fbpx
[get_banners]

Дайджест новин законодавства і практики за період з 04.09.2017 по 10.09.2017 РУБРИКА “ПОДАТКИ І ОБЛІК”

In: Дайджести новин законодавства і практики 11 Sep 2017 Tags: ,

Дайджест новин законодавства і практики

за період з 04.09.2017 по 10.09.2017

РУБРИКА “ПОДАТКИ І ОБЛІК”

 

Декретна відпустка контрактниці-військовослужбовця

Фахівці Міністерства соціальної політики України консультують: установа зобов’язана зберігати місце роботи (посади) на строк до закінчення особливого періоду або до дня фактичного звільнення (ураховуючи особливості продовження строку контракту).

За ст. 119 КЗпП на час виконання державних або громадських обов’язків, якщо за чинним законодавством України ці обов’язки можуть виконуватися в робочий час, працівникам гарантується збереження місця роботи (посади) і середнього заробітку.

Ця категорія працівників увільняється від виконання обов’язків із збереженням місця роботи, посади та виплатою середнього заробітку за рахунок роботодавця.

Оскільки військовослужбовцем – жінкою не виконуються обов’язки військової служби, підстав для виплати середнього заробітку не вбачається, але звільненню така категорія працівників не підлягає.

Військовослужбовцям-жінкам, які перебувають у відпустці у зв’язку з вагітністю та пологами, а також військовослужбовцям, які перебувають у відпустці для догляду за хворою дитиною не більше як до досягнення дитиною шестирічного віку, строк контракту про проходження військової служби продовжується за відсутності їхніх клопотань про звільнення з військової служби у зв’язку з закінченням строку контракту до закінчення таких відпусток, а також на строк, потрібний для визначення придатності до проходження військової служби за станом здоров’я та ухвалення рішення щодо укладення нового контракту.

За матеріалами Міністерства соціальної політики України

 

Формула розрахунку пенсій — єдина для всіх

У Мінсоцполітики України запевняють, що із запровадженням пенсійної реформи в Україні пенсії розраховуватимуть за єдиною формулою:

Розмір пенсії = Сз × Ікз × Кс.

Сз — розмір середньої заробітної плати в Україні за три роки перед зверненням за призначенням пенсії. У разі реалізації заходів з осучаснення пенсій наявним пенсіонерам, використовуватиметься показник середньої заробітної плати, який застосовується для призначення пенсії в 2017 році (за період 2014-2016 років).

Ікз — індивідуальний коефіцієнт заробітної плати (співвідношення розміру отримуваної зарплати до середньої зарплати, з якої сплачувалися внески)

Кс — коефіцієнт страхового стажу, який визначається як множник тривалості років стажу роботи особи на величину оцінки одного року страхового стажу. На сьогодні величина оцінки одного року страхового стажу дорівнює 1,35, а від 1 січня 2018 року становитиме 1, при цьому в результаті зміни коефіцієнта жодних змін розміру пенсій у бік зменшення не відбудеться.

За інформацією Міністерство соціальної політики України

 

Перевірка лікарняних на підприємстві

Перевіряє правильність видачі та заповнення листка непрацездатності, який є підставою для надання матеріального забезпечення комісія (уповноважений) із соціального страхування, що створюється (обирається) на підприємстві, в установі, організації. Обов’язкомкомісії є прийняття рішення про призначення або відмову в призначенні матеріального забезпечення, припинення виплати його (повністю або частково).

У разі необхідності Комісія має право звернутися до робочих органів відділень Фонду для проведення перевірки обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності, так як одним із основних завдань Фонду соціального страхування та його робочих органів є здійснення перевірок обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності застрахованим особам.

За матеріалами Фонду соціального страхування

 

Електронний документообіг з контролюючими органами

Через два місяці з дня опублікування набирає чинності наказ Мінфіну України від 06.06.2017 р. № 557, яким затверджено Порядок обміну електронними документами з контролюючими органами (дата реєстрації в Мінюсті 03.08.2017 року).

