 291.5.3 п. 291.5 ст. 291 Кодексу).

Таким чином, якщо право власності на земельну ділянку оформлено на фізичну особу, яка використовує її для провадження господарської діяльності, платник єдиного податку звільняється від обов’язку нарахування, сплати та подання податкової звітності із земельного податку (з урахуванням пп. 291.5.3 п. 291.5 ст. 291 ПКУ).
У разі надання в оренду будівель, споруд або їх частин за договором оренди одночасно з правом найму будівлі або іншої капітальної споруди (їх окремої частини) наймачеві надається право користування земельною ділянкою, на якій вони знаходяться, а також тією, яка прилягає до будівлі або споруди. Тобто підприємницька діяльність наймодавців провадиться обов’язково за рахунок здачі в оренду майна і земельної ділянки, така ФОП (власник нежитлового приміщення) теж звільняється від нарахування (сплати) та подання податкової звітності із земельного податку.
Лист ДФС України від 26.10.2017 № 2387/А/99-99-13-03-01-14/ІПК

 

Обмеження для єдиноподатника

Юридичні особи — платники — єдиного податку третьої групи не мають права здійснювати бартерні операції (взаємозалік заборгованостей), в тому числі погашати заборгованість за відвантажені товари (виконані роботи, надані послуги) іншим способом ніж грошовим.
Відповідно до п. 291.6 ст. 291 ПКУ платники єдиного податку третьої групи повинні здійснювати розрахунки за відвантажені товари (виконані роботи, надані послуги) виключно в грошовій формі (готівковій та/або безготівковій).
Бартерна (товарообмінна) операція — це господарська операція, яка передбачає проведення розрахунків за товари (роботи, послуги) у негрошовій формі в рамках одного договору (п.п. 14.1.10 п. 14.1 ст. 14 ПКУ).
Підкатегорія ЗІР 108.01.01

 

Дивіться відео на тему:

“Ризики перебування на спрощеній системі”

 

Помилкові отримані кошти ФОПом, що з доходом?

Фіскали роз’яснюють: суми коштів, які помилково надійшли на розрахунковий рахунок ФОП — платника єдиного податку, не віднесено до переліку коштів, які не включаються до складу доходу платників єдиного податку (ст. 292 ПКУ)
Якщо зарахування та повернення коштів, які помилково надійшли на розрахунковий рахунок ФОП — платника єдиного податку, відбулося в одному звітному періоді (за умови наявності письмового пояснення установи банку або іншого суб’єкта господарювання про помилкове зарахування коштів), такі кошти не включаються до доходу платника єдиного податку.
У разі якщо повернення помилково зарахованих коштів на розрахунковий рахунок відбулося в наступному звітному періоді, то така ФОП — платник єдиного податку повинна врахувати їх у складі доходу. При цьому ФОП — платник єдиного податку може здійснити перерахунок доходу у звітному періоді, в якому відбулось їх повернення, лише за умови наявності документів, що підтверджують помилкове зарахування коштів, зокрема письмового пояснення установи банку або іншого суб’єкта господарювання про помилкове зарахування коштів.
За матеріалами ДФС України у Львівській області

 

Щомісячні авансові внески в декларації ФОП-«єдиннику»
відображаються по нарахуванню

ФОП- платники єдиного податку в податковій декларації платника єдиного податку відображають нараховані до сплати щомісячні авансові внески, незалежно від здійснення ними фактичної сплати єдиного податку у вигляді авансового внеску за податковий (звітний) період.
Платники єдиного податку першої і другої груп сплачують єдиний податок шляхом здійснення авансового внеску не пізніше 20 числа (включно) поточного
Підкатегорія ЗІР 107.08

 

Дивіться відео на тему:

“Критерії та обмеження перебування на спрощеній системі”

 

При неправильному визначенні місця здійснення діяльності в заяві єдиноподатника – штрафи відсутні

