Дайджест новин “Підприємництво і право”
з 12.08.2025 р. по 18.08.2025 р.
Звільнення від сплати податків мобілізованих ФОП та осіб, які провадять незалежну професійну діяльність
Набрали чинності відповідні зміни до Податкового кодексу (Закон України від 18 червня 2025 року № 4505-ІХ), якими закріплено, що самозайняті особи (фізичні особи – підприємці, особи, які провадять незалежну професійну діяльність), які мали або не мали найманих працівників, призвані на військову службу під час мобілізації або залучені до виконання обов’язків щодо мобілізації за посадами, передбаченими штатами воєнного часу, під час особливого періоду, визначеного Законом України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, або за контрактом, на весь період їхньої військової служби (з першого числа місяця, в якому особу призвано на військову службу або в якому з особою укладено контракт, але не раніше 24 лютого 2022 року, до останнього дня місяця, в якому особу демобілізовано (звільнено з військової служби) звільняються від обов’язку нарахування, сплати та подання податкової звітності:
– з податку на доходи фізичних осіб відповідно до розділу IV цього Кодексу;
– з єдиного податку відповідно до глави 1 розділу XIV цього Кодексу;
– з військового збору у складі податкової звітності з податку на доходи фізичних осіб або єдиного податку відповідно до пункту 16-1 цього підрозділу.
Звільнення застосовується автоматично на підставі даних з Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів (дати мобілізації, укладення контракту, демобілізації) з першого числа місяця мобілізації або укладення контракту, але не раніше 24 лютого 2022 року.
Що робити ФОП:
-
якщо інформація про мобілізацію, контракт або демобілізацію вже є в Реєстрі – заяву подавати не потрібно;
-
якщо даних у Реєстрі немає – можна подати заяву й копії підтверджуючих документів самостійно до податкової.
Як діятиме звільнення:
ДПС не буде нараховувати авансові платежі з єдиного податку та військового збору на період мобілізації або дії контракту. Якщо такі суми вже були нараховані – вони підлягають анулюванню.
Якщо ФОП було виключено з реєстру платників єдиного податку через несплату податкових зобов’язань під час мобілізації або служби за контрактом – його буде поновлено автоматично.
Також мобілізовані фізичні особи – підприємці/особи, які провадять незалежну професійну діяльність/члени фермерського господарства, якщо вони не належать до осіб, які підлягають страхуванню на інших підставах, інформація щодо яких наявна в Реєстрі, мають право не нараховувати, не обчислювати та не сплачувати ЄСВ на весь строк їх військової служби, зокрема і військової служби за контрактом.
Крім того, за період мобілізації платника єдиного внеску або дії укладеного з такою особою контракту нараховані суми штрафних санкцій та пені підлягають скасуванню (анулюванню) за звітні періоди включно до першого числа місяця, наступного за місяцем, в якому контролюючим органом отримані відомості про мобілізацію платника єдиного внеску.
Якщо ФОП має найманих працівників – він може уповноважити іншу особу виплачувати зарплату працівникам. ЄСВ у такому випадку нараховує уповноважена особа, а сплатити його ФОП може протягом 180 днів після демобілізації – без штрафів.
Звітність з ЄСВ подається ФОП протягом 150 днів після демобілізації, також без штрафів і пені.
Якщо виникли порушення до початку служби або під час неї (несвоєчасна сплата чи звітність) – ФОП звільняється від відповідальності, якщо виконає обов’язки у встановлені строки після демобілізації:
− звітність – до 150 днів,
− сплата – до 180 днів.
За матеріалами офіційного сайту Урядового порталу
Мін’юст роз’яснив як діяти на роботі під час повітряної тривоги
Трудові відносини під час повітряної тривоги:
1. Працівник має право залишити робоче місце під час повітряної тривоги – відповідно до законодавства про охорону праці, жоден роботодавець не має права вимагати від працівника продовжувати роботу в умовах, що створюють загрозу для життя чи здоров’я. Працівник має право припинити роботу й пройти в укриття.
2. Чи буде це вважатися прогулом – ні, оскільки така відсутність вважається поважною причиною. Відсутність працівника на робочому місці під час повітряної тривоги вважається поважною причиною, якщо вона збігається з періодом дії повітряної тривоги, а також включає час, необхідний для переміщення до укриття та повернення з нього. За можливості працівник має повідомити керівника про причину своєї відсутності. Крім того, така відсутність є обґрунтованою, якщо на підприємстві відсутнє обладнане укриття, у якому працівник може безпечно продовжувати виконання трудових обов’язків.
