Оскарження податкового повідомлення-рішення

Юридичні послуги

Замовити за багатоканальним номером +38 (032) 247-01-00

або написавши за адресою: ​​yp@zkg.ua

Хочу замовити скаргу або позов

Ви шукаєте консультанта-практика, щоб отримати впевненість про те як насправді, не в теорії, а на практиці,  відбуваються податкові перевірки?

Вам потрібен практикуючий податковий юрист, який пояснить порядок оскарження податкового повідомлення-рішення  (надалі-ППР) і представить ваші інтереси до, під час і після планової, позапланової чи фактичної податкової перевірки?

В особі “Західної консалтингової групи” – до ваших послуг консультант з податків для підготовки заперечення на акт податкової перевірки, податковий юрист для представництва при перевірці і адміністративного оскарження, або податковий адвокат для представництва в адміністративному суді.

  1. Чому ми за це взялися та допомагаємо клієнтам в боротьбі з не фаховими та незаконними діями органів, що контролюють сплату податків?

Наші клієнти мають різний досвід ведення бізнесу і з податковими перевірками, рано чи пізно, зустрічаються фактично всі. За нашими спостереженнями, ми могли б виокремити два протилежних мотиви для прийняття рішення щодо оскарження або не оскарження наслідків перевірок.

Один мотив – оскаржувати офіційно, методично та послідовно усі незаконні дії та рішення державної податкової служби (ДПС), усвідомлюючи тривалу тяганину, з тим, щоб вашому бізнесу, дали спокійно працювати, або принаймні не мали за “дійну корову”. Перевіряючі з більшим задоволенням і частіше йдуть туди, де не зустрічають опору, і де можна чимось “поживитися”. Вони дуже рідко йдуть на принцип “знищувати бізнес”, адже в кожному районі існують планові показники сплати податків.

Інший мотив – не оскаржувати, “домовитися” неофіційно, зважаючи на “ціну питання”. Якщо підходити тактично, то так воно і є, – “домовившись” ви можете вирішити питання якоїсь локальної перевірки неофіційно, значно меншими ресурсами ніж вартість тривалого адміністративного та судового оскарження, включаючи послуги фахівців. Проте, з того самого моменту, ваш бізнес попадає на “гачок”, оскільки, вам будуть створювати все нові і нові приводи для перевірок і “пропонувати” можливості їх вирішити. З іншої сторони, зрозумівши що вас “поставили на абонплату”, вам буде морально непросто розірвати відносин з вашими “благодійниками”, особливо, якщо ви не маєте впевненості у правильності ведення обліку та сплати податків. Тут, також спрацьовує світогляд людей бізнесу, – бізнес любить спокій.

Є ще один важливий момент, як основа для того чи іншого мотиву – вам необхідно покладатися на достовірні дані і мати впевненість, що у вас дійсно все в порядку (або не в порядку) з бухгалтерським та податковим обліком. Інколи ми дуже довіряємо нашим ключовим фахівцям в цій сфері, і нерідко вони є дійсно достатньо сумлінними і добросовісними, але це не завжди те саме, що належний та перевірений професійний рівень. Негативні наслідки у вигляді податкових повідомлень-рішень нерідко стаються через низький професійний рівень знань виконавців щодо сплати податків, як правило, головних бухгалтерів або фінансових директорів.

Варто зазначити, що на момент підготовки цих матеріалів, поняття Державна податкова служба існує у ще діючих нормативно-правових актах, проте реально вже існує Міністерство доходів і зборів (народні назви  – “Мінпоборів” або “Міністерство сходів і заборів”), яке є центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику (надалі у цій статті скорочено – ЦОВВ).