Фізична особа — підприємець, яка самостійно виявила бажання здійснювати діяльність на спрощеній системі оподаткування повинна дотримуватись вимог ст. 298 ПКУ та зазначати в заяві про застосування спрощеної системи оподаткування обов’язкові відомості, у тому числі «Місце провадження господарської діяльності».
У разі здійснення діяльності з надання послуг у заздалегідь не визначених місцях, фізична особа — підприємець — платник єдиного податку у рядку 7 «Місце провадження господарської діяльності» заяви про застосування спрощеної системи оподаткування зазначає: «Надання послуг на території України», або зазначає конкретну територію (місто або область), на якій таким платником єдиного податку будуть надаватись послуги.
Застосування штрафних (фінансових) санкцій за неправильне зазначення місця провадження господарської діяльності діючим законодавством не передбачено.
За матеріалами ДФС України у Львівській області

 

Реалізація кондитерських виробів, що містять алкоголь –
акцизний податок з роздрібної торгівлі сплачувати не потрібно

Фіскали трактують: суб’єкт господарювання ресторанного господарства не повинен сплачувати акцизний податок з роздрібної торгівлі фірмових страв, кулінарних, кондитерських та борошняних виробів, кави, чаю або шоколаду, до яких відповідно до нормативних документів на їх виготовлення, затверджених в установленому порядку, додано алкогольні напої, оскільки кінцева продукція не є підакцизною.
Об’єктами оподаткування акцизним податком є операції з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів (пп. 213.1.9 п. 213.1 ст. 213 ПКУ).
За матеріалами ГУ ДФС у Тернопільській області

 

Перевищенні обсягу доходу в календарному році 1 млн грн,
що ж з РРО?

ФОПи єдино податники ІІ та ІІІ та третьої груп, які в календарному році перевищили обсяг доходу 1 млн грн, зобов’язані з першого числа першого місяця кварталу, що настає за виникненням такого перевищення, при здійсненні своєї господарської діяльності застосовувати РРО.
Водночас якщо платник єдиного податку здійснює розрахунки за реалізовані товари (надані послуги) винятково у безготівковій формі — РРО не застосовується.
Платники єдиного податку, які здійснюють реалізацію технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту в обов’язковому порядку повинні застосовувати РРО. Якщо відбуваються готівкові операції не залежно від обсягу доходу.
За матеріалами ГУ ДФС у Житомирській області

 

Товарний чек може бути виписаний вручну і довільної форми

Порядок оформлення розрахункових документів при проведенні розрахункових операцій за готівку у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг визначено Законом України від 06.07.95 р. № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг». Проте, визначено випадки звільнення продавця від обов’язкового надання покупцю складених за встановленою формою фіскальних чеків, надрукованих РРО, або розрахункових квитанцій, заповнених вручну.
Чеки, накладні та інші письмові документи, які засвідчують передачу права власності на товари (послуги) від продавця до покупця, повинні видаватись покупцю таких товарів (послуг) на його вимогу ( пю15 ст.3 Закону «265/95-ВР).
Форми та зміст фіскального чека, розрахункової квитанції та інших розрахункових документів, надання покупцю яких є обов’язковим, встановлені п. 2 розділу II Положення про форму та зміст розрахункових документів, затвердженого наказом Мінфіну України від 21.01.2016 р. № 13
Форма та зміст товарного чека на сьогодні законодавчо не визначена.
Таким чином, суб’єкти господарювання можуть видавати товарні чеки довільної форми, проте слід зауважити, що такий документ повинен містити напис «Товарний чек» і за змістом відповідати вимогам Положення за винятком відображення в ньому фіскального номера РРО, напису «Фіскальний чек».
За матеріалами ГУ ДФС у Тернопільській області

 

Не всі підприємці-пенсіонери звільнені від сплати за себе ЄСВ

Для певних категорій платників ЄСВ ФОПів, які обрали спрощену систему оподаткування встановлена пільга: вони звільняються від сплати за себе ЄСВ, якщо вони є :

  • пенсіонерами за віком;
  • особами з інвалідністю та отримують відповідно до закону пенсію або соціальну допомогу.