3. Як оплачується робочий час під час перебування в укритті – якщо працівник не може виконувати свою роботу в укритті, цей період вважається простоєм не з вини працівника. В такому випадку за ним зберігається середній заробіток. Якщо ж працівник має можливість працювати дистанційно навіть під час повітряної тривоги – зарплата нараховується як за звичайний робочий час.
4. Чи законні вимоги роботодавця працювати під час повітряної тривоги – роботодавець не має права вимагати від працівника виконання роботи в умовах, що становлять небезпеку для його життя чи здоров’я. Вимога залишатися на робочому місці під час повітряної тривоги без можливості перейти в укриття є незаконною.
До посадових осіб роботодавця може бути застосовано адміністративну (за статтею 41 КУпАП – порушення законодавства про охорону праці) та навіть кримінальну відповідальність (за статтею 271 ККУ – порушення вимог законодавства про охорону праці), якщо роботодавець не вживав заходів щодо забезпечення безпеки працівників, зокрема заходів реагування у випадку повітряної тривоги, та це призвело до завдання шкоди життю та здоров’ю працівників чи інших осіб.
За матеріалами офіційного сайту Мін’юсту
Оновлено довідники податкових пільг
На вебпорталі ДПС України оновлено станом на 01.07.2025 року:
Довідник податкових пільг № 129/1, що є втратами доходів бюджету;
Довідник інших податкових пільг № 129/2.
У довідниках міститься інформація про пільги з податку на прибуток підприємств, по платі за землю, податку на додану вартість, акцизному податку з вироблених в Україні підакцизних товарів (продукції), податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, пільги по місцевих податках і зборах.
За матеріалами офіційного сайту Головного управління ДПС в Одеській області
Держпраці про права домашніх працівників
Законом України від 25.04.2024 № 3680 Кодекс законів про працю України доповнений главою XI-А, присвяченою праці домашніх працівників, відповідно до норм якої:
Домашня праця – це робота, яка виконується для домогосподарства за трудовим договором.
Не вважається домашньою працею робота для домогосподарства, яка здійснюється особою нерегулярно та не більше 40 годин на місяць.
Роботодавцем є фізична особа, яка є одним із членів домогосподарства та з якою домашній працівник уклав трудовий договір.
Домашній працівник – це фізична особа, яка виконує домашню працю у межах трудових відносин з роботодавцем.
Йдеться не про побутові послуги, а про нянь, доглядальниць, хатніх помічників, водіїв та садівників.
З домашніми працівниками укладається трудовий договір, який є основним документом, що засвідчує виникнення, зміну та припинення трудових відносин та визначає права та обов’язки сторін, а також є підставою для допуску домашнього працівника до роботи після здійснення роботодавцем повідомлення ДПС.
Трудовий договір, укладений з домашнім працівником, може передбачати додаткові, крім передбачених законодавством, права, гарантії, соціально-побутові пільги та взаємні зобов’язання сторін.
Законодавство України чітко регулює робочий час, час відпочинку та оплату праці домашніх працівників:
-
Робочий час — не більше 40 годин на тиждень (або менше, якщо передбачено в договорі). Домашній працівник самостійно веде облік свого робочого часу у зручній для нього формі та погоджує його з роботодавцем.
-
Допускається гнучкий графік роботи або підсумований облік робочого часу — головне, щоб це було погоджено між роботодавцем та працівником.
-
Надурочна робота — за згодою і з дотриманням вимог законодавства.
-
Час очікування виклику на роботу або супровід членів домогосподарства на відпочинку — це теж робочий час і він має оплачуватись.
-
Розмір оплати не може бути меншим за розмір встановленого законом мінімального рівня оплати праці.
-
Відпустка — мінімум 24 календарні дні за робочий рік.
Трудовий договір, укладений з домашнім працівником, може бути припинений з ініціативи однієї із сторін.
Домашній працівник має право негайно в односторонньому порядку розірвати трудовий договір з роботодавцем у разі вчинення стосовно нього членом домогосподарства винних дій, які посягають на честь чи гідність домашнього працівника, або втручання в його особисте життя.
З урахуванням специфіки домашньої праці та особливостей умов праці, передбачених Кодексом законів про працю, домашні працівники користуються всіма трудовими правами та гарантіями, передбаченими законодавством про працю, у тому числі на безпечні та здорові умови праці.
Домашній працівник має право на повагу до своєї праці, а роботодавець — зобов’язаний створити для цього умови.
