Дайджест нoвин закoнoдавства і практики за періoд з 13.03.2017 пo 19.03.2017 РУБРИКА “ПІДПРИЄМНИЦТВO І ПРАВO”

Posted by: In: Дайджести новин законодавства і практики 20 Mar 2017 Comments: 0 Tags: , , , ,

Дайджест нoвин закoнoдавства і практики

за періoд з 13.03.2017 пo 19.03.2017

РУБРИКА “ПІДПРИЄМНИЦТВO І ПРАВO”

 

Кабмін скасував понад 120 застарілих регуляторних актів

Як уже зазначалось, 10 березня Кабмін провів «дерегуляторний» день – було скасовано понад 120 нормативно-правових актів у різних сферах господарської діяльності, які не відповідали вимогам Закону «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», але залишалися в силі і діяли на всій території України, встановлюючи додаткові регуляторні бар’єри.

На даний момент відомо, що скасовані:

  • Постанова Кабінету Міністрів від 14.12.2001 № 1294, якою затверджено Порядок здійснення державного геологічного контролю;
  • Постанова Кабінету Міністрів від 15.02.1999 № 189, якою затверджено Порядок здійснення державного нагляду в електроенергетиці;
  • Наказ Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 19.02.2002 № 37, яким затверджені Правила приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України, а також Інструкція про встановлення та стягнення плати за скид промислових та інших стічних вод в системи каналізації населених пунктів;
  • Наказ Мінприроди від 24.12.2001 № 485 «Єдине міжвідомче керівництво по організації та здійсненню державного моніторингу вод».

З питань охорони праці:

  • Наказ Державного комітету України з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду від 18.06.2007 № 132 «Про затвердження Правил будови і безпечної експлуатації вантажопідіймальних кранів» (НПАОП 0.00-1.01-07);
  • Наказ Державного комітету України з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду від 31.12.2008 № 308 «Про затвердження Правил будови і безпечної експлуатації навантажувачів» (НПАОП 0.00-1.22-08);
  • Наказ Державного комітету України по нагляду за охороною праці від 08.12.2013 № 232 «Про затвердження Правил будови і безпечної експлуатації підйомників» (НПАОП 0.00-1 -36-03).

У сфері пожежної та техногенної безпеки:

  • Накази МВС від 11.09.2014 № 934 «Порядок затвердження програм навчання посадових осіб з питань пожежної безпеки, організації та контролю за їх виконанням» і № 935 «Про Порядок організації та проведення спеціальних об’єктових навчань і тренувань з цивільного захисту»;
  • Наказ Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 21.10.2004 № 130 «Про затвердження Інструкції про порядок та умови застосування органами державного пожежного нагляду запобіжних заходів»;
  • Наказ від 02.07.2007 № 460 Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи «Про затвердження Правил з вогнезахисту»;
  • Наказ Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 02.04.2004 № 152 «Про затвердження Правил експлуатації вогнегасників»;
  • Наказ Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 27.12.2006 № 841 «Про затвердження Інструкції про порядок проведення приймально-здавальних та періодичних випробувань систем примусового димовидалення та підпору повітря будинків і споруд»;
  • Наказ Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 18.05.2009 № 338 «Про затвердження Правил улаштування та експлуатації систем оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей в будинках та спорудах»;
  • Наказ Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 08.10.2012 № 1243 «Про затвердження Правил пожежної безпеки для спортивних будинків та споруд» та інші.

Постанова «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України» та два розпорядження про скасування деяких наказів міністерств та інших центральних органів виконавчої влади були прийняті Кабміном 10 березня 2017 року. Акти вступлять в силу через 2 місяці – у центральних органів виконавчої влади є час для врегулювання юридичних колізій, якщо такі будуть виникати через скасування деяких наказів.

Офіційний портал Державної регуляторної служби України, рубрика «Новини», підрубрика «Які саме нормативно-правові акти скасував Уряд у рамках «дерегуляційного дня» від 15.03.2017 року

Заборонено продавати товари, схожі на їжу

Кабмін заборонив продаж товарів, що імітують продовольчі товари.

Товари, схожі на їжу, ставлять під загрозу безпеку та здоров’я споживачів, зокрема дітей, які можуть переплутати їх з їжею, покласти в рот, з’їсти, що загрожує інтоксикацією або непрохідністю шлунково-кишкового тракту.

Крім того, покупці більше не зможуть вимагати у продавця ветеринарні документи. Обов’язок продавця надавати дану документацію споживачеві виключена з правил торговельного обслуговування.

Відповідні зміни внесені до Порядку провадження торговельної діяльності та правил торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів постановою Кабміну від 10 березня 2017 року № 136.