Такі особи можуть бути платниками ЄСВ виключно за умови їх добровільної участі у системі загальнообов’язкового державного соціального страхування (правила якого встановлені ст. 10 Закону щодо ЄСВ).
У листі ДФСУ від 21.06.2017 №753/Р/99-99-13-02-01-14/ІПК зазначено: фізособи – підприємці, яким призначено пенсію за вислугу років, не звільняються від сплати засебе ЄСВ на підставі ч. 4 ст. 4 Закону щодо ЄСВ
Лист ДФСУ від 25.10.2017 №2378/С/99-99-13-02-01-14/ІПК

 

Особа, яка в день звільнення стала непрацездатною має право на лікарняні

Застрахована особа, яка в день звільнення стала непрацездатною внаслідок захворювання або травми, що підтверджується листком непрацездатності, має право на отримання допомоги з тимчасової непрацездатності за весь період до відновлення працездатності або до встановлення МСЕК інвалідності
Лист ФСС з ТВП від 06.06.2017 №5.1-27-1038

 

Як вірно визначити страховий стаж

Страховий стаж визначається за даними персоніфікованого обліку відомостей про застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування, а за періоди до його запровадження – у порядку та на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше.
Порядок розрахунку страхового стажу залежить від змін в законодавстві.
До 28.02.2001 обчислювався загальний трудовий стаж згідно із записами у трудовій книжці, а також зараховувалися інші періоди, серед них:

  • служба у Збройний силах, внутрішніх військах МВС і інших військовий формувань України;
  • навчання у професійно-технічному закладі освіти;
  • період перебування у відпустці по догляду за дитиною до 3 років та до 6;
  • період одержання допомоги по безробіттю.

Час навчання у вищому закладі освіти та в аспірантурі не зараховувався.
З 28.02.2001 до 01.01.2011 до загального трудового стажу, набутого за попередні періоди, додається страховий стаж.
Підставою є трудова книжка. До страхового стажу додаються тільки періоди:

  • час перебування у відпустці для догляду за дитиною до досягнення нею 3 віку
  • отримання виплат допомоги по безробіттю.

З 01.01.2011 страховий стаж визначається за даними персоніфікованого обліку відомостей про застрахованих осіб (пов’язаний із розміром сплаченого страхового внеску).
Страховий стаж обчислюється в місяцях на підставі довідки Пенсійного фонду України за формою згідно з додатком 2 (форма ОК-7) до Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування, затвердженого постановою ПФУ від 18.06.2014 р. № 10-1.
Місяць роботи можна зарахувати як повний тільки за умови, якщо сума сплачених страхових внесків є не меншою ніж сума внеску, обчисленого з розміру мінімальної заробітної плати.
До страхового стажу також зараховується:

  • період відпустки для догляду за дитиною до досягнення нею 3 річного віку,
  • отримання виплат по безробіттю
  • отримання виплат пенсії по інвалідності.

Відсоток, який буде застосовано до середньоденної заробітної плати визначатиметься виходячи із загальної кількості страхового стажу, а саме:

  • до 3 – х років – 50%;
  • від 3 до 5 років – 60%;
  • від 5 до 8 років – 70%;
  • понад 8 років – 100%.

Для страхових випадків, які настали з 11.10.2017, до страхового стажу прирівнюються періоди, починаючи з 1 січня 2016 року, протягом яких особа не підлягала страхуванню за Законом № 1105, але нею або роботодавцем за неї сплачено єдиний соціальний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування відповідно до Закону про ЄСВ (зміни внесені Законом «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій», який вступив в дію з 11.10.2017).
Офіціний портал ФСС у Чернігівській області

 

Підбірку підготувала:
Лоза Галина,

незалежний консультант з бухгалтерського обліку компанії “Збережені Активи”

спеціаліст, фахівець з контролю якості

X