За матеріалами офіційного сайту Східного міжрегіонального управління Держпраці
Запроваджено штрафи за ототожнення адвокатів з клієнтами
Згідно із Законом у Кодексі України про адміністративні правопорушення зʼявиться окрема стаття 185-16 «Порушення заборони на ототожнення адвоката з клієнтом»:
«1. Публічне, у тому числі через медіа, журналістів, громадські об’єднання, професійні спілки, цифрові платформи, соціальні мережі, інтернет-ресурси, ототожнення особою адвоката з клієнтом, якому таким адвокатом надається професійна правнича допомога, вчинене без мети перешкодити виконанню адвокатом передбачених законом повноважень зі здійснення захисту, представництва та надання інших видів правничої допомоги клієнту, –
тягне за собою накладення штрафу на громадян від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб – від трьохсот до чотирьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
-
Дія, передбачена частиною першою цієї статті, вчинена особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за таке саме порушення, –
тягне за собою накладення штрафу від шестисот до восьмисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян».
«ототожнення адвоката з клієнтом» – це будь-яка ідентифікація (асоціація, пов’язування) адвоката з клієнтом, з діяльністю чи вчинками його клієнта, що створює упереджене ставлення до адвоката, вказує на особисту причетність адвоката до справи клієнта, впливає на незалежний статус адвоката та/або чинить негативний тиск під час здійснення адвокатської діяльності, та/або порушує гарантії адвокатської діяльності, та/або перешкоджає реалізації прав адвоката, передбачених Законом України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність».
За матеріалами офіційного сайту Національної асоціації адвокатів України
Упорядковано повноваження ДПС
Уряд змінами до Положення про Державну податкову службу України упорядкував повноваження ДПС з метою узгодження з чинним законодавством:
-
ДПС адмініструватиме внесок на підтримку працевлаштування осіб з інвалідністю.
За рахунок внеску буде фінансуватися соціальний захист осіб з інвалідністю та дітей з інвалідністю.
Тому уточнені функції та права ДПС щодо:
– ведення обліку, адміністрування та контролю за своєчасністю подання звітності;
– перевірки повноти, достовірності та своєчасності нарахування і сплати внеску;
– застосування відповідальності;
– погашення податкового боргу та стягнення недоїмки;
– участі в аналізі та прогнозуванні надходжень внеску;
– складання звітності щодо стану розрахунків платників із бюджетом тощо.
-
Посилення контролю за підакцизною продукцією.
Положення доповнено нормами щодо ліцензування діяльності суб’єктів господарювання у сфері:
– вирощування тютюну та ферментації тютюнової сировини;
– оптової та роздрібної торгівлі цією продукцією.
Облік та контроль за обігом маркованої підакцизної продукції ДПС буде здійснювати із використанням Електронної системи обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах.
-
ДПС також уповноважена:
– контролювати сплату акцизу із ввезення, виробництва та реалізації на митній території України маркованої продукції;
– виконувати вимоги законодавства у сфері обігу підакцизної продукції;
– забезпечувати електронну простежуваність обігу продукції;
– адмініструвати сплату авансових внесків з податку на прибуток і ПДФО суб’єктами роздрібної торгівлі пальним.
Маємо також повноваження повідомляти НАБУ про факти, які можуть свідчити про спроби надання неправомірної вигоди службовим особам іноземних держав.
За матеріалами офіційного сайту Урядового порталу
Повернення на роботу після звільнення з військової служби
Місце роботи та посада зберігаються за працівниками, призваними на військову службу, на весь період служби. Це стосується всіх роботодавців, у яких вони працювали: державних, приватних, ФОП.
Особа надає роботодавцю військовий квиток із позначкою про звільнення. Заяву на повернення до роботи подавати не потрібно.
Військовослужбовець має приступити до роботи на наступний день після того, як йому поставлять позначку про звільнення та візьмуть на військовий облік в ТЦК та СП.
Працівник має право одразу приступити до роботи або оформити одну з відпусток:
– щорічну основну відпустку;
– додаткову відпустку для учасників бойових дій (14 календарних днів на рік).
– відпустку без збереження заробітної плати (надається в обов’язковому порядку за бажанням працівника) – для учасників війни (до 14 календарних днів щорічно);
– відпустку без збереження заробітної плати (надається за згодою роботодавця) – на прохання працівника роботодавець може надати відпустку без обмеження строку.
За матеріалами офіційного сайту Міністерства юстиції
Пом’якшення валютних обмежень
Національний банк України пом’якшує низку валютних обмежень шляхом внесення змін до постанови Правління НБУ від 05.08.2025р. № 95 “Про внесення змін до постанови Правління Національного банку України від 24.02.2022р. № 18”, яка набрала чинності з 06.08.2025р.:
1. Бізнес зможе репатріювати дивіденди за 2023 рік
НБУ дасть змогу підприємствам переказувати за кордон дивіденди за 2023 рік у межах загального ліміту, що й надалі становить 1 млн євро в еквіваленті на місяць. Отже, в бізнесу з’явиться можливість частково репатріювати дивіденди за період діяльності, що розпочався з 1 січня 2023 року (а не з 1 січня 2024 року, як є нині).