Компанія Західна консалтингова група має практичний щоденний досвід надання послуг з бухгалтерського аутсорсингу – регулярного бухгалтерського обслуговування та податкового обліку для більше як 200 клієнтів. Зважаючи, перш, за все на інтереси клієнтів, ми застосовуємо акуратний та відносно безризиковий підхід до ведення податкового обліку, щоб, у разі неминучих податкових перевірок, було якомога менше проблемних питань у клієнтів. Нам часто доводиться розчаровувати податкових інспекторів. Облік здійснюється під контролем фахівців-бухгалтерів, які мають міжнародний сертифікат САР (Certified Accounting Practitioner: Сертифікований бухгалтер-практик, вимовляється “кеп”). Бухгалтер САР, зокрема сертифікований за спеціальністю “Податки в Україні” повністю здатний вести бухгалтерський облік на будь-якому підприємстві як головний бухгалтер, та складати всі основні фінансові звіти, включаючи податкові декларації. Кожну справу веде кваліфікований податковий адвокат, а також у нас працює 5 фахівців, які володіють повним сертифікатом САР, 3 здобувачі на стадії отримання сертифіката САР, та 2 власники сертифікатів СІРА – фахівці найвищого рівня, які можуть розібратися у будь-яких тонкостях “матеріальної частини” обліку та розрахунку податкових зобов’язань.

Проте, наш практичний досвід показує, що навіть ідеальне ведення бухгалтерського та податкового обліку, досвідчений податковий юрист, належна правова підтримка та сплата так званої планової “податкової віддачі”, рекомендованої податковою службою, не гарантують майбутню відсутність планових та позапланових документальних перевірок з відповідними “апетитами” перевіряльників. Крім застосування багатьох критеріїв відбору суб’єктів для перевірок, визначених Наказом №190 ДПАУ від 01 квітня 2011р. “Про затвердження Методичних рекомендацій щодо складання плану-графіка проведення документальних планових перевірок суб’єктів господарювання” до плану перевірок, як правило, включають платників з річним оборотом понад 5 000 000 грн. на рік. А це, фактично, критерій в який попадає будь-який менш-більш економічно активний суб’єкт малого підприємництва, не кажучи вже про суб’єктів середнього та великого бізнесу.

Отже, клієнти нашої компанії на практиці, майже у ста відсотках випадків, застосовують адміністративне та судове оскарження податкового-повідомлення рішення, внаслідок проведених планових, позапланових та фактичних перевірок, користуючись порадами наших податкових юристів та консультантів.

Щоб зрозуміти, якими можуть бути підстави оскарження для застосування їх у процедурі оскарження податкових-повідомлень рішень, найкраще розділити підстави та процедуру на якомога менші частинки (етапи, стадії), в кожній з яких відшукати недоліки, які можуть у майбутньому служити різними, окремими підставами вашого захисту та оскарження податкового-повідомлення рішення.

Ми пропонуємо кожному клієнту розробити покрокову інструкцію запобігання та протидії негативним наслідкам податкової перевірки. Щоб ефективно та узгоджено діяти на всіх етапах захисту, індивідуально для вашого бізнесу має бути описана технологія дій, перелік відповідальних, підготованих та проінструктованих фахівців, щоб ваш бізнес був завжди готовим до початку планової, позапланової або фактичної податкової перевірки. Ми інструктуємо та навчаємо, як правильно діяти при зустрічі та проведенні перевірки, допомагаємо грамотно скласти та подати заперечення або зауваження на акт податкової перевірки. При необхідності, ми оскаржимо податкове-повідомлення рішення, подавши скаргу за адміністративною процедурою або позов про визнання недійсним податкового повідомлення-рішення або іншого рішення контролюючого органу, ефективно захищаємо від податкових вимог.

Поради про те, як готуватися до податкових перевірок, не допускати та оскаржувати незаконність їх проведення, зустрічати та супроводжувати перевірки до складання акта перевірки, якими документами це має бути оформлено, та які дії при цьому бажано вчиняти, – все це ми надаємо в індивідуальних консультаціях або розкриваємо на тематичних семінарах.

Детальніше, за активним посиланням, – про заперечення на акт податкової перевірки.

 

  1. Якщо акт податкової перевірки складено бездоганно, або ваші зауваження та заперечення до нього враховано, проте податкове повідомлення-рішення все ж винесено, – необхідно його оскаржити. Розглянемо процедуру оскарження податкових повідомлень-рішень.

Причин для оскарження рішення ДПС може бути достатньо багато.

Одна з них, – якщо ви, “поклавши руку на серце”, згідні з актом документальної перевірки, в результаті якої виявлена певна сума несплати, але банально не маєте коштів для сплати нарахованих податкових зобов’язань. Оскарження в адміністративному або судовому порядку допоможе вам тривалий час (рік або й більше) не платити, тобто відстрочити сплату без жодної пені або процентів. А якщо податкові зобов’язання нараховані надумано або неправомірно, то не оскаржувати податкове повідомлення-рішення, – просто злочин проти власного бізнесу.

ПК визначає поняття “податкове повідомлення-рішення” як письмове повідомлення або рішення контролюючого органу, що зобов’язує платника податків заплатити певну суму грошових зобов’язань, що визначені органом контролю у випадках, передбачених ПК або іншими законодавчими актами, контроль виконання яких покладається на контролюючий орган, або внести до податкової звітності відповідні зміни.

Податкове повідомлення-рішення приймається керівником або заступником органу ДПС не пізніше 10 робочих днів з дня, коли платнику вручено акт податкової перевірки, а якщо ви подали заперечення на акт перевірки, податкове повідомлення-рішення приймається з урахуванням висновку про результати розгляду заперечень до акта перевірки – не пізніше 3 робочих днів, після дня розгляду заперечень і надсилання (надання) відповіді в письмовій формі платнику податків.

Процедура адміністративного оскарження податкового повідомлення-рішення (надалі – ППР) встановлена статтею 56 ПК.

Скарга на ППР подається до органу ДПС вищого рівня у письмовій формі (як правило – із засвідченими копіями документів, доказами та розрахунками, які платник вважає слушним надати) не пізніше 10 календарних днів, з дня отримання платником ППР або іншого оскаржуваного рішення контролюючого органу.

Як правило, первинна скарга на рішення ДПІ подається до ДПС області, Києва, АР Крим, Севастополя або регіону. Скарга (найчастіше це повторна) на рішення ДПС області, Києва, АР Крим, Севастополя або регіону подається до ЦОВВ.

За адміністративною процедурою оскарження, обов’язок доведення того, що нарахування податку, або будь-яке інше рішення органу ДВС є правомірним, покладається на орган ДПС.

Одночасно з поданням скарги органу вищого рівня необхідно письмово повідомляти орган, який виніс ППР, про оскарження його рішення.

Якщо контролюючий орган відмовляє повністю або частково в задоволенні скарги платника, то платник податків має право звернутися не пізніше 10 календарних днів, після дня отримання рішення за первинною скаргою, зі скаргою до органу вищого рівня.

У випадку недотримання письмової форми та строків подання скарги на ППР, описаних вище, скарга не розглядається та повертається платнику із зазначенням підстав її повернення.

Орган ДПС, що розглядає скаргу платника, повинен прийняти по суті скарги мотивоване рішення, яке надсилається платнику не пізніше 20 календарних днів (стандартний строк), після дня отримання скарги, на його адресу поштою з повідомленням про вручення або надається платнику під розписку.

Керівником органу ДПС може бути прийняте рішення про продовження строку розгляду скарги на ППР понад строк 20 днів, але не довше ніж на строк 60 календарних днів в цілому (подовжений строк), про що платник повідомляється письмово до закінчення 20-денного строку для відповіді за скаргою.

Якщо платнику не надіслано рішення за його скаргою на ППР протягом стандартного або продовженого строку для відповіді, скарга вважається повністю задоволеною на користь платника з дня, наступного за останнім днем цих строків.

Також скарга вважається задоволеною на користь платника податків повністю, якщо рішення про продовження строків її розгляду, підписане керівником ДПС не надіслали платнику до завершення 20-денного строку, передбаченого для надіслання повідомлення про продовження строків розгляду скарги.