В наказі зазначено, що електронний документообіг здійснюється відповідно до законодавства та на підставі договору про визнання електронних документів, що визначає взаємовідносини суб’єктів електронного документообігу, договри про визнання електронних документів, що на день набрання чинності цим наказом є чинними, продовжують діяти до виникнення підстав, визначених п. 14 розділу III вищезазначеного Порядку.

Наказ ДФС України від 10.04.2008 № 233 «Про подання електронної податкової звітності» визнано таким, що втратив чинність.

Наказ Міністерства фінансів України від 06.06.2017 № 557

 

Новий Порядок направлення контролюючими органами

податкових вимог платникам податків

З 08.09.2017 набрав чинності наказ Мінфіну України від 30.06.2017 № 610, яким затверджено Порядок направлення контролюючими органами податкових вимог платникам податків.

Зазначений Порядок визначає механізм формування, надсилання (вручення) та відкликання податкових вимог контролюючими органами. Дія його поширюється на платників податків, у яких виник податковий борг.

Наказ Міндоходів України від 10.10.2013 № 576 визнано таким, що втратив чинність.

За інформацією ГУ ДФС України

 

Нова форма акта (довідки) про результати перевірки

Фіскали інформують, з 08.09.2017 набрав чинності наказ Мінфіну України від 13.07.2017 № 629, яким затверджено форму акта (довідки) про результати перевірки з питань дотримання платником податків принципу «витягнутої руки» та Вимоги до його (її) складення.

Акт складається у разі якщо за результатами перевірки виявлено, що умови контрольованої операції відрізняються від умов, що відповідають принципу «витягнутої руки» (виявлено відхилення ціни, застосованої в контрольованій операції, від звичайної ціни — для контрольованих операцій, здійснених у 2013 — 2014 рр.), що призвело до неправильного розрахунку обсягу оподатковуваного прибутку платника податку та/або заниження суми податку, а у разі відсутності таких порушень — довідка.

За інформацією ГУ ДФС України

 

Внесено зміни до Порядку оформлення і подання скарг платниками податків

З 08.09.2017 набрав чинності наказ Мінфіну України від 28.07.2017 № 670, яким внесено зміни до Порядку оформлення і подання скарг платниками податків та їх розгляду контролюючими органами. Наказ Мінфіну України від 21.10.2015 № 912 визнано таким, що втратив чинність.

Змінами передбачено, що рішення за результатами розгляду скарги платника податків приймає керівник контролюючого органу (його заступник або уповноважена особа).

За інформацією ГУ ДФС України

 

Зміни при надсиланні податкових повідомлень-рішень

У Мін’юсті України 18.08.2017 зареєстровано за № 1021/30889 наказ Мінфіну України, яким затверджено зміни до Порядку надіслання контролюючими органами податкових повідомлень-рішень платникам податків, який набирає чинності через 10 днів з дня, що настає за днем опублікування.

Змінами, зокрема, визначено, що при складанні податкових повідомлень-рішень в електронній формі необхідно дотримуватися вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронний цифровий підпис».

Податкове повідомлення-рішення вважається належним чином врученим платнику податків (крім фізичних осіб), якщо його надіслано у порядку, визначеному ст. 42 ПКУ.

Податкове повідомлення-рішення вважається надісланим (врученим) фізичній особі, якщо його вручено їй особисто чи її представникові, надіслано на адресу за місцем проживання або останнього відомого місцезнаходження фізичної особи рекомендованим листом з повідомленням про вручення або у порядку, визначеному п. 42.4 ст. 42 ПКУ.

Якщо контролюючим органом не отримано квитанції про доставку податкового повідомлення-рішення, направленого засобами електронного зв’язку, вживаються заходи, передбачені п. 42.4 ст. 42 ПКУ.

За інформацією ГУ ДФС України

 

Нова форма Повідомлення про запрошення до фіскалів

Фіскали повідомляють, у Мін’юсті України 07.08.2017 № 967/30835 зареєстровано Наказ від 18.07.2017 №644 України, яким затверджено форму Повідомлення про запрошення платника податків, зборів, платежів або його представників до контролюючого органу.