2. Розширюються можливості для хеджування валютних ризиків
НБУ продовжує реалізацію заходів з Концептуальної записки стосовно визначення підходів, умов та строків відновлення функціонування ринку валютних похідних фінансових інструментів, підготовленої в межах програми з МВФ.
3. Вносяться зміни в частині переказів іноземної валюти за кордон для підвищення довіри до суб’єктів з України
По-перше, НБУ дасть змогу юридичним та фізичним особам повертати помилково переказані кошти в іноземній валюті, що були зараховані на рахунки клієнтів.
По-друге, резиденти – морські агенти матимуть можливість переказувати кошти за кордон для повернення невикористаних коштів в іноземній валюті, отриманих від судновласників-нерезидентів або інших довірителів.
4. Впроваджуються кроки для підтримання вітчизняної ювелірної галузі
НБУ продовжує створювати умови для прозорої діяльності вітчизняних підприємств ювелірної галузі, ураховуючи, зокрема, збільшення попиту на продукцію цієї галузі. З цією метою НБУ дасть змогу юридичними особами та ФОП, що здійснюють господарську діяльність у сфері продажу ювелірних виробів, купувати банківські метали за безготівкові гривні за дотримання низки умов.
Зокрема, передбачено, що:
-
обсяг купівлі банківських металів у гривневому еквіваленті за один календарний місяць не має перевищувати 1/12 сукупного річного обсягу реалізованих ювелірних виробів підприємством у роздрібній торгівлі за 2021 рік;
-
підставою для купівлі банківських металів є наявність договору про передавання їх виробнику ювелірних виробів, а також документи, що підтверджують факт передавання куплених банківських металів у попередні періоди.
5. Уніфікуються підходи до регулювання зовнішніх позик
Зміни стосуються кредитів, наданих пулом іноземних кредиторів, до якого входить міжнародна фінансова організація (МФО). Підприємства отримають можливість обслуговувати та погашати такі кредити не лише на користь МФО, а й на користь інших учасників кредитного пулу, якщо вони є першокласними іноземними банками з рейтингом не нижчим за “A”.
Крім того, передбачено надання дозволу на переказ коштів з України для задоволення регресних вимог іноземних гарантів, поручителів і страховиків, які вже сплатили зобов’язання резидента-позичальника за такими позиками.
6. НБУ продовжує впровадження стимулюючої валютної лібералізації
По-перше, розширюється перелік операцій, які юридичні особи-резиденти можуть здійснювати понад встановлені обмеження в межах інвестиційного ліміту, – до них буде додана репатріація дивідендів. Нагадаємо, що, розпочавши реалізацію стимулюючої лібералізації у травні 2025 року, НБУ визначив, що інвестиційний ліміт дорівнює сумі коштів, залучених із 12 травня 2025 року у статутний капітал підприємства від іноземних інвесторів з-за кордону в іноземній валюті.
По-друге, буде надано стимули бізнесу, що підтримує Збройні Сили України. НБУ дасть змогу юридичним особам-резидентам здійснювати низку транскордонних переказів понад встановлені обмеження в межах суми, еквівалентній обсягам перерахованих ними коштів з 7 серпня 2025 року у національній чи іноземній валюті на спеціальний рахунок НБУ для збору коштів на підтримку ЗСУ.
Передбачено, що такі перекази можуть здійснюватися виключно за рахунок власної валюти бізнесу для таких цілей:
-
проведення резидентом розрахунків за імпорт товарів, поставка яких була здійснена до 23 лютого 2021 року;
-
повернення нерезиденту попередньої оплати, отриманої резидентом на його поточний рахунок у банку в Україні до 23 лютого 2022 року за укладеним із нерезидентом договором з купівлі-продажу товару (за операціями, за якими не відбулася або ж частково відбулася поставка товару з України);
-
виконання зобов’язань за кредитом, одержаним до 20 червня 2023 року від нерезидента за укладеним між ними кредитним договором;
-
фінансування резидентом витрат на утримання його філій, представництв та інших відокремлених підрозділів без створення юридичної особи за кордоном;
-
репатріація дивідендів на користь нерезидента за корпоративними правами чи акціями.
По-третє, створюються умови для конверсії боргу резидента-позичальника за зовнішнім кредитом у внесок нерезидента до статутного капіталу цього резидента. У разі здійснення такої конверсії банки зможуть відобразити в АІС “Кредитні договори з нерезидентами” факт скорочення строку виконання зобов’язань за зовнішніми кредитними договорами.
За матеріалами офіційного сайту Нацбанку