Рішення ЦОВВ, прийняте за скаргою платника, не підлягає майбутньому адміністративному оскарженню і є остаточним, але його можна оскаржити в судовому порядку.

У випадках, коли орган ДПС, з причин, не пов’язаних з порушенням податкового законодавства, самостійно визначає грошове зобов’язання платника, то платник має право на оскарження за адміністративною процедурою цих рішень, на протязі 30 календарних днів, після дня надходження ППР.

Якщо скаргу на ППР подано із дотриманням строків зазначених вище, це зупиняє виконання грошових зобов’язань платником на строк від дня подання скарги в орган ДПС до дня закінчення процедури адміністративного оскарження.

Протягом строку адміністративного оскарження, податкові вимоги з податків, що оскаржуються, платнику не надсилаються, а сума грошових зобов’язань, що оскаржуються, вважається неузгодженою.

Днем подання скарги вважається день фактичного отримання скарги органом ДПС, а якщо скарга надіслана поштою – дата отримання відділенням зв’язку від платника поштового відправлення із скаргою, про яку зазначено відділенням зв’язку на повідомленні про вручення відправлення або на конверті.

Про закінчення процедури адміністративного оскарження детальніше йдеться у підпунктах 56.17.1-56.17.5. ПК

В день закінчення процедури адміністративного оскарження, грошове зобов’язання платника вважається узгодженим.

Платник має право оскаржити в суді ППР у будь-який момент після отримання такого рішення, з врахуванням строків давності оскарження ППР в суді, визначених статтею 102 ПК.

Варто пам’ятати, що не підлягає адміністративному оскарженню рішення контролюючого органу, яке оскаржено в судовому порядку.

Процедура адміністративного оскарження вважається досудовим порядком вирішення спору.

У випадку звернення платника до суду з позовом щодо визнання недійсним ППР, до дня набрання рішенням суд законної сили, грошове зобов’язання вважається неузгодженим.

Строк оскарження податкового повідомлення рішення з використанням процедури адміністративного оскарження.

Строк подання позовної заяви в суд про визнання недійсним (оскарження) ППР після проведення процедури адміністративного оскарження, не пізніше 1-го місяця, з дня закінчення процедури адміністративного оскарження.

І ще кілька слів, про термін оскарження податкового повідомлення рішення, якщо ви вирішили йти відразу в суд, без проходження процедури адміністративного оскарження.

Якщо ППР не оскаржувалося за процедурою адміністративного оскарження, з врахуванням строків давності, які визначені ст. 102 ПК, платник може оскаржити в суді податкове повідомлення-рішення в будь-який момент після отримання такого рішення, протягом 1095 днів.

Детальніше про вимоги з оформлення скарги, ми можемо вас проконсультувати індивідуальному порядку або на наших тематичних семінарах.

Варто також пам’ятати та використовувати правило конфлікту інтересів, яке вказує –  У випадку коли норма ПК або іншого нормативно-правового акта, який видано на підставі ПК, або коли норми різних нормативно-правових актів чи різних законів, або коли норми одних і тих же нормативно-правових актів суперечать між собою та припускають неоднозначне (множинне) трактування обов’язків та прав платника податку або контролюючого органу, внаслідок чого є можливість прийняття рішення на користь як контролюючого органу так і платника податку, рішення приймається на користь платника податків.

Ми також готові допомогти вам з оцінкою ризиків настання несприятливих наслідків податкових перевірок, провівши експрес-аудит. Інколи немає сенсу для оскарження податкового повідомлення рішення, але на це мають бути дуже вагомі підстави. Спираючись на практичний досвід наших клієнтів і нашу практику оскарження ППР, у вас завжди значно більше шансів вибороти перемогу і захистити свій бізнес, ніж просто змиритися і заплатити те що “вимагає” контролюючий орган.

З повагою, власник компанії Західна консалтингова група, адвокат Олексій Яновський

<Попередня

()
Підписатись на наші новини


error: