Ліцензія на працевлаштування за кордоном: як отримати

контакти Адвокатського бюро “Яновський і партнери”

+38 (032) 247-01-00+38 (067) 000-13-27 е-mail: yp@zkg.ua

За останні 10-15 років проблема трудової міграції набула загрозливих масштабів для України. Кількість наших співгромадян, що виїжджають в пошуках роботи за кордон, стала обчислюватися мільйонами. Основні напрямки міграції – це Східна і Західна Європа, Канада, Америка та інші країни. Несподівана пандемія змусила багатьох повернутися на батьківщину. Але після її закінчення фахівці прогнозують ще більший відтік робочої сили за кордон. Це стосується як кваліфікованих фахівців, так і представників робітничих професій. За таких обставин послуги компаній, які виступають посередниками у працевлаштуванні за кордоном, стануть ще більш популярними. Щоб надавати їх на законних підставах, необхідно оформити ліцензію на працевлаштування за кордоном.

Документи для отримання ліцензії

Те, що суб’єкт господарювання повинен отримати ліцензію, що дозволяє працевлаштовувати українських громадян за кордоном, зазначено в п. 20 ч. 1 ст. 7 ЗУ «Про ліцензування видів господарської діяльності». Для отримання ліцензії заявнику раніше було необхідно звернутися в Мінсоцполітики. З 10 березня 2020 року ліцензування посередницької діяльності буде здійснюватися Міністерством економіки України.

Для отримання дозволу потрібно підготувати ряд документів. Їх перелік залежить від схеми працевлаштування. Умовно пакет документів можна розділити на три основні категорії. Перша з них – це документи безпосередньо від компанії-заявника. Перелік такий:

  • заява, складена відповідно до затвердженого зразка;
  • відомості про місце здійснення господарської діяльності компанії, яка планує надання послуг;
  • довідка, яка свідчить про відсутність контролю з боку держав-агресорів;
  • опис документів.

Отримання ліцензії, що дозволяє надання посередницьких послуг при працевлаштуванні за кордоном, також вимагає і пакет документів від іноземної компанії-партнера:

  • документ з інформацією про компанію;
  • проєкт трудового договору;
  • якщо є договори з профспілками, то вони також надаються. У разі їхньої відсутності інформація про це теж повинна бути вказана.

При отриманні ліцензії необхідно подати документ, який підтверджує факт співпраці між українською та іноземною компанією, яка буде працевлаштовувати українських громадян. У такому документі немає потреби, якщо контракт укладається безпосередньо з тією компанією, в якій працюватимуть українці. Додатковий договір укладається і в тому випадку, якщо в процедурі бере участь ще один суб’єкт – іноземний посередник. Мета такого документа – регулювання відносини між сторонами. При цьому зовнішньоекономічний контракт укладається з компанією-посередником, а не з кінцевим роботодавцем.

Зовнішньоекономічний контракт складається українською та англійською мовами або мовою країни працевлаштування. Проєкт самого трудового договору також складається двома мовами. Необхідно простежити за тим, щоб його умови надавали мінімальні гарантії, передбачені як українським законодавством, так і нормативно-правовою базою країни працевлаштування.

Всі документи, що надходять від іноземних партнерів, необхідно легалізувати, перевести на українську мову та нотаріально завірити. Необхідність апостиля визначається правовими відносинами України і країни-роботодавця. Якщо Україна має з цими державами договір про взаємне визнання документів, то апостиль не знадобиться.

Одна з умов отримання ліцензії – наявність в штаті фірми-посередника кваліфікованого юриста. Але якщо такої можливості немає, то як альтернатива багато підприємців передають такі обов’язки на аутсорсинг юридичним компаніям чи адвокатським бюро. Компанія ЗКГ має багаторічний успішний досвід в наданні подібних послуг.

Коли отримувати ліцензію обов’язково?

Отримати ліцензію необхідно суб’єктам господарювання в таких випадках:

  • скерування громадян України на роботу за кордон;
  • укладення договору про послуги посередника;
  • консультування з питань посередництва у сфері закордонного працевлаштування.

Оформлення ліцензії на працевлаштування за кордоном дає такі переваги, як можливість на абсолютно законних підставах здійснювати свою професійну діяльність і бути конкурентоспроможними в цій ніші на ринку працевлаштування.

Кому ліцензія на працевлаштування за кордоном не потрібна?

Не всі сфери діяльності, пов’язані з працевлаштуванням, вимагають отримання ліцензії. Вона не знадобиться в такому випадку:

  • посередництво у працевлаштуванні здійснюється тільки на території України;
  • з питань працевлаштування проводяться тільки консультації або здійснюється рекламування послуг іноземних компаній;
  • надання послуг в оформленні віз.

Щоб отримати додаткову інформацію про необхідність оформлення ліцензії, рекомендуємо звернутися до фахівців нашої компанії.

Вартість ліцензії на працевлаштування за кордоном

Термін розгляду документів становить 10 робочих днів. Після закінчення цього терміну приймається рішення про видачу ліцензії або відмову. Вартість оформлення дозволу становить 1 прожитковий мінімум для працездатної особи на момент оплати. Плата вноситься протягом 10 робочих днів після того, як було прийнято рішення про видачу ліцензії. Отже, в разі відмови платити непотрібно. Якщо ж після прийняття позитивного рішення плата не була внесена, то ліцензія анулюється. Термін дії документа необмежений.

У яких випадках потрібно вносити зміни в ліцензію?

Ліцензіат зобов’язаний звернутися в Мінекономіки в таких випадках:

  • зміна в найменуванні юридичної особи, реорганізація, зміна особистих даних ФОП;
  • зміна директора підприємства або його заступника;
  • зміна місця знаходження офісу;
  • поява нового контрагента або заміна теперішнього;
  • зміна переліку документів, які повинні додаватися до ліцензії;
  • зміна будь-якої іншої інформації.

Звернутися з приводу внесення змін необхідно протягом 30 днів після їхньої появи.

В яких випадках ліцензію можуть анулювати?

Рішення про анулювання приймається на підставі таких фактів:

  • подача відповідної заяви ліцензіатом;
  • припинення юридичної особи або ФОП;
  • смерть ФОП в разі відсутності правонаступників;
  • виявлення фактів порушення умов ліцензії;
  •  відсутність оплати за ліцензію.

Також припинення ліцензії можливе і в деяких інших випадках, встановлених чинним законодавством.

Ліцензія на працевлаштування за кордоном: в яких випадках необхідно отримати офіційний дозвіл

Працевлаштування поза межами країни — приваблива перспектива для багатьох українців, що знаходяться в пошуках самореалізації та гідної зарплати. Знизити ризики, якими супроводжується пошук роботи в незнайомій країні, допомагають компанії-посередники, вони надають українцям послуги з влаштування на робочі місця в інших країнах, допомагаючи зробити процедуру безпечною та легальною. Від рекрутингових компаній та кадрових агентств, що надають подібні послуги, українське законодавство вимагає ліцензування, офіційного дозволу, який захищає як саму компанію, так і її клієнтів, дає змогу провадити діяльність згідно з вимогами закону. 

Отримання ліцензії на працевлаштування за кордоном доступне для юридичних осіб та фізичних осіб підприємців, що надають послуги з безпосереднього найму до іноземного роботодавця, оформлюють українців працювати на судна, що належать іноземним власникам, співпрацюють з фірмами-посередниками, зареєстрованими за межами країни. Якщо діяльність обмежується виключно наданням консультацій або інформаційною підтримкою під час оформлення візових дозволів, отримання дозволу не вимагається. 

Вимоги, яким має відповідати кандидат для отримання ліцензії на працевлаштування за кордоном

Ліцензія для працевлаштування за кордоном видається Державною службою зайнятості при Міністерстві соціальної політики в Україні. Звернутися для її отримання можуть юридичні особи та ФОПи, у разі відповідності таким вимогам: 

  • мають відкриті коди економічної діяльності «Діяльність агентств працевлаштування» (78.10), «Діяльність агентств тимчасового працевлаштування» (78.20), «Інша діяльність із забезпечення трудовими ресурсами» (78.30);

  • відповідають кадровим вимогам, зокрема, в штаті компанії працює кваліфікований юрист або компанія укладає договір про юридичний супровід зі сторонньою компанією;

  • має службове приміщення, власне чи орендоване, що не входить до житлового фонду;

  • реєстрація в податкових органах;

  • наявність партнера в іншій країні, який здійснює оформлення на роботу;

  • відкритий банківський рахунок.

Серед додаткових умов для звернення за отриманням офіційного дозволу — наявність офісної техніки, необхідної для роботи. 

Як отримати ліцензію на працевлаштування за кордоном: підготовка пакета документів

Компаніям, які планують здійснювати працевлаштування за кордоном, ліцензія видається після надання державним органам пакета документів. Першим етапом підготовки є укладання угоди з іноземним партнером. Для роботи знадобиться договір про співпрацю, проєкт трудового договору, довідка про відсутність колективних договорів, укладених з профспілками. Іноземний партнер має надати папери, які підтверджують його офіційну реєстрацію, копії паперів, якими визначені конкретні види діяльності. Всі папери мають бути правильно засвідчені (мати апостиль, переклад, нотаріальне засвідчення). Від представника української сторони в пакет документів входить заповнена заява (зразок встановлений державними органами), відомості про місце провадження діяльності, копія паспорта керівника юридичної особи або паспорта фізичної особи, виписка з ЄДРПОУ з зазначенням коду діяльності, банківські реквізити. Також додається підписаний керівником української компанії опис всіх наданих паперів. 

Терміни розгляду заяви та вартість ліцензії на працевлаштування за кордоном

На розгляд заяви (за умови достатності та правильного оформлення всіх паперів) державні органи мають 10 робочих днів. Після закінчення терміну надається схвальна відповідь або відмова. У випадку позитивного рішення необхідно оплатити оформлення дозволу, вартість ліцензії на працевлаштування за кордоном складає один прожитковий мінімум для працездатної особи, встановлений в момент оплати. Якщо заявник протягом 10 робочих днів не здійснює оплату, документ буде анульований. Термін дії дозволу не обмежений, він розповсюджується на всю територію України.

Від компаній вимагається дотримання визначених умов роботи, серед яких як наявність офісу в нежитловому приміщенні та кваліфікованого юриста, так і заборона оплати послуг наперед (фінансова винагорода може бути отримана лише після оформлення трудового договору). До обов’язкових вимог належить укладання договорів, в тексті яких надана правдива інформація про режим, умови роботи, тарифи. 

Чому може бути анульована ліцензія працевлаштування за кордоном, та коли необхідно вносити зміни в документ

Ліцензія на працевлаштування за кордоном може бути анульована рішенням Міністерства праці. Серед причин такого рішення: 

  • виявлення факту змін до документів, що подавалися для отримання дозволу, про які не було належним чином повідомлено;

  • вказання неправдивих відомостей в заяві, поданій до державного органу;

  • невиконання ліцензійних умов, передбачених законом. 

З моменту встановлення підстав, що дають змогу анулювати ліцензію, Міністерство праці має 10 робочих днів, щоб реалізувати таке рішення. Відповідне рішення з зазначенням підстав має бути врученим компанії не пізніше 3 днів після його ухвали. 

Для уникнення ануляції необхідно вчасно вносити зміни, зокрема, про реорганізацію, зміну найменування, особистих даних ФОП, зміни керівництва, місця перебування компанії. Повідомити держоргани необхідно при зміні (появі нових) контрагентів, іншої інформації, яка подавалася для отримання документа.

Як дотримати ліцензійні умови працевлаштування за кордоном

Наявність кваліфікованого юриста — одна з вимог для отримання ліцензії та роботи в її межах. Допомога правників знадобиться під час збору та заповнення документів. Компанія «Західна консалтингова група» пропонує дієву допомогу юридичним особам, що працюють у сфері міжнародного працевлаштування, надаючи професійний підхід, інформаційний супровід, допомогу під час проходження кожного етапу. Юристи надають консультації з питань отримання ліцензії на працевлаштування за кордоном, перевіряють відповідність документів від іноземних партнерів вимогам, здійснюють підготовку повного пакета документів відповідно до вимог Мінсоцполітики, супроводжують розгляд справи та отримання наказу про видачу дозвільних документів, допомагають вчасно вносити зміни у разі змін в структурі компанії. Кваліфікована допомога дає змогу уникати труднощів та затримок під час отримання необхідних дозволів та старту роботи. 

 

(1 - 5.00 - 5)
X