Дайджест нoвин закoнoдавства і практики за періoд з 05.09.2016 пo 11.09.2016 РУБРИКА “ПІДПРИЄМНИЦТВO І ПРАВO”

In: Дайджести новин законодавства і практики 12 Sep 2016 Tags: , ,

Дайджест нoвин закoнoдавства і практики

за періoд з 05.09.2016 пo 11.09.2016

РУБРИКА “ПІДПРИЄМНИЦТВO І ПРАВO”

 

Остаточне скасування печатки для бізнесу

Верховною Радою 8 вересня прийнятий за основу законопроект № 4194 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо використання печаток юридичними особами та фізичними особами – підприємцями».

Законопроектом пропонується виключити:

– вимоги про обов’язкове використання печаток (незалежно від їх наявності у суб’єктів господарювання);

– можливість визнання документа (угоди, угоди) недійсним (неукладеним, недосконалим) у зв’язку з відсутністю відбитка печатки;

– ст. 189-2 КпАП про відповідальність за порушення правил виготовлення та порядку обліку і зберігання печаток та штампів.

У Цивільному кодексі замість статті про те, що суб’єкт господарювання «може мати печатку» пропонується її нова редакція, згідно з якою суб’єкт господарювання має право використовувати в своїй діяльності печатку.

Незалежно від того, чи використовує суб’єкт господарювання печатку в своїй діяльності, печатка не може бути обов’язковим реквізитом будь-якого документа, який подається від імені підприємства органам держвлади або місцевого самоврядування.

Якщо законом прямо не встановлено інше, копія документа, яка на виконання вимог законодавства подається суб’єктом господарювання органу державної влади або місцевого самоврядування, вважається завіреною в установленому порядку, якщо на такій копії проставлено підпис уповноваженої особи такого суб’єкта господарювання або особистий підпис фізособи-підприємця. Орган не вправі вимагати нотаріального посвідчення у разі, якщо така вимога не встановлено законом.

Крім того, законопроектом передбачена адмінвідповідальність за вимагання держорганом або органом місцевого самоврядування наявності відбитка печатки на офіційному документі або відмову прийняти документ без печатки – штраф 50 – 100 нмдг.

Відзначимо, що Законом № 1206-VII був введений перехід від обов’язкового до добровільного використання печаток юридичними особами. При цьому існує цілий ряд законів, які роблять відбиток печатки обов’язковим реквізитом документів. До того ж, в господарській та правозастосовчій діяльності відбиток печатки часто помилково сприймається як доказ наявності повноважень у особи, яка підписала документ. Законопроект покликаний вирішити ці та інші проблеми.

Деякі депутати у своїх виступах наголошували, що законопроект призведе не до дерегуляції, а нових зловживань, стане ведмежою послугою підприємцям, адже збереження печаток дозволяє уникати рейдерських захоплень і т.п. Проти законопроекту висловилися і Головне науково-експертне управління ВР.

Проект Закону України від 10.03.2016 року № 4194 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо використання печаток юридичними особами та фізичними особами – підприємцями»

Оновлений Порядок реєстрації прав на нерухомість

6 вересня набув чинності Порядок державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, нова редакція якого затверджена постановою Кабміну від 23 серпня 2016 року № 553.

Державна реєстрація прав проводиться за заявою, з якою можна звернутися до суб’єкта державної реєстрації прав або нотаріуса.

У разі набуття права власності на житловий будинок, будівлю або споруду з одночасним набуттям прав на земельну ділянку, на якій вони розташовані, а також в разі державної реєстрації прав, похідних від права власності, одночасно з реєстрацією права власності на таке майно подається одна заява.

Заява роздруковується за допомогою програми Реєстру та підписується заявником, долучається до документів, поданих для реєстрації. За бажанням заявника йому може бути надано примірник заяви.

Після підписання заява реєструється в базі даних заяв. Дата і час реєстрації вважаються моментом прийняття заяви.

Особу заявника перевіряється реєстратором, нотаріусом або його помічником по паспорту громадянина України, посвідки на проживання, національному, дипломатичного або службового паспорта іноземця або іншим документом, що посвідчує особу іноземця.

Після внесення відомостей до Реєстру державний реєстратор формує інформацію з нього, яка розміщується на веб-порталі Мін’юсту для доступу до неї заявника з метою її перегляду і з урахуванням терміну державної реєстрації, за який сплачено адміністративний збір, її завантаження та друку.

Інформація з Реєстру за бажанням заявника може бути надана в паперовій формі – вона роздруковується на аркушах паперу формату А4 (210 х 297 міліметрів) без використання спеціальних бланків, проставлення підпису та печатки державного реєстратора.

Інформація з Реєстру в паперовій або електронній формі має однакову юридичну силу і містить обов’язкову посилання на Реєстр.

Також урядом визначено перелік заяв для держреєстрації прав на нерухоме майно, які можуть подаватися в електронній формі, зокрема, таке право надано забудовникам.

Через веб-портал Мін’юсту подається електронна заява про державну реєстрацію:

– припинення іпотеки в зв’язку з придбанням (передачею) за результатами публічних торгів (аукціонів) нерухомого майна, що є предметом іпотеки, – за заявою державного виконавця;

– обтяження – за заявою органу державної влади, його посадової особи, якими встановлено, змінено або припинено обтяження;

– прав, похідних від права власності (крім іпотеки), – за заявою власника, іншого правонабувача, сторони угоди, в якої виникло речове право;

– права власності на окремий індивідуально визначений об’єкт нерухомого майна (квартира, житловий, нежитлове приміщення і т.д.), будівництво якого здійснювалося із залученням коштів фізичних та юридичних осіб, – за заявою особи, яке приваблювало кошти фізичних і юридичних осіб.

Крім того, впорядковано питання реєстрації статутів територіальних громад сіл, селищ, міст в частині визначення органів, компетентних здійснювати державну реєстрацію, можливості подачі документів через центри надання адмінпослуг, звільнення територіальних громад від плати за проведення такої реєстрації.

Інформаційна взаємодія між Державним реєстром речових прав на нерухоме майно та Єдиним реєстром документів, що дають право на виконання підготовчих і будівельних робіт та свідчать про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, має бути забезпечено протягом 2 місяців. Таким чином, відомості про документ, який свідчить прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об’єкта, держреєстратор буде отримувати в режимі реального часу безпосередньо з вказаного реєстру.

Постанова Кабінету Міністрів України від 23.08.2016 року № 553 «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України»

Держреєстраторів зобов’язали перевіряти судові рішення в реєстрі

8 вересня Кабінет Міністрів України прийняв постанову, якою зобов’язав нотаріусів та інших суб’єктів реєстрації перед вчиненням реєстраційних дій перевіряти судові рішення на можливість їх підробки.

«Одна зі схем, яка використовувалася рейдерами, – це підроблені судові рішення, коли рейдери фальсифікували печатки, або йшли на змову з суддею, який видавав рішення, однак не реєстрував його. Ми зобов’язали всіх державних реєстраторів перевіряти рішення судів, які подаються заявниками.

Якщо реєстратор відповідне рішення знайде в реєстрі судових рішень, то він буде здійснювати реєстраційну дію. Якщо такого рішення не буде – реєстраційна дія не здійснюватиметься», – розповів Міністр юстиції Павло Петренко.

Офіційний портал Міністерства юстиції України, рубрика «Новини», підрубрика «Уряд зобов’язав реєстраторів перевіряти рішення суду перед вчиненням реєстраційних дій, – Павло Петренко» від 08.09.2016 року

Правоохоронцям заборонять вилучати системні блоки ІТ-компаній

8 вересня Верховною Радою прийнято за основу законопроект № 3719 про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу щодо окремих питань слідчих дій з метою забезпечення додаткових гарантій законності при їх проведенні.

Законопроект регулює порядок арешту системних блоків в ІТ-компаніях.

Запропоновано встановити, що правоохоронці можуть заарештовувати і вилучати системні блоки тільки на підставі постанови слідчого судді і виключно за умови вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину.

В інших випадках слідчий або прокурор матимуть право лише копіювати дані з системних блоків.

Також передбачається, що адвокат зможе долучитися до процесу обшуку на будь-якому його етапі.

Згідно з проектом обшук дозволений тільки як виняткова слідча дія, коли неможливо отримати інформацію в інший спосіб. У клопотанні про надання дозволу на проведення обшуку потрібно буде обов’язково викласти аргументацію необхідності обшуку і детального опису предметів і осіб.

Передбачається, що прийняття таких змін буде гарантувати умови стабільної роботи і розвитку ІТ-галузі в Україні, слідчі органи не зможуть блокувати роботу підприємств.

До другого читання законопроект доопрацюють за прискореною процедурою.

У виступах депутатів повідомлялося, що правоохоронні органи проти таких змін, і є ризик, що в другому читанні законопроект не буде прийнятий.

Проект Закону України від 24.12.2015 року № 3719 «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо окремих питань слідчих дій з метою забезпечення додаткових гарантій законності при їх проведенні»

ProZorro буде автоматично перевіряти дані замовника в ЄДР

Найближчим часом в електронній системі державних закупівель ProZorro з’явиться функція автоматичної перевірки даних замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (ЄДР).

Таку можливість забезпечує відповідна постанова, яку уряд ухвалив 8 вересня.

Інтеграція через API з основними реєстрами є одним із головних завдань у розвитку системи ProZorro і створенням абсолютно «безпаперових» закупівель, і можливість автоматичної перевірки інформації в ЄДР – перший крок на цьому шляху.

Автоматичний обмін даними з ключовими реєстрами підвищить безпеку системи, полегшить роботу бізнесу, оскільки автоматизує перевірку даних – паперові довідки будуть не потрібні. Крім того, інтеграція реєстрів значно спростить роботу держзамовникам, тому що їм треба буде перевіряти менше даних постачальника вручну. Внаслідок очікується зменшення дрібної корупції у видачі довідок та витягів.

Офіційний портал Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, рубрика «Новини», підрубрика «ProZorro отримало можливість інтеграції із Єдиним держреєстром юридичних осіб та приватних підприємців» від 09.09.2016 року

Кадрова документація при зміні прізвища працівника заповнюється згідно інструкції про ведення трудових книжок

Мінсоцполітики в листі № 227/06/186-16 надало роз’яснення щодо кадрової документації в разі зміни працівником прізвища, імені або по батькові.

Відповідно до пункту 2.2 Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників, заповнення трудової книжки вперше провадиться власником або уповноваженим ним органом не пізніше тижневого строку з дня прийняття працівника на роботу.

Пунктом 2.13 Інструкції встановлено, що зміна записів у трудових книжках про прізвище, ім’я, по батькові і дату народження виконується власником або уповноваженим ним органом за останнім місцем роботи на підставі документів (паспорта, свідоцтва про народження, про шлюб, про розірвання шлюбу, про зміну прізвища , імені та по батькові і т. п.) і з посиланням на номер і дату цих документів.

Зазначені зміни вносяться на першій сторінці (титульному аркуші) трудової книжки. Однією рискою закреслюється, наприклад, колишнє прізвище або ім’я, по батькові, дата народження і записуються нові дані з посиланням на відповідні документи на внутрішньому боці обкладинки і завіряються підписом керівника підприємства або печаткою відділу кадрів.

Іншого Інструкцією не передбачено.

У Міністерстві вважають, що в наведеному випадку доцільно внести відповідні зміни в кадровій документації, застосувавши аналогію правових норм.

Лист Міністерства соціальної політики України від 04.07.2016 року № 227/06/186-16 «Щодо кадрової документації у випадку зміни працівником прізвища, ім’я чи по батькові»

НБУ врегулював функціонування системи BankID

Національний банк постановою від 30 серпня 2016 року № 378 затвердив порядок функціонування Єдиної національної системи електронного дистанційного ідентифікації фізичних і юридичних осіб BankID.

Цим порядком врегульовано взаємодія банків з системою BankID НБУ і суб’єктами надання адмінпослуг, а також визначені умови і порядок підключення абонентів до системи.

Наступним етапом проекту електронного управління має стати використання системи BankID для ідентифікації клієнтів банків з метою отримання банківських послуг разом з адміністративними.

До системи BankID вже підключені портал Міністерства юстиції, Єдиний державний портал адміністративних послуг Міністерства економічного розвитку і торгівлі, а також портал адмінпослуг міста Львова.

Банками-учасниками системи стали: АТ «Ощадбанк» і ВАТ «Перший Український Міжнародний Банк» (ПУМБ). Подали заявки на підключення: АТ «ОТП Банк», АТ «УкрСиббанк», ПАТ «Укрсоцбанк» (UniCredit Bank).

НБУ не обмежує коло учасників і зацікавлений у приєднанні до BankID максимальної кількості учасників ринку.

Постанова набула чинності 3 вересня.

Постанова Правління НБУ від 30.08.2016 року № 378 «Про затвердження Положення про Єдину національну систему електронної дистанційної ідентифікації фізичних і юридичних осіб BankID Національного банку України»

Звільнення декретчиці у зв’язку із закінченням трудового договору

Строк закінчення договору, укладеного з жінкою-працівником, перепадає на час її перебування у відпустці по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку? Чи можна її звільняти і, якщо так, як саме правильно документально оформити?

Стаття 184 Кодексу законів про працю України забороняє звільняти жінок, які мають дітей віком до трьох років, у тому числі і у зв’язку із закінченням строкового трудового договору. Так, в день закінчення строкового трудового договору кадрова служба має видати наказ про те, що жінка підлягає звільненню на підставі пункту 2 статті 36 КЗпП України, але, у зв’язку з її перебуванням у відпустці по догляду за дитиною, вона буде звільнена в день, коли дитині виповниться три роки (шість років у випадку, якщо дитина потребує домашнього догляду).

Офіційний портал Управління Держпраці у Хмельницькій області, рубрика «Новини», підрубрика «Правомірність звільнення жінки, у зв’язку із закінченням трудового договору, яка перебуває у відпустці по догляду за дитиною» від 12.09.2016 року

Підбірку підгoтувала: 

Віктoрія Пoлянська, юрист кoмпанії «Західна кoнсалтингoва група»

Підписатись на наші новини


error: