Кожного року податківці здійснюють планові перевірки бізнесу. Донедавна кількість таких перевірок з року в рік збільшувалась, проте у 2020 році тенденція пішла на спад. Попри скорочення кількості планових перевірок бізнесу на 20% порівняно з попереднім роком, якість проведення таких заходів в ДПС обіцяють підвищити.
Очевидно, що результат таких перевірок для платників податків може бути як позитивним – складання довідки, коли порушення відсутні, так і негативним – у тому випадку, якщо встановлений факт недотримання податкового законодавства. На жаль, але другий варіант зустрічається набагато частіше і увінчується він оформленням акту. І як наслідок – донарахування платникові податків додаткових податкових зобов’язань, своєчасна несплата яких може призвести до виникнення податкового боргу. Проте не варто засмучуватися.
Якщо податкова перевірка закінчилася прийняттям акту, то її результати завжди можна оскаржити. Але частенько трапляється так, що керівникові підприємства бракує досвіду або необхідних знань, щоб самостійно вирішити це питання. В цьому випадку на допомогу прийде команда професійних консультантів і експертів з Адвокатського бюро «Яновський і партнери” і Бухгалтерської компанії «Збережені активи» холдингу професійних послуг «Західна консалтингова група», які надають відповідно юридичні і бухгалтерські послуги, одночасно враховуючи побажання клієнтів і вимоги українського законодавства. Спираючись на багаторічний досвід у сфері юридичного супроводу бізнесу і бухгалтерського обслуговування, наші фахівці допоможуть керівникові підприємства вирішити будь-які завдання, пов’язані з фінансовою і податковою діяльністю, навіть ті, які іншим не під силу.
Основні види податкових перевірокВідповідно до сучасної класифікації усі податкові перевірки, які сьогодні здійснюються органами Державної податкової служби України, діляться на наступні види:
Документальна перевірка у свою чергу буває декількох видів:
Планова податкова перевірка проводиться співробітниками державної податкової служби відповідно до завчасно складеного графіку-плану. Позапланова перевірка може проводитися кілька разів в рік без попереднього попередження суб’єкта господарювання. Ключовими для здійснення позапланової документальної перевірки є наступні підстави:
Що стосується порядку проведення виїзної податкової перевірки, то він встановлений пп. 75.1.2 Податкового кодексу. Вона відбувається за місцем знаходження суб’єкта господарювання або за місцем розташування об’єкта, що знаходиться у його власності та є предметом перевірки. Тоді як невиїзна податкова перевірка проходить у будівлі контролюючого органу. Після закінчення будь-якої перевірки контролюючий орган складає довідку або акт. Оформлення результатів будь-якого виду податкової перевірки у вигляді акту передбачає відображення в ньому усіх порушень, виявлених в ході ревізії. Керівник підприємства повинен або підписати цей документ, або у разі незгоди з результатами камеральної, виїзної планової або будь-якої іншої податкової перевірки повинен подати заперечення у строк не пізніше 10 робочих днів. Це остання можливість уникнути штрафів.
Особливості оскарження акту податкової перевіркиРезультати перевірки податкових органів можуть бути оскаржені суб’єктом господарювання наступним чином:
У тому випадку, якщо, на думку платника податків, контролюючий орган після закінчення будь-якого виду перевірки встановив йому неправильну суму додаткових податкових зобов’язань або прийняв яке-небудь інше рішення, що суперечить чинному законодавству, він має право подати скаргу у вищестоящий контролюючий орган з проханням про перегляд цього рішення. Процедура адміністративного (досудового) оскарження результатів податкової перевірки передбачає подання суб’єктом господарювання у вищестоящий контролюючий орган письмової заяви (скарги), до якої при необхідності, також додаються належним чином завірені копії документів, розрахунків і доказів. Скарга подається протягом 10 робочих днів з моменту вручення керівникові підприємства податкового повідомлення-рішення. Контролюючий орган, що розглядає скаргу платника податків, у свою чергу, зобов’язаний прийняти аргументоване рішення впродовж 20 календарних днів, що слідують за днем її отримання. Після чого відправляє його на адресу суб’єкта господарювання поштою з повідомленням про вручення або надає йому під розписку. Окрім оскарження результатів податкової перевірки у вищестоящому контролюючому органі, платник податків також може опротестувати податкове повідомлення-рішення в суді. Це можна зробити, подавши позов до адміністративного суду за зареєстрованим місцем знаходження позивача або відповідача впродовж:
Процедура оскарження результатів перевірки дає певну перевагу платникові податків. Вона полягає в тому, що, поки триває досудовий або судовий розгляд скарги, сума додатково нарахованих йому податкових зобов’язань вважається неузгодженою, тобто не підлягає до примусового стягнення. Тому, якщо у вас виникла необхідність правильно оформити заперечення на акт податкової перевірки, то з цим завданням прекрасно впораються експерти з Бухгалтерської компанії «Збережені активи» холдингу професійних послуг «Західна консалтингова група».
Підготовка до податкової перевірки: практичні рекомендаціїОчевидно, що перевірка податкових органів для керівника – не лише неприємна, але і небажана подія. Проте кожен платник податків, рано чи пізно, стикається з подібним явищем. Щоб гідно пройти це випробування, йому необхідно добре підготуватися. Щоб підготовка до податкової перевірки не доставляла особливого клопоту, використайте наступні практичні рекомендації:
Отже, головна умова успішного завершення будь-якої податкової перевірки – планомірна і систематична підготовка до неї. А разом з нашими фахівцями зробити це буде значно легше.
З початком пандемії, а згодом і повномасштабного вторгнення повноцінні податкові ревізії бізнесу були поставлені на паузу, однак з грудня 2023 року можливість їхнього проведення відновлена. Разом з цим процесом у представників бізнесу з’явилася необхідність оскарження акту податкової перевірки у зв’язку з незаконністю її проведення чи недотримання органами контролю вимог виконання роботи.
Фіскальні органи мають право здійснювати такі види ревізій:
планова — проводиться регулярно, графік визначається та оголошується завчасно, має на меті встановити дотримання компанією законодавства;
позапланова — проводять у випадку підозр на порушення закону, за наявності скарг від третіх осіб, може проводитися без попереднього попередження;
камеральна — проводять на підставі документів, декларацій, наданих компанією фіскальним органам, не передбачає відвідини компанії інспектором;
документальна — полягає в аналізі документів і звітів компанії, інспектори можуть вимагати надання додаткових документів, проводити аналіз фінансових операцій, опитувати співробітників.
Реалізовувати моніторинг фіскальні органи мають право лише у випадку, якщо був дотриманий порядок його призначення, законодавчі норми й умови, згідно з якими видаються накази на перевірку. В інших випадках акт, виданий фіскальним органом, може бути оскаржений.
Для проведення аудиту представники фіскальних органів мають пред’явити або надіслати платнику податків такі документи:
направлення, в якому зазначено мету, дату початку, тривалість роботи інспекторів, реквізити наказу про призначення аудиту, прізвища посадових осіб, залучених до проведення, на направлені має бути підпис керівника чи його заступника;
копію наказу про призначення аудиту, містить назву, реквізити суб’єкту, що перевіряється, підстави проведення моніторингу;
службові посвідчення осіб, які будуть здійснювати аудит.
Відсутність таких документів або їхнє неналежне оформлення є підставою для відмови у допуску службовим особам.
Якщо в ході ознайомлення з документами порушення не були виявлені, складається відповідна довідка. У випадку виявлення невідповідності вимогам законодавства складається акт, на підставі якого надалі пред’являється повідомлення-рішення або вимога про застосування штрафів, проведення донарахувань. Оскарження акту перевірки податкової — спосіб уникнути негативних наслідків, зокрема, якщо призначення, проведення аудиту проходило з порушеннями.
Правильно організована підготовка до візиту представників фіскальної служби допоможе знизити ризики негативного результату, уникнути етапу оскарження акту податкової перевірки. В першу чергу акцент зроблений на підготовку документів:
створенні зведеного переліку;
підтверджені, що всі папери підписані, засвідчені, зареєстровані відповідно до вимог;
організації й систематизації звітності;
актуалізації звітів і паперів відповідно поточним вимогам законодавства;
аналізі електронної документації на відповідність вимогам, наявності захисту від змін, електронного підпису.
Ефективно підготуватися до візиту інспектора допоможе співпраця з фінансовими консультантами, завдання яких — відстежувати, інформувати щодо змін в законодавстві, надавати рекомендації з правильного оформлення документів, адаптації звітності до актуальних вимог. Задача консультантів — попередній аудит, який допоможе виявити, усунути недоліки в документації до того, як за роботу візьмуться представники державних органів.
Знизити ризики отримання зауважень і санкцій з боку фіскальних органів допомагає не лише фінансовий, але і юридичний супровід. Звернутися до юристів необхідно не лише на етапі оскарження акту перевірки податкової, але й захисту власних прав, інтересів під час призначення й проведення аудиту. Юристи надають консультацію з податкового права, зокрема, проаналізують законність призначення контролю, правильність документів, наданих інспекторами, достатність, відповідність вимогам підстав, на які спирається наказ фіскальної служби. Під час роботи інспекторів юристи стежать за дотриманням інтересів клієнта, обґрунтовують заперечення, пояснення, готують правову позицію щодо питань, що провокують розбіжності в тлумаченні, вивчають документи перед їхнім підписанням представниками компанії. Залучення юристів допомагає підготуватися до аудиту, спростити його проходження, за необхідності оскаржити отримані від інспекторів висновки.
Оскарження акту податкової перевірки платником податків може проводитися в досудовому порядку або в суді. Вдаватися до такої процедури необхідно, якщо фіскальні органи нарахували суму додаткових зобов’язань неправильно, допустили порушення в ході роботи. Адміністративний порядок передбачає звернення у вищий орган контролю с письмовою заявою. Разом з заявою надаються копії розрахунків, інших документів, які підтверджують позицію заявника. На оформлення скарги платник податків має 10 робочих днів з моменту вручення йому рішення.
Оскаржити рішення можна в адміністративному суді за місцем реєстрації позивача чи відповідача. Звернутися до суду можна протягом 3 місяців з моменту отримання рішення за скаргою або 6 місяців, якщо рішення по скарзі не було прийняте чи надіслане платнику податків. Пів року на звернення мають суб’єкти господарювання, які не оскаржували акт в адміністративному порядку.
Незалежно від того, на якому етапі податкової перевірки знадобилася професійна допомога, її нададуть фахівці «Західної консалтингової групи». Компанія надає послуги юридичним особам, зокрема, консультування та допомогу з податковим плануванням, навчання актуальних стандартів ведення обліку та документообігу, проведення аудитів для виявлення та оперативного усунення порушень. До послуг компанії входить юридичний супровід як на етапі підготовки паперів, так і вивчення підстав і законності проведення перевірки, оцінки та оскарження акту перевірки податкової.
Підписатися на новини
Підпишіться на щотижневий дайджест новин і будьте в курсі подій без зайвого спаму Підписатися |
Порядок реєстрації фізичної особи підприємця
Касовий апарат для юридичної особи
Курси міжнародні стандарти бухгалтерського обліку
Вартість ліцензії на продаж алкоголю
Основи організації бухгалтерського обліку на підприємстві
Вартість надання бухгалтерських послуг
Закон україни про електронні документи
Реєстрація торгової марки в україні
Як правильно укласти договір у бізнесі
Специфіка реєстрації потужностей та ведення державного реєстру: поради фахівців
Розпорядження правами інтелектуальної власності
Порядок реєстрації авторського права
Передача прав інтелектуальної власності
Реєстрація промислового зразка
Правовий захист від недобросовісної конкуренції
Субліцензійний договір на використання торгової марки
Реєстрація торгової марки за кордоном
Міжнародна реєстрація торгової марки
Договір про передачу прав на торгову марку зразок
Реєстрація авторських прав на твір
Торгова марка для домену в зоні .UA
Ліцензійний договір на використання твору
Отримання вигод від прав інтелектуальної власності: розробка та реєстрація ліцензійних договорів
Розробка договорів франчайзингу для комерційної концесії – правові аспекти
Реєстрація приватних підприємств
Реєстрація змін до статуту підприємства
Договори і положення про захист комерційної таємниці
Юридичні послуги корпоративних юрисконсультів це