Даний наказ чинності з дня його офіційного опублікування.

За інформацією ГУ ДФС України

 

Інструкції про відрядження по-новому

У Мін’юсті України 21.08.2017 зареєстровано за № 1040/30908 наказ Мінфіну України, яким затверджено зміни до Інструкції про службові відрядження в межах України та за кордон та набирає чинності з дня його опублікування.

Змінами зокрема передбачено, що у разі якщо працівник застосував платіжну картку для проведення розрахунків у безготівковій формі, йому відшкодовується збір за переказ коштів електронними засобами (згідно з правилами платіжної системи) за наявності документального підтвердження його сплати (виписка з карткового рахунку або інший документ на паперовому носії, що підтверджує суму сплаченого збору).

У разі втрати, знищення або зіпсуття посадкового талона пасажира відрядженому працівникові з дозволу керівника (або особи, з якою відрядження було погоджено) можуть бути відшкодовані витрати на придбання електронного авіаквитка за умови надання оригіналу довідки авіаперевізника, якою засвідчено стан замовлення та статус електронного квитка, придбаного для окремого пасажира, факт використання електронного квитка повністю за визначеним маршрутом.

У разі відсутності первинних або будь-яких інших документів, що підтверджують фактичне перебування працівника у відрядженні, до звіту додаються завірені відділом кадрів або головним бухгалтером ксерокопії сторінок закордонного паспорта чи документа, що його замінює, з прізвищем відрядженого працівника та відмітками прикордонних служб про перетин кордону (за їх наявності) або довідка Головного центру обробки спеціальної інформації Державної прикордонної служби України щодо перетину відрядженим працівником державного кордону України (у якій зазначено пункт пропуску, дата та час перетину кордону, серія, номер, тип та назва паспортного документа).

За матеріалами Міністерства юстиції України

 

Працівник повертається з відрядження в окремому купе потягу,

чи буде ризик невідшкодування витрат роботодавцем

Сума відшкодованих роботодавцем витрат працівника у відрядженні за користування послугами таксі та на проїзд у двомісному купе вагона «СВ» не включають до оподатковуваного доходу платника, якщо вони підтверджені документально.

На бажання пасажира і за наявності вільних місць йому можуть надати можливість викупити двомісне купе у вагоні «СВ» (п. 2.26 розд. ІІ Правил перевезення пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України, затверджених наказом Мінтрансу від 27.12.2006 № 1196).

Якщо один пасажир прямує в окремому купе, проїзд оформлюють одним проїзним документом.

Сума відшкодованих працівникові витрат на відрядження, зокрема, на проїзд (у т. ч. перевезення багажу, бронювання транспортних квитків) як до місця відрядження і назад, так і за місцем відрядження (у т. ч. на орендованому транспорті), не є доходом платника податку (пп. 170.9.1 Податкового кодексу України).

Лист ДФС від 01.09.2017 № 1785/6/99-99-13-02-03-15/ІПК

 

Чи є доходом єдиноподатника

відшкодовані йому витрати на проживання та проїзд

Доходом підприємця-єдиноподатника є дохід, який він отримав протягом звітного періоду у грошовій (готівковій та/або безготівковій), матеріальній або нематеріальній формі.

До загального оподатковуваного доходу платника податку не включають доходу підприємця, з якого сплачують єдиний податок.

Суми грошового чи майнового відшкодування будь-яких витрат або втрат платника податку включають до загального (місячного) оподатковуваного доходу на підставі підпункту «г» пункту 164.2 ПКУ.

У разі коли підприємцеві-єдиноподатнику відшкодовують витрати на проживання та проїзд, такі виплати включають до загального оподатковуваного доходу платника податку та податковий агент мусить повідомити про виплату таких доходів у формі № 1ДФ за ознакою доходу «126».

Лист ГУ ДФС від 04.09.2017 № 1799/6/99-99-13-01-02-15/ІПК

 

15 вересня граничний термін подання заяви

при переході на спрощену систему оподаткування

Фіскали нагадують, останній день подання заяви щодо переходу на спрощену систему оподаткування з 1 жовтня 2017 року та розрахунку доходу за попередній календарний рік – 15 вересня 2017 року.

За інформацією ГУ ДФС у Тернопільській області

 

ФОП на спрощеній системі оподаткування

немає права укладати договір переуступки прав вимоги боргу

Фіскали нагадали, якщо підприємець-єдиноподатник укладе договір переуступки прав вимоги боргу за правочином купівлі-продажу товарів (робіт, послуг), грошова форма розрахунків заміниться на негрошову, а такий ФОП втратить право застосовувати спрощену систему оподаткування. Це пов’язаноіз тим, що  єдиноподатники зобов’язані розраховуватися за відвантажені товари (виконані роботи, надані послуги) виключно в грошовій формі (готівковій та/або безготівковій).

Лист ГУ ДФС у Харківській області від 26.06.2017 № 825/ІПК/20-40-13-11-12

 

Торгівля вином ФОПом на спрощеній системі оподаткування

Фіскали роз’яснюють, фізична особа — підприємець, який перебуває на спрощеній системі оподаткування має право здійснювати роздрібний продаж столових вин. Перелік видів діяльності, здійснення яких не дає права на застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності визначено п. 291.5 ст. 291 Кодексу.

Зокрема, не можуть бути платниками єдиного податку суб’єкти господарювання, які здійснюють виробництво, експорт, імпорт, продаж підакцизних товарів (крім роздрібного продажу паливно-мастильних матеріалів в ємкостях до 20 літрів та діяльності фізичних осіб, пов’язаної з роздрібним продажем пива та столових вин).

Відповідно до п. 28 ст. 1 Закону від 16.06.2005 р. № 2662-1V вино столове — це вино, виготовлене шляхом повного чи неповного збродження сусла. Залежно від вмісту цукрів, столове вино поділяється на сухе, напівсухе, напївсолодке.

За матеріалами ГУ ДФС України

 

При фіндопомогі у «єдинника»виникає обов’язок сплати ПДФО

Фіскали нагадують, що безповоротна фінансова допомога не є результатом здійснення господарської діяльності фізичної особи – підприємця і оподатковується за нормами встановленими ПКУ для оподаткування доходів фізичних осіб (ст. 164 ПКУ). ПДФО в такому разі – 18 %, військовий збір – 1,5 %.

За інформацією ГУ ДФС України

 

Підприємці-«загальники» при готівкових розрахунках можуть не застосовувати РРО

Фіскали нагадують, суб’єкти господарювання — фізичні особи, що знаходяться на загальній системі оподаткування, при здійсненні розрахункових операцій у готівковій та/або безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) повинні застосовувати РРО, крім суб`єктів господарювання, яким дозволено проводити розрахункові операції без застосування РРО з використанням розрахункових книжок (далі — РК) та книг обліку розрахункових операцій (далі — КОРО) відповідно до чинного законодавства.

Проте, для окремих форм та умов проведення діяльності, визначених Постановою Кабінету Міністрів України від 23.08.2000 р. № 1336 (проведення діяльності у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг) дозволено проводити розрахункові операції без застосування РРО з використанням РК та КОРО, граничний розмір становить 200 тис. грн на один суб’єкт господарської діяльності або 75 тис. грн на один структурний (відокремлений) підрозділ (пункт продажу товарів (надання послуг)), залежно від форми та умов проведення діяльності.

Граничний розмір річного обсягу розрахункових операцій з продажу товарів (надання послуг), у разі перевищення якого застосування РРО є обов’язковим.

Зазначену норму передбачено п.1 ст. 3 та ст. 10 Закону України від 06.07.95 р. № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг».

За матеріалами ГУ ДФС у Запорізькій області

 

Як вірно заповнити таблицю даних платника

з метою попередження зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування

Фіскали листом «Про систему моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків» роз’яснили, що при правильному заповненні платником Таблиці і прийнятті Комісією ДФС в подальшому реєстрація податкових накладних за ідентичними операціями з зазначеними кодами згідно УКТ ЗЕД/ДКПП не зупинятиметься.

Електронні формати Таблиці розміщенні на офіційному веб-порталі ДФС у розділі «Електронна звітність»/Платникам податків про електронну звітність/Інформаційно-аналітичне забезпечення/Реєстр електронних форм податкових документів.

Заповнення граф Таблиці даних платника податків здійснюється наступним чином:

у гр. 2 — вид економічної діяльності КВЕД ДК 009:2010);

у гр. 3 — коди товарів згідно з УКТ ЗЕД або коди послуг згідно з ДКПП, що на постійній основі придбаваються (отримуються) платником податку;

у гр. 4 — коди товарів згідно з УКТ ЗЕД або коди послуг згідно з ДКПП, що на постійній основі постачаються (виготовляються) платником податку.

При поданні Таблиці відповідно до виду економічної діяльності зазначення кодів товарів згідно з УКТ ЗЕД/послуг згідно з Державним класифікатором продукції послуг (ДК 016-2010), що постачаються (виготовляються) платником податку є обов’язковим, на відміну від зазначення кодів товарів/послуг, що придбаваються (отримуються) таким платником для їх виготовлення.

Одночасне заповнення граф 3 і 4 в одному рядку Таблиці не допускається.

Код товарів згідно з УКТ ЗЕД/кодів послуг згідно з ДКПП — зазначаються цифри, ідентичні цифрам УКТ ЗЕД/ДКПП, вказаним в податковій накладній, яка заблокована.

У Таблиці зазначаються тільки ті коди УКТ ЗЕД/ДКПП і ті коди КВЕД, які дійсно відповідають діяльності платника, по якому зупинена податкова накладна та платником отримана квитанція про зупинення її реєстрації в ЄРПН.

Отримання попередньої оплати за товари, постачання яких ще не відбулося, не позбавляє платника податку права навести у Таблиці інформацію щодо товарів відносно яких вона отримана.

Лист ГУ ДФС України від 06.09.2017 р. №2723/99-99-07-05-01-18

 

Послуги з оренди можна підтвердити рахунком-фактурою

Якщо умовами договору про оренду встановлено окремий первинний документ, який слугує підтвердженням для розрахунків з надання послуг (оренди майна), то складається первинний документ, визначений таким договором. Зокрема, оформлений належним чином рахунок-фактура (інвойс) може бути підставою для відображення в бухгалтерському обліку господарської операції з надання послуг (оренди майна) без складання акта наданих послуг за умови його оплати, що підтверджується відповідними документами.

Лист Міністерства фінансів України від 22.08.2017 р. № 35210-07/23-3364/2658

 

Бюджетні установи зобов’язані використовувати у своїй діяльності печатку

Державна казначейська служба роз’яснює: бюджетні установи, які не є органами виконавчої влади, але утримуються за рахунок бюджетних коштів та створені такими органами, наприклад, дошкільні навчальні заклади, загальноосвітні навчальні заклади, заклади охорони здоров’я та інші, мають дотримуватися вимог бюджетного законодавства та проставляти печатки на документах, які надаються органам Державної казначейської служби України.

Щодо підтвердних документів, які надаються органам Казначейства разом з Реєстром бюджетних зобов’язань розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів/Реєстром фінансових зобов’язань, то слід зазначити, що згідно із законодавством проставляння відбитка печатки виконавців робіт, які відповідно до укладених договорів виконують для бюджетної установи або одержувача відповідні роботи (надають послуги, поставляють товари), на оригіналах підтвердних документів або їх копіях не є обов’язковим.

Лист Державної казначейської служби України від 08.08.2017 р. № 16-10/760

 

З 2018 року розмір мінімальної зарплати можливо становитиме 3723,00 грн.

У проекті державного бюджету на 2018 рік передбачено підвищення мінімальної заробітної плати до 3723,0 грн., про це заявив міністр фінансів Олександр Данилюк.

Підвищення планується з 1 січня 2018 року, а реальна середня заробітна плата в 2018 році очікується на рівні 8,6 тис. гривень.

За інформацією Міністерства фінансів України

 

Індекс споживчих цін за серпень – 99,9%

За даними Державної служби статистики України індекс споживчих цін у серпні 2017 становив 99,9%.

Зокрема, на споживчому ринку в серпні ціни на продукти харчування та безалкогольні напої (знизилися на 0,6%). Найбільше (на 21,5%) подешевшали овочі. На 5,7–0,4% знизилися ціни на фрукти, продукти переробки зернових, рибу та продукти з риби. Водночас суттєво (на 18,0%) подорожчали яйця, на 4,0–1,1% – сало,  м’ясо та м’ясопродукти, молоко та молокопродукти, рис, хліб, масло.

Ціни на алкогольні напої та тютюнові вироби підвищилися на 1,4%, що насамперед пов’язано з подорожчанням тютюнових виробів на 2,5%.

Зростання цін (тарифів) на житло, воду, електроенергію, газ та інші види палива на 0,3% відбулося в першу чергу за рахунок підвищення тарифів на водопостачання на 1,7%, каналізацію – на 1,6%.

Підвищення цін на транспорт у цілому на 0,8% в основному спричинено подорожчанням перевезень автодорожнім транспортом на 1,6%, а також палива та мастил – на 0,5%.

За інформацією Державної служби статистики України

 

Виправлення в “Особовій картці працівника”

Лише тепер оприлюднено лист Державної служби статистики, в якому зазначено, що особові картки належать до документів, які перевіряють державні інспектори з питань праці під час проведення перевірок додержання суб’єктами господарювання законодавства про працю та загальнообов’язкове державне соціальне страхування. При здійсненні таких перевірок на підприємствах усіх форм власності та у фізичних осіб, які використовують найману працю, значна увага приділяється, зокрема, належному оформленню трудових відносин із найманими працівниками.

До питань, що підлягають перевірці, належить наявність підпису працівника в особовій картці про ознайомлення із записом, що заноситься до трудової книжки на підставі наказу (розпорядження) про призначення на роботу, переведення і звільнення.

Виправлення щодо зміни прізвища, місця проживання, паспортних даних в “Особовій картці працівника” не є порушенням ведення первинного обліку на підприємстві і не тягнуть за собою адміністративної відповідальності.

Лист Державної служби статистики України від 21.11.2016 р. № 09.4-12/307-16

 

Штраф за неподання до ДФС повідомлення про прийняття на роботу

Посадова особа відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно-правових актів Держпраці у Черкаській області повідомила, відповідальність за неподання повідомлення до ДФС та її територіальних органів така, як за порушення законодавства про працю, тобто адміністративна та фінансова.

Якщо, є наказ про прийняття працівника на роботу, працівник проінформований про права, обов’язки, умови праці, ознайомлений з правилами внутрішнього трудового розпорядку, йому нараховується, виплачується заробітна плата, сплачуються внески, тобто роботодавець не забезпечив лише повідомлення територіального органу ДФС про прийняття працівника на роботу. У такому випадку вноситься припис.

У разі невиконання вимог припису керівник несе адміністративну відповідальність, – складається протокол про адмінправопорушення за ч. 1 чи 2 ст. 41 КУпАП, який направляється на розгляд до суду, та протокол за ст. 188-6 КУпАП, який розглядається безпосередньо інспектором. Судом зазвичай виноситься штраф 510,0-1700,0 грн., інспектором 850,0 – 1360,0 грн.

Коли вимоги припису невиконані, за не подання повідомлення до ДФС застосовуються санкції як за інші порушення законодавства про працю (абз. 8 ч. 2 ст. 265 КЗпП). Так, суб’єкт господарювання можуть притягнути до відповідальності у вигляді фінансових санкцій (штрафу) у розмірі 1 мінімальної заробітної плати – 3200,0 грн. (з 1 січня 2017 року).

 

Підбірку підготувала:

Лоза Галина,

незалежний консультант з бухгалтерського обліку компанії “Збережені Активи”

спеціаліст, фахівець з контролю якості послуг 

X