Постанова КМУ від 10.03.2017 року № 136 «Про внесення змін до Порядку провадження торговельної діяльності та правил торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів»

Схвалено зону вільної торгівлі з Канадою

Верховна Рада ратифікувала Угоду про зону вільної торгівлі між Україною та Канадою, підписану 11 липня 2016 року.

Угода вступить в силу в перший день другого місяця після отримання останньої з Сторін повідомлення про завершення виконання необхідних процедур.

Угода регулює торгівлю товарами, правила походження, сприяння торгівлі, праці, державні закупівлі, питання інтелектуальної власності, порядок вирішення спорів, санітарні та фітосанітарні заходи і т. д.

Очікується, що Угода дозволить диверсифікувати торговельні потоки з України і залучити канадські інвестиції в Україну. Оскільки Канада відкриває свій ринок для українських товарів на 99%, український бізнес зможе скористатися безмитним доступом на новий ринок. Відповідно до Угоди, українські підприємці отримають підтримку у виході на канадський ринок, зокрема через проект CUTIS (Canada – Ukraine Trade and Investment Support project).

Закон «Про ратифікацію Угоди про вільну торгівлю між Україною та Канадою» прийнятий 14 березня 2017 року.

Проект Закону України від 17.11.2016 року  № 120 «Про ратифікацію Угоди про вільну торгівлю між Україною та Канадою»

Валютний борг стягується по курсу на день прийняття судового рішення

Єдиним законним платіжним засобом на території України вважається гривня. У той же час, ст. 533 ЦК встановлює можливість визначити еквівалент грошового зобов’язання в іноземній валюті. В такому випадку сума, що підлягає до сплати за зобов’язанням, визначається в гривнях за офіційним курсом НБУ, встановленим на день платежу, якщо інший порядок не встановлено договором.

Якщо заборгованість за грошовим зобов’язанням стягується в судовому порядку, сума боргу визначається за курсом на день прийняття судового рішення. При цьому суд повинен виходити з умови договору, в якому зазначено, по яким саме курсом валют – офіційного або комерційному – розраховується підлягає до виплати сума в гривнях.

Крім того, незважаючи на положення ст. 625 ЦК, заборгованість в іноземній валюті не підлягає індексації. Офіційний індекс інфляції, що розраховується Держкомстатом, визначає рівень знецінення національної грошової одиниці України, тобто купівельної спроможності гривні, а не іноземної валюти. Втрати від знецінення національної валюти через інфляцію відновлюються за рахунок еквівалента іноземної валюти.

Така правова позиція була викладена Верховним Судом України під час розгляду справи № 6-284цс17 про стягнення заборгованості за договором позики в іноземній валюті.

Постанова Верховного Суду України від 01.03.2017 року по справі № 6-284цс17

Аграріям компенсують покупку вітчизняної техніки

Сільськогосподарські виробники зможуть повернути частину грошей, витрачених на покупку вітчизняної техніки і обладнання. Часткова компенсація надається на техніку, ступінь локалізації виробництва якої перевищує 60% (для тракторів і спеціальних автомобілів сільськогосподарського призначення – від 20 до 35%).

Перелік техніки та обладнання, вартість яких буде частково компенсована за рахунок бюджетних коштів, буде складений спеціальною комісією і розміщений на сайті Мінекономрозвитку. У перелік буде включена техніка виробників, які є резидентами України не менше 2 років, мають всю необхідну конструкторсько-технологічну документацію, виробляють продукцію на території України і забезпечують гарантійне і післягарантійне обслуговування товарів.

Часткова компенсація становить 20% вартості техніки та обладнання без урахування ПДВ. Для отримання грошових коштів сільгоспвиробник повинен звернутися в державний банк із заявкою та документами, що підтверджують покупку техніки або обладнання.

Техніка та обладнання, вартість яких була частково компенсована державою, не підлягає продажу протягом 3 років з моменту покупки. У разі порушення цієї вимоги, сільгоспвиробник зобов’язується повернути отримані кошти і протягом наступних трьох років не зможе знову звернутися за компенсацією.

Порядок часткової компенсації вартості вітчизняної сільськогосподарської техніки затверджений постановою Кабміну від 1 березня 2017 року № 130.

Постанова КМУ від 01.03.2017 року № 130 «Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для часткової компенсації вартості сільськогосподарської техніки та обладнання вітчизняного виробництва»

Укладення трудового договору в день перевірки не врятує від штрафу

Під час позапланової перевірки приватного підприємства, яку проводили посадові особи Управління Держпраці у Волинській області, укладено трудові договори з 5-ма працівниками. Підставою проведення перевірки було звернення до Управління працівника підприємства щодо неоформлення трудових відносин із найманими працівниками.

Установлено, що на підприємстві працюють працівники, з якими не оформлено трудові відносини. Роботи в інтересах підприємства виконували 12 осіб, з них трудові договори з 5-ма укладено в день проведення перевірки.

Тим самим порушено вимоги ч. 3 ст. 24 КЗпП, де йдеться, що працівник не може бути допущений до роботи без укладення трудового договору, оформлення наказом або розпорядженням власника чи вповноваженого ним органу та повідомлення ДФС.

Посадові Управління Держпраці видали керівництву приватного підприємства обов’язковий до виконання припис із указаними порушеннями вимог законодавства про працю та зобов’язали усунути порушення в строки, визначені законодавством України.

За виявлені порушення притягнено до відповідальності, яка передбачена ст. 265 КЗпП.

Офіційний портал Управління Держпраці у Волинській області, рубрика «Новини», підрубрика «У ПП «Екопрод» Ківерцівського району в день перевірки офіційно працевлаштовано п’ять працівників» від 14.03.2017 року

Трудові книжки звільнених працівників повинні зберігатись протягом 2-х років

Управлінням Держпраці було проведено інформаційний семінар з питань додержання законодавства про працю щодо отримання трудової книжки при звільненні працівника.

Було роз’яснено, що відповідно до абзацу другого пункту 4.2 Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників, затвердженої наказом Міністерства праці України, Міністерства юстиції України, Міністерства соціального захисту населення України від 29.07.93 р. № 58, пересилання трудової книжки поштою з доставкою на зазначену адресу допускається тільки за письмовою згодою працівника. Пунктом 4.2 Інструкції встановлено, що у разі відсутності працівника на роботі в день звільнення, власник або уповноважений ним орган у цей день надсилає йому поштове повідомлення із вказівкою про необхідність отримання трудової книжки.

У випадку неотримання працівником трудової книжки з причини відсутності працівника на роботі у день звільнення та нез’явлення за трудовою книжкою після вручення йому поштового повідомлення, рекомендоване повідомлення, де вказано на необхідність отримання трудової книжки, буде документальним підтвердженням факту нез’явлення за трудовою книжкою у можливих спірних ситуаціях, які виникають між працівником і власником. Пунктом 6.2 Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників, трудові книжки, що не були одержані працівниками при звільненні, зберігаються протягом двох років у відділі кадрів підприємства окремо від інших трудових книжок працівників, які перебувають на роботі. Після цього строку незатребувані трудові книжки зберігаються в архіві підприємства.

Для уникнення спірних питань з працівником, який звільнився, рекомендується вияснити причину відсутності працівника на роботі (наявність поважних причин) у день звільнення та вручити йому трудову книжку.

Офіційний портал Управління Держпраці у Кіровоградській області, рубрика «Новини», підрубрика «Трудові книжки, не одержані при звільненні, зберігаються протягом двох років у відділі кадрів» від 16.03.2017 року

Чи можна у колдоговорі встановити зарплату менше мінімальної?

ДФС України в листі від 21.02.2017 № 3566/6/99-9-13-02-03-15 дала роз’яснення щодо встановлення колективним договором зарплату менше мінімальної.

Мінімальна заробітна плата є державною соціальною гарантією, обов’язковою на всій території України для підприємств усіх форм власності і господарювання та фізичних осіб, які використовують працю найманих працівників, по будь-якій системі оплати праці. Гарантії забезпечення мінімальної заробітної плати визначено ст. 31 Закону України «Про оплату праці» від 24.03.1995 № 108/95-ВР (Закон № 108).

Договірне регулювання оплати праці працівників підприємств здійснюється на основі системи угод, що укладаються на національному (генеральна угода), галузевому (галузева (міжгалузева) угода), територіальному (територіальна угода) та місцевому (колективний договір) рівнях згідно із законами (ст. 14 Закону № 108).

Норми колективного договору, що допускають оплату праці нижче від норм, визначених генеральною, галузевою (міжгалузевою) або територіальною угодами, але не нижче від державних норм і гарантій в оплаті праці (тобто не нижче 3200 грн за повністю відпрацьовану норму праці, можуть застосовуватися лише тимчасово на період подолання фінансових труднощів підприємства на термін не більше шести місяців.

Лист ДФС України від 21.02.2017 року № 3566/6/99-9-13-02-03-15

Підбірку підгoтувала: 

Віктoрія Пoлянська, юрист кoмпанії «Західна кoнсалтингoва група»

Sorry, the comment form is closed at this time.

Підписатись на наші новини

error: